Hopp til innhold
kekelund

#5 Cup 2006 - Har du lyst til å delta?

#5 Cup 2006 - Har du lyst til å delta?  

51 stemmer

1. 1. Har du lyst til å delta?

• Ja
      28
    • Nei
      17
    • Vet ikke
      5
  2. 2. Hvis ja på spørsmål 1, hvor vil du eventuelt delta?

• Jeg vil kun delta i Tønsberg 12. februar
      0
    • Jeg vil kun delta i Kristiansand 12. mars
      1
    • Jeg vil kun delta i Oslo 18. mars
      9
    • Jeg vil delta på to eller flere av stevnene
      12
    • Jeg tror jeg vil være tilskuer
      16
    • Jeg tror ikke jeg vil være tilskuer
      12

Recommended Posts

Så lenge du snakker om snører så befinner du deg i området klasse 10/11.

(Det er altfor mange som blander sammen snører og stenger i henhold til AFTMA.)

Tom.

Ja men burde ikke et 5 er snøre og ei 5 er stang passe sammen :shock:

Du kan ha rett 25m -10 er,for jeg prøvde 10 er stanga til sven på det snøret det funka veldig bra :biggrin:

Apropos den 5 er konkurransen det lengste kastet hittil er 36 m?

Adolf på 84 år kasta 37 m på dammen med ei 8er stang !! Stå på gutter :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jo,men hva pokker er et #5 snøre da?(I denne sammenheng?)

Jo da.Redington NatQ #10 funker som bare pokker det.

(I hvertfall for deg så jeg.)

(Nå er dette en særdeles spesiell stang også da.)

Selv om du kastet med XXD Comp.(Både med den tynne og tykke skytelinen)så

kastet du vel egentlig ikke med # 5 utstyr.

Jeg kan ikke nekte deg å holde 27m.(hold på 30m.) utenfor stangtuppen,men at du da

driver med #5 utstyr blir på en måte et definisjonsspørsmål. :biggrin::biggrin::biggrin:

Tom.

Ja,jeg husker det.

Adolf kastet 37 m.

Jeg stod ved siden av ham da han gjorde det.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen Nielsen.

Siden kastearmen din blir lengere jo stivere stanga blir,hvor lang vil du da at

stanga skal være?

Og det spørsmålet vil da være avhengig av taperingen stanga har.

Med andre ord,aksjonen på stanga vil få betydning.

(Fordelingen av stivheten over hele armens lengde.)

Du klarer ikke å kaste 40m. med et kosteskaft,men du kan nok klare opp mot

30m.Og da er det også avhengig av at du har et dobbelttrekk som ikke ligner grisen.

Og da kan jeg jo spørre.Må jeg være sterk for å kaste ca. 40m. med #5 utstyr?

Det er virkelig stor forskjell på det å kaste et SA XXD snøre 40m.

og et Vision Exstreme Dist. snøre 40m.

Sannsyneligvis ville du ha valgt XXD snøret og jeg ville ha valgt Vision snøret.

Hvis begge snørene lander på for eksempelvis 38m. hva er da lengst?

Jeg har jo en ganske god oppfattelse av hva du ville svare,og jeg regner med at du

svarer? :biggrin:

Pokker,er det ingen andre som mener noe her da?

#5 utstyr?Hva er det for noe?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

38m er 38m det herr Syversen :roll:

Litt over 30m. men man trenger ikke bruke kosteskaft bare ei stiv stang

SPpluss 8-90 fungerer utmerket 8)

Kjenner jeg deg rett har di fleste definisjoner på 5er utstyr :wub:

Hvor langt må det orange 5er snøre være? Mitt er 38,5 m kunne tenke meg å kappe det litt! :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svaret Nielsen.

Joda,så klart 38m. er 38m.Jeg kjenner vel deg såpass godt nå at jeg regnet med at

du skjønte hvorfor jeg spurte.

Ved forskjell i tilført energi (og det vet jeg at du ikke er uenig i,eller?)så er 38 lik 38.

Men hvordan kom du dit? :biggrin:

SP+890 bøyer seg den da Nielsen.Ikke akkurat kosteskaft vel.....

(Kosteskaftet gjør det litt vanskeligere å få en rettlinjet snørebane vel? :biggrin: )

#5 utstyr?Burde ikke det være likt for alle da?

Jeg tviler vel på at du ville få lov til å kappe XXD snøret.

Da er jeg ganske sikker på at du ville tjene noen ekstra meter.

(Overrullingen/oppbremsingen klarer du helt fint å holde kontroll på. :biggrin: )

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei 5er utstyr er ikke likt for alle.

Nor det er så stor forskjell på 5er stenger, at noen blir målt til kl.3 og andre til kl.8.

Da mener jeg at stengene burde vert kontrolert før konkuransen.

Nå gjelder det å få tak i den stiveste 5er`n.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja jeg er enig med deg i det Nielsen.

Og når det gjelder å måle så har jeg sett verdier

fra 2,01 til 9,00.

Det er ingen som klarer å kaste noe særlig lengre enn ca.25-27m.

med en stang hvor ERN verdien er 2,01.

Men det er en #5 stang det også.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å definere et femmersnøre er jo forholdsvis enkelt, det veier ca 1 gram pr meter.

En femmerstang kan designes for å holde 9 eller 20 meter utenfor stangtoppen og det er jo innlysende at disse femmerstengene må ha forskjellig stivhetsgrad, men selv om en femmerstang er svært stiv som f. eks T5 så er det allikevel en femmerstang.

I en kastekonkurranse er det om å gjøre å kaste lengst mulig, og man bør ikke lage regler som begrenser gode kastere. En god fluekaster klarer 25 meter utenfor stangtoppen, mens en mindre god klarer 10 meter. Disse to kasterne burde ha stenger med helt forskjellige egenskaper.

I Guidelinecupen skal man bruke en stang som er merket med AFTM 7, men merkinga av stanga forteller ingenting om stanga. Det kan like gjerne være en stang i klasse 12. Snøret skal ikke veie mere enn 27 gram og her kan man bruke en klump på 10 meter i AFTM 12.

Man kan ikke kalle dette en kastekonkurranse med utstyr i klasse 7!

I konkurranser som femmer og guidelinecup så kan man selvfølgelig ha en øvre begrensing på stivhetsgraden til stanga, men jeg synes det er viktigst å begrense snørene, og vekt pr. meter er den eneste riktige måten å definere AFTM-klassen til et fluesnøre på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er en ting jeg ikke helt forstår her Nemoura, uten nødvendigvis være så veldig uening med deg.Er en stiv 5'er stang en 5'er stang uansett mens en stiv 7'er stang kan være hva som helst...hva er forskjellen her.

At merkinga av stanga ikke sier stort om stanga er en ting men gjelder det kun 7'er stenger og ikke 5'er stenger...eller har jeg misforstått noe her.. :unsure:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Thormill!

Sorry, litt dårlig formulering så sent på kvelden. Man må være nøye med ordvalget når du(superkverulanten) er logget på. :biggrin:

En syverstang som er designet for kasting med syversnøre er selvfølgelig en syverstang, selv om Grunde og Flyalf måler den til ern 12. Men en slik stang kan også

(mis)brukes til å skaffe seg en fordel i kastekonkurranser som Guidelinecup der man ikke har noen begrensinger på AFTM klassen til snøret.(vekt pr meter).

Poenget mitt: Å bruke klassifiseringen på stanga som utgangspunkt for en konkurranse blir helt feil, da det pr dags dato ikke finnes noen anerkjent måte å klassifisere stenger på. Fluesnørene har jo en helt nøyaktig klassifisering, så det er de som bør brukes som utgangspunkt for slike konkurranser......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Turbo-kverulanten slår til igjen... :biggrin: ...var litt i tvil her..ja.. :unsure:

Enig med deg at snørene(klassen) bør være utganspunktet i konkurranse...men samtidig må man vel ha det i bakhodet at snørene produseres stadig noe kraftigere/tyngre i takt med sprekere og mere fleksile stenger...og hva blir resultat av det over tid hvis det ikke stengene klassifiseres etter et bedre system enn det som er i dag. :unsure:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Neumoura og andre kverrulanter,

denne kverrulanten må bare også hive seg på. Beklager at innlegget blir litt langt :biggrin:

En syverstang som er designet for kasting med syversnøre er selvfølgelig en syverstang, selv om Grunde og Flyalf måler den til ern 12.

Problemet er at en 5'er eller en 7'er stang "ikke finnes", men det er en subjektiv vurdering som produsenten/designeren har gjort. Så da er målte ERN verdier et fint hjelpemiddel siden det er et mål for hvor stiv eller om du vil kraftig en stang er. Det er heller ikke sånn at den målte ERN verdien er stangas snøreklasse.

Etter min mening er det sånn at ei god stang skal være konfortabel med flere snøreklasser, selv om dem som lager stenger gjerne vil at du skal ha "respekt" for deres vurdering og kjøpe minst ei stang for hver snøreklasse du planlegger å fiske/kaste med. Et unntak her er Burkerheimer som etter det jeg har skjønnt merker stengene sine med 3 snøreklasser, f.eks. AFTM 4-6.

La meg ta noen konkrete eksempler. Bortsett fra T5'en står disse stengene i skapet mitt...

Streamstuck T5: ERN 9.0 AA = 72.5

-------------------------------------------------

Stiv og rask stang. Jeg vil tippe at den kaster fint snører fra klasse 5 til klasse 8. Dvs. at selv en middels elendig kaster som meg ikke har problemer med å spenne opp stanga (aktivere bunndelen) med alle disse snøreklassene. Og jeg får heller ikke følelsen av at stanga overbelastes med noen av disse snørene.

Som fiskestang synes jeg denne virker for stiv for 5'er snøre, for stiv til å kjøre småfisk på... Men som sjørretkastemaskin ville den funka finfint for meg med et 7'er eller 8'er snøre. Men da har jeg andre stenger i skapet som jeg heller ville gått med...

Sage XP-590-4: ERN = ca. 6 AA = ca. 70 (har ikke målt verdiene på min stang)

----------------------------------------------------

I følge Sage har stanga rask aksjon. Som fiskestang funker den helt fint med snører i klasse 4 til klasse 6. Jeg har også prøvd stanga med klasse 7 (Rio Stripet bass), men det syntes jeg ble for tungt for å være komfortablet. Har også et Rio 200 grains 24 fots sink tip som funker bra på denne stanga.

Hvis jeg skulle hatt bare ett snøre til denne stanga ville jeg valgt ei 5'er line med lang klump.

Sage SLT-590-4: ERN = 4.5, AA = 64.5

----------------------------------------------------

I følge Sage medium rask aksjon. 6'er liner føles litt tunge på denne (det samme gjør en XXD #5), passer fint med 4-5 er liner (4'er liner med lange klumper og "vanlige" wf-5). Jeg synes egentlig ikke at denne stanga er så mye tregere enn XP'en min. Det hadde vært morsomt å sammenlignet med f.eks. en XP i klasse 4.

Skulle jeg valgt et snøre til denne stanga ville jeg gått for ei "vanlig" wf-5 line (SA trout f.eks.) eller ei litt tung 4'er line (SA GPX #4 f.eks.)

Scott G-905-4: ERN = 4.3, AA = 62

-----------------------------------------------

Dyp og rolig stang. Jeg har stort sett brukt wf-5 liner på denne stanga men den fungerer aldeles utmerket med liner fra klasse 3 til 5. Skulle jeg valgt ett enkelt snøre for denne stanga ville jeg godt for et wf-4 med normal klumplengde.

CD Rods GHR 9' #6 4-biter: ERN og AA = aner ikke, ville tippa 6.8 og 64 ...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Kraftfull dyp stang. Kaster fint liner fra klasse 5 til klasse 7. "Idealsnøret" er ei 6'er line med lang eller tung klump, hørte jeg SA GPX #6...

Poenget mitt er at alle disse stengene takler mange forskjellige liner. Så hvis vannet er blankt og fisken sky trenger du kanskje ikke ei anna stang men ei lettere line (for meg kanskje XP'en og ei 4'er line?). Samme sak med store fluer og mye vind, sett på ei tyngre line, det takler stanga fint (XP'en med ei 6'er line) :P

Et annet poeng er at de målte ERN og AA verdiene passer meget godt med hva jeg "føler for" stengene som fiskestenger.

Er bare trist at flueliner er så grisedyre...

Men en slik stang kan også

(mis)brukes til å skaffe seg en fordel i kastekonkurranser som Guidelinecup der man ikke har noen begrensinger på AFTM klassen til snøret.(vekt pr meter).

Hvor stor denne fordelen er er nå en smule uklart <_< ... Tror vi overvurderer stangas betydning, jeg er redd en god kaster vil kunne kaste lengre med min gamle Scott enn jeg ville klare med T5'en :cry: Så kanskje det er andre egenskaper man bør se etter enn hvor laaangt produsenten hevder det er mulig å kaste med den? Den gamle Scotten min er f.eks. utrolig fin å kjøre fisk på.

Poenget mitt: Å bruke klassifiseringen på stanga som utgangspunkt for en konkurranse blir helt feil, da det pr dags dato ikke finnes noen anerkjent måte å klassifisere stenger på. Fluesnørene har jo en helt nøyaktig klassifisering, så det er de som bør brukes som utgangspunkt for slike konkurranser......

Dette er jeg helt enig i! Men er det ikke sånn allerede da? Det eneste som mangler er at eneste begrensning på stanga er lengden...

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Grunde og Thormill

Man kaster nok lengre med en stiv stang, men jeg er enig i at effekten er overdrevet.

For min del kaster jeg XXD`en et par meter lengre med en stiv stang.

I femmercupen er reglene klare, det er kun lov å bruke snører i klasse 5.

Femmercupen synes jeg er noe av det beste som har skjedd i fluekaster-Norge.

I Guidelinecup er det ingen begrensning på AFTM-klassen til snørene.

Der kan du stille opp med en klump på 10 meter i AFTM 12.

Kanskje man kan få en begrensning på snørene(vekt pr. meter) til neste år?

Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Nemoura.

Om jeg kan,(og det gjør jeg) så bruker jeg Grundes setning:Stangas fordel på grunn av dens

stivhet er en smule uklar.(Det er jeg helt enig i.Er det 10% - 20% - 30%.....Bueeffekt/Spenstbidrag)

Jeg mener også at en "stiv" stang gir deg fordeler.(Under den forutsetning av at du/vi klarer å utnytte

effekten av det.)

Videre så mener jeg også at ERN forskjellen må være stor nok.(Og da skulle det være interessant

å vite hvor grensen for tillatt verdi skulle settes?)

En annen ting som kan være litt artig å tenke på er at hvis du/vi kaster "et par" meter lenger med

en stiv stang,så er et par meter utrolig mye lenger. :biggrin:

Jeg synes det er viktig å tenke på hvordan stanga bøyer seg.(Det er ikke bestandig at stanga

føles stiv,fordi den har en dypere aksjon.)

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min greie har alltid vært motorsport og vi sleit med lav deltagelse i mange år. Det at bare de beste deltar holder kanskje mange fra å delta. Hadde det ikke vært mere stas å gjøre det bra om bredden var større?

I motorsporten opprettet man en debutantklasse hvor man kunne kjøre i første sesongen. Jeg er ikke så plaget av å drite meg litt ut så jeg tenker å delta litt i lokale kastekonkuranse neste år når jeg får bedre tid. Likevel tror jeg kanskje at flere hadde deltatt om det var flere klasser?

Jeg mener... hallo!! Jeg kaster nok 30m med tohånds på en god dag. Liten vits i å være med da (annet enn at det ville vært bra for mitt fiske å trene litt... og det gjør jeg jo like bra for meg selv).

Tenk litt bredde og rekrutering. Det ville være bra for miljøet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Robert R.

Jeg synes det er mange WF #5 liner som er gode.

Uten å si noe mer om det,vil jeg si at jeg liker Vision Extreme Distance snøret

veldig godt.Den tynnere skytelina synes jeg er glimrende,(å bremse snøret/backingen for

overrulling er det jo mulig å ha kontroll på. :biggrin: ) og på tross av det kan man allikevel

ha et godt/langt overheng.

I tillegg så kutter jeg alltid fronttaperingen noe.

(Om baktaperingen hadde vært noe lengre så kunne det virkelig vært et spennende

snøre å få prøve. :biggrin: )

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisan sveisan Grunde.

Ca.9,5m.klumplengde.

Jeg mener å huske at frontaperingen er litt under 2,5m og baktaperingen er

ca. 4m.(2,5+9,5+4=16)

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I etterkant kom jeg til å tenke på at jeg har den gamle versjonen av

Vision XD snøret.

(Og det snøret liker jeg så godt at jeg kjøpte noen. :biggrin: )

Cortland har gjort forandringer på den nye versjonen,og den

versjonen kjenner jeg ikke særlig godt til ennå Grunde.

(Hvorfor skal man alltid forandre på ting som allerede er bra? :blink: )

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I motorsporten opprettet man en debutantklasse hvor man kunne kjøre i første sesongen. Jeg er ikke så plaget av å drite meg litt ut så jeg tenker å delta litt i lokale kastekonkuranse neste år når jeg får bedre tid. Likevel tror jeg kanskje at flere hadde deltatt om det var flere klasser?

Hmmm.... Kanskje det kunne opprettes divisjoner? F.eks. 12stk i hver klasse. At det ville være færre i eliteklassen ville vel også sikre mer like forhold for disse kanskje. Og vi andre kunne "drite oss ut" sammen i vår divisjon... Jeg er klar som et egg!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har aldri hatt noe særlig sans for å dele opp folk i forskjellige klasser.

Uansett om man så hadde gjort det,så ville man like fordømt begynt å

sammenligne seg med hverandre.

For å få større deltagelse tror jeg for min del at det handler om

det å ha det gøy,den sosiale delen av det.

Det er jo et faktum at alle ikke er like opptatt av å kaste langt.

Det er fullt mulig å splitte konkuransen.Presisjon/Lengde.

(Var det ikke slik før i casting?)

Jeg tror heller ikke at det er så veldig enkelt å være villig til

å drite seg ut.

Og noen av oss bryr seg rett og slett ikke om å konkurere i det hele tatt.

Vel......

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er fullt mulig å splitte konkuransen.Presisjon/Lengde.

(Var det ikke slik før i casting?)

I castingen er det kun 3 flueøvelser, og lengden og presisjonen er splittet; Flue presisjon (enhånds), Flue lengde enhånds og Flue lengde tohånds.

Derimot så var det en kombinasjonsøvelse i enhånds fram til omtrent 1991/1992, en beintøff øvelse der du kastet sammenhengende i 10 minutter og brukte den samme überstive stanga i både presisjon og lengde. Det var tøffe greier for spinkler håndledd! :biggrin:

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg