Hopp til innhold
Anne

Vil forby markfiske

Recommended Posts

Hva kaller du holdningen din i dette tilfellet ovenfor markfiskere da, moby...?

Det er vel mer fiskemåten til enkelte markfiskere jeg reagerer på, ikke personene..... Viktig skille. :)

Kjenner mange markfiskere og fisker ofte side om side med de uten problem (gode fiskekompiser), men så dukker disse opp som står pal på samme flekken. Enkelte forstår problemet når det blir forklart, mens andre fortsetter i samme tralten, for sånn har de fisket i alle år.

Det går jo an å praktisere bevegelig fiske selv om en fisker med mark. I slike tilfeller er det et problem med flue og markfiske på samme sone. :cry:

Selv flytter jeg meg som regel til andre ledige soner/kulper i stedet for å ta opp problemet.... Kanskje dumt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det går jo an å praktisere bevegelig fiske selv om en fisker med mark. I slike tilfeller er det et problem med flue og markfiske på samme sone. :cry:

Selv flytter jeg meg som regel til andre ledige soner/kulper i stedet for å ta opp problemet.... Kanskje dumt.

Riktig

Kan jo hende at markgutta hadde funnet roen hvis de ble kvitt de forbanna urolige fluedengerene som absolutt skal ha alle til å gå å fiske , fra hølen sin.

Så kunne heller vi fått det laaaange fine draget rundt svingen og ned på brekket til å svinge fluestanga på. :biggrin: Bør det vel være en mulighet for at alle kan enes for slike ting, eller er vi livredd for å gjøre forandringer.

Faen nå tapte jeg 70 dollar i poker. Hadde hus og var 100% sikker, men den sutten av en Ire hadde 4x4. Grrrr :evil: Jaja, alt jevner seg ut over tid, håper jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest snusen

For 20 år siden fikk jeg min første laks, jeg var bare guttungen da, og den opplevelsen har satt dype spor i meg. Men ikke bare det, hele miljøet rundt den lille elva har satt spor; spor og stemninger som bor i meg for evig. Jeg husker de gamle gubbene, Olaf med snadda si. Han satt, satt på en stein og hilste med skitten hånd over elva. Olaf var god til å sitte, sitte å røyke snadde og å følge marktaumens gang med strømmen der i kvitstryket under fossen. Når St.Hans-laksen svelga marktugga tok han spenntak og "slengt fesken oppi ørderkjerran" som vi sa. Lite elegant kanskje, men laks det fikk han... Om du hadde gitt Olaf en enhånds fluestang hadde han antagelig trolig trodd den skulle brukes til å fange opp radiosignaler....

"Min" Olaf har slengt sin siste laks og røkt sin siste snadde for år tilbake nå, men enda finnes det noen Olaf`er på en og annen stein langs elvene. Men de blir stadig færre - En utdøende rase. La den siste Olaf få sitte i fred på sin stein, hils ham med hånden når du fisker deg forbi og rundt ham, og han hilser nok helt sikkert tilbake. Husk, kanskje har han sittet på sin stein i 70 år snart... Da blir det vel mye styr om han skulle måtte reke elvebredden opp og ned bare for å få blåse litt i snadda.....? Han vet jo hvor laksetaket er, så det ville vært meningsløst for ham å drive å denge mark der ingen laks biter...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk snusen!

Har akkurat "mimret" meg tilbake til min aller første fangst i elva for godt over 20 år sia. En sjøørret på 750g som ble tatt på mark. Det var den som startet det hele for meg.

Alle fisket med mark da - skal si tidene har forandret seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er bra skrevet snusen, og så riktig så riktig.....

Jeg syns ikke markfiskere er til problem. Treffer mindre og mindre av de langs elva også.

Og det som er atraktive markplasser, er ikke alltid atraktive fluestrekk. (Det finnes selvfølgelig unntak)

mvh SD

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Først ble slukfiske tabu, derretter søkke,nå muligens mark. Og her står vi "verdensmestrene" i god fiskeetikk, og denger ut klumper i synk-5... og hva sitter i enden? -Jadda, en kobbertube (miljøvennlig....) med conehead og trippelkrok!! Litt distansert fra 1800-tallets fulldressede enkelkroker, presentert med levelsnøre av silke?

Hvor er moralen?

Hva er det vi frykter?

Sett heller en bag -limit i elva, og la folk fiske enten det er "tube(flue)", mark, moderne meite etc..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veldig bra skrevet Snusen :biggrin:

Men poenget er jeg ikke helt med på. Det hadde kanskje vært på sin plass at gamlingen som satt der på steinen sin på elvas beste plass hele dagen, trakk inn snøret og tok seg ei snadde og en kopp kaffe mens han lot den unge fremadstormende få lov til å ta del i herligheten 10 minutter mens han passerte med flua si.

Har ikke noe i mot markfisker etter laks, men skal jeg kjempe for noe så er det uten tvil fluefiske.

Er litt i tvil om denne "markfiske er helt topp" instilling her inne er helt ekte. Kan det heller være at holdningen er mere korrekt? Burde vel være en viss stemning på FLUEFISKE.NET for at det vi holder på med faktiske er toppen av fiske. Mener selv at jeg har tatt et skritt videre, når jeg har tatt bryet med å lære meg fluefiske i forhold til de som fortsatt fisker med samme redskap som sønnen min på 4 år holder på med.

Og jada, jeg har slitt av noen kilo søkker på jakt etter laksen. Jeg kjenner markfiske veldig godt og tror faktisk jeg ble regnet som en ganske habil markfisker. Men jeg har kommet et skritt videre, heldigvis.

Men at det skal forbys?? Nei de trenger ikke det :P :huh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veldig bra skrevet Snusen :biggrin:

Men poenget er jeg ikke helt med på. Det hadde kanskje vært på sin plass at gamlingen som satt der på steinen sin på elvas beste plass hele dagen, trakk inn snøret og tok seg ei snadde og en kopp kaffe mens han lot den unge fremadstormende få lov til å ta del i herligheten 10 minutter mens han passerte med flua si.

Dæven godt sagt!

Du beskriver noe som har vært standard i de fleste elver opp gjennom 60-80 tallet og dessverre ennå i noen elver/soner :cry:

Det å holde på "plassen" har vært hele formålet med fisketuren for enkelte. Med pålagt bevegelig fiske ville dette vært unngått.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg må bare si at jeg ikke har lest alle svarene i dette emne, men jeg vil komme med noen ord om dette med markfiske. Jeg har selv vært iherdig markfisker og tyr gjerne til marken i dag også, men jeg har blitt helt hekta på fluefiske så det går mest i det nå. Jeg har et inntrykk av at de fleste man snakker med om markfiske ser for seg 100gr søkke, oppankring og så vente på at laksen tar. Dette er en total feilvurdering av de fleste markfiskere. Markfiske kan være like "pent" som fluefiske, man må hele tiden balansere riktig med blymengde i forhold til bunn og strømforhold. Gjør man det så er markfiske en vitenskap det også. Det å kjenne en markkluse som subber bunnen av elva og vente på hugget er utrolig spennende. Det er også fult mulig å fiske uten søkke. Selvfølgelig vil slikt fiske medføre seg mere sliting av utstyr, men hvis man bruker oppheng med ottervirvel og forskjellige senetykkelser så sliter man som regel bare søkke eller kroken når man må slite. Jeg vet ikke så mye om hvilke konsekvenser slitt utstyr kan ha på fisk som tar det, men jeg har selv fått to lakser med avslitt markkrok og snøre i magen. De hadde ingent tegn på at dette plaget dem når jeg fikk dem, de var i god form uten noe form for sår av gammel krok og snøre i magen.

Småfisken kan til tider være plagsom, men selv har jeg erfart at det som regel ikke står noe særlig med bitevillig laks i områder der det er mye småfisk. da er det bare å ta en pause eller flytte seg videre i elva. Men det kan jo være greit å "fore" opp småfisken å.

Jeg får litt frysninger nedover ryggen når gutta kommer med #15 stenger og blytunge synkeliner og sier at markfiske er ufint. Jeg synest ikke at blylinefiske med tohånds er så veldig "smekkert" jeg. Mener folk som kommer med slike idiotiske uttalelser at markfiske er for effektivt ,eller er det bare snobberi?

Jeg ønsker markfiskere og fluefiskere et godt nytt fiskeår!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg får litt frysninger nedover ryggen når gutta kommer med #15 stenger og blytunge synkeliner og sier at markfiske er ufint. Jeg synest ikke at blylinefiske med tohånds er så veldig "smekkert" jeg. Mener folk som kommer med slike idiotiske uttalelser at markfiske er for effektivt ,eller er det bare snobberi?

Har hatt ei 15 foter, men ikke tunge snører.

Om det er snobberi eller ikke kommer vel an på øynene som ser.

Jeg mener som sagt at jeg med mine fluer har tatt et skritt videre når jeg har tatt bryet med å lære meg å "mestre" ei fluestang. Dette har vært en prosess som har gjort at fangsten er redusert betraktelig de første årene, og kanskje for alltid. Dette gjelder ikke spesielt mark, men overgangen fra slukstang til fluestang. Tror vel de fleste som er interesert i fiske og ikke bare fisk, fisk, fisk går denne veien. De ender opp med ei fluestang.

Hva er det som får folk på et fluefiskeforum til å opptre som markens beskytter.

Er meg egentlig klinkende likegyldig hva de gjør med marken sin. Jeg er ferdig. Kanskje vi skal ha lov til å fiske med slukstang til det året vi fyller 18. Da må vi bli voksne. :biggrin::P:biggrin:

Hvor interesert er markfiskere i å få max ut av hobbien sin? Finnes det et markfiske.net? Reiser de til Kola og New Zeeland på markfiskeferie? Regner med at de som sliter med sånne rare, hvite fiskesorter gjør dette, men hva med laks og ørret fiskerene. Tror rett og slett at markfiskere som driver med laks og ørret er markfiskere som ikke kan hobbyen sin skikkelig. Har vel en følelse at den normale markfiskeren er "ferdig utlært" og bare skifter sene på våren før det er ned til elva og begynne å telle laks. Det er veldig lett å få laks på mark. Min siste sesong med mark i Otra gav 21 fisk på 7 turer. Det blir 3 i snitt.

Litt rotete, men forhåpentligvis litt å svelge :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor interesert er markfiskere i å få max ut av hobbien sin? Finnes det et markfiske.net? Reiser de til Kola og New Zeeland på markfiskeferie? Regner med at de som sliter med sånne rare, hvite fiskesorter gjør dette, men hva med laks og ørret fiskerene. Tror rett og slett at markfiskere som driver med laks og ørret er markfiskere som ikke kan hobbyen sin skikkelig. Har vel en følelse at den normale markfiskeren er "ferdig utlært" og bare skifter sene på våren før det er ned til elva og begynne å telle laks. Det er veldig lett å få laks på mark. Min siste sesong med mark i Otra gav 21 fisk på 7 turer. Det blir 3 i snitt.

Litt rotete, men forhåpentligvis litt å svelge :biggrin:

Meitefiskere er minst like dedikerte og engasjerte som fluefiskere. De bruker minst like mye tid og penger på hobbyen sin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du skrev: "Tror rett og slett at markfiskere som driver med laks og ørret er markfiskere som ikke kan hobbyen sin skikkelig." Likeledes kan man spørre om fluefiskere som kun driver med laks og ørret ikke kan hobbyen sin skikkelig siden de bedriver et så snevert og begrenset fiske? Eller man kan forsøke å ikke anta at sportsfiskere med andre preferanser og verdier "ikke kan hobbyen sin skikkelig"?

Det finnes ihuga meitere som har en fortid som ivrige fluefiskere, men som har endt med å satse på meite fordi det gir flere arter, og større sjanser for store fisker av de fleste arter. Det er mao ingen automatikk i at fluefiske er for viderekomne, og jeg mistenker at de som tror dette selv bedriver et nokså "smalt" fiske (få metoder, få arter).

Misforstå meg rett, jeg forstår godt at mange prioriterer fluefiske etter laks og ørret og dermed ikke får tid til annet fiske, synes selv også at fluefiske er den morsomste metoden, men jeg ser ikke hvorfor de som har valgt å kun fokusere på f.eks. fluefiske etter laks klarer å gå rundt og tro at de er dyktigere i hobbyen sin enn andre sportsfiskere med andre preferanser (f.eks. som driver med flere metoder, har fått over 70 arter osv).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er det som får folk på et fluefiskeforum til å opptre som markens beskytter.

Hvor interesert er markfiskere i å få max ut av hobbien sin? Finnes det et markfiske.net? Reiser de til Kola og New Zeeland på markfiskeferie? Tror rett og slett at markfiskere som driver med laks og ørret er markfiskere som ikke kan hobbyen sin skikkelig.

Så hvis man ikke reiser til New Zeeland og ikke bruker tusevis av kroner hvert år på utstyr, så kan man ikke hobbyen sin og er en mindreverdig fisker. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest snusen

Jan Arild skrev:

"Er meg egentlig klinkende likegyldig hva de gjør med marken sin. Jeg er ferdig. Kanskje vi skal ha lov til å fiske med slukstang til det året vi fyller 18. Da må vi bli voksne. :biggrin::P:biggrin:

Hvor interesert er markfiskere i å få max ut av hobbien sin? Finnes det et markfiske.net? Reiser de til Kola og New Zeeland på markfiskeferie? Regner med at de som sliter med sånne rare, hvite fiskesorter gjør dette, men hva med laks og ørret fiskerene. Tror rett og slett at markfiskere som driver med laks og ørret er markfiskere som ikke kan hobbyen sin skikkelig. Har vel en følelse at den normale markfiskeren er "ferdig utlært" og bare skifter sene på våren før det er ned til elva og begynne å telle laks. Det er veldig lett å få laks på mark. Min siste sesong med mark i Otra gav 21 fisk på 7 turer. Det blir 3 i snitt."

Har du ingen forståelse for bruken av kvoter istedet for å diskriminere fiskeredskaper? Håper jeg slipper å møte slik utrivelig trangsynthet ved elva i sommer, men jeg fisker jo heldigvis ikke i Otra heller da....

Endret av snusen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin: Litt rot, litt ironi og litt dævelskap virker

Skrudde for morro skyld til skruen en omdreining for hvert innlegg. Det er vel inlegg nr. 2 som representerer meg best, men måtte bare :biggrin: Det ble liksom ikke noe fart i det.

Dere kan være sikker på at dere ikke vil kjenne igjen disse synspunktene hvis dere møter meg langs elva. Iallefall ikke så bastante :biggrin:

Jeg kjenner bare til markfiske etter laks i elva (meg selv og andre). Når det gjelder meg selv vet jeg at overgangen til flue ble overgang til et mere interesant fiske selv om det ble mindre fisk.

Jeg er hverken spesielt god til å kaste eller fiske. Jeg er ensporet på laks, ørret og røye. Helt klart en middelmådighet. Men jeg fisker med flue og det gir meg en god følelse i forhold til all annen redskap.

Jada, vi er forskjellige.

Når jeg spurte om det finnes et markfiske.net eller om de dreiv og reist til Kola og liknende, så var det faktisk noe jeg lurte på. Ikke at en må til Kola for å være seriøs, men må innrømme at det virker litt imponerende at noen ofrer såpass mye for å oppleve det ultimate innen hobbyen sin. Håper jeg en gang får muligheten.

Så prøvde jeg å sette markfiskere opp mot markfiskere. Det er da jeg mener at jeg har registrert at det finnes et meget seriøst miljø som fisker med mark og annet agn etter alle slags typer ferskvannsfisk. Kan det kalles hvitfiske? Dette miljøet vil jeg tro er det markfiskende laksemiljøet totalt overlegent når det gjelder kunnskap, ferdigheter og iveren etter å jobbe for å øke begge deler.

Ellers så er vi mange forskjellige typer langs elva. Vi kan vel alle være til irritasjon for andre en gang i blant enter vi er sneversynte, allvitende, dominerende eller kanske en som snur kappa etter vinden hele tida.

Men jeg tror ikke vi skal bedømme en person så skråsikkert etter et eneste innlegg her på forumet som inneholder noen meninger man ikke selv har. Om jeg så hatet markfiske og mente at det burde forbyes alle veier så er vel ikke det det samme som at jeg er utrivelig å møte langs elva. Faktisk så har de fleste interesante mennesker sterke meninger. Hvis ikke man har det så er man kanskje mere trivelig. Kan være greit med litt av begge deler synes jeg.

Så til sist en liten unskyldning til moderator (og andre) for at jeg sporet bittelittegranne av og testet ut noen grenser.

:biggrin: Snusen. Starta med Ola på steinen og så fikk jeg ikke stoppa :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin: Litt rot, litt ironi og litt dævelskap virker

Skrudde for morro skyld til skruen en omdreining for hvert innlegg. Det er vel inlegg nr. 2 som representerer meg best, men måtte bare :biggrin: Det ble liksom ikke noe fart i det.

:roll: Nei her inne er vi så enige jo. :biggrin:

Markfiske etter laks, er snart ett særnorskt fenomen. Ser man bortifra noen danske markefiskere iblandet nogre få svensker i de norske elver, så er vi faktisk omtrent alene med dette.

Verden har dreid seg over til fluefiske. Reiser man til Kola, Island, Alaska eller Scotland så er det flue. Flue flue flue.

Men markfiske er jo så mye mer enn markfiske slik vi laksefiskere oppfatter den.

Møtte på en kar innpå åsen her engang. Der satt han med noe vannvittig fintfølende utstyr og dippedutter i ei svær kasse. Skjøt ut maiskorn og blandet ymse rart og en mark på tugga, og skulle fiske suter eller noe sånt.

Okay, slikt noe er helt fjernt for meg. Sikkert like fjernt for han, når jeg sitter og binder hårtuster i rare farger på en krok. Syns jeg hører han mumle: spiser laks hår da ?

Anyway..

Men like mye ødelegger fluefiskere for seg selv, i den grad man på død og liv skal briljere å ha flyfishing only i elvene.

Kanskje er fluefiskere litt selvdestruktive i sin streben etter å være den ulitmate fluefisker ?

Hvem vet, men jeg får da av og til noen stikkpiller fra andre fluefiskere, da jeg kun fisker med tubefluer. Blir av de sett på som second hand, da tubefluer tydeligvis ikke er ekte fluer. Skikkelig assholes.

Så det var ingen bombe at nettopp en fluefisker type sveitsisk vil forby markefiske i Namsen.

Tror de først skal regulere fisket bedre ved fossen jeg, før man begynner å nappe bort markedengerne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin:

Så prøvde jeg å sette markfiskere opp mot markfiskere. Det er da jeg mener at jeg har registrert at det finnes et meget seriøst miljø som fisker med mark og annet agn etter alle slags typer ferskvannsfisk. Kan det kalles hvitfiske? Dette miljøet vil jeg tro er det markfiskende laksemiljøet totalt overlegent når det gjelder kunnskap, ferdigheter og iveren etter å jobbe for å øke begge deler.

:biggrin: Snusen. Starta med Ola på steinen og så fikk jeg ikke stoppa :P

Jan Arild ... jeg liker verken å kalle meg markfisker eller fluefisker ... kun laksefisker.

Fisker etter forholdene og prøver hele tiden å lukte hva forhold det er for laks til enhver tid.

I sommer stod jeg i gaula med alle nasjonaliteter og de fisket med mark/gulp. "To cold for fly now"

Ikke noe person angrep her, men det høres ikke ut som du har reist så mye lenger enn vennesla du heller. :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg anser markfiske som "meitefiske". Hadde det vært lov å fiske med reke eller sild i elva så hadde sikkert det også vært brukt. Tror meitefiskere hadde vært glade hvis deres fiskeform hadde vært tillat ved lakseelva! Men de har nok akseptert sin possisjon i laksemiljøet.....

Videre vil jeg påpeke at det faktisk er relativt få av oss fluefiskere som reiser utenlands for å praktisere vår hobby.

Da er det nok like mange meitere som farer land og vann for å realisere drømmen, det være seg Frankrike, Spania, ja liketil Amazonas.

Markfiske.net?...... Tror ikke det, men du har jo fiskersiden.no (norges beste nettside om du spør meg), NMU (Norsk meiteunion) etc.

"Den normale markfiskeren, som bare bytter sene på våren" er vel ganske lik "den normale fluefiskeren, som bare bytter flue". Tror ganske enkelt at det er mange som faller innenfor denne rammen, spesielt i laksemiljøet!

Kansje man skulle innføre baglimit, og invitert noen skikkelig "hardcore"- meitere i elva :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg