Hopp til innhold
morpho79

Hvilken snelle...?

Recommended Posts

Jeg trodde aldri jeg skulle komme til å bruke flere tusen på noe jeg tidligere har ansett for å være en avansert snøreholder, men jeg ser jo nå at å betale 5-600 kroner i året for en ny snelle av dårlig kvalitet kanskje ikke er noe sjakktrekk. Når jeg også har tenkt å bevege meg over på enhåndsfiske etter laks i nydelige Reisaelva, men samtidig blir å fiske en hel del i sjøen, så skjønner jeg jo at å kjøpe en saltvannsbestandig snelle med god brems som man kan ha noen år kanskje ikke er så dumt...men jeg fikk jo selvfølgelig sjokk da jeg så prisene! I alle fall, jeg har ikke tenkt å bruke så mye mer enn 3000 blanke norske kroner, og etter nitid søking i forskjellige fora, observasjoner på ebay og samtaler med flinke folk, har jeg kommet frem til noen alternativer. Det jeg lurer på er om noen her har erfaringer\sammenligninger av noen av disse snellene, evt helt andre alternativer? Her er modellene jeg har sett på:

-Lamson Litespeed LS3 Kr 3,095.00

-Lamson VELOCITY 3 Kr 2,495.00

-Danielsson LW 6nine Kr 2,990.00

-Nautilus Featherweight No7 Kr 3195.00

-Orvis Battenkill LA KR 2,799.00

Hva sier folket?

Ja forresten, ser at LTS X-1 snella går på tilbud for 1999kr, men er skeptisk da jeg tror det er slik at den kun har vært på markedet i ett år, og nå skal den fases ut allerede...? Er dette et solid kjøp?

Endret av morpho79

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Tviler på at du blir skuffet over noen av dem. Men: made in Smedjebacken er jo herlig i seg selv da. Liker de svenskene, jeg.....

Velocitier får du vel slengt etter deg gratis på ebay, da? Er jo veldig populære sneller over there.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Welcom To THe Jungel...Det mye og velge iiiii..... :wink: :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har Lamson velocity på min 2 hands stang, kjempesnelle og godt fornøyd med den.

Men, skal ærlig innrømme at jeg helst skulle hatt loop/danielson traditional på den, som alle mine andre stenger, siden jeg bremser med hånda uansett :lol:

Så, hvis du absolutt skal ha med brems er vel ikke dette noe dårlig valg, men hva skal man med det når man har hånda :P

Endret av Leifern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ville helt klart gått for en Danielsson snelle!! Det finnes sikkert bedre sneller å få kjøpt, men garantert ikke til den prisen!!

Hvis du synes 2800,- er i meste laget for en snelle, så kan du alltids kjøpe en Danielsson FW 5eigth til 2180,-

Sjekk ut tommysfluefiske.no

Der får du med gratis fluesnøre ved kjøp av Danielsson snelle.

Et annet bra og billig alternativ er waterelements eller streamstix sine troutseeker sneller! Lekre og solide sneller til ca. 1300-1400 kr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Orvis Battenkill er ei god snelle! Fin knarrlyd, kan velge farge, saltvannsbestandig og det er en skikkelig storspole snelle! Har aldri hatt problemer med min Battenkill, så den kan jeg trygt anbefale.

Er litt nyfiken på Nautilus snellene da.....Kanskje det også kunne vært no?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en Nautilus Fw, kjempesnadder snelle, fin, deilig lyd ett meget godt alternativ til mine Danielsson Lw evotech.

Skal prøves for alvor denne sesongen.

Nautilus har litt større backingkapasitet enn Danielson.

Min NO5 md 100 yd gelspunbacking tar både skyteline og #8 klumper!

Ikke fullt så storspole uten at det gjør noe.

Den absolutt feteste tohåndssnella synes jeg er T12, fytti rakkeren, den står ganske høyt på lista mi!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tibor The Everglades.

Den perfekte saltvanns snelle.

Koster litt mer men da har du snelle for resten av livet og slipper og bekymre deg over noe annet.

30 års garanti.

BP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe...du har trødd ut i hengemyra nå. Du kommer ikke til å være stort klokere når denne tråden er over :biggrin:

Tibor er i en klasse for seg, men det er vel også en prisklasse over det du stipulerte? Tror det blir å velge med hjertet framfor hodet blant disse snellene. Alle er jo gode.

Det viktige spørsmålet her blir; hvilken farge er det på stanga di og snellefestet? Jeg ville gått for den snella som matcher. (Nei, jeg er ikke sarkastisk her)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gooooood morning, flyfishers, takk for alle svar!

Velocitier på Ebay går for mellom 220-280 dollar, ser det ut for, og da er jeg ikke sikker på om det blir så veldig mye billigere tilslutt hvis man skulle være så uheldig å være så samvittighetsfull at man betaler moms og toll med glede...men 2500,- ser ikke ut til å være en ublu pris i dette selskapet:)

Bremse med hånda, jotakk, prøvde det i fjor og mista en ferskvannsørret jeg innbiller meg må ha vært rundt halvannet kilo med #4-stang og en billig Okuma grafittsnelle...men det er vel kanskje bare å øve på "the gentle touch"?:)

Keito, browser tommy's i dette øyeblikk, og det er absolutt et fint tilbud og mannen driver jo butikk i nabolaget, nesten, men vil den FW 5eight gjøre susen skulle en saftig sjøørret eller en fin 5-kiloslaks være så ubeskrivelig lettlurt å ta i på min dårlig presenterte flue? Eller gjør man best i å holde seg til LW 6nine? Ser i øyeblikket ut til at jeg slår til her, jeg har alltid vært lett å lure når man får med freebies som fluesnøre og backing og greier:)

Battenkill-Snellene synes jeg ser meeeget tøffe ut, det virker som om de er veldig populære, og det burde det jo være en god grunn til? Men jeg er også nyskjerrig på Nautilus! Livstidsgaranti er noe som tiltaler en fattig finn...og de ser også veldig tøffe ut, samt at firmaet tydeligvis er eid av nordmenn! Tres Bien, hva gjør du med snella etter å ha brukt den i saltvann? Takler den saltvann like bra som det påståes at storebroren Nautilus CCF gjør, dvs skyll av og tørk, ferdig med det?

Tibor utgår med NATO's høyeste kneløft, det er jo helt sikkert kanonsneller, men skulle jeg kjøpt en snelle til den prisen (som ikke er "litt" mer men dobbelt så mye,minst), så hadde jeg forventet å få en liten blondine med silikonpupper til å holde meg varm på kalde fiskekvelder med på kjøpet...;)

Jeg har alltid hatt vanskelig for å bli særlig mye klokere...:) Men det er uansett fint å høre hva andre synes og hvilke erfaringer de har! Stanga er dyp blå og snellefestet er veldig pent og i skinnende aluminium, jeg tror en Danielsson hadde gjort seg der!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snellefeste i aluminium? Da går du klart for en Danielsson LW og ikke den sorte FW'n

Men seriøst. Jeg har både en FW 5-8 og en LW-6-9 som jeg bruker mye til saltvannsfiske og laks. Jeg vil generelt si meg myye mer fornøyd med LW'n (ikke at jeg er misfornøyd med den andre på noen måte). I tillegg kom det litt korrosjon på snellehandtaket på FWn (lot seg pusse lett bort, men)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forskjellen mellom Nautilus og Danielson når det gjelder vedlikehold.

Nautilus bør spolen tas av etter fiske da det kan samle seg litt vann, lufttørke dette så er det fint, bør uansett skylle snella etter bruk i saltvann.

Saltvannet misfarger snella uansett til en viss grad. Min LW 6 nine som er eldst, snart 4 år, er i alle fall godt over 3 har vært under saltvann flere ganger, ikke tegn til rust, men fargen er blitt annerledes, fra blank til annen farge blank, må sees, man ser det best ved å sette en gammel opp mot en ny. Så det først da jeg fikk meg en 4seven.

Og ja, alle sneller du har tenkt deg klarer en laks mye større en 5 kg.

Begge er saltvannsbestandige og begge har forseglet bremsesystem.

Gå mot strømmen ta en Nautilus :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei til sø kjøp loop 6/9 helt rå å pen ikke tvil ikke vær dum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Tibor trenger ikke være så dyrt hvis du handler i fra statene.

Med dagens dollar kurs(5,9 kr for dollaren) koster det ikke skjorten av deg.

Jeg fikk min Tibor Freestone her forleden dag og den betalte jeg 475$ for. 475X5,9=2802,5 nkr.

Og det er ikke dyrt for en kanon snelle sammenlignet andre sneller.

Tibor The everglades koster litt mer, 580$ (3422 nkr.)

Anbefaler deg til å kanskje vurdere en tibor snelle istedenfor noen av de andre snellene.Det er ikke så dyrt som alle tror..

Dette er sneller som er laget for å fiske med i saltvann.Du trenger ikke tenke på å skaffe deg noen andre sneller i løpet av livet ditt.En investering!

Sjekk www.frontrangeanglers.com

Blaster Pusher

Del dette innlegget

Lenke til innlegg