Hopp til innhold
Anne

Vil forby markfiske

Recommended Posts

Namdalsavisa 13.1.2006:

Vil forby markfiske

Sitat:

Sportsfisker Ioe Bachmann har fisket i Namsen i flere tiår. Nå mener han tida er moden for å forby markfiske, på lik linje med rekefisket som ble forbudt for mange år siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

det må være noe av det DUMMESTE jeg har hørt , skal fiske nå bli ekslusivt bare for fluefiskere , jegfisker selv mest med flue men innimellom tar jeg fra både mark og sluk , og hvis det skal bli sånn at marken skal forbys så synes jeg det er helt sykt , forslaget hører hjemme i irak , den tiden da saddam var diktator der .

neste forslag er vel at eneste flua som kan bruker er green highlander , alt annet er forbudt !!

spar meg Ioe Bachmann, håper jeg ikke møter deg ved elva en mørk kveld :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja.....den største fordelen jeg kan se, er at yngel og småfisk går bedre tider i møte.

Jeg har fått omtrent 10 ganger så mye yngel å småfisk på flue som det jeg har fått på mark, spesielt ved lav vannstand å små fluer, så den påstanden der er jeg ikke akkurat enig i. Dessuten, hvis man bruker tynnere sene ut til søkke, så slipper man det problemet med at marken står igjen i elva å fisker hvis søkke skulle sette seg fast. Innfør heller en regel om det da!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Arroganse og uvitenhet er to av forutsetningene for slikt snobberi. Problemet er at så få i Norge vet noe særlig om meitefiske, og det man ikke vet noe om er det lett å frykte. At laksefiskere ligger lysår etter f.eks. karpefiskere når det gjelder takler og detaljer for å unngå å skade fisk bidrar også til at markfiske har et ufortjent dårlig rykte. Problemet er ikke meitefiske, men kunnskapsløse fiskere med gammelt og dårlig utstyr. Jeg synes naturlig nok også at forbud mot fiske med reke (og gulp?) ikke er særlig fornuftig, det er ikke metoden, men fiskerne som er problemet. Det finnes allerede takler som løser problemer som krøking eller at slitte takler fortsatt fisker, men når det bare er en håndfull seriøse butikker i Norge som selger utstyr til meitefiske så er det jo ikke så enkelt for feriefiskere å ta slikt i bruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Namdalsavisa 13.1.2006:

Vil forby markfiske

Sitat:

Sportsfisker Ioe Bachmann har fisket i Namsen i flere tiår. Nå mener han tida er moden for å forby markfiske, på lik linje med rekefisket som ble forbudt for mange år siden.

Pokkers sullik, Jeg mener nå at sluk er ett værre rykkredskap en mark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er tull å ikke ha respekt for hverandres valg av fiskemetode. Det er faktisk inngangsbilletten for mange barn/unge å bli med far/mor - slik rekrutteres de til et livslangt fiske i elv. Selv husker jeg godt første gangen jeg fikk stå alene med stanga og laksen..det glemmer jeg aldri! I dag fisker jeg utelukkende med flue..men..jeg synes det fortsatt er flott å se en erfaren markfisker avfiske med lett utstyr, der han drifter nedover i strømkanten.

I de fleste elver kan man fint legge til rette for at markfiskere og fluefiskere kan "leve" i lag. Mange soner passer mye bedre til mark (der flue ikke har noen ting å gjøre) og omvendt. Dessuten finnes det muligheter for tidsbegrenset fiske, f.eks at det etter 1. aug. kun er lov til å fiske med flue. Det er mange fiskere som alternerer mellom mark og flue i løpet av ei uke og det må de få gjøre for meg. I hvertfall hvis alle følger

spillereglene om rullerende fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pokkers sullik.

:P Håper ikke det er meg du mener...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Innlegget er generelt for alle elver.

Joda, selvfølgelig er det ikke noe greit at man skal forby noe. Men av og til kan det være fornuftig med iallefall en form for regulering. At det alltid skal gå utover alle andre enn fluefiskerene er vel ikke noe fasit. Kankje det hadde vært fornuftig med noen fluesoner og noen mark/sluk soner.

Har iallefall selv følt at jeg er mest i veien med fluestanga mi, at andre må inrette seg for at jeg skal kunne komme til med mitt fiske. Dette er en følelse som også har gått andre veien i andre soner.

Om det er tidsbegrensninger eller rene metode soner er vel bare et valg, men det er enkelt når alle er enige om flyten i fisket.

Fisker selv en del i Otra, og må si at det største problemet jeg ser er fiske med flue og dupp. 60g dupp og 6-8 meter fortom, det tar opp plass så det holder. Dessuten må vel fisken bli ganske skremt av noen tusen dupper som torpederer ned mot bunnen.

Regner med pepper nå, men det er min ærlige mening at det er iingen andre fiskemetoder som matcher fluefiske. Det er ingenting som er så flott å se på som en god fluefisker (ikke meg). Vi får kanskje ikke mest fisk, men vi har det veldig morro bare ved å få til noen flotte kast. Dette er følelser jeg alldri opplevde i mine 10 år som markfisker. Da var det mere fisk og mindre nytelse.

(sporet av litt men......)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest snusen

Hei!

Hvor mange ganger har man ikke hørt frasen...."det finnes ikke noe mer irriterende enn at det kommer en sluk/ei marklklyse dumpende over fluesnæret"?

Det er det dummeste jeg hører! Fluefiskeren ødelegger like mye for mark eller slukfiskeren som vice versa. Fluefiskeren legger som regel mye mer beslag på elva enn markfiskeren gjør... men med hvilken rett?

Roten til denne alltid tilbakevennende diskusjonen er regelrett egoisme og grådighet, noe som ofte slår ut i full blomst når det kommer til jakten på laksen....

Desverre ser det ofte ut til denne grådigheten fra fluefiskerhold forsøker å tildekkes bak ymse begrunnelser om at dette ikke dreper så mye yngel osv. Noe faglig tyngde bak dette? Neppe...

La alle få fiske med det de vil, vis respekt for hverandre og tenk deg heller om to ganger neste gang du ser rødt ved lakseelva; kanskje tenker din slukfiskeren like stygge tanker om deg som du gjør om ham....

Hilsen en flue/sluk/markfisker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:P Håper ikke det er meg du mener...

He he, nei Anne, jeg anser ikke deg for å være en sullik. Det var ikke ment at du skulle tro det, sorry. :cry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Hvor mange ganger har man ikke hørt frasen...."det finnes ikke noe mer irriterende enn at det kommer en sluk/ei marklklyse dumpende over fluesnæret"?

Det er det dummeste jeg hører! Fluefiskeren ødelegger like mye for mark eller slukfiskeren som vice versa. Fluefiskeren legger som regel mye mer beslag på elva enn markfiskeren gjør... men med hvilken rett?

Roten til denne alltid tilbakevennende diskusjonen er regelrett egoisme og grådighet, noe som ofte slår ut i full blomst når det kommer til jakten på laksen....

Desverre ser det ofte ut til denne grådigheten fra fluefiskerhold forsøker å tildekkes bak ymse begrunnelser om at dette ikke dreper så mye yngel osv. Noe faglig tyngde bak dette? Neppe...

La alle få fiske med det de vil, vis respekt for hverandre og tenk deg heller om to ganger neste gang du ser rødt ved lakseelva; kanskje tenker din slukfiskeren like stygge tanker om deg som du gjør om ham....

Hilsen en flue/sluk/markfisker!

(Hvis du har mitt inlegg i tankene)

Jada jada :roll:

Men det går faktisk an å bruke hodet. Det kan faktisk være hensiksmessig noen steder å si at, nå får dere den fordelen så kan dere andre få den fordelen og så er vi alle vinnere.

Det er jo ikke snakk om at vi skal forfordeles forde vi fisker med flue. Selv om jeg mener det er det flotteste fisket (ref. tidl. inlegg)

Min far sa alltid til meg: "husk en ting gutt, du må gi noe for å få noe". Kanskje det ikke var så dumt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har fått omtrent 10 ganger så mye yngel å småfisk på flue som det jeg har fått på mark, spesielt ved lav vannstand å små fluer, så den påstanden der er jeg ikke akkurat enig i. Dessuten, hvis man bruker tynnere sene ut til søkke, så slipper man det problemet med at marken står igjen i elva å fisker hvis søkke skulle sette seg fast. Innfør heller en regel om det da!

Det er en stor myte at en markkrok står og fisker i elva.Marken dør etter en kort stund og blir nappet bort av småfisk og det er neppe mange lakser som gaper over en bar krok.Dessuten så om den så skulle så blir det med den ene! etter en stund så vil i tillegg krok og snøre bli dekket av tang og grønske og etterhvert forsvinne så det er ikke noe stort problem.

Det med yngel på flue kan jeg dessuten skrive under på.

Dessuten er jeg imot alle forslag som går ut på og fordømme andre fiskemetoder enn det man selv synes er det beste.La marken leve!!! :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja la marken leve.. :wink:

ja, ved å holde den på land.... :biggrin:

Det ble jo som kjent forbudt med blyhagl i fjor. Ved forbud mot markefiske, blir ikke elven forsøplet lenger med bly.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest snusen

ja, ved å holde den på land.... :biggrin:

Det ble jo som kjent forbudt med blyhagl i fjor. Ved forbud mot markefiske, blir ikke elven forsøplet lenger med bly.

Når man klarer å lage alternativer til bly i haglammo som må man vel klare å lage legeringer som erstatter bly for sportsfiskeren også..... Så det alene skulle ihvertfall ikke være grunn nok til å ødelegge denne tradisjonsrike formen for laksefiske! <_<

Er man så forb..... redd for at markfiskerne får for mye laks får man heller senke kvotene og frede høler ved typiske oppgangshidre i hele/deler av sesongen.

Selv om man selv mener at fluefiske er så overlegent beste fiskemetode så må ikke det eksludere alle andre som føler det anderledes! Slike tanker hører hjemme under ideologier som gikk av på moten her til lands i 1945...

Hilsen flue/sluk/markfiskeren!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når man klarer å lage alternativer til bly i haglammo som må man vel klare å lage legeringer som erstatter bly for sportsfiskeren også..... Så det alene skulle ihvertfall ikke være grunn nok til å ødelegge denne tradisjonsrike formen for laksefiske! <_<

Er man så forb..... redd for at markfiskerne får for mye laks får man heller senke kvotene og frede høler ved typiske oppgangshidre i hele/deler av sesongen.

Hilsen flue/sluk/markfiskeren!

Jeg prøver bare å se saken fra forbyderens side for å prøve å forstå hans utgangspunkt. Jeg sliter... :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Det finnes nok et marked der ute som er villig til å betale mange ganger så mye som i dag for å fiske,hvis vi gjorde Namsen til ei ren flueelv.Men den tanken er hinsides all fornuft" sier Riise-Hansen leder i Namsenvassdragets grunneierforening.

Markfiskerne, og vi andre får bare håpe at de fortsetter med sin noe merkelige form for fornuft!!!!!!!!!1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snobberi. Jeg fisker bare med flue i elv, men vet om mange som koser seg med mark(når de fisker altså). Spesielt blandt den eldre garde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er man redd for laksens fremtid? Da er det bare å frede den; en laks har aldri gytt i min fryser! :blink:

For min del kan Bachmann reise tilbake til Sveits å fiske popkornfisk i fjellet.

mvh SD

Endret av Silver Doctor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er man redd for laksens fremtid? Da er det bare å frede den; en lask har aldri gytt i min fryser! :blink:

For min del kan Bachmann reise tilbake til Sveits å fiske popkornfisk i fjellet.

mvh SD

Har ikke noe prinsipielt imot markfiske, begynte med selv med markfiske som guttunge...

MEN, det er mere hvordan mange (de fleste) markfiskere fisker som er mitt ankepunkt mot metoden. De står bom fast på samme flekken sånn at det ikke funker med bevegelig fiske. De lemper på med bly og sliter søkker i annethvert kast. I verste fall står søkket og kroken igjen i elva og fisker. Blir litt som sånne spøkelsesgarn i Nordsjøen.

Enkelte bruker slangesøkker som inneholder vann som kan transportere gyro. I tillegg virker det som matauk oftere er innstillingen til markfiskere enn hos fluefiskere, selv om det finnes slike i begge leirer.

Sånn sett er kanskje det beste innskrenkning i vekt på søkker og bedre opplysning om adferd ved elva løsningen. Forbud er etter min mening ikke veien å gå.

Når det er sagt så må jeg si at å møte utstyrssnobber av noen fluefiskere som har en arrogant og ovenfra og ned holdning til andre fiskere (også fluefiskere som ikke har det "riktige" utstyret) er noe av det værste! :evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda enig med du!

Den beste måten for å begrense fisket vil vel i alle tilfeller være å innføre max fangst. Begrensninger i vekt på søkker osv vil bare medføre en haug med ekstra arbeid for kontrollører?

Når det er snakk om bevegelig fiske eller ikke ser jeg ikke problemet. Dersom jeg treffer en som jeg ser står i ro og fisker, stopper jeg i god avstand til vedkommende. Setter meg ned, åpner termosen, tenner en røyk og gir de en tjangs til å flytte seg. Det virker som regel i de fleste tilfeller. Virker det ikke er det ikke verre enn å pælme den største tubeflua du har, rett i knollen på`n. 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal ikke blande meg borti diskusjonen om fluefiske vs markfiske ... MEN G U L P kunne de forby for lenge siden. Garve fluefiskere stod i kø med gulp i Gaula rundt 20.juni (flom). . . engelsk, dansk, skotter, svensker .... og norsk. Side om side ...

Og Gulp fisker lenge lenge lenge lenge etter at marken har gått i oppløsning. Fikk opp ene fortommen etter den andre med søkke/gulp.

Endret av snus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke noe prinsipielt imot markfiske, begynte med selv med markfiske som guttunge...

MEN, det er mere hvordan mange (de fleste) markfiskere fisker som er mitt ankepunkt mot metoden. De står bom fast på samme flekken sånn at det ikke funker med bevegelig fiske. De lemper på med bly og sliter søkker i annethvert kast. I verste fall står søkket og kroken igjen i elva og fisker. Blir litt som sånne spøkelsesgarn i Nordsjøen.

Enkelte bruker slangesøkker som inneholder vann som kan transportere gyro. I tillegg virker det som matauk oftere er innstillingen til markfiskere enn hos fluefiskere, selv om det finnes slike i begge leirer.

Sånn sett er kanskje det beste innskrenkning i vekt på søkker og bedre opplysning om adferd ved elva løsningen. Forbud er etter min mening ikke veien å gå.

Når det er sagt så må jeg si at å møte utstyrssnobber av noen fluefiskere som har en arrogant og ovenfra og ned holdning til andre fiskere (også fluefiskere som ikke har det "riktige" utstyret) er noe av det værste! :evil:

Hva kaller du holdningen din i dette tilfellet ovenfor markfiskere da, moby...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg