Hopp til innhold
Anne

Venter 50-årsflom

Recommended Posts

Snakka med Stjørdalen nå og vannet går nesten over sine bredder i Flora-området. Der er det bare vann, isen er lenger ned i elva. Det regner fortsatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Snakka med Stjørdalen nå og vannet går nesten over sine bredder i Flora-området. Der er det bare vann, isen er lenger ned i elva. Det regner fortsatt.

Det må jo være temmelig dramatisk det som skjer der opp nå -

håper det snur, det er meldt om avtagende nedbør og oppklarning fram mot helga med kaldere vær. <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det må jo være temmelig dramatisk det som skjer der opp nå -

håper det snur, det er meldt om avtagende nedbør og oppklarning fram mot helga med kaldere vær. <_<

hvilken betydnig kan dette få for årets fiske og for smolten og laksen som står i elvene nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvilken betydnig kan dette få for årets fiske og for smolten og laksen som står i elvene nå?

NVE varsler i dag:

"Vannføringen er nå i ferd med å nå sitt maksimum sør på Fosen og i mindre vassdrag i Trondheimsområdet. I de store vassdragene og i indre strøk vil vannføringen fortsette å stige i kommende døgn og forventes å kulminere sent tirsdag eller i løpet av onsdag. "

Men de melder også at ismassene i Stjørdalselva, Verdalselva, Ogna og Namsen med sidelever, løsnet fra propping igår slik at det dermed er isfrie vassdrag nå.

Spørs hvor store skader det er blitt etter den isgangen da?

Vi får håpe det bare ble en vinteropprydding av fjøslaksen og predatorer ellers in områdene .

Jeg X-er fingra for Vassdragene… at ikke dette slår for hardt ut mot gyteplasser og yngelen !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

NVE varsler i dag:

"Vannføringen er nå i ferd med å nå sitt maksimum sør på Fosen og i mindre vassdrag i Trondheimsområdet. I de store vassdragene og i indre strøk vil vannføringen fortsette å stige i kommende døgn og forventes å kulminere sent tirsdag eller i løpet av onsdag. "

Men de melder også at ismassene i Stjørdalselva, Verdalselva, Ogna og Namsen med sidelever, løsnet fra propping igår slik at det dermed er isfrie vassdrag nå.

Spørs hvor store skader det er blitt etter den isgangen da?

Vi får håpe det bare ble en vinteropprydding av fjøslaksen og predatorer ellers in områdene .

Jeg X-er fingra for Vassdragene… at ikke dette slår for hardt ut mot gyteplasser og yngelen !!

ja la oss alle krysse fingrene.Jeg flytter til ei hytta i stjørdal hvert år og blir der i tre måneder.

Det kan vel hende at denne flommen flytter noen steiner og gir elva en annen fasong. Det kan jo gjøre fisket enda mer interesant. Velger å se optimistisk på situasjonen jeg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er meldt 50 års flom i nordtrøndelag nå og det er stengte veier, broer som har rast, folk evakuert etc.

Skjønner at høler kan forvandles til det ukjennelige.

MEN:

Hva skjer med smolt, årets gyting osv i de elvene nå egentlig ?.

Blir alt skylt på havet slik at elven mister flere sesonger med yngel ?

Det blir vel ikke like lang "smelte vann" flom i juni for årets sesong regner jeg med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siste innlegg lagt inn på allerede startet tråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva skjer med smolt og yngel den blir vel borte nå da :mellow:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Huff tråden var startet fra før ja ...

Denne flommen er det siste vi trengte med tanke på all rømming av oppdrettslaks. Vist flere generasjoner forsvinner og oppdrettslaksen dominerer har vi jo sjansen til å miste flere unike laksestammer...

Laksestammen før og etter flommen ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Smolt og småfisk har det vel stritt om dagen, men det er vel bare kommende år og utgangstellinger kan gi noe svar på det. Det er enorme vannmasser smårollingene skal stå i mot, og de har en egen evne til å finne seg rolige lommer i vannet, men jeg vil tro det er mange som seiler til sjøs. Vannmassene er enorme krefter. Sammen med de store i sjøen er jo sjansen for å bli mat ganske stor når de er så små.

Huff, denne flommen likte jeg dårlig - både på vegne av elva og alle folkene det går ut over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Smolt og småfisk har det vel stritt om dagen, men det er vel bare kommende år og utgangstellinger kan gi noe svar på det. Det er enorme vannmasser smårollingene skal stå i mot, og de har en egen evne til å finne seg rolige lommer i vannet, men jeg vil tro det er mange som seiler til sjøs.

Tja...vanskelig å si.

Jeg husker da Orkla dundra ett døgn på 950 m3 for tre år siden, var det mye yngel i elva etter at elva sank nedatt til 20 igjen og vi kunne klatre ned fra trærne igjen.

Endret av Thor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg