Hopp til innhold
Blowfish

Sesongstart - Leira

Recommended Posts

Årets første tur i rennende vann er unnagjort, på rekordtidlig tidspunkt for min del. Turen gikk til øvre Leira, dvs i området nedenfor Stråtjern. Forventningene mtp fangst var vel heller lave i forkant, målet var primært å komme ut og teste nystanga, samt å se litt på forholdene.

Elva er stort sett isfri, bortsett fra de roligste partiene hvor det fortsatt ligger noen flak her og der. Det var altså nok av steder å dyppe flua. Utfordringen var hovedsaklig å forflytte seg langs land, det ligger fortsatt bortimot en meter dyp snø de fleste stedene og snøen bærer IKKE en voksen mann med full oppakning. Det ble med andre ord god trening for lårmuskulaturen.

Jeg var ute fra 11 til 15 og så ikke ett eneste vak. Været var egentlig ok, og sola varmet godt når den kom igjennom. Så kanskje to-tre fjærmygg, ellers ingen aktivitet i lufta heller.

Det var en fin tur og - som alltid - utrolig deilig å komme ut av vinterdvalen igjen, men jeg tror nok jeg drøyer 2-3 uker før jeg prøver igjen der oppe.

Ligger noen stemningsbilder her:

Leira

RuneW

Endret av Blowfish

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det var faktisk åpent i Leira forrige helg også. Men da var det ennå mer sne og jeg så heller ikke noe vak. Fisket heller ikke, var bare ute en tur. Men, det er stort sett bare småfisk i denne elva uansett. Ganske synd for hvis den hadde vært kultivert ordentlig kunne den vært kanonbra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

finnes jo noen gromplasser i den elva også da, men omerådet nedenfor stråtjern er ikke akkurat kjent for stor fisk nei...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jo de som hevder at elva er undervurdert også, så jeg veit ikke helt. Pent er det ihvertfall der oppe, og jeg skjønner ikke helt at det ikke kan finnes fisk av brukbar størrelse med tanke på elvas størrelse osv.

Anyways, Risa er kanskje mer troende til å levere brukbar fisk, og der åpner det vel i morra? Får kanskje ta en kikk der...

RuneW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har hørt at fra Kringlerdalen og opp noen km skal være ganske bra, men er det ikke jungel forhold her. Har aldri prøvd selv, men det virker ikke som det er lett å fiske her akkurat. Var i elva og kiket litt i dag, men nå går den ganske stor etter all smeltinga. Er nok ikke vits å fiske på en uke eller to nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

risa åpner i morgen ja.. skal en tur dit, var der å titta for 10 dager siden og så at det sto bra med fisk i elva. kanskje det ikke blir så mye fisking, men det er alltid koselig å snakke med likesinnede/fluefiskere.. ta dere en tur!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tenkte å ta en tur på tirsdags formiddag om ikke været blir for ille.

Hvordan er opplegget med fiskekort der? Gjelder samme kortet for hele Eidsvoll?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er ikke helt sikker , men jeg mener at ett sesongkort for risa koster 150 kroner, gjorde det før hvertfall. mener det bare gjelder for risa...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde tenkt meg i Leira i dag, men vannstanden er visstnok stor.

Det stemmer som blowfish skriver at elva ofte er undervurdert, men det stemmer også at det nok er for mye småfisk og at elva mangler god kultivering. Jeg for min del har fisket i Leira i mange år, selv om jeg har bodd borte fra området. I fjor hadde jeg en flott opplevelse med Danica-klekking og en ørret på 8 hekto som resultat. Det finnes rapporter som tilsier at det er tatt fisk på nærmere to kilo neste hver eneste sesong, men alt er vel ikke like troverdig.

Det beste fisket etter min mening er fra Hombledalen og opp til Vollaugsmoen. Det er ikke lett å fiske her, mye tett buskas, men man behøver sjelden de lange kastene heller. Mellom Låkedalen og Kringlerdalen har nok blitt tatt størst fisk opp gjennom årene. Har fisket i de øvre delene av Leira også, men her har størrelsen på fisken vært relativt liten.

Uansett er elva fin, og jeg nærmest oppfordrer folk til å boikotte fiskekortet der, helt til grunneierene (spesielt de rundt Låkedalen) tar tak i kultiveringen av denne "perlen" (det er visstnok perlemuslinger i elva nedenfor Hombledalen, har selv fått mange muslinger på kroken, men ingen perler ennå).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er ikke helt sikker , men jeg mener at ett sesongkort for risa koster 150 kroner, gjorde det før hvertfall. mener det bare gjelder for risa...

Er ikke helt sikker på prisen, men det er enten 100 eller 150 kroner. Kortet gjelder for alle vann som inngår i området til Eidsvoll fiskesamvirke, dvs. det meste av Eidsvoll (unntatt Feiring og Vorma) samt noen vann i Hurdal og Stor-Otten i Stange/Nord-Odal/Eidsvoll.

mvh tetrao

Endret av tetrao

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leira er nok enda litt for flomstor til å fiskes, men jeg dro en tur opp til stråtjern og der begynte det jaggu å vake litt utpå kveldinga. Så ut som det var fjærmyggpupper fisken tok. Klarte ikke lure noen, men det var deilig å se vak igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

noen som vet om isen har gått i romeriksåsen enda?

Det er nok isfritt i de vannene som ligger lavest, rundt Sjonken området for eksempel. Med den varmen som har vært nå bør det være flere vann som er fiskeklare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

vært en tur i Risa nå, ble en ørret på 35 cm, veide den ikke men den var god og rund.. Tok en Harr også.. Deilig, nå er sesongen igang!

Endret av t-nielsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Morsom Elv men den blir dessverre ikke prioritert, bor 20 min unna, har fisket mest på de øvre delene ovenfor Leirsjøen, er vel best ved utoset til leirsjøen.

Hombledalen hvor er det? Er det ved det juvet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Morsom Elv men den blir dessverre ikke prioritert, bor 20 min unna, har fisket mest på de øvre delene ovenfor Leirsjøen, er vel best ved utoset til leirsjøen.

Homledalen hvor er det? Er det ved det juvet ?

I Nannestad er det tre daler: Kringlerdalen (lengst nord hvor det antagelig er det juvet du mener), Låkedalen (som ligger i midten av disse, er et gammelt kraftverk der og en populær badeplass) og Homledalen (som ligger nedenfor Langerud)

Det går en gammel natursti fra Låkedalen og til Homledalen, og elva Rotua, som kommer fra Bjertnessjøen på Romeriksåsen, renner ut i Leira nesten midt mellom Homledalen og Låkedalen.

Bruk http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html , og søk på Homledalen, så er det lett å se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur i Leira, rett nedenfor Maura "sentrum", i går. Flott strekke der, og elva er veldig fin å vade i i dette området. Fisket på en plass rett ovenfor brua hvor den nye riksvei 35 krysser elva. Fikk ti ørreter på Superpuppan, de fleste var veldig små, men et par var av fin størrelse, hvor den største bikket 400 gram. Elva er tett bevokst av skog, og dette gjør at det er mange fine standplasser for fisken under buskene som henger ut over vannet. Dette er jo også en stor kasteutfordring for oss fluefiskere, hvor man virkelig får muligheten til å banne og irritere seg over alle fluene som havner i trærne. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leira er ei fin elv,mange gode opplevelser der,men det er trangt der,har funnet ut at gummibåt er tingen

(blir også litt morro i strykene).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg