Hopp til innhold
Oddbjørn Midbø

Nye regler i NM og Guideline Cup

Recommended Posts

Ronny

Det er ikke bare klaging og syting.

Så vidt jeg vet, arbeides det med å arrangere en XXD #5 konkurranse, er ikke det positivt?

Tro om de mest ivrige deltakerne i NM ville delta i en slik konkurranse?

Jeg håper og arbeidet med en #5 XXD tevling munner ut i en konkurranse. Ser ut til at den første skal avholdes i Tønsberg over nyttår en gang. Fra Kristiansand kommer nok den vanlige gjengen som stiller opp på slikt. Og jeg tror nok at mange av dem som stiller på NM/Guideline Cup også kommer. Alltid triveligt å treffe gutta igjen.

Det ligger og i luften at det vil bli arrangert tilsvarende stevner rundt om i landet. I Kr.sand er vi klare for å ta i et tak. Men først må TBG som satt i gang arbeidet få arrangert sitt stevne. Forhåpentligvis blir det et i Oslo og i løpet av våren.

Forresten utrolig artigt å kaste med dette XXD-snøret :)

Ronny S

Hva med meg da, vakke jeg med på å skape blest rundt XXD? :cry: jeg blir aldri nevnt..sutre....Det ække en kjeft som har sagt well done eller noe slikt etter at jeg klinte den xxden i veggen i tromsø, Sportmanship? huh, bare gøy? :blink: Brae dritt fra stråmenn som SIXPACK..

JEG EMIGRERER!! :evil:

Alle kjenner jo din forkjærlighet til XXD, Sven. Så regn med at dine innspill er noe av bakgrunnen for å få i gang denne kastinga.

Nå har vi jo endelig noe på gang som du ganske sikkert vil ha glede av å være med på. ;)

Ronny S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hææhææ den var god! men jeg kan være coach!! jeg ER faktisk coach....Det medfører foressten ikke riktighet at jeg ikke har vært med i konkurranser...jeg var med i Holmendammen open i min spede begynnelse, kom på 3 plass og vant ett snøre. harald mæhle vant som vanlig suverent, jeg ble hårfint slått av bror hans..helt enig id det om lina. det utrolig kult å kaste med og et snøre man virkelig kan utvikle seg med....snakkes...by the way , har du hørt denne? "ÆR'u helt TETT eller?" svar "Tettare enn deg i vaffal"

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er det ingen tvil. Kjøper et XXD snøre jeg også og er tiden passelig i forhold til andre konkurranser er jeg med.

Samma her! :) Så får vi se da Duppen hvem som blir sist av oss. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Samma her! :) Så får vi se da Duppen hvem som blir sist av oss. :biggrin:

He he, kanskje jeg skulle stille så behøver ingen av dere andre å være redde for å komme sist :P

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He he, kanskje jeg skulle stille så behøver ingen av dere andre å være redde for å komme sist :P

Grunde

GLEM DET!!! :evil: ...med mindre du vil dele den plassen med meg da.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

GLEM DET!!! :evil: ...med mindre du vil dele den plassen med meg da.. :P

Jeg er sikker på at det ville blitt riktig hyggelig :biggrin:

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grunnen til at det er satt en maks tykkelse på running line er det at man har tenkte situasjoner der man kan utnytte systemet visst det står uten en maks. Når det gjelder flat beam så er jo denne som kjent flat/oval, man måler jo da seff den i begge akse retninger for så å ta snittet av disse to, den kommer da meget gunstig ut i forhold til reglene.

For å holde seg oppdatert ligger siste endringene til GL-cup på www.castingforbundet.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har aldri skjønt hvorfor noen fant opp kappgang.Men de hadde vel sine edle tanker.

Dette skal IKKE betraktes som et innlegg i debatten,men som et tankekors til å henge frustrasjonen på.

Selv har jeg null interesse for debatten,og det den eventuellt måtte ende opp med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Nå sklir vel dette helt ut, men for de fleste fisketurer er trening i kappgang og casting omtrent like nyttig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Nå kan det være viktig både å komme først til fiskeplassene og kaste en meter lenger enn man tror man klarer.

Derfor: kappgang til kastebrygga med vadere, filtsåler og overbelastet sekstenfoter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå sklir vel dette helt ut, men for de fleste fisketurer er trening i kappgang og casting omtrent like nyttig.

Jeg lurer på hvorfor så mange fluefiskere har et horn i siden til castingsporten?

Nå antar jeg at du mener utviklingen innen kappgang ikke har så mye å si for deg som fluefisker. :wink:

Jeg mener at castingsporten besitter en viktig spisskompetanse for fluefiskere. Castingsporten har aldri vært veldig stor når det gjelder antall i forhold til fluefisket, men allikevel har veldig mange toneangivende fluefiskekastere bakgrunn fra castingsporten. Det kan, blant mange andre, nevnes navn som Arne Jacob Schultz, Sverre Scheen og Kjell Vangen for noen år siden, og i dag Mathias Lilleheim, Harald Mæhle, Kjetil Mathisen, Stein Grønberg, Tom Skyrud og Gerhard Schive. Internasjonalt har kjente stangkonstruktører som Steve Rajeff (G. Loomis), Leif Stävmo (Guideline), Hywell Morgan (Scierra) og Göran Andersson (Loop) erfaring fra castingsporten.

Er det mange her som kan si at ingen av disse personene har hatt betydning for dere som fluefiskere/fluekastere?

Selvfølgelig er det ikke bare fluekastere med castingbakgrunn som styrer utviklingen av fluekasting, noe bl.a. formidable kastere som Sven Kalmar og Syrstadbrødrene beviser, men det er allikevel veldig mange fra et i utgangspunktet "lite og obskurt miljø"!

I mine øyne blir castingsporten i forhold til fluefiske, som Oddbjørn Midbøs konkurransefluer i forhold til de fiskefluene de fleste av oss binder. Det er ingen som vil hevde at det er nødvendig å kunne binde fluer som kan hevde seg i Mustad Scandinavian Open for å fange fisk. Det er ingen som vil hevde at det er nødvendig å vinne et VM-gull i casting for å kunne kaste godt nok til å fange fisk. Allikevel vil begge konkurranseformene gi bidrag til fluefisket som kommer den jevne fluefisker til gode.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godt skrevet, Tom!

Innlegg som sier at man har null interesse for det tråden handler om er overflødige, og burde vært moderert bort!!

Man røper også en ganske stor uvitenhet hvis man påstår at det er null sammenhegng mellom casting/fluecasting og fluefiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det kan jo tenkes at enkelte oppfatter ting som "posisjonering" hvorfor skal de samme folka bestemme ditt og datt...

Guideline cup? Kommersiell posisjonering...greit nok oosvosv. men jeg synes det er forstålig at noen trekker på smilebåndet...kritiserbarhet er viktig!! :evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei Tom takk for den!! :biggrin: Nå skal det sies at som den nyskjerrige personen jeg er, forsto jeg fort at hvis jeg ville komme meg inn i dybden av kasting, var det naturlig å kontakte folk i casting mijøet. således var harald M min første lærer...etterhvert ble jeg kjent med fler..deg..knut meel... harald sendte meg videre til mathias...så Førland...Rajeff...etcetc...Så jeg hadde ALDRI vært der jeg er nå hvis ikke det hadde vært for castingfolket...selv om jeg lagde min personlige variant...

Tmags...burde vært sensurert bort?! :blink: ikke interessant? skal du evt andre bestemme hva som er interessant for folk?! :blink: i dont get it? :evil:

og ja jeg glemme? lefty, krieger, swisher...etc og i det siste Scott mckenzie og Rick Hartman....Samt det å ha stimulerende folk rundt seg som Syversen, nilsen, svensken hehe , kingcrab og andre nordpå....

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

og ja jeg glemme? lefty, krieger, swisher...etc og i det siste Scott mckenzie og Rick Hartman....Samt det å ha stimulerende folk rundt seg som Syversen, nilsen, svensken hehe , kingcrab og andre nordpå....

Hei Sven, takk for tillitten 8)

a kingcrab here and a kingcrab there...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hey..no problem man...you are doing great!! Du skulle sett meg etter et års tid..that was pretty fucked...men jeg fikk tak i boka til lefty..så traff jeg harald mæhle.. en av de beste kastere of all times....såå elegant...så i was hooked...hadde egentlig ingen ambisjoner.. it just came out of the blue..

husk krieger begynte når han var ca 40....jeg når jeg var et par og tredve...ps skal hilse så mye fra kona til krieger...og swisher ... :) snakes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hey..no problem man...you are doing great!! Du skulle sett meg etter et års tid..that was pretty fucked...men jeg fikk tak i boka til lefty..så traff jeg harald mæhle.. en av de beste kastere of all times....såå elegant...så i was hooked...hadde egentlig ingen ambisjoner.. it just came out of the blue..

husk krieger begynte når han var ca 40....jeg når jeg var et par og tredve...ps skal hilse så mye fra kona til krieger...og swisher ... :) snakes

Takke takke :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det bør jo også nevnes at rod(kingcrab) og andre nordpå er meget interessert i å lære mer av casting folket. Se feks Nystartede "TROMSØ CASTING OG FLUEFISKEFOR..) Check ut deres hjemme sider...

Å bli virkelig god med castingutstyr er ingen liten oppgave...nivået bland de beste er svært høyt...jeg fant min greie med DT liner o.l. Å bli topp med casting utstyr vill krevd for mye tid av meg..av og til må man velge..det viktigste er at man har det gøy og ikke minst vennskap etc som oppstpstår underveis. Så får hver man finne sin vei....til seg selv... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg