Hopp til innhold
eirikjo

Ny fluesnelle

Recommended Posts

Da er tiden kommet for å kjøpe seg en ny snelle.

Krav:

• Storspole
  • Skal brukes til #3 og #5 ved å bytte spole.
  • Bra og følsom brems.

Ønsker:

• Ikke klikk ved innsveiving
  • Lett og ta av spolen.
  • Budsjett: 2000-2500, CA.

Jeg har sett på Orvis Battenkill Large Arbor og har på en måte stoppet der. Syntes denne virker fin, bra og holdbar.

Noen som har andre alternativer??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Det finnes nok mange bra alternativer, men du kan trygt gå for en Orvis Battenkill LA.

Jeg har en selv som jeg har brukt i både ferskvann og i sjøen i mange år. Ikke tegn til noe uhumskheter her. Anbefaler den på det varmeste :)

Den har klikk på innsveivingen da...

Endret av Griffiths Gnat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Det finnes nok mange bra alternativer, men du kan trygt gå for en Orvis Battenkill LA.

Jeg har en selv som jeg har brukt i både ferskvann og i sjøen i mange år. Ikke tegn til noe uhumskheter her. Anbefaler den på det varmeste :)

Kan man fjerne denne klikkingen?

Det er kanskje ikke så ille med klikking da dette ikke er noe haspelsnelle...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror ikke du kan fjerne klikken. Men det skal være sagt at det er en veldig "snill" klikkelyd. Ikke sjenerende i det hele tatt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

mange , kansje de fleste nye snellene har en meget lav\snill klikkelyd på innsveiving , både orvis og Scientific anglers av de som jeg har prøvd har meget lav klikkelyd , også streamstix presicion er snille på dette men det finnes sikkert også en del der du kan slå av dette , eller at det i utgangspunktet ikke finnes lyd ved innsveiving, på min 1000 år gammle abu fluesnelle kan jeg velge lyd ved inn eller utdrag, lav eller høy lyd , noe som faktisk kansje heller burde vært på de nyere snellene .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er tiden kommet for å kjøpe seg en ny snelle.

Krav:

• Storspole
  • Skal brukes til #3 og #5 ved å bytte spole.
  • Bra og følsom brems.

Ønsker:

• Ikke klikk ved innsveiving
  • Lett og ta av spolen.
  • Budsjett: 2000-2500, CA.

Jeg har sett på Orvis Battenkill Large Arbor og har på en måte stoppet der. Syntes denne virker fin, bra og holdbar.

Noen som har andre alternativer??

Hei eirikjo

Jeg kan annbefalle på det starkeste STREAMSTIX TROUTSEEKER,denne snella fortiener all mulig oppmerksomhet!Ingen ulyder eller knakinga,lett som bare det mye plass lett og snu osv!

Gå Gå STREAMSTIX

www.streamstix.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=5&Itemid=1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har selv både Orvis Battenkill LA og Streamsix Troutseeker,veldig fornøyd med begge disse snellene.

Ettersom jeg forstår vil du også ha ekstraspole til snella du søker,og da vil Streamstix være i perfekt prisklasse.Snella koster 1449 og spole koster 879.

Blir jo det dobbelte ved kjøp av Orvis,DA NORSKE BUTIKKPRISER......

Løp å kjøp Streamstix...God handel :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei! Jeg vil også anbefale Orvis Battenkill snella+ Danielsson Orginal. Den er lydløs, relativt billig(ca kr1850,-) Ekstra spole koster litt over 600,-(svensk pris)

Endret av Are Lorentzen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har faktisk bekjente i USA når jeg tenker meg om. Kan eventuelt bestille Orvis snella dit å få den sendt som en gave til under 1000kr hjem... :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter min mening finnes det ikke noe bedre enn Danielsson original/Loop traditional snella til lett fiske.

Den dagen min skulle ryke blir den bytta ut av ei ny av samme sort :biggrin:

Men, hvis du da absolutt skal ha brems, kan jeg som mange andre her anbefale Streamstix troutseeker på det varmeste. Kjøpte den i bursdagsgave til min far, suveren i forhold til pris :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Foretrekker sneller med enkel overløpsbrems ala Loop/Danielsson Traditional og Backwinder Trout. Bremser alltid med hånden allikevel, så avanserte bremsesystemer på snellen er bare fordyrende og bortkastet for min del. Er endel raskere å bytte spole på Loop varianten enn på Backwinderen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Foretrekker sneller med enkel overløpsbrems ala Loop/Danielsson Traditional og Backwinder Trout. Bremser alltid med hånden allikevel, så avanserte bremsesystemer på snellen er bare fordyrende og bortkastet for min del. Er endel raskere å bytte spole på Loop varianten enn på Backwinderen.

Når jeg har snøret helt sveivet inn, og jeg skal begynne å kaste, er rutinene mine slik:

Drar ut litt snøre fra snella. Drar så ut fortomen så hele er over stangtuppen og begynner å kaste. Etterhvert som jeg kaster, drar jeg ut snøre fra snella. (merk at dette er første kast...)

Derfor tror jeg at en snelle uten brems for min del er å klusse litt for mye med innøvet drill... :lol:

Etter min mening finnes det ikke noe bedre enn Danielsson original/Loop traditional snella til lett fiske.

Den dagen min skulle ryke blir den bytta ut av ei ny av samme sort :biggrin:

Men, hvis du da absolutt skal ha brems, kan jeg som mange andre her anbefale Streamstix troutseeker på det varmeste. Kjøpte den i bursdagsgave til min far, suveren i forhold til pris :)

Streamstix er lagt til lista! Ser på hjemme siden dems at Nordisk er forhandler. Ser ikke snella på nfisk.no. <_< Jeg får ta meg turen innom og se på den. Takk for tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når jeg har snøret helt sveivet inn, og jeg skal begynne å kaste, er rutinene mine slik:

Drar ut litt snøre fra snella. Drar så ut fortomen så hele er over stangtuppen og begynner å kaste. Etterhvert som jeg kaster, drar jeg ut snøre fra snella. (merk at dette er første kast...)

Derfor tror jeg at en snelle uten brems for min del er å klusse litt for mye med innøvet drill... :lol:

.....................................................

Kan forsikre deg at dette er feil tenkt. Helt OK å kaste og mate ut som du gjør, men snellene fikser det fint. Disse snellene har såkalt overløpsbrems, som er en relativt svak brems konstruert nettopp for å unngå det du er engstelig for. Dette vet jeg av egen erfaring, har Loop trad sneller både til enhånds og tohånds. Faktisk står det en Loop Trad 3W på min tyngste stang en Hardy 15ft og den er deilig å kjøre stor fisk på. Bremsen på Loop (Danielsson) Trad kan faktisk strammes en god del hvis du ønsker det, men bare ikke helt nok til å bremse fisk i utras.

Endret av JørgenL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjekk ut Marryat. Har en sjøl, og er fornøyd. Den er rett og slett smooth. Oppfyller, så vidt jeg kan se, alle krava dine og (Om du shippern inn fra utlandet).

Når det gjelder klikk, så er det vel bare å fjærne den fjæra, som lager klikk? Men da blir jo klikkinga på utraset borte også, og det er jo ikke no kos... Den får i hvertfall meg til å klikke i vinkel med spade

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjekk ut Marryat. Har en sjøl, og er fornøyd. Den er rett og slett smooth. Oppfyller, så vidt jeg kan se, alle krava dine og (Om du shippern inn fra utlandet).

Når det gjelder klikk, så er det vel bare å fjærne den fjæra, som lager klikk? Men da blir jo klikkinga på utraset borte også, og det er jo ikke no kos... Den får i hvertfall meg til å klikke i vinkel med spade

Takk. Da er Marryat skrevet ned på lista...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei vil anbefale airflo balance 3/5 kjøpte meg en i fjor sommer, myyyyyyyyyyye snelle for penge, kunne også steven mear på mar lodge fortelle meg da jeg viste den for ham, koster 99 pund i england, men husk balance ikke CST balance, ligner litt på min nyinkjøpte ATH remco.

eneste ulempe for deg med airfloen er at det er en lite klikkelyd på innsveivingen. eller kan bremsen stilles fra mort til storlaks og den er veldig jevn. ta en kikk på snella og du er forelska, sjekk her.

http://www.fishwest.net/Merchant2/merchant...Product_Count=5

er ikke mange som har denne da airflo ikke akkurat er et kjent merke på snellefronten i norge.

hilsen Kai

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det skal være litt lyd på en "god" snelle. Jeg hadde følt at det var noe galt, hvis jeg ikke hadde den lekre klikken på Lamson Litespeed snellene mine :-)

Du får vel forøvrig Lamson sneller fra litt over 2000 til rett under 3000, er veldig godt fornøyd med mine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan anbefale Guideline Inex! En MEGET god snelle! Kanskje litt over prisklassen din, men du får utrolig mye for pengene! Du kan lese omtale om snella på nettsiden min.

Det eneste den mangler er klikke-lyden. Du hører allikevel en herlig "hvisle-lyd" når fisken raser ut!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg