Hopp til innhold
eirikjo

Oslofjorden - SØ-rapporter 2006

Recommended Posts

Tenkte det var greit med en liten "samletråd" for sjøørret fangst/observasjoner i Oslofjorden.

(Inspirert fra tråden på sørlandet. Vi kan jo ikke være dårligere enn sørlendingene... :P )

Post rapporter og observasjoner i denne tråden.

Jeg blir den første...:

Var på Fornebu/Snarøya igår og fikk 3 torsk, en brisling og en SØ på rundt 7-800gram. Feit og fin.

Så noe mer vak og aktivitet i overflaten enn tidligere i år..

Og hvis noen lurer så skal jeg selvfølgelig ut en tur idag også. Sted: ikke bestemt meg ennå:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Asker på søndag. En liten sø ca 400g som fikk friheten tilbake og to torsk ca 1,5 og 2,0! Alle tok på oliven woolly bugger!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis Breiangen hører med: Tok en fin 3/4 kg´s smellfeit gjeldfisk i forrige uke (på Robins hvit zonker med cirkelkrok). Fikk dagen etter 2 sø på ca 5/4 kg som ble satt ut. Blanke var de, men trengte noen md til før de er takandes. Ser ikke vak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er observert børstemark på Konglungen og Fornebu. Så de i munnen på noen torsker jeg fikk.

I tilegg fikk jeg en SØ på 2kg :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde en morsom natt etter SØ.. For første gang denne sesongen kastet jeg etter vak. Lukket jeg øynene kunne det nesten føles som tørrfluefiske i marka... :P Rundt 02 i natt vaket det tett helt inntil land.

Kompisen min fikk 2 pene SØ på underkant av kilo. Bra k faktor, tatt på øyemål...

Jeg fikk bare noen torsk som hadde munnen full av børstamark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

3842_s.jpg

Her er bilde av SØ jeg fikk her om dagen på rundt 2kg. (Ikke nøyaktig mål...)

Den var litt tynn :cry: , og fikk leve videre.. Målte den til 61cm.

Tok den på sort flue laget av zonker str. 8.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var ute en tur i natt også, men da fikk jeg kun en torsk.

Det var ikke så mye liv som natten før. Så kun noen få vak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk en fin SØ 1,2 kg på første kastet i Sandefjord idag, fisket ca en time etter dette men så bare en fisk til som bråsnudde inne ved land på den timen jeg stod der.

Fisken tok ca 7-8m fra iskanten i ei øst vendt bukt med ganske grunt vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en kjapp tur på Fornebu igår. Jeg så ingen SØ, og kjente ingen SØ.

Fikk to sild :cry: Dumme fisk som svømmer på land uten hjelp...

Og en torsk som hadde munnen full av børstemark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur ut i kragerø skjærgården i går, var ikke annet en is å se. Men etter en tur til sørlandet i helgen

og 5 SØ,kan en jo ikke klage. 8) .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var ute på et godsted igår... Fikk en feit 6-7hekto sprek SØ som blir middag idag!

Den tok på sort wollybugger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Årsdebuterte i går kveld.

Mye snø og vondt å gå, ingen fisk å få før det ble ordentlig mørkt. Fikk en sjø-ørret på noe over kiloen, feit og fin. Den tok en "sildekanin". Byttet til flytesnøre og børstemarkimitasjon, og på det tredje kastet var det en stor fisk som tok i et kjempevak. Det var en torsk :P . fikk den også etter å ha strevd litt med å få den inn på land. Gapet var så stort at den nesten ver groteskt. Utvilsomt ny fluepers i sjøen, :biggrin: men vekta går ikke lenger enn til fem kilo. <_<

Orket ikke fiske etter det, veien tilbake til bilen ble tung, torsken rakk meg fra midjen til bakken. hjemme ble fangsten møtt med IIiiiiiiiiiiiiiiiiikk og " nei, jeg holder ikke det der på bilde".

Det var første turen i år, og det er ikke trolig at jeg får fisk som er større

:shock:

Endret av SyrDarya

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mye drivis på Bestemorstranda i går, og flere agnfiskere (UFF!) på plass nær båthavna ødela kvelden. Men det var vindstille, og gikk ned til 5'ern min som jeg lirket mellom isflakene............ingen napp, men så en fin SØ som veltet seg ca. 50 m. ute.........gleder meg til godplassene ved Ingierstrand og Sandbukta blir isfrie!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En dullion torsk og 1 SØ på over kiloen, hvar resultatet etter 4 timers fisking på Østsiden av fjorden. Samtlige fisker gulpet børstemark. Det var Meget gromsete vann, Maks en halv meters sikt. Hva de tok !! self. en børstemarksimitasjon, svart kropp med grønne børster.

Tørrflua

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk en SØ på 850gr. i Drammensfjorden på lørdag, i ordentlig ruskevær. Kaldt, vind og regn/sludd/snø. Fisket fra kl. 1400 til 1600. Fisken tok en Red Frances helt på slutten. Fikk et hugg på flua litt tidligere på dagen, men fikk ikke kroka ...

Red Frances

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøørret i sjøen på en red Frances...Det var ikke dårlig. Har prøvd den flua flere ganger, men aldri fått noe på den i sjøen.

:) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Huka tak i en sprekfant av en sø på 3 kilo og KF 1,2 på børstemark i Drammensfj. i går kveld. Det tok ca 15 min å lande den, da kroken satt bak brystfinnen. Trodde jeg kjørte på en mellomlaks!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøørret i sjøen på en red Frances...Det var ikke dårlig. Har prøvd den flua flere ganger, men aldri fått noe på den i sjøen.

Vet ikke om jeg kan kalle det sjøen. Omtrent hele Drammensfjorden på innsiden av Svelvik er brakkvann. Så saltvannsfisk var det nok ikke :)

Red Frances er den desidert mest populære lakseflua på Island i dag. Men jeg leste på nettet at en danske hadde tatt med seg noen sånne etter en fisketur på Island og prøvd den på danske havsørreder, og funka som bare det! Fortalte at den hadde blitt en slags *Emergency kit* i flueboksen hans. Så den skal funke i saltvann 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke om jeg kan kalle det sjøen. Omtrent hele Drammensfjorden på innsiden av Svelvik er brakkvann. Så saltvannsfisk var det nok ikke :)

Red Frances er den desidert mest populære lakseflua på Island i dag. Men jeg leste på nettet at en danske hadde tatt med seg noen sånne etter en fisketur på Island og prøvd den på danske havsørreder, og funka som bare det! Fortalte at den hadde blitt en slags *Emergency kit* i flueboksen hans. Så den skal funke i saltvann 8)

Interessant, jeg har vært inne på tanken men ikke prøvd. Hvor stor flue brukte du (krok/lengde på antennene)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg