Hopp til innhold
jbk

Repparfjordelva

Recommended Posts

Vurderer en tur til repparfjord først i juli... Er det for tidlig? Vet det går endel grov laks tidlig i den elva..

Tips ønskes...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vurderer en tur til repparfjord først i juli... Er det for tidlig? Vet det går endel grov laks tidlig i den elva..

Tips ønskes...

For tidlig er det vel ikke, men jo lenger ut i sesogen jo mer laks, og også mere folk.

Har vært der tidlig i juli selv, og laks er det absolutt mulig å få.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Absolutt, begynnelsen av juli 1-10 er yppelig, enda såpass med vann att det er morro å fiske og oppgangen av stort og smått er i full gang.. og elva er ikke fylt opp av feriefolk ( hammerfestinger)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja, e det ikkje Hammerfestinger så e det finnlendere. Hr vært et par tura i den elva og kan ikkje si æ trivdes noe særlig. Mange raringa der som e "folkestygg", ikkje hilse dæm på folk og finn dæm e ledig kulp sperre dæm den så lenge dæm ser noen i nærheta. Kan ikkje si det va noen positive opplevelsa æ hadde der. Når det gjeld fisk tas det jo en god del fisk og tildels stor fisk i elva, så e spørsmålet kor lyst man har på den. Æ for min del søke andre steda enn akkurat den elva der <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilke alternativer har man med muligheter for tidlig laks? Uten å måtte kjøre langt? Kommer sørfra med fly til Alta. Hvordan er Stabburselva så tidlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stabburselva kan være bra tidlig den og. Du ha jo også Lakselva og Børselva i Porsangerfjorden, vil tro at de kan sammenlignes med Repparfjordelva hva oppgang angår.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal i den elva i Juli så jeg håper det er noe fisk igjen til meg der!!!! :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilke alternativer har man med muligheter for tidlig laks? Uten å måtte kjøre langt? Kommer sørfra med fly til Alta. Hvordan er Stabburselva så tidlig?

Må bare si meg svært enig i "rypekongen's" karakteristikk av reppsrfjordelva og dem som "eier" den. :evil: Det er ikke noen koselig elv, kanskje med unntak av elva på øversia fossen, der kan man finne en fredelig flekk.

Stabburselva er jo bra, men først litt utpå sesongen ,det er nå min erfaring. Lakselva er jo fin. Men hvorfor ikke fiske i Eibyelva når du først er i alta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal du til Finnmark i første del av juli har du mange muligheter med Alta som utgangspunkt.

Skal du fiske i Eiby-elva, bør det være mye vann ellers er den som en bekk å regne.

På veien videre nordver er det greit å ta seg et døgn i Repparfjordelva opp i sone 3. Der kan man fint fiske selv om man ikke er kjent. Man rusler fra riksveien og ned til elva og finner seg en plass.

Når du så fortsetter nordover, kommer du til de tre elvene i Porsangerfjorden. Stabburselva og Lakselv som ligger nært hverandre og Børselv fire mil lenger ut i fjorden videre nordover. Alle disse tre elvene er

flotte å fiske og veldig forskjellige elver vil jeg si.

Stabburselva med furuskog og flotte partier. Lakselv som er en stor-lakseelv, men med en del private strekninger og sist men ikke minst Børselv som er en naturperle av en elv.

I alle disse tre elvene kan det være bra med laks i første del av juli og det er da de største kommer... :wink:

Dessverre, syns nå jeg da, fylles Finnmarkselvene mere og mere opp av Finnlendere og det er jammen et spesielt folke-slag. :unsure:

For å si det sånn, så er det ikke alle av dem som hilser like hjertelig på andre fiskebrødre. Og de kommer som tidligere nevnt gjerne i flokk til en kulp og der blir de....

Men det er vel slik utviklingen er og vi kan vell ikke nekte dem heller.

Lykke til og hvis det er din første tur nordover, se på det hele som en ekspedisjon. Ikke forvent deg så mange fisk, sats heller på at du på denne første turen finner din elv som du kommer tilbake til neste gang.

Hilsen Bønna med stor erfaring

Endret av bønna

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bønna! Her må jeg få lov å kvervulere litt, man kjører ikke NORDOVER fra repparfjordelva til porsangerelvene!! Men sør-østover!

jbk:

Er det stor laks man er på jakt etter er vel lakselva eller karasjokka ett tips+ de nevnte. Men er man på jakt etter store opplevelser med smålaks og sjøørret/røye så ta fram kartet og let! Fiskere med dårlig fiskekultur fisker i hovedsak i de store kjente elvene etter stor laks, mulig derfor de oppfattes som sære og sure, mulig man blir det også av sånt kø-fiske..

Men finnmark har ca 60 lakseelver + sidevassdrag som det selges kort i og enn håndfull plasser det ikke selges kort og det er fritt fram for alle. Jeg sier ikke att du kommer til å gjøre noen storkupp på antall kilo laks i alle disse elvene med der er mange muligheter til å ha ei elv nesten helt for seg selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bønna! Her må jeg få lov å kvervulere litt, man kjører ikke NORDOVER fra repparfjordelva til porsangerelvene!! Men sør-østover!

jbk:

Er det stor laks man er på jakt etter er vel lakselva eller karasjokka ett tips+ de nevnte. Men er man på jakt etter store opplevelser med smålaks og sjøørret/røye så ta fram kartet og let! Fiskere med dårlig fiskekultur fisker i hovedsak i de store kjente elvene etter stor laks, mulig derfor de oppfattes som sære og sure, mulig man blir det også av sånt kø-fiske..

Men finnmark har ca 60 lakseelver + sidevassdrag som det selges kort i og enn håndfull plasser det ikke selges kort og det er fritt fram for alle. Jeg sier ikke att du kommer til å gjøre noen storkupp på antall kilo laks i alle disse elvene med der er mange muligheter til å ha ei elv nesten helt for seg selv.

Den er grei. Min veibeskrivelse var nok litt unøyaktig, man passerer Skaidi og kjører østover, for så å kjøre sørover langs Porsangerfjorden ned til Stabburselva og Lakselv. Så bærer det nordover igjen på andre siden av Porsangerfjorden og opp til Børselv.

God tur, her er mange muligheter !!!!

Endret av bønna

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fisket Altaelva,Eibyelva, Repparfjordelva, Stabburselva, Laggo, Storelva, Børselva tidligere. Men da seinere på sesongen, månedsskifte juli/aug. Eneste tidspunkt jeg har anledning i sommer er en langhelg først i juli. Og har vel ikke særlig lyst til å kjøre halve finnmark.. repparfjord er jo en fin elv og kanskje ikke så befolket før fellesferien? Ellers takk for tips..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Repparfjordelva er ei fantastisk elv, og tror heller ikke at det er noen flere "ukulturer" her enn andre plasser.

Men smaken er som baken... Finnmark har elver for enhver smak :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, man kan treffe mange rare "folk og dyr" langs ei lakseelv. :evil:

Tror ikke Repparfjorelva skiller seg noe i så måte hverken på godt eller ondt! En årsak til "gnisninger og sure gubber", enten de er lokale eller fra øst, er nok det store fiskepresses som er i sesongen, særlig i "felleferietida". Folk har da en lei tendens til å samle seg i gjenger og parkere på populæer soner, det blir lite bevegelig fiske! "Gutta østfra" er særlig kjent for dette i "Repparn".

Vel, vel, - en fordel her i vest er at her er mye å velge i inne ei kjøretid på ei time eller to. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan godt anbefale Repparfjordelva.. E ei flott elv med mange fine fluestryk.

Eneste minus er vel at du ikke får kjøpt kort for flere dager i slengen. Kunne godt vært mulighet for f.eks. 3-dagerskort i Grønn & Gul-sone.

Da har man jo kunne tadd laksedram, etter å ha dradd storingen på land. ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kortreglene i gul sone har vært debattert mange ganger på møtene. Det er flere som deler deg i synet om 3-dagerskort. Skal du f.eks fiske i de øvre deler av skaidielva, tar det jo fort en dag å traske inn

.... Her er du imidlertid stort sett alene 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rekordtidlig "vår" i nord, eller skulle kanskje heller kalle det: forsmak på sommeren.

Det varsles middelflom i flere av finnmarkelvene i løpet av de nærmeste dagene. Noen er allerede åpen i flere soner/partier, bl. Repparf.elva.

Dette kan trolig føre til sommerlav elv allerede fra sesongstart 15.juni, ingen lystelige utsikter! I fjellene her i vest er det overraskende mye sne, står lite i stil med lavlandet! Men det vil likevel ikke holde så lenge.

V får se, værgudene har kanskje noe på lur for oss fluefiskere!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kortreglene i gul sone har vært debattert mange ganger på møtene. Det er flere som deler deg i synet om 3-dagerskort. Skal du f.eks fiske i de øvre deler av skaidielva, tar det jo fort en dag å traske inn

.... Her er du imidlertid stort sett alene 8)

Pøh, 45 minutter hver vei med ganske tung sekk :D Og etter at noen tapetserte Facebook og lokalavisene med bilder av noen man kan kalle rovfiske så står det alltid minst tre biler der man parkerer for å gå opp.

Endret av PolarDego
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg