Hopp til innhold
Glitch

Streamstix T5 til hva?

Recommended Posts

:wink: Kan du gi litt mer info om stanga slik at alle brukerne kan henge med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

:wink: Kan du gi litt mer info om stanga slik at alle brukerne kan henge med?

streamstix T5.

Ble brukt i femmercupen iTønsberg

Rune.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin: Good.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er denne stanga utviklet for ren konuransekasting?

Hvis ikke, hva slags type fiske er den tenkt til?

hilsen Rune.

I følge andre tråder her, er denne stanga utviklet av Sven Kalmar for lengde/konkurranse kasting med XXD #5 snøre.

Hvis ikke du skal bruke den til det, kan du jo sette på et 9'er snøre og f.eks. bruke den som fiskestang... :Phttp://www.fluefiske.net/forum/index.php?s...pic=14096&st=15

Andre alternativer kan kanskje vere å bruke den som vadestav... :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis ikke du skal bruke den til det, kan du jo sette på et 9'er snøre og f.eks. bruke den som fiskestang... :Phttp://www.fluefiske.net/forum/index.php?s...pic=14096&st=15

Ja, og for de andre "#5 stengene" som er i handelen kan du sette på et #3, 4, 5, 6, 7, eller 8 snøre for å bruke de som fiskestenger :biggrin: . Dette er self dersom du bruker et standard snøre med en 9,15 m klump.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Æ synes å lukte at bortglemte begreper som "underklassifisering" og "feilklassifisering" e i ferd med å få sin rennesanse her... :roll:

Endret av Sixpack_Karlsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg trodde vi var ferdige med begreper som "underklassifisering". Hvis ei stang passer for en kaster, dvs. gir lengde og presisjon som en ønsker, spiller det liten rolle hva klassifiseringen er - eller hva ? :shock:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen,

Ja, og for de andre "#5 stengene" som er i handelen kan du sette på et #3, 4, 5, 6, 7, eller 8 snøre for å bruke de som fiskestenger :biggrin: . Dette er self dersom du bruker et standard snøre med en 9,15 m klump.

er ikke enig i dette "optimal snøremasse kjøret" (lukter klump-kappe-tabell lang vei youch). Ei god stang kan i hendene på en god kaster takle et stort kastevektområde. Kan f.eks. nevne at på kastenissetreffet hadde Mikael ingen problemer med å kaste ut et helt XXD #5 (fiske varianten) med min Sage SLT-590-4 som vi senere klokka inn til å ha ERN = 4.5. Tipper også at stanga ville takle 4'er liner helt fint (kanskje også 3'er snører).

Det som er litt artig er at man med stenger som det står #5 på klinga finner stenger som oppfører seg pent med snører fra klasse 3 til klasse 9. Da er i alle fall det meste av mitt fiske dekka :biggrin:

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg trodde vi var ferdige med begreper som "underklassifisering". Hvis ei stang passer for en kaster, dvs. gir lengde og presisjon som en ønsker, spiller det liten rolle hva klassifiseringen er - eller hva ? :shock:

Helt enig! Og det er her CCS virkelig har sin styrke siden den sier noe objektivt om styrken og aksjonen i stanga uavhengig av hva som er trykt på klinga og av alle markedsføringstermer produsenten har brukt for å beskrive den 8)

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette blir helt feil og glem ikke at det er fisking de fleste her inne skal bruke en stang til.

De fleste stenger har riktig AFTM klassifisering.

Til bruk på en # 4 stang kan man som oftest bruke en vanlig WF # 4 eller 5.

Det er bare tull at man kan sette en 8 line på en 5 stang.

Man kan ikke la dette skli helt ut fordi det har vært snakk om en stang som er helt ekstrem i forhold til andre(T5).Hele kluet er at dette ikke er en #5 for vanlig bruk og fiske.

Mvh JMO

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette blir helt feil og glem ikke at det er fisking de fleste her inne skal bruke en stang til.

Veeeel, da synes jeg du skal ta en kjapp titt på denne: http://www.edgeflyfishing.com/tests/jamfor...lass5_2004.html

Og hva er "riktig" AFTM klassifisering?

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Man kan ikke la dette skli helt ut fordi det har vært snakk om en stang som er helt ekstrem i forhold til andre(T5).Hele kluet er at dette ikke er en #5 for vanlig bruk og fiske.

Mvh JMO

Beklager var upresis. Poenget mitt (som jo også Grunde påpeker) er at det vi kaller #5 stenger vil ha stivhet som varirer mellom det "normale" for #3-9 :blink: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

T5 stanga har blitt testet på universitetet med noe utstyr der og som fiskestang ble denne stanga klassifisert som en ren #8. Dette begynner å bli morro.

Det er liten informasjon, men jeg skal komme med mer straks jeg vet noe.

JMO

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mvh JMO

Eller så er kluet at det er en fin fin 8'er :P

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Før flere utvikler et paranoid hatforhold til enkelte fluestenger:

Det er ikke stanga eller snøret (som også bør nevnes) som er problemet, men AFTM systemet. Det har forlengst utgått på dato. Spesielt hvis man er på jakt etter endelige definisjoner.

Jeg er sikker på at de rette hodene kunne utviklet et bedre system, f.eks. med CCS som utgangspunkt, men hvor man brukte vekt istedet for klasse.

Kastevekten på 5'er snøret i konkurransen kan være så mye som 18 gram. T5 ble i hovedsak bygget med dette 5'er snøret som utgangspunkt. Men, husk at man skal også kaste presist på korte hold, samt rullekaste. Har du feil stang i forhold til snøre så vil du antagelig bomme på minst én av øvelsene.

Og, en 5'er stang som kaster et 5'er snøre langt, presenterer et 5'er snøre presist på korte og middels lange hold og rullekaster et 5'er snøre presist på korte og middels lange hold kan man selvfølgelig bruke til 5'er fiske! Men man bør like raske stenger :biggrin: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Scierra (av alle) har jo begynt å gå bort fra aftm klassifiseringen og merker nå alle sine stenger med anbefalt kastevekt ! Det er da en start . . . !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men som svar til spørsmålet :wink:

T5 må jo være ei rå sjøørretstang.

Tar med ei stang, og snører/klumper i klasse 5, 6, 7 og 8 :unsure:

Det skulle dekke en god del fiskesituasjoner og værforhold det :)

( For de som liker litt kjappe stenger ) :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den må jo være super til SØ!!!!!! :P :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sreamstix må jo etterhvert bare donere en durabelig sum til fluefiske.net. Makan til reklameeffekt som har fremkommet her på forumet er jo enorm.... At enkelte "nyttige idioter" har bidratt til effekten er hevet over enhver tvil. Tipper noen nøkkelpersoner i Streamstix gnir seg i hendene nå.... :)

: Før flere utvikler et paranoid hatforhold til enkelte fluestenger:

Ja, dette er jo meget bra markedsføring.... Gi budskapet ditt, og anklag de som kommer med innvendinger et stempel som paranoide og hatefulle.... :blink: Tror egentlig at Streamstix er mer tjent med et mer "audjumjukt" utgangspunkt en et sådant... :roll: :wink: ?

Endret av baurhunden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Før flere utvikler et paranoid hatforhold til enkelte fluestenger:

Det er ikke stanga eller snøret (som også bør nevnes) som er problemet, men AFTM systemet. Det har forlengst utgått på dato. Spesielt hvis man er på jakt etter endelige definisjoner.

Må si meg litt enig med Tmags....stangas "egenskaper" strider ikke med reglverket og er heller ikke den eneste

"Liksom" kastekanonen på markedet...så hvorfor må enkelte ,som mest sansynlig ikke har tatt i stanga ,utvikle et "hatlignende" forhold til den ene stanga?? :unsure:

Slikt trenger man vel ikke å møte med ydmykhet. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

T5 stanga har blitt testet på universitetet med noe utstyr der og som fiskestang ble denne stanga klassifisert som en ren #8. Dette begynner å bli morro.

Det er liten informasjon, men jeg skal komme med mer straks jeg vet noe.

JMO

Til orientering, T5'en ble testet på kastenissetreffet på mandag denne uken, og ja det foregikk i et møterom på UiO. :wink: Det burde kanskje skrives et referat fra kvelden og legge det ut her, selv om det ikke er noen grunn til å frykte at det ble drevet avansert konspirasjon der. De som var tilstede der var Grunde, FlyAlf, Thormill, Svensken, Tom Syversen, Agela, Kent, Mathias Lilleheim og Tom Larsen (håper jeg ikke glemte noen da). For ordens skyld, Svensken heter egentlig Mikael Blomberg og jobber for Streamstix og Mathias Lilleheim jobber for LTS. Dette treffet er det samme som har vært diskutert i ukesvis under "Nå er det hjul igjen", og var åpent for alle kasteinteresserte.

I motsetning til 5'erstenger flest, er T5'en konstruert for å holde store lengder 5'erline i luften. Derfor er den også mye stivere enn den 5'ern de fleste av oss ville valgt til å kaste et 5'ersnøre i en liten bekk. Jeg ser helt klart at T5'en er en stang som utfordrer (eller viser hvor utdatert AFTM-systemet egentlig er til å klassifisere stenger :biggrin: ). Etter CCS-systemet ble T5'en klassifisert som en 8'er (eller var det 9'er?) på kastenissetreffet. I den eneste testen av vanlige 5'erstenger til fiskebruk som er gjort på www.edgeflyfishing.com , ble de forskjellige "5'erstengene" CCS-klassifisert som alt fra klasse 3 til 8.

For min egen del kan jeg si at jeg overraskende nok kastet like godt med en CCS-5'er som en CCS-8'er med XXD-lina. Fåglarne vet hvorfor.

Om et par uker skal jeg sammen med noen andre i castingmiljøet gjennomføre en lengdetest av forskjellige 5'erstenger (forstått som stenger der fabrikanten har trykt AFTM #5 på klingen). Stengene skal også CCS-måles og resultatene sammenliknes. Disse resultatene vil bli publisert.

Håper dett innlegget kan bidra til å oppklare noe av det som er blitt diskutert her.

Mvh

Tom

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for en fin oppklaring Tom. Synd jeg ikke kunne være der.

Du sier noe jeg tror ikke kan gjentas ofte nok i tiden fremover, så jeg siterer det igjen:

I den eneste testen av vanlige 5'erstenger til fiskebruk som er gjort på www.edgeflyfishing.com , ble de forskjellige "5'erstengene" CCS-klassifisert som alt fra klasse 3 til 8.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sreamstix må jo etterhvert bare donere en durabelig sum til fluefiske.net. Makan til reklameeffekt som har fremkommet her på forumet er jo enorm.... At enkelte "nyttige idioter" har bidratt til effekten er hevet over enhver tvil. Tipper noen nøkkelpersoner i Streamstix gnir seg i hendene nå.... :)

Etter å ha lest dette kan jeg bare si; jeg håper jeg hører til i klassen "nyttige idioter" :biggrin:.

For ordens skyld var kastenissetreffet åpent for alle, og jeg syntes det var fint at Svensken hadde med T5-ern slik at vi fikk målt den. Det får bli opp til hver enkelt å vurdere T5 og andre stenger til sitt bruk Poenget er at vi kanskje vet litt mer om noen stenger etter å ha målt de 8) .

Og ja, det stemmer at ff.net ligger i forhandlinger med Streamstix om donasjon av midler til å dekke en 2 mnd studietur for alle i redaksjonen til Bahamas :P . Eller var det LTS - husker ikke helt. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg