Hopp til innhold
Oddbjørn Midbø

Nye regler i NM og Guideline Cup

Recommended Posts

Hvis du ber folk om å oppsøke psykolog for de de ikke stiller opp Ronny,så har du et allvorlig problem.

Ærlig talt hva er det du prater om?

Tom.

Han prater om alle nettkastere her inne , som åpenbart er bedre i teorien enn i virkeligheten.......

Var det så vanskelig å forstå da?...... :lol:

Tror ikke det er Ronny som har et alvorlig problem.... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det er sikkert mer enn en digresjon danicae.

Hvorfor valgte man det utgangspunktet dengang?

Tom.

Reglene var slik/ (Er?)

Er medlem av Drammens Sportsfiskere. Der har castinggruppa hver vår såkalte merkeprøver i castingøvelser. Den øvelsen som heter "enhånds/praktisk fluekast" foregår med maks klasse 7 stang og "hel" line i flyt. Slik er reglene...

Legger også til at jeg ikke blander meg stort inn i den øvrige debatten. Bare konstanterer et faktum. De som deltar i dagens castingkonkurranser ønsker jeg bare lykke til.... Alle blir med på det de har lyst til, eller lar være...

Men legger til for egen regning at jeg syntes de "tradisjonelle" reglene er greie å forholde seg til. Tror absolutt på at den som mestrer hvilke som helst utstyr med standard flyteline er og blir den, i boka mi, beste kasteren. Men som sagt, opp til hver enkelt utøver.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Han prater om alle nettkastere her inne , som åpenbart er bedre i teorien enn i virkeligheten.......

Var det så vanskelig å forstå da?...... :lol:

Tror ikke det er Ronny som har et alvorlig problem.... :P

På ff.net og andre diskusjonsfora er det et slags "meritokrati"... Da er det litt artig når folk med 2-3 innlegg på nakken smetter inn og prøver å forklare alle at de mer enn litt teite og heller burde bruke energien på å snakke om andre ting.

Sorry kompis, liker du deg ikke i sannkassa vår er det bare å finne en annen sandkasse å leke i :P

Selv har jeg aldri drevet med casting, men jeg synes det blir litt søtt når folk hevder at det ikke har noe med fluekasting å gjøre. Det blir som å hevde at skiflyging ikke har noe med skihopp å gjøre eller at formel-1 ikke har noe med bilkjøring å gjøre.

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei bælme.Hvorfor blir ikke nettkasterne med?

Det er ikke så vanskelig å forstå.Forstod du det?

Og med hensyn til det alvorlige problemet,så har jeg lært meg at det alltid er best å la folk få

være seg selv.Tok du den?

Hei danicae,hvis det ikke fremkom tydlig nok i forrige innlegg,så er jeg enig med deg.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Formuleringen til Ronny om psykologen var kanskje ikke helt heldig, men jeg tror de fleste, også deg Tom S, skjønte hva han mente.

Hver gang temaet NM i fluekasting kommer opp og det blir litt temperatur, er det ganske lett å dele inn debattantene i to grupper, med vanntette skott imellom!

Den ene gruppen er de som deltar eller kan tenke seg å delta, de som pleier å være tilskuere eller bare er svært interesserte i fluekasting. For ordens skyld Tom S, jeg regner deg i høyeste grad for å tilhøre denne gruppen! :) Vi er sjelden enige, men herfra kommer det innspill som har til hensikt å forbedre arrangementet.

Den andre gruppen er de som aldri har deltatt, aldri kan tenke seg å delta, ikke kjenner reglene eller vet forskjell på casting og NM i fluekasting, aldri har vært tilskuere, har et horn i siden til Castingforbundet og/eller misliker alle som kaster med annet utstyr eller annen teknikk enn det de selv bruker. Deltagerne fra denne gruppen ser ut til å variere fra gang til gang når temaet bringes opp. Mishagsytringer over at noen kan like å gjøre andre ting med fluestanga enn de selv er gjennomgangsmelodien her.

For at NM i fluekasting/Guideline cup skal bli et enda bedre arrangement og fenge enda flere, er det helt klart rom for fortsatte forbedringer. Jeg vet at lederen for regelkomiteen i NCF følger godt med på denne tråden. Men til alle de som synes konkurransekasting i seg selv er en styggedom og raske stenger og skyteklumper er Fandesns redskap, hvorfor ikke heller starte en tråd om gledene ved å legge ut en dunlett presentasjon med split cane stang og silkeline i klasse 3, i stedet for å pådra seg et magesår p.g.a. at enkelte andre synes det er gøy å bruke litt av kastetiden sin på å kaste presist og lengst mulig.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja,jeg skjønte hva Ronny mente.Og hvis Ronny kjenner meg for den jeg er,så hverken tror jeg eller

håper at han tok det ille opp.

En ting er i alle fall sikkert Tom,at alle blir enige vil vi aldri oppleve,men det er jo det som gjør det til det

det er.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja,jeg skjønte hva Ronny mente.Og hvis Ronny kjenner meg for den jeg er,så hverken tror jeg eller

håper at han tok det ille opp.

En ting er i alle fall sikkert Tom,at alle blir enige vil vi aldri oppleve,men det er jo det som gjør det til det

det er.

Tom.

Hei Tom

Joa. Kjenner deg godt, og innlegget var ikke myntet på deg.

Ronny S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var godt å høre Ronny.

Tom.

Hei Tom Larsen.

Når jeg først sitter her og grubler over både det ene og det andre,ville betydningen,eller verdien

av innleggenen mine fått en annen verdi om jeg stillte opp i NM?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen,

jeg synes forresten at reglene virker helt greie (i alle fall for 1-hånds, 2-hånds har jeg liten peiling på). Eneste insigelse er at jeg synes man burde droppa max aftma nummer på stanga, all den tid aftma nummeret som er skrevet på stanga er en ren subjektiv vurdering. Begrensning på stanglengden er helt OK. Forøvrig tilsvarer vel 27g ca. 20 m. DT line i klasse 7. Hvor mye veier forresen ei hel xxd line i klasse 7?

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom S!

Hvis du sikter til mitt forrige, og litt spisse innlegg, så mener jeg at jeg skrev ganske tydelig at jeg regnet deg som en i høyeste grad konstruktiv bidragsyter.

Når det er sagt, så ville jeg veldig gjerne like å se deg som deltager i NM i fluekasting. Jeg tror at det vil styrke både legitimiteten til arrangementet og kvaliteten/opplevelsen for både deltakere og tilskuere jo flere toppkastere som stiller til start.

Jeg antar også at dersom du stiller opp i NM og får den erfaringen, vil du være enda bedre egnet til å komme med forslag til å løfte arrangementet videre.

Var det dette du hadde i tankene?

Mvh

Tom L

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg må si fluekasting engasjerer medlemmene i dette forumet ganske voldsomt. Ikke noe galt i det, tvert i mot! Det beviser jo bare at det er mange som har interresse for kastetekniske detaljer, utstyr og forbedringer av begge. Jeg blir også engasjert i en slik debatt, selv om jeg ikke har deltatt i noen form for kastekonkurranse - enda. Grunnen til at jeg bryr meg er enkel:

Jeg har siden jeg begynte med fluefiske beundret de som kan kaste langt, vinkle kastene i alle mulige og umulige retninger og legge perfekte presentasjoner. Dette har ikke bare imponert, men også inspirert meg. Alle typer kast kan overføres til en eller annen fiskesituasjon og jeg har hele tiden prøvd å etterligne det jeg har sett andre gjøre for selv å bli en bedre som fluefisker. Ikke alltid like lett, men morsomt! At det er gøy er også grunnen til at jeg aldri slutter i forsøket på å bli bedre. Mange fluefiskere jeg kjenner har det på nøyaktig samme måten. Når vi treffes ved elva eller vannet og en eller annen har fått seg nytt snøre eller stang så er vi igang igjen. Det må selvsagt prøves av alle. Ofte sklir det ut i forsøk på å overgå sine tidligere prestasjoner for å se om utstyret er bedre enn det man allerede har - eller for å vise de andre at man har blitt bedre siden sist. Noen ganger går det faktisk også over til en kameratslig konkurranse, med obligatoriske unnskyldninger og lett mobbing.

Etter mange nok slike kameratslige konkurranser er det jo ganske naturlig at noen av oss har lyst til å se hvor vi egentlig står i forhold til de aller beste innen fluekasting. Den eneste måten å finne ut av det på er å stille opp i NM eller andre lignende konkurranser. Jeg hadde veeeldig lyst til å delta. Men så oppdager jeg at mitt utstyr, som må kunne kalles for svært vanlig til fluefiske, ikke er i nærheten av å ha noe til felles med det som må/skal brukes i konkurranser. Altså vil jeg ikke ved å delta i slike konkurranser finne ut noe annet enn at jeg fortsatt ikke vil få vite hvor jeg står siden jeg må kaste med noe jeg ikke er kjent med. Joda, jeg kan selvsagt skaffe meg samme type utstyr og trene med det, men da må jeg allerede ha bestemt meg for at dette skal jeg drive med. Dette er helt uaktuelt da jeg allerede har store nok utgifter på utstyr og fiske. I hvert fall til jeg er overbevist om noe annet.

Til dem som måtte tro at jeg har funnet en god unnskyldning fordi jeg er redd for å tape og derfor ikke liker at det ikke brukes samme utstyr som jeg er vant til - Totalt feil!!! Jeg har alltid konkurrert i et eller annet og har lært meg at det alltid vil finnes noen som er bedre. Det eneste jeg absolutt ikke liker er bli sist, men jeg kan tåle det også dersom det var jevnt. Selv om jeg tåler å tape så betyr det ikke at jeg gidder å stille opp hvor jeg ikke har fnugg av muligheter til å slå en eneste konkurrent. Det betyr heller ikke at jeg er grinete på regelmakerne, bare skuffet over at det ikke passer for meg + noen kamerater.

PS. Det hender at jeg innser at jeg har tatt feil, så det kan jo hende at jeg en gang i fremtiden..... :) Bare ikke i tohånds, for der er jeg lysegrønn. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noe i den duren der ja Tom.

Og hvis noen har oppfattet meg,som en som har et,på noen som helst måte negativt forhold til

NM i fluekasting,så er det ikke tilfelle.Alt jeg er opptatt av,er rettferdighet,uansett hvor vanskelig det enn

måtte være å få til.

Jeg påstår ikke å ha løsningen på det,men et sted må man jo for pokker begynne. :biggrin:

Hvis jeg skal konkurere med noen,(ja,da,alle sier det bare er for å ha det gøy.... :biggrin: )så synes

jeg det er nokså fornuftig at det skjer under nogenlunde like forhold.

Jeg prøver for alt i verden ikke å gjøre det vanskeligere,men det er mulig det fortoner seg slik for enkelte,

så får dere heller kalle det feigt å ikke stille opp.

Men uansett,like blid er jeg.... :biggrin: Og det håper jeg du også er?.... :biggrin:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg i slet Lune, Morgenblad? Jeg som kun behøver et glimt af Solen

forat briste i høi Latter af en Glæde jeg ikke kan forklare mig.

Naar jeg lugter til et grønt Blad, glemmer jeg bedøvet

Fattigdom, Rigdom, Fiender og Venner.

Min Kats strygen mot min Kind udglatter alle Hjertesaar

I min hunds Øie sænker jeg mine Sorger som i en dyb Brønd.

H. Wergeland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:evil: hrmfr....snerr!! Det er nok jeg som er den sleipe ,feige jævelen.....heheh..og det akter jeg å fortsette med som den "katten" jeg er....Yepp, danice jeg savner de tidene jeg også...men det var mange varianter av regler der. Fri stang og line #7 var nok den vanligste. Nuvel, saken har mange sider, og Eikres siste er jo et ganske tungt argument. bruke LITT tid!? :blink: på å lære feks casting. Skal du bli topp må du bruke mesteparten av din ungdoms tid på trening..its that hard...og allikevel kun en vinner...

personlig føler jeg at jeg har bevist nok...opp igjemmom åra. Nu er jeg en slags "retired gentleman".. jeg synes det er hyggelig at noen føler seg inspirert av det jeg har holdt på med, bla å videreføre tradisjonene fra harald Mæhle og de før ham...Som vi ser spirer og gror det. i år fikk vi en total knockout fra OSLO. Hvem veit til neste år??

De har blitt noen djevler til å kaste oppe i tromsø, så look out, folks...Ps jeg har prøvd en haug med psykologer OG psykiatere for den sags skyld, men det har ikke hjulpet en drittt!! :evil: I guess im beyond repair...too bad :cry:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:evil: hrmfr....snerr!! Det er nok jeg som er den sleipe ,feige jævelen.....heheh..og det akter jeg å fortsette med som den "katten" jeg er....

Bakgårdskatt eller no?? :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ronny

Det er ikke bare klaging og syting.

Så vidt jeg vet, arbeides det med å arrangere en XXD #5 konkurranse, er ikke det positivt?

Tro om de mest ivrige deltakerne i NM ville delta i en slik konkurranse?

Tom Larsen

Litt for lettvint å dele alle debattantene inn i to grupper, tror folk er litt mer sammensatt enn som så. Du skriver videre at alle som kommer med kritikk av reglene i NM egentlig aldri kunne tenke seg å delta, har ikke peiling osv…

Personlig synes jeg en slik innstilling er………hmmm… litt arrogant?

Men kanskje jeg har misforstått innlegget ditt?

Som jeg skrev i et tidligere innlegg synes jeg de nye reglene i NM er ok, og den eneste forandringen jeg ville ha gjort var å innføre en minimumslengde på snørene som f. eks 15-16 meter på enhånds. På denne måten ville man ha unngått de mest ekstreme klumpene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nemoura:

Så vidt jeg vet, er det miljøene i Tønsberg og Kristiansand som jobber med å få i gang #5 XXD konkurranser i Norge. De samme personene er noen av de ivrigste deltakerne i NM i fluekasting.

Når det gjelder mitt tidligere innlegg, så er jeg enig i at det var litt spisst formulert. Men jeg skrev ikke at det ikke var ønskelig med kritikk fra de som ønsket å forbedre NM i fluekasting/Guideline Cup. Uten konstruktive forslag til forbedringen er hele konseptet nødt til å dø ut over tid. Det blir gjerne litt skjæringer mellom synspunktene til arrangøren som tenker sekretæriatfasiliteter, banebygging og publikumsplassering og deltakerne som tenker mest på den optimale og rettferdige konkurransen for å kåre Norges beste fluekaster og kanskje også litt hvilke kastemomenter som passer dem selv best. Men dette er en helt naturlig og helt nødvendig diskusjon.

Det jeg er lei av, er de som bare kommer med negative kommentarer der det skinner gjennom at de synes hele konseptet med kastekonkurranser er bånn i bøtta, og de som kritiserer gjentatte ganger uten å bry seg om å sette seg inn i hva det er de faktisk kritiserer. Når det kommer fram at du ikke vet hva forskjellen på casting og NM i fluekasting er, blir det litt malplassert og sable ned detaljer i regelendringene i NM i fluekasting.

Mvh

Tom

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Deltagelsen i NM øker for hvert år som går. Jeg for min del kan aldri se meg selv i toppen pga treningsmengden. Men jeg blir litt bedre for hvert år som går, så egentlig så konkuerer jeg mest mot meg selv

Får man vara svensk medborgare (född i Finland) och vara med i er konkurranse? I såfall kommer jag över och lär er ett och annat inom casting. Kastar långt och snyggt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Får man vara svensk medborgare (född i Finland) och vara med i er konkurranse? I såfall kommer jag över och lär er ett och annat inom casting. Kastar långt och snyggt.

Er jo en svenske med allerede, selvom han bor i Norge og snakker norsk...

Kanskje det snart er på tide med et nordisk mesterskap med handelsvanlig utstyr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmm....ble litt nysgjerrig på hvem du er!

Jobbet for noen år siden sammen med en Finne (han var forskalingssnekker) bosatt i Sverige som drev med casting, mener han hadde pers på over 70 meter med enhåhds. Var også med han på en ukes laksetur til Orkla. Husker ikke etternavnet men mener han het "Panu" til fornavn. Kjenner du til han?

Beklager avsporingen!! :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nemoura:

Så vidt jeg vet, er det miljøene i Tønsberg og Kristiansand som jobber med å få i gang #5 XXD konkurranser i Norge. De samme personene er noen av de ivrigste deltakerne i NM i fluekasting.

Spennende å se om dette blir en konkurranseform som brer seg utover det ganske land.

Når det kommer fram at du ikke vet hva forskjellen på casting og NM i fluekasting er, blir det litt malplassert og sable ned detaljer i regelendringene i NM i fluekasting.

Jeg kan reglene for casting og NM i fluekasting ganske så godt (i tilfelle du skulle sikte til meg)!

Men hva tror du folk mener når de sier at de synes NM minner for mye om casting?

De sier det sikkert ikke bare for å være ekkel og kritisere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Nemoura!

Jeg har ikke sett noe annet enn konstruktive bidrag med forslag til hvordan man kan forbedre konkurransene fra deg. Det er noe helt annet med de som hevder at NM i fluekasting ikke har noe med fluekasting rettet mot fiske å gjøre!

Noen av de som hevder at NM i fluekasting til forveksling er likt casting, tror jeg bare ønsker å "være ekle og kritisere". For mange andre er nok den viktigste grunnen at de hovedsakelig er ørretfiskere, og da er enhåndsutstyret i NM i fluekasting ganske ekstremt i forhold til det de bruker. Jeg innbiller meg at halvparten, eller litt over halvparten av medlemmene på Fluefiske.net, hovedsaklig er ørretfiskere, så da er det selv for en inbiten castingdæljer som meg, en helt legitim innvending. :roll:

Det er nå over 15 år siden Castingforbundet først begynte å diskutere mulighetene for å arrangere kastekonkuranser på vann med vanlig fiskeutstyr. Tanken var på den tid, om jeg husker rett, at 7'erutstyr sannsynligvis var den vanligste klassen som både ørret- og laksefiskere hadde i sin garderobe. I dag er det nok ikke alle ørretfiskere som bruker 7'erstanga så mye. Her kan kanskje #5 XXD konkurransene fylle tomrommet. Dessuten synes jeg at et arrangement som etterhvert har tatt statusen somm offisielt NM, bør være litt konservativt, og ikke endre reglene for mye hvert år. Med det mener jeg ikke at konkurransen skal bli fjernt fra virkeligheten til norske fluefiskere, men at man i det minste må kunne kjenne igjen konkurransen fra år til år.

Jeg vil bare si nok en gang at jeg uttaler meg ikke som representant for Castingforbundet i denne diskusjonen, for det er jeg ikke. Dette er kun mine personlige synspunkter.

Ellers kan jeg nevne at jeg fra ytterst pålitelig hold, som det så fint heter, har fått høre at den første #5 XXD konkurransen er planlagt i løpet av vinteren :)

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med meg da, vakke jeg med på å skape blest rundt XXD? :cry: jeg blir aldri nevnt..sutre....Det ække en kjeft som har sagt well done eller noe slikt etter at jeg klinte den xxden i veggen i tromsø, Sportmanship? huh, bare gøy? :blink: Brae dritt fra stråmenn som SIXPACK..

JEG EMIGRERER!! :evil:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg