Hopp til innhold
johnnyramone

Ørretvann i Østfold

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha bodd i Østfold i snart 3 år så begynne rdet åbli litt flaut at jeg ikke har klart å kartlegge ett eneste ørretvann. Er fremdeles Nordmarka som er "mitt" sted.

MEn med tanke på reise etc så hadde det vært greit å ha noen vann å gå til i "nærområdet".

Er det noen som har tips om det faktiskfinens vann med ørret i Østfold?

Eneste jeg har funnet er en liten bekk langt inen i svarteskogen med vill regbue:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvor bor du? Hva er ditt nærmiljø? Har noen tips.

Bor på jeløya i Moss, men har bil så det er ikke noe problem med litt reisetid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spydberg er vel det nærmeste :) Men er vel mye småfallen fisk oppi der. Ellers har du vel noen gromvann i sarpsborgområdet.

Ellers Rakkestad- og trømborg fjella har jo noen fine ørretvann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spydberg er vel det nærmeste :) Men er vel mye småfallen fisk oppi der. Ellers har du vel noen gromvann i sarpsborgområdet.

Ellers Rakkestad- og trømborg fjella har jo noen fine ørretvann

Sarpsborg sier du?

Lyst tilå være mer spesifikk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen

Jeg har dessverre ikke noe mer info om dette :) Men er en del her inne som har det garantert, spørs om du får østfoldmafian til å snakke.

FInnes vel 1-2 vann i son/vestby også de har satt ut ørret i, men jeg husker ikke navnet. Men kan være at gutta i Moss Sportsfiskeklubb kan hjelpe deg, er de grinete kan du bare hilse fra meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rakkestad og Degernes er to "sikre" kort. Det er laget et bra fiskekart over området, hvor det er oppgitt hvilke fiskearter i angitte vann. Noen rene ørretvann, men også vann med ørret og abbor. Ikke lov å fiske i bekkene. Fiskekortautomater i området. Godt merket og tilrettelagt, men ingen fare for køfiske.

Vestfjella i Aremark. Grenser inn til området i Degernes. Eget grunneierlag, så her må du ha et annet fiskekort. Her er det noen ildsjeler av noen grunneiere som har kultivert og stått på. De har laget en egen guide for området (anbefales). Tror du får med denne hvis du løser årskort. Godt tilrettelagt, men som for Degernes/Rakkestad er det veldig god plass.

Har også noen andre forslag, men da må du grave dypt i lomma :) . Ingen hemmelige vann, men man finner jo noen perler hvis man leter litt. Ta en tur innom Statens Hus i Moss. Der holder Fylkesmannens miljøvernavdeling til. De kan gi deg et informasjonshefte om fiskemulighetene i Østfold (innlandsfiske). Du finner oversiktskart, hvilke fiskearter det finnes i angitte vann og hvor du får tak i fiskekort/hvem du skal henvende deg til. Mine små ørretperler er nevnt i dette heftet, så det er bare å begynne å lete.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

8) Ta kontakt med meg på P.M så skal jeg tipse deg om de beste ørret vanna i østfold,hvor kilos fisker er normalt og de største fiskene er på 5-6 kilo.Ca 1 times kjøring fra Moss.Har også et skummelt Røye vann på lur....

Morten

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

8) Ta kontakt med meg på P.M så skal jeg tipse deg om de beste ørret vanna i østfold,hvor kilos fisker er normalt og de største fiskene er på 5-6 kilo.Ca 1 times kjøring fra Moss.Har også et skummelt Røye vann på lur....

Morten

Nå har jeg blitt kontaktet av 5 ulike brukere,hadde i utgangspunktet bare tenk å tipse/hjelpe trådstarter med noen lure vann og tjern i østfoldskogene.

Så jeg vil hjelpe dere som jeg har svart på p.m. fra,men kan desverre ikke hjelpe flere brukere med disse tipsa.Dette er lure vann få fiskere vet om,og jeg fisker der mye selv.Og jeg liker best å fiske alene hvis dere forstår.

Håper dere har forståelse for dette.

Mvh

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin: Men som tideligere er nevt i tråden her så er det mange ørret vann i Rakkestad,Degernes og Aremark(vestfjella)Dette er vann/tjern jeg kan mye om,så hvis noen lurer på hvor det størst ørret i disse tjerna,så har jeg sikkert noen gode tips på lur.

De områdene som allt var nenvt inneholder minst 50-60 tjern,men det er kun ca 10 av disse som gjelder hvis man er ute etter stor ørret(1kg - 2.5 kg).

Så her kan jeg evnt hjelpe !

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ingen regler som tilsier at man ikke får bruke belly eller pontongbåt i Vestfjella eller Degernes vanna.

Jeg bruker ofte min belly i noen spesielle tjern i Vestfjella hvor det er vanskelig å fiske.

Disse tjerna er liksom ikke tilrettelagt noe særlig for oss fluefiskere,så får å nå fisken i alle tjernets kroker så er det lurt med en belly ja.

Var i Vestfjella en tur i går kveld,men så ingen vak i de vanna jeg vet det går stor fisk i,der var det dødt.

Dro ned til et tjern hvor det svømmer noen tusentall små ørreter rundt,fikk 3 stk 15cm fisk på tørr der.

Tatt !

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei alle sammen!

Blusser opp i en relatert tråd isteden for å starte en ny jeg. Saken gjelder nemlig det samme. Jeg bor i Moss og fisker stort sett Sjøørrett og Havabbor i sjøen. Men nå har det seg sånn at man ønsker å prøve nye ting også. Blitt litt gira på tanken av tørrfluefiske og finnes det muligheter for å få til dette i mitt eget fylke ville jo det vært helt genialt. Men jeg trenger litt tips for å komme igang. Hvertfall hadde det hjulpet ganske mye, for jeg er ikke kjent i indre østfold og vet ikke helt hvor det kunne vært bra å starte.

Er det noen som kunne hjulpet meg litt igang? Jeg forventer ikke at folk nødvendigvis skal gi meg favoritt vannene sine for det skjønner jeg at man ikke vil spre, men kommet med noen tips til hvor man kunne parkert bilen og begynt å traske fra? Hadde vært fint med noe litt mer spesifikt, uten å gå helt i detalj om dere skjønner meg :P .

Det nevnes også om fiskekart hvor vann og arter nevnes pluss at det også finnes et informasjonshefte hos fylkesmannen. Er dette ting som fortsatt er mulig å få tak i?

Alt som kan hjelpe til med komme igang settes stor pris på. Ville vært morsomt å kunne kommet igang med dette. Så vil man jo finne sine egne vann etterhvert som man blir litt mer kjent i områdene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet det finnes en del vann i Sarpsborg og mot rakkestad. Vet at det er ørret i vannene som er rundt isesjø. Vet ikke om det er noe i selve isesjø lenger. Gå på inatur.no og se på kartet. Skal være bra stor ørret der og. Tenkte og prøve litt selv i ferien da jeg Må reise til Moss en tur. Bor jo i Alta så her er nok og ta av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fra sarpsborg og innover mot Rakkestad ja.. Det går jo ann å gjøre litt research i det området. Har hørt litt om Vestfjella og Trømborg, flere nevner Aremark og Degernes, men jeg må si at jeg på noen som helst måte ikke kjenner disse områdene. Men det er jo stort sett disse navnene som går igjen.

Den brosjyren med litt oversikt over mulige vann og områder ville jo hjulpet endel. Lurer på om jeg ikke skal prøve å ta kontakt med fylkesmannen.

Det er liksom bare de å komme seg igang. Finne ut hvor man kan starte "ekspedisjonen", så er det jo bare å ta beina fatt og finne sine perler.

Jeg skal sjekke litt på inatur og jeg. Der har jeg vel egentlig ikke sett så mye.

Takk for tipset da hvertfall, setter pris på alle råd :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei, beklager at jeg bumber en slik gammel tråd, men fant denne siden da jeg googla litt rundt.. jeg lurte bare på om erre noe serlig fisk i kjennertjernet (likeved rudskogen i rakkestad mot særp) ?

_Nika

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er nok bra med fisk der, er iallfall abbor der. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

så bra! for det er rett borti svingen fra der jeg har flyttet til nesten så da blirre nok noen turer dit  ja :D Utstyret har jeg alt satt klart :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde nok valgt andre fiskeplasser i Rakkestad egentlig :) Du har jo enorme muligheter om du tar deg en tur inn i fjella. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.
Roter litt i eldre saker her, beklager det, men jeg er også på evig jakt etter fine vann i nærområde(Østfold)
Degernes og Vestfjella er vel stort sett de som er best tilrettelagt for fiske. Ikke til å stikke under en stol det.
Forventer ikke at noen skal dele sine fiskevann, men kanskje noen tips om et par områder?

Noen som har fått noe i Vestfjella i senere tid?
Har selv vært der og har vært igjennom MANGE vann.
Var heldig om jeg så noen små vak når klekking sto på.
Har det blitt mer eller mindre dødt der?
Jeg har lest og hørt litt om sur nedbør har tatt livet a en del.

Magne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei! Jeg lagde en profil her inne hovedsaklig for denne tråden, i håp om å få litt hjelp.

Vi er en vennegjeng på 4-5 kamerater fra Moss som skal ta oss en 2 netters telttur i nærmeste fremtid, men vi er såkalte "amatører". Hehe. Vi er ute etter en gåtur på 1-3 timer til et tjern e.l. hvor vi kan slå leir, fiske og få oss litt rekreasjon. Kommer opprinnelig fra nord Norge, og likte alltid best med å fiske ørret, men annen fiske er også bra :)

Spørsmålet er da om noen kan komme med et (detaljert) tips hvor vi kan dra og oppleve en fin tur, men samtidig også ha gode muligheter for å få fisk? Ønsker ikke i områder det er nødvendig med fiskekort eller der det ofte er mange andre. Er det et "hemmelig" sted så kan det sendes PM, og vi vil stort sett kun gjøre dette 1-2 ganger i året, så det vil ikke være forstyrrende for andre.

Håper jeg kan få noen forslag :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Beklager å bare kaste meg inn på tråden, men er vel like greit å ta det her.

Jeg har også fattet en relativ stor intresse for ørret, etter å ha sett meg lei på gjedde og abbor:) Har alltid likt best å fiske innlands.

Men jeg sliter ofte med å finne vann som det i heletatt er noe ørret som er villige. Har vært litt i trømborgfjellene og stuttfoss i Spydeberg, men som nevnt så er det vanskelig å få noe her. Har nå fått 2 ørret på 10-13 turer så lyster på litt mer action. hehe.

Lurer på om noen eventuelt kunne hjulpet meg med et tips eller to om noen vann som det faktisk er ørrret. Jeg holder til i Askim, så gjerne noe i trømborgfjella eller andre vann i nerheten :)

Tusen takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er nok fiskekort overalt i Østfold, iallfall der det er ørret. Det legges ned mange timers frivillig arbeid på å sette ut ørret i østfoldskogene, og ørreten er helt klart ikke gratis. Finnes mange fine vann i Østfold med en grei gåtur til. Men du neppe uten fiskekort. Vedrørende lite ørret her nede nå har nok noe med vanntemperatur og gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg