Hopp til innhold
FlyAlf

CCS målresultater

Recommended Posts

Har staret en tråd for å legge inn noen CCS målinger. Før vi gjør noen store ting med taeller og databaser foreslår jeg vi starter forsiktig for å se om på noen data. Det ligger en database på:

Superbob

men av en eller annen grunn nøler folk med å publisere data her. kanskje er det litt av samme grunn som meg selv, at jeg systemet er nytt for meg og jeg ønsker å bli litt bedre kjent med målinger først?

Vel, oppfordrer alle til å legge inn målinger. Vær klar over at dersom du får andre resultater enn det som ligger fra før på samme stang kan dette skyldes forskjeller i produksjon av serier, forskjelli hvor rygg ligger på stang, aldring og svekkelse av stang eller litt forskjell i måleoppsett. Ikke vær redd for å legge inn data her!

Her er noen av mine målinger. Alle er gjort med full stang ink fighting butt. under av ERN til 1 desimal siden nøyaktighet sansynligvis ikke er bedre. Alle målinger bør tas som en indikasjon:

Manufacturer ERN / AA

Hardy Elite #4, 9', 3pc : 4,7 / 74

Hardy Marvel (Graphite), #4, 7'11'', 4pc: 3,9/ 61

Scott, SES, #9, 9', 3pc: 9,8 / 66

Scott G #12, 9', 3pc: 13,4 / 66

Hardy Marvel (Graphite), #3, 8' 8'', 4pc: 2,6 / 62

Hardy Smugler (old), #5-6, 8' 2 1/2 '', 7pc: 3,9 / 53

Hardy Marvel (Graphite), #2, 6' 6'', 4pc: 2,4 / 55

Hørgård Vesla Splitcane 6', 2pc: 6,8 / 65

Lamiglass G1289 Graphite, #4, 5' 9'': 3,0 / 53

Krs målinger

Sage VPS, 8,5',#3, 2-pc: 3,9 / 65

GL3, #5 9', 2pc: 5,8 / 65

CD XLS, 9', #5, 4-pc : 7,2 /67

Her er målinger fra Kastenissetreffet i Oslo 06.03.06 med følgende til stede: Grunde, FlyAlf, Thormill, Svensken, Tom Syversen, Agela, Kent, Mathias Lilleheim og Tom Larsen :

Stang ERN / AA (AA målingene er nok litt upresise)

Sage SLT 590, #5, 9': 4,5 / 64,5

Scott G905, #5, 9', 3-pc: 4,3 / 62

Streamstix T5, #5, 4-pc: 9,0 / 72,5

LTS X1, #5, 9', 3-pc: 5,6 / 64

Kalmarstix #3, 11' 1'', 4-pc: 4,7 / 76

Endret av FlyAlf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Da har jeg prøvd meg på "ccs-målinger" på noen av stengene mine.

HiLevel 8' #4 2-delt 3,0/63

Gatti FR-TA 9' #7 2-delt 8,6/65

Gatti F 9' #5 2-delt 5.8/65

Scott E2 9,6 #8 4-delt 8.6/67

Dette var ganske artig det gitt! Rigget meg til med laservater og en haug med 50øringer. Jeg målte i fra bakkant av snellefestet og la fremkant av korken på hyllekanten.

Når jeg tok lengden på stangen målte jeg som sagt i fra bakkant av snellefestet(helt bak(tok ikke med fightingbut ) og delte lengden på 3. NÅ ble jeg usikker på hva jeg skulle gjøre, MEN etter at stangen var vatret opp, målte jeg meg ned i fra OVERKANT på klingen ca 10cm i fra korkhåndtaket. Deretter satte jeg et strek på et ark som jeg limte opp på veggen og brukte laservater for å få et beint strek til der hvor tuppen berørte denne linjen.

Er glad om noen kan komme med sine varianter av gjennomføring. Er vel en fordel om de fleste gjør det mest mulig likt.

Mvh Bjørnar Vasdal

Endret av Bjørnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg prøvd meg på "ccs-målinger" på noen av stengene mine.

HiLevel 8' #4 2-delt 3,0/63

Gatti FR-TA 9' #7 2-delt 8,6/65

Gatti F 9' #5 2-delt 5.8/65

Scott E2 9,6 #8 4-delt 8.6/67

Dette var ganske artig det gitt! Rigget meg til med laservater og en haug med 50øringer. Jeg målte i fra bakkant av snellefestet og la fremkant av korken på hyllekanten.

Når jeg tok lengden på stangen målte jeg som sagt i fra bakkant av snellefestet(helt bak ) og delte lengden på 3. NÅ ble jeg usikker på hva jeg skulle gjøre, MEN etter at stangen var vatret opp, målte jeg meg ned i fra OVERKANT på klingen ca 10cm i fra korkhåndtaket. Deretter satte jeg et strek på et ark som jeg limte opp på veggen og brukte laservater for å få et beint strek til der hvor tuppen berørte denne linjen.

Er glad om noen kan komme med sine varianter av gjennomføring. Er vel en fordel om de fleste gjør det mest mulig likt.

Mvh Bjørnar Vasdal

Hei !

Fint å se at andre har begynt å måle :) . Høres korrekt ut. Husk at sagging på tupp skal være med i 1/3 bøy, dvs at det skal måles ned 1/3 fra høyden på klingen (slik det ser ut som du har gjort). Jeg har forsøkt å bruke en linje midt på klingen, men i praksis er det vanskeligste å få rigget stanga i vater.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er målingene fra Egde testen av "#5" stenger:

Guideline Pro Cast XPE, #5 9', 3-pc: 6,22 66

Loop Bacline 590-3, #5, 9', 3-pc: 5,65 63

HS Pro Level, #5, 9', 4-pc: 6,76 71

Fizzka Forecast, #5, 9', 3-pc: 7,28 68

Pool 12 SSD2, #5. 9', 2-pc: 6,22 62

Fender IM8, ?', #5, 2-pc: 8,1 69

HS Premium, #5, 9', 2-pc: 5,2 67

HS Pro Level, #5, 9', 4-pc: 6,76 71

Orvis T-3, #5, ?', 2-pc : 6,08 61

Loop Greyline, #5, 9', 3-pc LGR590-3: 6,35 70

G Loomis Streamdance, #5, 9', 4-pc: 4,16 65

Orvis T-3, #5, ?', 4-pc : 5,79 62

G.Loomis GLX, #5, 9', 2-pc: 5,65 71

G.Loomis GL3, #5, 9', 3-pcl: 5,65 68

Hardy Swift, #5, 9', 2-pcl: 6,22 66

LOOP Greenline LGL593-3, #5, 9'3'', 3-pc: 6,62 67

HS HiLevel, #5, 9': 4,9 64

Hardy Sirrus, #5, 9', 3-pc: 4,46 69

Orvis Streamline, #5, ?', 4-del: 5,5 69

Guideline Cool Water Outpack, #5, 9', 4-pc: 6,89 69

Guideline Tricast IV 9' FA (Fast Action), #5, 9', 3-pc: 5,79 68

Orvis Clearwater Classic, #5, ?', 4-pc: 6,35 63

Scierra HM2, #5, ?',: 6,35 71

Fizzka RX8, #5, 9', 3-PC: 6,76 71

Scierra TI+, #5: 6,35 70

Greys Missionary, #5, 9'3", 5-PC: 4,9 65

LOOP Yellowline, #5, 9' 3-PC, LYL588-3: 5,35 61

Fender IM8, #5, ?', 6-PC: 8,1 65

LOOP Blueline, #5, 9', 3-PC, LBL590-3: 5,94 64

Harvest, #5, 9', 3-PC: 6,89 76

Greyflex, #5, 9', 2-pc: 5,05 62

Guideline Alpha, #5, 9', ?-pc: 7,15 68

Pool 12 SSD2, #5, ?', 4-dpc: 5,94 61

Greys GRX, #5, 9', 2-pc: 4,9 64

Fizzka Lamiglas, #5 8'6. 6-pc: 3,86 63

Orvis Clearwater Classic, #5, ?', 2-pc: 6,89 59

Fizzka RX7, #5, 10', 3-pc: 5,94 63

Orvis Streamline, #5, ?', 2-pc: 4,9 58

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Morsomt å se at den forhatte yellowlinene ikke er så treg som ryktet.

Greys GRX #5 9 fot har en ERN på under 5, betyr det at den nærmest er en firer eller mer det som kalles for 4/5?

Kanskje Fender IM8 er en rette konkurrenten til T5 eller Sage TCR, har noen målt TCR en?

Ellers litt morro å se at GL3 har avvik fra 2 piece til 3 piece. Så er detvel noe i det at samme stanga, merke gir ulik følelse ved variasjon i antall deler den kommer i!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Morsomt å se at den forhatte yellowlinene ikke er så treg som ryktet.

Greys GRX #5 9 fot har en ERN på under 5, betyr det at den nærmest er en firer eller mer det som kalles for 4/5?

Kanskje Fender IM8 er en rette konkurrenten til T5 eller Sage TCR, har noen målt TCR en?

Ellers litt morro å se at GL3 har avvik fra 2 piece til 3 piece. Så er detvel noe i det at samme stanga, merke gir ulik følelse ved variasjon i antall deler den kommer i!

Er det ikke en GLX og en GL3 som er målt?

Er det noen som har måleresultater på GL LPXe- modeller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er en treg stang?

Tom.

Eeeh, en stang som ikke skjønner hva kasteren vil? Spøk til side; ifølge CCS har en Dyp eller rolig aksjon stang minde enn 59 grader AA. Yellowline har jo AA=61, så den ville vi kalle moderat aksjon?

Ellers så passer kanskje begreper som "treg", "kjapp" osv bedre om frekvens, som er noe helt annet enn aksjon. Eksempelvi kan en stang laget av Greenhart ha en kjapp aksjon, men en treg frekvens :huh: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er noen tall fra Dr. Bill:

TCR -590:

6.5 (higher values have been observed) / 78

Her er BIG (Bending Index Graph - altså ERN/AA langs fler punkter på stang, starter på 1 fot, ender med hel stang) kurven til #5 TCR-en. Som du ser har TCR en "#2-3" tupp, og en "#6" bunn :) :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når stangtuppen skal forflytte seg fra et punkt til et annet punkt er det avhengig av flere ting.

(Stangas masse/massefordeling,belastningen,taperingen,stanglengden,materialvalg,luftmotstanden,

etc,etc....)

For moroskyld Alf.Hvilken kalkulert frekvens får du/vi om du taster inn data for den aktuelle stanga,

(TCR 590)og hvilken frekvens får du/vi om du/vi måler?

Er det innenfor en anntatt missvisning på ca.4%?

Hvis forskjellen er større,hvor stor forskjell ville du/vi godta?

Og hvilken forskjell er du/vi i stand til å føle?

Siden frekvensmålingene ikke er tilgjengelige (stort sett) så må jo det være på grunn av at

folk flest ikke er i stand til å utføre målingene,eller er usikre på hvordan det skal gjøres,eller ikke

har tiltro til at det har noen betydning eller verdi i det hele tatt.

Jeg sier ikke her og nå at det ene er hverken riktig eller galt,men noe må vi mene om det uansett.

Så,hva er en treg stang?(Hvilket du egentlig allerede har svart på,men andre kan jo si hva de mener.)

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Interessante spørsmål Tom.

Etter min mening er frekvensmålinger vesentlig i forhold til å måle spenstforskjeller i stenger.

Kun på denne måten (ved å lage et system for dette) vil man kunne få nogenlunde klare svar på hvor treg/kjapp en stang er. For det er vel ikkje alltid en sammenheng mellom stivhet og spenst i en stang?!

Disse to stengene har f.eks. omtrent lik ERN, men spensten (hvor rask frekvens stengene får mellom to punkter med lik oppspenning) kan vel være ganske ulik...?! :unsure:

Endret av Sixpack_Karlsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Krs målinger

GL3, #5 9', 2pc: 5,8 / 65

Jeg skjøner ikke helt jeg????

Er ikke dette to ulike målinger da og det står i alle fall ikke GLX bak elle foran.

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skjøner ikke helt jeg????

Er ikke dette to ulike målinger da og det står i alle fall ikke GLX bak elle foran.

2 ulike målinger, jeg var med på den i kristiansand. den andre er fra Egde testen som jeg ikke kjenner detaljer til.

De er jo nokså like i stivhet, en forskjell i ERN fra 5,65 til 5,8 er svært lite. Litt forskjell på aksjon AA, så (merkelig nok) har den 3-delte litt mer toppaksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Interessante spørsmål Tom.

Etter min mening er frekvensmålinger vesentlig i forhold til å måle spenstforskjeller i stenger.

Kun på denne måten (ved å lage et system for dette) vil man kunne få nogenlunde klare svar på hvor treg/kjapp en stang er. For det er vel ikkje alltid en sammenheng mellom stivhet og spenst i en stang?!

Disse to stengene har f.eks. omtrent lik ERN, men spensten (hvor rask frekvens stengene får mellom to punkter med lik oppspenning) kan vel være ganske ulik...?! :unsure:

Nei, frekvensen ville ikke bli veldig ulik for disse to 8) . Dersom 2 stenger har omtrent samme lengde, ERN og AA er det mest av allt masse/stivhet forholdet av materialet som bestemmer frekvens. Disse 2 er vel lagd av omtrent samme grafitt materiale?

Dersom du derimot tok 2 stenger med samme ERN/AA men der en var lagd av splitcane og den andre av grafitt ville grafitt stanga ha en mye høyere frekvens, og dermed være "kjappere".

"Spenst" vet jeg ikke hva er, jeg nøyer meg med stivhet, aksjon og frekvens, hvor;

- stivhet forteller forhold mellom kraft og bøyning av stang, dvs hvor mye kraft som må til for å bøye en stang en gitt lengde. Stivhet kan oppnås på 2 måter; mer materiale (tykkere) eller stivere materiale (høyere modulus).

- Aksjon = bøyningsform, dvs måten stanga bøyer seg på. Aksjon er uavhengig av materiale. Det finnes ikke noe slikt som en ”Splitcane aksjon”, fordi samme aksjon kan lages med forskjellige materialer. Aksjon sier ikke noe om hvor stiv stanga er, stenger som er anbefalt for #2 og 12 o(g altså har forskjellig stivhet )kan ha samme aksjon. En ”rask” aksjon betyr ikke at stanga svinger raskt tilbake, men at den har mer toppaksjon!

- frekvens forteller hvor raskt en stang returnerer til utgangsposisjon etter å ha bltt bøyd. Farten kan betraktes som frekvens, dvs hvor fort stangen svinger fram/tilbake en gitt tid. Frekvens er avhengig av

design, materiale, lengde, aksjon, stivhet, ...Kan skrives som frekvens = stivhet / vekt (F=S/W). Frekvens kalles også effektivitet. Høyere modulus stenger har raskere frekvens, dvs har mindre masse for samme stivhet

Kanskje andre har bedre forklaring på "spenst"?

Det er ikke så dumt å først bli enige om begreper, slik at vi kan være enige om hva vi er uenige om :biggrin: . Jipppiii, fiske i morra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, frekvensen ville ikke bli veldig ulik for disse to 8) . Dersom 2 stenger har omtrent samme lengde, ERN og AA er det mest av allt masse/stivhet forholdet av materialet som bestemmer frekvens. Disse 2 er vel lagd av omtrent samme grafitt materiale?

Hehe, moroklumpen :biggrin: Frekvensen ville sikkert ikkje blitt veldig ulik for akkurat disse to stenger`n, men du vet ka æ mente... :P

Dersom du derimot tok 2 stenger med samme ERN/AA men der en var lagd av splitcane og den andre av grafitt ville grafitt stanga ha en mye høyere frekvens, og dermed være "kjappere".

My point excactly! Denne frekvensen vil jeg også driste meg til å foreslå og bruke som en indikasjon på stangas/stangmaterialets spenst... 8) Hvis du f.eks. har to stenger som har lik ERN/AA, men ulik frekvens, så vil jeg si at det har noe med stangmaterialets spenst å gjøre. Er ikke dette en brukbar kvasi-operasjonalisering?

"Spenst" vet jeg ikke hva er, jeg nøyer meg med stivhet, aksjon og frekvens, hvor

Du nøye dæ no med så lite. Du va kanskje en av dem som lagde pil og bue med bjørk i steden for selje når du va liten??? :P

Frekvens er avhengig av

design, materiale, lengde, aksjon, stivhet, ...

Materiale...spensten i materialet...materialets evne til å skape en kjapp frekvens...materialets evne til å skyte ut fluesnøre....hmmmmmm.... :roll:

Endret av Sixpack_Karlsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Æ blei beinaste svett av aill filosoferinga dokkers!!

ERN, AA, EDB, ESP, bambus, karbon, selje, bjørk, pil & bue, stivhet, frekvens, spenst...... huuuhh.. :blink:

Men for aill del. Æ glæde mæ tell å se resultatan :wink:

Endret av Larsemann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Magasinet FF&FT bruker vel CCS? De oppgir Guidleine LeCie 9'6" #7 med AA 65 og Stiffness 138. Er stiffness en del av CSS? eller har jeg misforstått som vanlig 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei,du har ikke misforstått du moby. :biggrin: "Stiffness" er en del av CCS.

IP=138 gram.Om du kikker på tabellen til Alf og Magnus så ser du at

det gir deg litt over 38 femtiøringer.(ERN.Og en femtiøring veier 3,6gram.)

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Målte en LOOP Yellowline 8'8" #5, i kveld sammen med Tom Syversen og Kent.

ERN: 6,3

AA: 63 (Tom S sverger til 64 :wink: )

Gjettekonkurranse:

Hva er 17 fot langt, har en AA på 84 grader og en ERN på 55(!)?

:biggrin:

Mvh

Tom

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det noen som kan få CCS på X1 10" # 7. :wink: :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gjettekonkurranse:

Mvh

Tom

Det kan legges til at disse 17 fot måtte ha en belastningsmasse på toppringen i underkant av 2 kg(!!),

for å oppnå ERN ~ 55 . Dette under forutsettningen av ekstrapolasjon av lineære data fra ERN~16 til ERN~19.

:blink: :roll:

Endret av Kent

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He,he,he... :biggrin:

Det er nok et svært viktig poeng der ja Kent.

Det ville nok være troverdig at stigningen ikke ville

fortsette lineært.

Så egentlig burde vi ta ERN tallet 55 med en klype salt. :biggrin:

Vi skal huske på snøret som brukes.Er ikke det ca.116 gram Tom?

1821 gram er litt over 728 cents.

Hvis vi da fremdeles forholder oss til CCS gir det oss en tilpasset

snørevekt på 156 gram/208 gram.

Jeg husker i hvertfall særdeles godt at pulten lettet,og det var helt

nødvendig at Hr.Larsen måtte holde systemet i balanse. :biggrin::biggrin:

Uansett,bare å se diameteren på bunndelen av klingen er vel nok til å

skremme noen og enhver. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Målte en LOOP Yellowline 8'8" #5, i kveld sammen med Tom Syversen og Kent.

ERN: 6,3

AA: 63 (Tom S sverger til 64 :wink: )

Gjettekonkurranse:

Mvh

Tom

Høres nesten ut som om det må være Clan 17 fotern til Sven. Eller kanskje har dere fått testet en greenheart!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres nesten ut som om det må være Clan 17 fotern til Sven. Eller kanskje har dere fått testet en greenheart!!

De er nok temmelig kraftige begge to, men de har neppe en AA på 84 grader. Både Clanen og greenhartstengene har vel en ganske flat topp, dette er en ganske ekstrem toppaksjon der toppen peker nesten rett ned mot gulvet når den er belastet slik at den bøyer seg 1/3 av totallengden til stanga.

Det var bøllestanga mi, en tohånds castingstang bygget for å kaste hurtigsynkende klumper på mellom 110 og 120 gram. Emnet er en Talon i grafitt IV, og den har en diameter på 28 mm (!) i bunnen! :biggrin:

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg