Hopp til innhold
David Brittaine

Fluefiske ørret i Telemark/Vestfold

Recommended Posts

Som en engelskman som bor i kragerø lurer jeg på om noen av dere kan gi noen tips ang bra ørret fluefiske plasser i Telemark eller Vestfold. Jeg har sett litt på felles fiskekort ordning gjennom Fritzoe Skoger men det er ikke så lett å vurdere de som egner seg alle beste til fluefiske taktikker. Vil bli takknemlig for alle forslagene/tips

mvh,

David

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Bra plasser i hele telemark :) Luksefjell, Lifjell, Siljan og Drangedal for å nevne noen! En tur på Hardangervidda via f eks Mogen og opp Kvenna er også helt supert....! bare å pakke sekken og stanga og vente på at snøen smelter....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som en engelskman som bor i kragerø lurer jeg på om noen av dere kan gi noen tips ang bra ørret fluefiske plasser i Telemark eller Vestfold. Jeg har sett litt på felles fiskekort ordning gjennom Fritzoe Skoger men det er ikke så lett å vurdere de som egner seg alle beste til fluefiske taktikker. Vil bli takknemlig for alle forslagene/tips

mvh,

David

Hei. Du trenger ikke å reise så langt for å finne ørreten :) . finnes flere gode vann i Kragerø.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

mvh,

David

kommer ann på hva du synes er bra vann.. Jeg kjenner Grenlandsområdet langt bedre enn Kragerøområdet, og jeg bruker for det meste vannene "til" Grenland Sportsfiskere når jeg fisker i distriktet. Kjenner også noe til Fritzøe-skogene, og i begge disse områdene er det gode ørrettvann for fluefiskere. Men,du har jo mye nærmere vann enn disse dersom du bor i Kragerø, og det er vel sportsfiskerforeninger som både selger kort og kart ( sikkert noen her på forumet som kan gi deg kontaktinfo)....

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei. Du trenger ikke å reise så langt for å finne ørreten :) . finnes flere gode vann i Kragerø.

Takk for positiv oppmuntring Lukkøye men hvor er de gode fluefiskevannene i Kragerø du snakker om? En ting til som er kanskje viktig. Når jeg snakker om fluefiske mener jeg å fiske fra vannkanten og ikke fra en båt.

mvh,

David

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for positiv oppmuntring Lukkøye men hvor er de gode fluefiskevannene i Kragerø du snakker om? En ting til som er kanskje viktig. Når jeg snakker om fluefiske mener jeg å fiske fra vannkanten og ikke fra en båt.

mvh,

David

Tenker nok på fiske fra land eg og :) .Har fått en del tips på vann som eg ikke har fått prøvd ut enda. men skal komme til bake med navna på de(har kartet hjemme).hvor i kragerø bor du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tenker nok på fiske fra land eg og :) .Har fått en del tips på vann som eg ikke har fått prøvd ut enda. men skal komme til bake med navna på de(har kartet hjemme).hvor i kragerø bor du?

Jeg bor på Sjåen.

Med mellom 1.5 til 2 meter snø på de fleste vann kan det bli en stund før vi kan prøve å fluefiske i det hele tatt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det ser sånn ut i år, men en gang må den jo smelte bort(heldigvis).Men imellom tiden kan en jo prøve SØ

er fine plasser til den og i området :) .Eller kose seg ved bindestikka 8) .Skal sende deg navna på en del vann i løpet av helgen, de kommer på priv meld 8) .

Endret av Lukkøye

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tenkte meg ut en tur på lørdag, noen tips til vann eller vassdrag det fortsatt er lov og fiske i? og som da itillegg har fisk i seg :P vestfold og omegn er der jeg driver men kan sikkert kjøre litt for og få fisk :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tenkte meg ut en tur på lørdag, noen tips til vann eller vassdrag det fortsatt er lov og fiske i? og som da itillegg har fisk i seg :P vestfold og omegn er der jeg driver men kan sikkert kjøre litt for og få fisk :)

Mange av innlansvannene og vassdrag som ikke fører anadrom laksefisk har gjerne åpent hele året. Med mindre du fisker aure i overbefolkede vann så er det allikevel normal adferd å holde seg unna gytegrunnene. Er vannene overbefolket derimot er inn og utløpsos svært gode fiskeplasser for tiden. Dreier det seg om større åer og elver i forbindelse med innsjøer, tjern og vann så kan man oppleve svært godt og artig fiske akkurat nå i disse dager. For tiden gyter aurene for harde livet men spesielt hannfisken nøler ikke med å ta typiske små provokatører som muddlere. Er vassdragene overbefolket og fisken er småfallen er det bare å kakke i vei. Du gjør naturen og fiskere en stor tjeneste. Tar selv noen "tak" for tiden og 20-30 aurer rundom 200 gram er daglige fangster på fluestanga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har finni ut att det blir en liten sykkeltur med Fatbiken til ett lokalt lite vann, så får man se om det er noe liv der :) 

har lada opp løktene og gjør meg klar for sykkeltur i 0600 draget :) har løst å få med meg overgangen natt morgen, time will show om det er noe success, en kompis av meg var oppe ved dette vannet og så stor aktivitet for 14 daer siden, så jeg satser på og få halt opp noen monster fisker 150+gram vil jeg regne med :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har finni ut att det blir en liten sykkeltur med Fatbiken til ett lokalt lite vann, så får man se om det er noe liv der :)

har lada opp løktene og gjør meg klar for sykkeltur i 0600 draget :) har løst å få med meg overgangen natt morgen, time will show om det er noe success, en kompis av meg var oppe ved dette vannet og så stor aktivitet for 14 daer siden, så jeg satser på og få halt opp noen monster fisker 150+gram vil jeg regne med :D

Husk neoprenhansker og vær riktig skodd, det er frost på morran for tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hansker bruker man når man sykler ;) 

er heldig og har "varme hender" så frysing på fingra er ett ikke tema for denne karen:) 

drar med meg jaktstøvla og gode sokker så jeg kan dra på meg de når jeg er framme :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg