Hopp til innhold
Signalhorn

Nå er det hjul igjen

Recommended Posts

Jeg og Tom!

Etter å ha sett ordvekslingene på en annen tråd tror jeg vi må prøve en sekvens med myk kontra stiv stang. Hva med å la en spesialist på hver type ta noen kast som vi filmer (Nielsen og Tom S. !!! ). Vi kan også prøve å fange opp hvordan én kaster tilpasser teknikken til ulike aksjoner.

Prøver å få med noen andre fra SINTEF også. Det aktive miljøet er derimot i Trondheim hvor de har innendørstrening sammen med Trondheims Sporstfiskere hver søndag hele vinteren. Det har sine fordeler å bo i utkant-Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja den som hadde hatt en kastemaskin Åge. :biggrin:

Det som er så allright er at det er såpass mange som har

interesse for dette.Jeg har forresten fått meg nytt scope

og optiske lesere. :biggrin:(Som du vet.)

Jeg driver å sjekker litt opp om memsfølere også om dagen.

Jeg har noen ideer om et litt spesiellt oppsett.

Vintertrening ja.Det burde da ikke være helt umulig å få til det.

Vi får bli mange nok.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva slags underlag er det å kaste på i morgen? Mulig jeg lar nye snører ligge hjemme :unsure:

9' #4 er nå ferdig Tom, skal bare sette på toppringen i kveld :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tida har gått fort- nå er det bare én dag igjen til Kastenissetreffet! :biggrin:

Håper det kommer mange på SINTEF i morgen, tirsdag 2. mai kl 17.00.

Bruk: http://www.sintef.no/upload/Konsern/Kjørea...0Oslo-tekst.pdf

for å finne fram, og ring eventuelt meg på: 98 28 39 35 for å komme inn.

Dingo: Underlaget er gressplen med noen busker (vi ligger unna helleristningene).

Programforslag:

- Buktformer

- Klumpkasting – GAs hjulprincip (?)

. ulike skyteliner (flatbeam, coated, braided, …) med samme klump og variert fortomslengde

. Div klumper: flyt- og synkklump i samme klasse mm.

. overhenget/lengden

. stoppunktet og slippunktet

- Kims nye Ashimasnøre – WF med flyt skyteline og interm. klump - og Toms Airflo Ridge

- CTS Affinity S 9' #4

- Ulike aksjoner: Stiv kontra myk stang

- Videogjennomgang: hva skjedde – kan vi konkludere?

- Neste møte!

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette gleder jeg meg til....ser ut som om værgudene spiller på lag i morgen :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Regner med at guttan kommer tel å kose sæ, programme ser i alle fall bra ut :biggrin: .

Det er desverre sjanseløst for meg å komme... Regner med at det kommer en fyldig rapport.

Dingo: CTS ?? http://www.ctsfishing.com/index.htm ? Mere info pleaze :P, veldig kult med "ukjente" merker. Hvor har du kjøpt blanken og hva måtte du gi?

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Regner med at guttan kommer tel å kose sæ, programme ser i alle fall bra ut :biggrin: .

Det er desverre sjanseløst for meg å komme... Regner med at det kommer en fyldig rapport.

Dingo: CTS ?? http://www.ctsfishing.com/index.htm ? Mere info pleaze :P, veldig kult med "ukjente" merker. Hvor har du kjøpt blanken og hva måtte du gi?

Grunde

Stemmer!

Kjøper klingene direkte fra CTS. Har 3 ferdigbygde og to til som skal bygges nå! Har tilgang på 3 til, for testing, snart da to kamerater også skal bygge noen. Alle 8 er forskjellige stenger.

Betaler ca. 1000,- + mva i snitt. Da har jeg fått en del prosenter og fri frakt. Fri frakt får man når man bestiller over en viss sum. Send meg en mail på ingarogn[at]start.no så skal du få komplett liste over utvalget med priser i pdf.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:unsure: ...ehhh hvordan er det med parkering..??

Se link forrige side!

Den siste linken fungerer ikke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser knall ut. Går ut fra vi må ha noen stenger og snører og leke med, hvilke (n) klasse satser vi på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Se link forrige side!

Den siste linken fungerer ikke!

takker og bukker.....ikke mye fres i den nei... :unsure: ..da antar jeg at det er en sjanse for å finne en ledig plass der :)

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Beklager at siste link ikke kom inn som den skulle ved kopiering. For å komme fram til SINTEF prøv:

http://www.sintef.no/upload/Konsern/Kjørea...0Oslo-tekst.pdf

For utstyrsvalg tenkte jeg klasse 7 siden det var det vi hadde på programmet sist men som ble droppet pga. mangel på tid.

Med mine halve DT7'ere hadde jeg tenkt på tilpasse korte klumper for 5er-stanga mi, men jeg har ikke begynt å kutte dem ennå. Har også med ei 8er-stang for å ha noe som sparker bedre.

Vi kan bestillle pizza eller noe annet så folk slipper å bruke tid på det før ankomst.

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for i kveld gutter, veldig hyggelig og lærerikt med et slikt treff mens man venter på at ørreten begynner å vake igjen :biggrin:

Var spesielt hyggelig å høre reaksjonene på CTS Affinity S 9' #4!!

Endret av dingo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for i kveld gutter, veldig hyggelig og lærerikt med et slikt treff mens man venter på at ørreten begynner å vake igjen :biggrin:

Det er heldigvis ikke lenge til. Puhhh...

Var spesielt hyggelig å høre reaksjonene på CTS Affinity S 9' #4!!

Det hører jeg veldig gjerne om! Syversen?

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Først og fremst,takk for i går alle sammen.Det var særdeles hyggelig.

Hei Grunde.Synd du ikke dukket opp.

CTS Affinity S 9 #4 stanga til Ingar er en utrolig behagelig stang.

Det jeg ville kalle en god fiskestang.Det som også overrasket meg litt var at stanga

var svært god å kaste langt med.Stanga føltes heller ikke stiv.Jeg tror de av oss som

prøvde stanga er enige i dette.Eller hva gutter? :biggrin:

Vi rigget opp stanga med et Lee Wullff TT snøre som var en helt glimrende kombinasjon.

Det andre snøret vi prøvde var et Vision Exstreme Distance WF5 som er kappet i frontaperingen.

Dette snøret satt som hånd i handske til stanga etter min oppfatning.(Hva synes dere andre?)

I tillegg gjorde det ikke saken noe verre at Ingar har gjort et nydelig stykke arbeide her.

Stilig håndtak og veldig behagelig. :biggrin:

En ting er sikkert Ingar.Ved neste bestilling så er jeg med på laget om så er mulig.

Jeg skal ha meg en #5.Dette tror jeg er en stang som det blir vanskelig å ikke like Grunde. :biggrin:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres skummelt ut :biggrin:

Men så er det også uhyre skjelden at jeg prøver stenger som jeg ikke liker...

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Først og fremst,takk for i går alle sammen.Det var særdeles hyggelig.

Hei Grunde.Synd du ikke dukket opp.

CTS Affinity S 9 #4 stanga til Ingar er en utrolig behagelig stang.

Det jeg ville kalle en god fiskestang.Det som også overrasket meg litt var at stanga

var svært god å kaste langt med.Stanga føltes heller ikke stiv.Jeg tror de av oss som

prøvde stanga er enige i dette.Eller hva gutter? :biggrin:

Vi rigget opp stanga med et Lee Wullff TT snøre som var en helt glimrende kombinasjon.

Det andre snøret vi prøvde var et Vision Exstreme Distance WF5 som er kappet i frontaperingen.

Dette snøret satt som hånd i handske til stanga etter min oppfatning.(Hva synes dere andre?)

I tillegg gjorde det ikke saken noe verre at Ingar har gjort et nydelig stykke arbeide her.

Stilig håndtak og veldig behagelig. :biggrin:

En ting er sikkert Ingar.Ved neste bestilling så er jeg med på laget om så er mulig.

Jeg skal ha meg en #5.Dette tror jeg er en stang som det blir vanskelig å ikke like Grunde. :biggrin:

Tom.

Ja, må si meg enig her Tom. Stanga overasket :biggrin: Var god og utrolig lettkastet på korte kast med TT #4 samtidig som den hadde masse krefter til å kaste Vision snøret godt over 30 meter......i hvert fall for de som har teknikk til slike lange kast 8) Må nok ha en slik til i en annen klasse jeg også!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det gjelder selve filmingen så var det litt synd at forholdene ikke var de beste.

Uansett,jeg synes det var artig å se hvordan folk utførte dobbelttrekket sitt,og

hvor slippunktet er(selv om det ikke er lett å se,men en viss oppfattelse av det får man)

i forhold til stoppunktet.

Vi hadde jo en del ekstreme overhengslengder også da. :biggrin:

Egentlig ganske utrolig noen ganger når en tenker på diameter og masse.

Det kunne vært artig å se det igjen Åge.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skulle veldig gjerne vært med på Nissetreffet, men jeg var dessverre nødt til å jobbe! :cry:

Kom dere fram til noe spennende?

Kommer det et referat etter hvert?

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kameramannen, Jan Håvard (som forhåpentligvis kommer på kastekurs med Tom S denne uka), har lagt opptakene over på en DVD som vil kunne beskues ved anledning.

Det var en lærerik kveld på flere områder. Å holde fokus på ett tema kan en bare glemme. Er det én som har med ett snøre eller ei stang som andre bare få prøve så skjer det uavhengig av det som ellers foregår :biggrin:

Prøvene med ulike skyteliner på samme klump ble gjennomført og delvis konkludert (se Tom S' innlegg over). Filmingen var ment som et forsøk og gikk sin gang. Noe kan sikkert sies om overrulling av bukta ved ulike oppsett, men det er så mange parametere at bare fra bildene av bukta tror jeg en kan gi opp drømmen om de klare konklusjonene.

Valg av kameravinkel, hvor kasteren filmes på skrå bakfra, er noe å ta med seg videre. Da får en med stoppen, overslaget og bukta som settes og ruller ut. Tok noen snutter med digitalkameraet mitt, og selv med det kameraet får man med seg mange detaljer.

Noen bilder ble OK så jeg legger dem ut på galleriet.

Nå møtes vel mange av oss på Dammen utover og kan diskutere om det er grunnlag for en fortsettelse.

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg