Hopp til innhold
FlyAlf

CCS målresultater

Recommended Posts

Utrolig kult Tom,

vi må møtes på dammen en dag så jeg kan få dengt litt med noen av de kappa kjeppene dine.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Back in town...

Emig med deg Tom på Sage-en. Iflg Superbob har ei (custombygd) XP #5: 6,08/70. Ville aldri ha gjettet på at å kappe så mye ville gjøre så tilsynelatende lite utslag. Konklusjonen er at den burde passe til et #5 snøre men ha en mye flatere/dypere aksjon. Lurer på om den oppleves sånn?

Det finnes ikke målinger på Sage-en før den møtte saga?

Det er i grunn akkurat slik jeg opplever den. Godt fornøyd med resultatet av kappingen i alle fall. Har desverre ingen målinger av den. Gikk under saga før jeg hadde hørt om CCS.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke noe er så bra som det Magnus. :biggrin:

(At du er fornøyd med resultatet av kappingen.)

Hvor mye kan jeg kappe av stanga/blanksen uten at du merker det,og

hvorfor skulle jeg da kappe den?

Tilpassning?

Det er nok ikke så altfor mange som driver å kapper stenger. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen nye målinger:

Orvis T3, 9', #4, 4-pc, mid-flex 7,5: 4,7 / 65

LOVSTAD Bamboo Fly Rod 7'3" #5 2-pc PHY Driggs Taper: 4,9 / 60

Hardy Featherlight Smugler, 7'6'', #3, 5-pc: 2,2 / 61

Orvis T3 er altså etter dette en ganske tøff 4-er, og har egentlig mer toppaksjon enn forventet til å være mid-flex? Desverre har jeg ikke tall på AA på andre T3 aksjoner, selv om jeg ser at det er målt AA opp til 67 grader på T3. Kankje noen andre vet hvor stor forskjell det egentlig er på de forskjellige Orvis flex aksjonene?

Hardy-en er nok et eksempel på at fabrikanter overklassifiserer lette stenger for at de skal lade raskere/være beregnet til korte kast. Egentlig burde denne passe bedre for et #2 enn 3.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvordan er denne sammenlignet med Marvel serien? Og ikke minst hvor har du fått tak i den?

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes å huske fra en annen tråd at noen fra forumet har "rensket" Europa for disse stengene :wink:

Begge seriene kan bestilles fra Japan, ligger vel rundt 5000kr (90-95 000 yen * 5.3)

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøvde denne stanga i helga. Synes selv at den kjentes rett klassifisert ut, mye spenst i stanga og utrolig behagelig og kaste med. Hvilken snøreklasse var det på det DT snøret ditt da Alf?

MVH

Tommy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilken snøreklasse var det på det DT snøret ditt da Alf?

MVH

Tommy

Det var et Monic MDT (eller noe sånnt) #4. Dette snøret har en meget merkelig klassifisering som ikke følger AFTM helt. Jeg bruker dette Monic snøret på stenger med ERN rundt 2,5 dvs det jeg mener passer for et normalt #3 snøre. Altså tror jeg Monic snøret er lettere enn et vanlig.

hvordan er denne sammenlignet med Marvel serien? Og ikke minst hvor har du fått tak i den?

Grunde

7'6'' #3 Featherlighten måler samme AA som 7'11'' #4 Marvelen, AA=61, men oppleves alikevel som en del raskere. Vet ikke helt hvorfor? Self litt kortere og litt ettere (dvs høyere frekvens), men tror også Marvelen er noe dypere.

Begge seriene kan bestilles fra Japan, ligger vel rundt 5000kr (90-95 000 yen * 5.3)

Japan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen nye målinger (nei, alle disse er ikke mine stenger). Takk til Frank for hjelp:

Hardy Perfection (glass), #4, 7'6'', 3-pc: 1,9 :blink: / 68

Hørgård Lillemor (cane), #6-7, 8'6'', 2-pc: 5,7 / 63

Sage, RPL 286, #2, 8'6'', 2-pc: 3,2 / 60

Sage, RPL + 796-4, #7, 9'6'', 4-pc: 9,6 / 72

Loop Greyline , #5, 9', 3-pc, tupp 1: 5,7 / 65

Samme stangtupp 2: 5,8 / 65

G-Loomis GLX FR1086-4, #6, 9', 4-pc: 6,2 / 68

Orvis HLS, Spring Creek, #5, 9', 4-pc: 6,3 / 58

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slate Lightweight, #4, 8'6'', 3-pc: 3,34 / 68

Loop Yellow line, #3-4, 8'8'', 3-pc : 3,44 / 62

Litt forskjell fra denne målingen, vet ikke om jeg har målt feil, eller om det er variasjoner mellom stenger?:

Loop Yellow Line 8`8” #3-4

Modellbetegnelse: LYL 388-3

Lengde: 259cm

Vekt: 78g

Deler: 3

ERN: 4,10

AA: 60°

Ringkonfigurasjon

Toppring

7x snakeringer

1x snørefører ring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var faktisk ganske mye avvik der. Er ganske sikker på at jeg målte riktig ettersom jeg sjekket flere ganger. Er dog bare et menneske, så det er fullt mulig jeg har bommet også :biggrin:. Er på flyttefot om dagen, så får ikke gjort ny måling på en stund for å verifisere desverre.

Vil dog anta at det finnes endel variasjon innen samme stangmodell. Er ikke så mye som skal til for å endre resultatet her, og jeg har litt problemer med å se for meg at ikke det skal kunne oppstå litt variasjoner selv innen samme produksjonsserie.

Vi burde fått testet disse ved siden av hverandre når sesongen kommer i gang igjen for å se om vi er i stand til å kjenne forskjellen. Burde jo ikke være umulig dersom ingen av oss har bommet stort på målingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det som hadde vært litt kult var om dere målte hverandres stenger.

Og enda kulere hadde det vært om jeg fikk måle frekvensen på begge stengene

også.(Pluss noe annet,he,he,he....før dere testkaster for å sammenligne.Har bare lyst til å sjekke

noe. :biggrin: )

Er det allright eller?..... :biggrin:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres ut som en date det Tom. Må dog tas nærmere sommeren da jeg er å finne i et eller annet fjell med snø på de neste månedene. Spennende å se om stengene er så forskjellig som det kan se ut som her og om vi klarer å måle forskjell i frekvensen (noe jeg ville tro) og om vi faktisk er i stand til å føle denne forskjellen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror nok det skal gå bra. Men klart lettere dersom testere bor nært hverandre... En annen sak jeg kan tenke meg å teste er hvordan den nye Loop/LTS klassifiseringa oppgitt i gram på snørevekt stemmer i forhold til CCS.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var jo hyggelig Alf. :biggrin:

Har du en link til hva du er ute etter når det gjelder Loop/LTS

klassifiseringen?

Tom.

Niks, men holdt noen Loop/LTS 2007 enhånds modeller i hendene i fjor høst hvor det var oppgitt AFTM og gramvekt snøre på klinge. Regner med at dette da kommer på årets 2007 modeller :blink: ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei FlyAlf, jeg har den samme Slate Lightweight, #4 stanga som frankp har. vi kunne jo sammenlingnet stengene for å se om det er stor forskjell. Tenkte på dette siden det var så stor forskjell på loop stengene.

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Niks, men holdt noen Loop/LTS 2007 enhånds modeller i hendene i fjor høst hvor det var oppgitt AFTM og gramvekt snøre på klinge. Regner med at dette da kommer på årets 2007 modeller :blink: ?

Allright Alf.Da får vi se hva som dukker opp. :biggrin:

Og hvis det skulle være noen fler som har en LYL #3-4 / 8`8``/3pc

og har lyst å være med etterhvert,så hadde det vært skikkelig

allright. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var faktisk ganske mye avvik der. Er ganske sikker på at jeg målte riktig ettersom jeg sjekket flere ganger. Er dog bare et menneske, så det er fullt mulig jeg har bommet også :biggrin:. Er på flyttefot om dagen, så får ikke gjort ny måling på en stund for å verifisere desverre.

Vil dog anta at det finnes endel variasjon innen samme stangmodell. Er ikke så mye som skal til for å endre resultatet her, og jeg har litt problemer med å se for meg at ikke det skal kunne oppstå litt variasjoner selv innen samme produksjonsserie.

Vi burde fått testet disse ved siden av hverandre når sesongen kommer i gang igjen for å se om vi er i stand til å kjenne forskjellen. Burde jo ikke være umulig dersom ingen av oss har bommet stort på målingen.

Vi målte Yellow Loop-en på nytt i går. Klarte ikke å la være :) . Samme ERN, men denne gangen litt annen AA:

Loop Yellow line, #3-4, 8'8'', 3-pc : 3,44 / 64

Forsøkte også å måle etter å ha vridd stanga 90 grader, med samme resultat.

Denne gangne er vi ganske sikker på at det er ganske korrekt :) . Det som er interesant er at vi fant annen lengde på "vår" gule enn din; 265 cm mot din 259 cm. Kan det være annen serie?? Ifølge konvertering er bare din 8'6'' (kappet?). Viser at det er viktig å oppgi mest mulig data!

Hei FlyAlf, jeg har den samme Slate Lightweight, #4 stanga som frankp har. vi kunne jo sammenlingnet stengene for å se om det er stor forskjell. Tenkte på dette siden det var så stor forskjell på loop stengene.

Terje

No problemo!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi målte Yellow Loop-en på nytt i går. Klarte ikke å la være :) . Samme ERN, men denne gangen litt annen AA:

Loop Yellow line, #3-4, 8'8'', 3-pc : 3,44 / 64

Forsøkte også å måle etter å ha vridd stanga 90 grader, med samme resultat.

Denne gangne er vi ganske sikker på at det er ganske korrekt :) . Det som er interesant er at vi fant annen lengde på "vår" gule enn din; 265 cm mot din 259 cm. Kan det være annen serie?? Ifølge konvertering er bare din 8'6'' (kappet?). Viser at det er viktig å oppgi mest mulig data!

No problemo!

What.....

6cm. forskjell.Er de stengene rullet på samme mandrill? :huh:

Det var da som pokker.Da blir det ikke like interessant å måle på stengene.

(Vi trenger fler like stenger,så kom igjen folkens.Noen fler er det vel som eier en

LYL/#3-4/8`8``/3pc.)

Eller har du blitt like "kul" som meg Magnus? :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

What.....

6cm. forskjell.Er de stengene rullet på samme mandrill? :huh:

Det var da som pokker.Da blir det ikke like interessant å måle på stengene.

(Vi trenger fler like stenger,så kom igjen folkens.Noen fler er det vel som eier en

LYL/#3-4/8`8``/3pc.)

Eller har du blitt like "kul" som meg Magnus? :biggrin:

Tom.

Har en sjølsurra LYL 8'8"..... den er 265 cm!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en sjølsurra LYL 8'8"..... den er 265 cm!!

Det kunne ikke passet bedre Ingar. :biggrin:

(Da regner jeg med at jeg ser deg etterhvert?)

Og er det fler,så si i fra. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det kunne ikke passet bedre Ingar. :biggrin:

(Da regner jeg med at jeg ser deg etterhvert?)

Og er det fler,så si i fra. :biggrin:

Tom.

Har ikke utstyr til og måle selv men tar gjerne en tur så kan du utføre testen!!

Kikket på den nå og det står #4 og ikke #3-4 på den :shock:

Husker at da jeg bestilte den stod det at den var #3-4....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg