Hopp til innhold
kekelund

#5 Cup 2006 - Har du lyst til å delta?

#5 Cup 2006 - Har du lyst til å delta?  

51 stemmer

1. 1. Har du lyst til å delta?

• Ja
      28
    • Nei
      17
    • Vet ikke
      5
  2. 2. Hvis ja på spørsmål 1, hvor vil du eventuelt delta?

• Jeg vil kun delta i Tønsberg 12. februar
      0
    • Jeg vil kun delta i Kristiansand 12. mars
      1
    • Jeg vil kun delta i Oslo 18. mars
      9
    • Jeg vil delta på to eller flere av stevnene
      12
    • Jeg tror jeg vil være tilskuer
      16
    • Jeg tror ikke jeg vil være tilskuer
      12

Recommended Posts

Hei Rod!

Fåglarne vet..... :)

Men jeg kan sjekke det opp og gi tilbakemelding. Jeg vil tro det er meningen at begge skal kunne brukes. Forskjellen mellom de to er jo imidlertid bare 4 meter skyteline ekstra på den oransje versjonen.

Mvh

Tom

Har begge. Den grønne versjonen har en tynnere skyteline.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Scientific Angler Mastery Expert Distance #5 er det samme snøret som den gamle grønne XXD`en på 32 meter. De har kun byttet navn på snøret.

Den oransje XXD`en på 36 meter har også byttet navn og heter nå Scientific Angler Mastery Expert Distance tournament. :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fått melding via "jungeltelegrafen" at Vision Exstreme Distance også blir aktuellt å bruke i konkurransen.

Regner med at det snart vil bli bekreftet på siden til castingforbundet... :wink:

Vil også gjerne presisere at jeg ikke har vært med på å utvikle denne konkurransen, men kjenner noe av "miljøet" og sitter med en helt tydelig oppfattelse av at de involverte så langt har hatt svært mye å henge fingrene i 8). Er man entusiast på området er det sikkert bare moro å fremme en slik konkurranse , men mye negativ omtale kan fort drepe den gleden :unsure:

Så med tanke på en del av de negative uttalelsene som har kommet frem i forbindelsen med konkuransen i klasse 7 enhånds (både her og der :cry: ) håper jeg at alle kan legge slike tanker på is og bidra positivt i innkjøringsperioden av 5'erkonkurransen. Så vil tiden vise hva "den er god for".

En forløpig stor takk til de som har startet dette..icon12.gif

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Scientific Angler Mastery Expert Distance #5 er det samme snøret som den gamle grønne XXD`en på 32 meter. De har kun byttet navn på snøret.

Den oransje XXD`en på 36 meter har også byttet navn og heter nå Scientific Angler Mastery Expert Distance tournament. :blink:

Er du helt sikker på dette?

I årets forhandlerkatalog for SA, som Svein på Nordisk viste meg, er profilen litt forandret på den nye Expert Distance i forhold til fjorårets XXD. Det står der at baktaperingen er forlenget fra 20 fot, til 25 fot på den nye Expert Distance. Ellers er profilen uendret.

Mvh

Tom

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er du helt sikker på dette?

I årets forhandlerkatalog for SA, som Svein på Nordisk viste meg, er profilen litt forandret på den nye Expert Distance i forhold til fjorårets XXD. Det står der at baktaperingen er forlenget fra 20 fot, til 25 fot på den nye Expert Distance. Ellers er profilen uendret.

Mvh

Tom

Det som jeg skrev kommer fra Bios.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror fremdeles jeg har rett når det gjelder XXD vs Expert Distance. :wink:

http://www.rutlandfishing.com/product_details.asp?id=243

"Scientific Anglers have revised the Mastery XXD line for the coming season. The new lines have been renamed "Mastery Expert Distance". The lines differ from the previous XXD lines in two ways. First, the rear taper is 5 ft. longer (25 ft. vs. 20 ft.), and the running line is tapered instead of level. These two changes will allow accomplished casters to carry more line in the air more smoothly, and shoot a bit farther. "

Dette er sakset fra hjemmesiden til SA og viser profilen til XXD: NB! rear taper er 20 fot i #5

http://www.3m.com/us/home_leisure/sciangle...MS_line_xxd.pdf

Denne siden viser profilen til den nye Expert Distance: NB! rear taper er 25 fot i #5

http://www.fishwest.net/Merchant2/merchant...Product_Count=7

Et Google-søk ga også flere andre amerikanske sider som sier det samme.

Dessuten sjekket både Svein på Nordisk og jeg flere ganger årets forhandlerkatalog og en XXD-snøreboks i butikken, som viste det samme. Expert distance har lengre baktapering enn XXD.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom!

Ser ut som du har rett angående Exspert Distance(gamle grønne XXD), litt lenger baktapering og en tapert skyteline.

Det ser ut for at (gamle oransje XXD) Scientific Angler Mastery Expert Distance tournament er den samme som før?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At Steve Rajeff bare kastet 30 meter forteller mye om utstyret han brukte og ingenting om han som kaster.

Kan også være han hadde hidringer bak seg som gjorde at han ikke kunne holde så mye i luften.

Sven Kalmar kastet 42 meter med en XXD #5 innendørs foran mange tilskuere. Stanga han brukte var 9 fot og svært kraftig. 30 meter holdt han i luften uten synlig anstrengelse.

Hvis man får bruke skikkelig stive stenger i # 5 cupen ladet med XXD, gjetter jeg på at de beste kastene vil ligge på mellom 35-40 meter.

Hvis ikke, blir flere dypt sjokkert. :P

Dette er jo et godt utgangspunkt. Hvis dine antagelser stemmer, kaster vi normenn 15-20% lenger enn amerikanerne. Og så jeg som trodde vi var født med ski på beina ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jaja gutter og jenter, da har sjansen for å havne nederst på lista økt betraktelig. Dessverre er jeg forhindret fra å delta. Samme hvor lyst jeg har og hvor mye jeg har trent så er det ingen mulighet før i Oslo. Åååhhhh jeg blir så forb.....!!!

Lykke til alle sammen, og måtte den beste vinne! :)

Endret av Erik Eikre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei KNUT... ROBIN....håper dere gjør det bra.......????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Håper vi får en tilbakemelding på hvem som vant. :biggrin: :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det mange som ble skuffa over de korte lengdene? De som sier de uten problem kaster 36 m burde jo kunne kruse seieren inn uten å anstrenge seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

34 meter innendørs med 5er snøre er h......s langt! 27 poeng i presisjon er helt hinsides! Så vær så god og prøv sjøl... Tipper at målbåndet som sier at man kaster over 36 meter er det samme som sier 65cm når man måler ørreten. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Robin!

Må si jeg er mer overrasket over hvor mange som kastet langt, meget langt. Vurderte å være med, men med de lengdene og meget god presisjon på en del, så begynner jeg å innse at det kanskje ikke er vits i å delta :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

34 meter innendørs med 5er snøre er h......s langt! 27 poeng i presisjon er helt hinsides! Så vær så god og prøv sjøl... Tipper at målbåndet som sier at man kaster over 36 meter er det samme som sier 65cm når man måler ørreten. :P

Sekunderes! Det er veldig lett å tro at man kaster 30 meter når man legger ut et standardsnøre på 27 meter + 3 meter fortom, men når man begynner å måle viser det seg at du må ut med mer snøre, og ha ekstremt god strekk i det for å kaste 30 meter.

34 meter innendørs? Respekt :-)

Endret av Tore Litleré Rydgren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vet ikke hvilke liner som ble brukt, men jeg vet at Jarle Strandberg (vinner) og Mikael Blomberg (lengste kast) brukte Streamstix T5-stanga.

Er vel XXD-liner som er mest benyttet til slike konkurraser? Eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De fleste brukte konkuranseutgaven av xxd selv så brukte jeg et ordinært xxd snøre. Det var også noen som brukte Vision Extreem.

Det som var mest impoerende var de to juniorene som var med Martin Nøkkleberg 15 år kom sammenlagt på 4 plass og Dennis Olaussen 11år som kastet hele 25,5 m

Mvh Robin Olaussen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja,så sannelig min hatt.Selv om jeg til daglig ikke går med hatt vil jeg ta av meg hatten

for Martin og Dennis.

Jeg er helt enig med deg Robin,det er virkelig imponerende. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg