Hopp til innhold
Signalhorn

Nå er det hjul igjen

Recommended Posts

Det som er interessant er som Grunde sier;for de av oss som synes fluekast-vitenskap er

interessant skjer det mye spennende akkurat nå.(Bl.a. Perkins & Richards.)

Det er flere folk som har hatt interessante artikler opp i gjennom årene.

(Hvis interesse,se referanselista til Spolek.)

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

:biggrin:

Meget kan du nok sige om mig og min respekt for Göran Andersson. Men at jeg er seksuelt tiltrukket af ham er nok lige at stramme den :blink:

HE HE :biggrin: ...beklager !! "klør i øret"var kanskje det rette uttrykket jeg skulle fram til.. :wacko:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spørsmålet var vel heller om det var noen av "forumets vitenskapsmenn", som kunne legge fram en utregning på Hjulet til Anderson etter Kommers prinsipper innen Rom-Hjul :wink:

Jeg skjønner ikke helt hva du er på jakt etter? Det er lenge siden jeg leste Kommers saker men hvis jeg ikke husker helt feil er det bare en helt standard diskretisering og numerisk løsning av linas bevegelse for noen utvalgte "stangbevegelser".

Hva er Kommers prinsipp?

Og nei jeg gidder ikke å sette meg ned å kode dette i rom-hjula :P

Foreløpig svar på dette er at Kommers prinsipp er for gammelt :unsure:

Igjen, hva er Kommers prinsipp? At det er for gammelt har i alle fall ikke jeg sagt... Bare at det allerde finnes mere sofistikerte numeriske modeller.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen,

hører at dere (Signalhorn og SK) sier at dere kan få høyere hastighet i underlina enn overlina (få hjulet til å rotere bakover). Hvordan eksakt fikk dere dette til? Og hvordan observerte dere det? Målte dere farten i over og underlina? Filmet dere bukta?

Siden jeg er eksperimentalist tror jeg mere på det jeg ser enn på teori. Men jeg tviler altså sterkt på denne observasjonen (med mindre man hekter flua i ræva da). At snordraget i underlina kan bli så lite at bukta kollapser er jeg med på men jeg har veldig vondt for å tro at man kan få større fart i underlina enn i overlina uten å hekte flua i ett eller annet.

Skulle jeg ta feil er det forøvrig veldig interessant, og noe jeg ville ønske meg skikkelig forklaring på. Forøvrig er ekstreme tilfeller interessante hvis man ønsker en dypere forståelse av proplemet (tror jeg har nevnt det tidligere også http://www.fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=10683).

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen,

hører at dere (Signalhorn og SK) sier at dere kan få høyere hastighet i underlina enn overlina (få hjulet til å rotere bakover). Hvordan eksakt fikk dere dette til? Og hvordan observerte dere det? Målte dere farten i over og underlina? Filmet dere bukta?

Grunde

Nej, jeg baserede mine observationer på, hvad vi helt uden hjælpemidler så. Som jeg også skriver, er jeg klar over, at det ikke var verdens med videnskabelige observation.

Det blev udført med en klasse 6 stang, flydende 8'er hoved på godt 9 meter, MEGET langt forfang (husker ikke eksakt længde) og en stor og let flue. Skydelinen var tynd, monofil, gul og meget synlig. Skydehovedet var hvidt, og baggrunden var mørk skov. Det så ud til, at længden af skydeline i overlinen øgedes de første meter, hvorefter hjulet begyndte at rotere normalt, omend temmelig langsomt. Stort set alle kast kollapsede mere eller mindre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja, hehe det kan du lure lenge på! Eventually youll find out,I hope..i mellomtiden God bedring!!

???

det var veldig overbevisende ja...

Lurer også litt på hva som skal bli bedre?

G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grunde skrev:

... få høyere hastighet i underlina enn overlina (få hjulet til å rotere bakover). Hvordan eksakt fikk dere dette til?

Du er jo eksperimentalist Grunde så hvorfor ikke gå ut og prøve (var ute en tur i ettermiddag selv om det ble kaldt). Monter en klump med tynn skyteline og sett igang. Selv hadde jeg ingen erfaring med skyteklumper før i sommer så jeg fikk en overraskelse da jeg forsøkte.

Har jeg tatt feil hvis jeg mener å huske at Gøran snakker mye om klumpkasting?

Så litt tilbake i diskusjonen:

Flyalf skrev:

Bølgemodellen har jo vært luftet tidligere, og slik jeg forstår forkastet. Jeg tenkte denne som en modell for å vise hva som skjer idet bølgen/bukta møter (endret) motstand, eksempelvis mellom skyteline/klump, dvs refleksjoner etc....

Hvem har forkastet bølgemodellen? Det ville være dumt, for det er bølger det dreier seg om. Nå vil bølger på ei snor arte seg veldig forskjellig om snora er oppspennt eller har enden fri, så fenomenet er ikke så lett gjenkjenne. Derimot er det greit å vise med enkle demonstrasjoner at vi har med bølger å gjøre.

Noe jeg ville poengtere er at fysikken her ikke bringer oss mye videre ( :cry: sukk!) - bølger eller ikke. Det dreier seg om en balanse mellom draget i undersnøret og luftmotstanden på oversnøret, og det kan beskrives på ulike måter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vil give dig en indrømmelse. Hvis man tænker efter, er det meget usandsynligt, at vores observaationer var korrekte. Vinden vil smadre fronten af en sådan linebue, og uden kontakt med skydehovedet kan en monofil skydeline ikke trække sig selv ud... :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo.

Er det noen som har lyst til å forklare meg hva som skjer?

I og med at hastighetsforholdet mellom oversnøre og undersnøret

hele tiden er nødvendig for å unngå kolaps,hva skjer da i det forholdet

skifter?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sant og si Tom så tror jeg ikke jeg har noe å forklare deg. :wink:

MEN: bare det at hastigheten av over- og undersnøre blir like så stopper jo overrullingen og bukta må klappe sammen. Det er alle enige om ?

En annen betraktning: Hvis forskjellen i hastighet er liten nok, dvs overrullingen skjer men er treig, kan luftmotstanden stoppe snøret, eller snøret rekke å falle til bakken før kastet ruller ut. SÅ: behold draget i undersnøret/sørg for at hjulet ruller raskt nok!

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja det kan jeg hr syverzen. grunde , sorry, det var bare litt sleivspark i hytt og pine fra en gammel bitter tulling! No hard feelings...Kanskje kjære HR syverzen det til og med er mulig at få ROTTESNUTER på underlina istenfor på toppen....Prøv med 20m klump 10m fortom og 0,20 skyteling. Nøyaktig hvorfor dette merksnodige fenomenet oppstår kan jeg dog ikke forklare..Husk jeg er dum som et brød... :cry: Try to understand....(all you need is love)

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og som jeg spurte om i et tidligere innlegg.

Vil noen vise meg et kast hvor bukta skifter

rotasjonsretning? :biggrin:

Tom.

Den er ikke opgivet endnu. Samme setup som jeg før beskrev, blot med meget længere forfang, og nu slipper jeg linen så sent, at underlinen også udgøres af skydehoved. Er modstanden fra forfanget/fluen stor nok, vil hjulet rulle baglæns, og du vil opleve intet mindre end 2 skift :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo.

Er det noen som har lyst til å forklare meg hva som skjer?

I og med at hastighetsforholdet mellom oversnøre og undersnøret

hele tiden er nødvendig for å unngå kolaps,hva skjer da i det forholdet

skifter?

Tom.

Mann kan vel si det slik:

1. snøret tilføres energi i kastet.

2.holder du i skytelina, utløses omtrent 100 prosent av energien i oversnøret via bukten og noe absorberes av stang/undersnøret.Resultatet blir en sterk/kraftig bukt.

3.slipper du skytelina, vil fremferden(lengre kast) av undersnøret spise en del av samme energien og oversnøret få mindre av energien. Altså en mindre utveksling av energi i mellom over og undersnøret.Resultatet blir en svakere bukt.

4.dersom energien "utjevner seg" mellem over /undersnøret , overføres det ingen energi via bukten ..og den kolapser når den møter motstand.

TEIT KONKLUSJON???? :wacko:...vel det kan bety at du må ha skikkelig medvind for at bukta ikke skal kolapse når den snur.... :unsure:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvilken vei energien vil forplanteseg er vel da avhengig av, som vårt kjære signalhorn er inne på avhengig av motstanden i over/undersnøret. Hvis vi sier at energien har en slags vilje,minstemotstands vei osv...potensiell energi som vil UT.. jfr Alex harvey.."The man in the jar..he wanna get out" Vil bukta nødvendigvis kollapse..nix..det er fullt mulig å få undersnøret til å dra seg igjennom vind, takket være masse/tapering , sentrifuGAL krefter etcetc. Når vi kaster med skytehoveder(deadheads) er jo noe av pointet nettop at bruke denne "kunnskapen" Dvs hvis du skal kaste J...langt, MÅ vi jo på en eller annen måte få hjulet til å stå stille..Freeze...jfr condomloop teorien til ZyverZen og undertegnede..Men vi er også avhengig av at starte Hjulrotasjonen på riktig tidspunkt for at have en fin presentasjon. Disse greiene er jo relevante til andre typer kasting, i aller høyeste grad..Gørans greie dreier seg jo om å bruke dette i praktiske situasjoner, og er etter mitt skjønn tidløs. Som feks Mr grant..og andre...

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

ja dette er veldig nære slik jeg forstår det.

Mann kan vel si det slik:

1. snøret tilføres energi i kastet.

Youp, slik at hele overlina har hastighet i samme retning.

2.holder du i skytelina, utløses omtrent 100 prosent av energien i oversnøret via bukten og noe absorberes av stang/undersnøret.Resultatet blir en sterk/kraftig bukt.

For å skape en aerodynamisk stabil bukt må oversnøret bremses av undersnøret. Dette gir et snordrag i underlina. Og når man ikke skyter line blir "all" energien spist opp av luftmotstranden i bukta.

3.slipper du skytelina, vil fremferden(lengre kast) av undersnøret spise en del av samme energien og oversnøret få mindre av energien. Altså en mindre utveksling av energi i mellom over og undersnøret.Resultatet blir en svakere bukt.

Ville vel ikke sagt det akkurat slik. Men for å skape et snordrag i underlina må det være hastighetsforskjell mellom over og undersnøre. Det er i hovedsak oppbremsingen av overlina som gir snordrag, ikke luftmotstanden i overline, fortom eller flue...

4.dersom energien "utjevner seg" mellem over /undersnøret , overføres det ingen energi via bukten ..og den kolapser når den møter motstand.

Er vel ikke energiutjevning, men hastighetsutjevning du egentlig mener. Uten hastighetsforskjell, ingen snordrag, uten snordraget kollapser bukta.

TEIT KONKLUSJON???? :wacko:...vel det kan bety at du må ha skikkelig medvind for at bukta ikke skal kolapse når den snur.... :unsure:

Vel ikke teit, men en litt spennende energibetraktning :wink:

Det er vel jeg som har vært en smule negativ til bølgeformulering av bukta. Det kan sikkert gjøres (soliton??) men jeg tror ikke det blir lett å beskrive det som en bølge...

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

konnerud?hmm finner du noen orkideer? :huh: vel på j..lange kast med korte dødehoveder må jo bukta "fryses"en stund? mao bukta blir en slags gjenstand som farer igjennom rummet. Den potensielle energien vil selvsagt prøve at utlades , da gjennom mindste motstands vei. det bliver en kamp mellom tid/hastighet, motstand(luft) vekt, tapering, luftrivning, evt sentrifugalkrefter, gravitasjon os. lyd, varmeutviklig etcetc...hm det må være Hjulaften i dag? :blink: God Hjul!! :biggrin:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tom skrev:

Vil noen vise meg et kast hvor bukta skifter

rotasjonsretning?

For å se dealjert at det skjer vil du trenge et rimelig skarpt øye eller en god video. Ellers har jeg sant og si tenkt mer på at om bukta klapper sammen så har kasteren et problem enten hjulet går den ene eller andre veien. Jeg synes Thormills beskrivelse er god

.., overføres det ingen energi via bukten ..og den kolapser når den møter motstand
Når det ikke overføres energi er vel hastigheten den samme, og den ene formuleringen er like god som den andre.

Jeg vet ikke hvordan en for et overhodekast utfra en slik energibetraktning skal tenke seg fram til situasjonen hvor hastigheten på undersnøret blir høyest. Jeg skjønner du må fryse bukta for å kaste lengre (enn hva jeg gjør) og derfra er det jo bare en liten perturbasjons som skal til for at ting går feil vei. Observasjon! :blink:

For et kast som starter fra vannet (kommentert av BlankJa foran, side 3) så har vi den omvendte situasjonen hvor all energi ligger i undersnøret (som forvirrende nok befinner seg øverst når du drar igang) og flua er forankret og i ro i vannet. Lykkes kastet strekkes fortommen så hjulet har snudd !!! Fornøyd Tom ? :wink:

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjallabeis Grunde....mulig jeg har formulert meg litt feil ja...og er ikke så veldig uenig med deg heller.

Hastighetsforskjell skapes jo av energiene og synes vel at det er litt viktig og forholde seg til den som grunnleggende faktor ...mulig jeg prøver meg på en "grunnleggende opplæring for dummies" her , men jeg antar at enkelte sikkert kan ha nytte av det .. 8) hehe !!

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Åge.

Her er slik jeg ser det.

La oss (ikke nødvendigvis du og jeg Åge)bli enige om at vi skal forholde oss

til en og kun en rullende bukt.Jeg har fått med meg Blankja`s eksempel,men jeg

har som utganspunkt at kun den ene bukta skal skifte rotasjonsretning.

Å "fryse" bukta får være en definisjon hver og en får ta stilling til,men jeg for min

del liker ikke bruken av ordet.At jeg/du/vi forsinker overrullingen i mer eller mindre grad er

mye bedre å forholde seg til,slik jeg ser det.

Så lenge det ikke er hastighetsforskjell mellom over og underlina,så har vi ikke overrulling og

heller ikke en bukt.(At det senere kan skje noe blir en annen sak.)

Dog kan vi jo som du har vært inne på ha en svært lav overrullingshastighet.

(Her kommer en liten tanke Åge.Du kjenner meg. :biggrin:)

Hvis vi teoretisk tenker oss at overlina skal sørge for snordraget (fordi jeg plutselig får flua i

ræva,eller at jeg låner spesialfallskjermflua til Grunde) danner da underlina en ny bukt?

(Fordi den fremdeles har fart fremover.)

Men det er klart,det var vel ikke det det hele egentlig handlet om her?Eller.....

Tilbake til det jeg var inne på litt tidligere Åge.Hva skjer i det overlina og underlina bytter rolle?

Ellers selfølgelig gleder jeg meg til å få se kastet jeg.Uansett hvem som viser meg det. :biggrin:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja jeg gleder meg som et barn til å vise deg Laaaange tynne bukter, som drar seg uud. likner litt på Langbein, forresten..de draaar seg ud for så hurtigt at skifte rotasjons retning og snøret strekker seg elegant ud..fluen presenteres som et dun...snapp!! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg