Hopp til innhold
Oddbjørn Midbø

Nye regler i NM og Guideline Cup

Recommended Posts

Guest svev

I en kastekonkurranse bør vel lengde være en viktig faktor? :huh:

Joda, men lengde er også et relativt begrep - ikke bare den maksimale lengden det er mulig å få til med ei tung enhåndsstang så nær oppunder tohåndsstenger det omtrent går an å komme. Det blir en slags muskelidrett, etter min mening.

Under mitt fluefiske gjelder det bare unntaksvis å kaste så langt som overhodet mulig. Et kastejern med så stor snørevekt ville i de fleste av de fiskesituasjoene jeg kommer opp i være direkte ødeleggende for utfallet. Og dette heter tross alt NM i fluekasting, ikke casting.

Men jeg skjønner jo at slikt utstyr kan ha sine fordeler under en del kystfiske f.eks. Noe annet er at jeg vil unngå trene på meg tennisalbue, noe som har gått bra hittil tross hundrevis med timer på plenen, med en endeløs rekke morsomheter å svare på fra naboene. (noen som kjenner seg igjen?)

Nei - i mine øyne er dette casting med utstyr man kan kjøpe i butikken. Det er jo castingforbundet som står bak det hele og lager reglene, som det ble forklart lenger foran her.

Men for all del - ha det moro med k©astingen. Det er dere vel unt. Men det blir uten meg og ganske mange andre lidenskapelige fluekastere.

Uten at det antagelig er noe stort tap......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvis det virkelig er så mange som synes dagens regler er håpløse er det vel i grunn ikke noe problem 8) ...da er det bare til å sette i gang egne konkurranser med så mange fiskerelaterte regler mann finner for godt.

Her i Tønsberg blir det vel med tiden en #5 konkurranse ..og det er selvfølgelig fordi interessen er der og folk ikke sitter på ræva og syter :wacko: ...hva sier du Svev ...stiller du opp :biggrin:.......... så blir det forhåpentligvis noen flere jeg kan ta noen "avslørende" bilder av :P

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fiskerelatert fluekastekonkurranse?

Fluefiske er ikke bare elvefiske der man må vade ut for å komme i posisjon! <_<

Man kan fiske i havet, i små tjern, på fjellet i store og små innsjøer, fra kano, bellyboat, fra land osv. Hva man kaller fiskerelatert er vel litt avhengig av hva slags fluefiske man selv bedriver, og hva slags utstyr man benytter? Angående snøreklasse så er vel en sjuerstang rimelig midt på treet?

Problemet med underklassifiserte stenger vil man ha uansett hvilken snøreklasse man velger å bruke i et NM. :huh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Problemet med underklassifiserte stenger vil man ha uansett hvilken snøreklasse man velger å bruke i et NM.

Ikke nødvendigvis faktisk. Dersom man hadde brukt Common Cents målinger som utgangspunkt hadde man kunnet sikre seg at stangen faktisk var en 7er (eller 8er eller 9er) stang. Mulig det hadde blitt litt for omstendelig. Tross alt har alle tilgang til å bruke de stengene du vil, så sånn sett er det like villkår pr i dag også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Hvis det virkelig er så mange som synes dagens regler er håpløse er det vel i grunn ikke noe problem 8) ...da er det bare til å sette i gang egne konkurranser med så mange fiskerelaterte regler mann finner for godt.

Her i Tønsberg blir det vel med tiden en #5 konkurranse ..og det er selvfølgelig fordi interessen er der og folk ikke sitter på ræva og syter :wacko: ...hva sier du Svev ...stiller du opp :biggrin:.......... så blir det forhåpentligvis noen flere jeg kan ta noen "avslørende" bilder av :P

Men hvordan ville det gå om man begynte å arrangere NM i fluekasting parrallelt både her og der rundt omkring i landet? Castingklikken må jo lage så mange interne konkurranser de bare vil, men all den tid de kaller dette for NM og deler ut Norgemstertitler er det litt underlig at man er så hårsåre ovenfor kritiske innspill.

Dagens konkurransefoirm tyder på at castingforbundet ikke følger med i tiden og tviholder på fluekasting slik det forgikk i splitcane og glassfibertiden.

Det er litt trist at det å være Norges beste fluekaster slik ikke blir attraktivt for det store flertallet av kastegærne fluefiskere land og strand rundt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men hvordan ville det gå om man begynte å arrangere NM i fluekasting parrallelt både her og der rundt omkring i landet? Castingklikken må jo lage så mange interne konkurranser de bare vil, men all den tid de kaller dette for NM og deler ut Norgemstertitler er det litt underlig at man er så hårsåre ovenfor kritiske innspill.

Dagens konkurransefoirm tyder på at castingforbundet ikke følger med i tiden og tviholder på fluekasting slik det forgikk i splitcane og glassfibertiden.

Det er litt trist at det å være Norges beste fluekaster slik ikke blir attraktivt for det store flertallet av kastegærne fluefiskere land og strand rundt.

På hvilke måte mener du a castingforbundet tviholder på fluekasting slik det foregikk i splitcane og glassfiber tiden? Det er greit med kritikk for det gjør konkurransene bedre, men det er skremmende lite konstruktiv kritikk. De fleste klager og syter, men har desverre ingen innspill på hvordan det kan bli bedre. Samtidig så lurer jeg på denne castingklikken det blir referet til er??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Siden jeg ikke blir på nett igjen før om en del dager, takker jeg kamphanene for en del artig kverulering, og håper dere alle setter nye personlige rekorder i lengdekasting neste gang dere prøver. Lykke til med dette og alt annet, ikke minst såre albuer fra topptunge kastejern.

Og for tredje gang: Hver mann sin moro! Kos dere med castingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke nødvendigvis faktisk. Dersom man hadde brukt Common Cents målinger som utgangspunkt hadde man kunnet sikre seg at stangen faktisk var en 7er (eller 8er eller 9er) stang. Mulig det hadde blitt litt for omstendelig. Tross alt har alle tilgang til å bruke de stengene du vil, så sånn sett er det like villkår pr i dag også.

Ja! :biggrin: Definere klassene med ERN/ELN. Det må også være mulig og teste stengene "på stedet" siden det er en enkelt grep å måle kraften å bøye stangtuppen en avstand like som 1/3 del av stangens lengde. Da trenger vi ikke noe begrensninger på stanglengder heller. ...eller? :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Reglene i NM må jo være praktisk gjennomførbare. Det eneste forandring jeg kunne tenkt meg var at det ble innført en minimumslengde på klump, f. eks 15-16 meter for enhånds? :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ENIG...restriksjoner på snøret er i utganspunktet det enkleste i forhold til den "effekt" det vil få .Blir det for komplisert blir det mest sansynligvis enda flere som ikke gidder å delta.

Er mann interessert i at konkurransen skal være "fiskerelatert",selv om det aldrig vil bli det i realiteten, så må mann jo ha det i bakhodet at når mann fisker .....så er det jo et minimum av "regler" å forholde seg til...eller tar jeg feil... :unsure:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja,restriksjoner på snøret er en enkel løsning,det er det lett å være enig i.

Da handler det om å finne en stivest mulig stang (som selfølgelig er handelsvanlig) og at

man også er kar om å spenne denne opp.

AFTMA i denne sammenheng betyr ingenting.Da kan man egentlig la ting være som de er,og la litt av

"gleden/spenningen" ved det,være å kunne mekke "sitt" snøre og finne en dertil egnet stang.

På den annen side kan man ha en konkuranse hvor utgangspunktet er helt likt for alle deltagere.

Hva som ville samlet flest folk vet ikke jeg.

I utgangspunktet har jeg hele tiden ment at man ikke skal sette ting opp mot hverandre.

Vi skal ha det gøy.Og jeg mener at ting kan jo prøves.Eller hva?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tør nesten sette penger på at det er de samme som kommer til å havn i toppen av en eventuell 5er konkuranse som på NM i enhånds de er nok landets beste kastere :blink: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig! bortsett fra dette med stivest mulig stang. Det er ikke nødvendigvis det som går lengst, iallefall ikke for meg...Såvidt jeg veit bruker feks Steve R "mindre stive"castingstenger enn de fleste andre C -utøvere.

men begrensning på kastevekten er det mest logiske, samt handelsvanlige stenger mao ting som er allment tilgjengelig. Også enig i dette med Enten eller/både Og...Tom vil du ringe meg i kveld?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt off-topic rolfmagne,men skitt au.

I og med at stanga er tapert,hvilken fjærkonstant bruker du?(I og med at vi har en ikke lineær verdi.)

Hva om vi tar utgangspunkt i resonansfrekvensen? (E - meter.)

Tom.

Det er slettes ikke umulig at du har rett Robin,men det kunne jo hende det dukker opp noen

andre som vanligvis ikke er der.

Hva om du får en forutbestemt #2 eller#3 eller...Kort sagt,slik at teknikken,og teknikken alene er

det som gir deg poengene. :biggrin:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En uhørvelig svært god "konkurranseregel" som jeg synes bør innføres er at alle deltagere bør serveres en saftig Mattis-biff etterpå...da stiller jeg gjerne opp med hva som helst av utstyr. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vil med dette beklage mitt første innlegg i debatten. Jeg leste dessverre ikke reglene så nøye som jeg burde. Visste ikke at det var kommet en ny revisjon denne uka, som faktisk er den Oddbjørn har sakset ut, men uttalte meg på grunnlag av regelrevisjonen som ble gjort tidligere i høst.

Ser at det nå er kommet en klar vektbegrensning uten unntak for lange liner i enhånds. Meget bra. :):) Fordelen med de sterkt underklassifiserte stengene er borte og det er slik det skal være. Vektgrensen på 27 gram kan sikkert diskuteres i det uendelige. For mitt vedkommende er det for høyt, men jeg må nok innrømme at det er mine kasteferdigheter og ikke stanga sin skyld. :cry::cry:

Jeg er fortsatt uenig i reglene for tohånds, fordi det ikke er noen begrensning på lange liner.

Når det gjelder hva som er fiskerelatert kasting eller ikke, så er selve kastingen både i casting og NM i fluekasting svært fiskerelatert. Grunnteknikken er svært lik uansett. Ankepunktet mitt mot NM i fluekasting har vært at man måtte ha ei underklassifisert stang for å kunne hevde seg. Det gjorde at selve konkurransen ikke ble fiskerelatert nok for meg. Med de nye begrensningene i enhånds mener jeg derimot at dette er blitt svært så bra.

Dermed kan det nok hende at vi ses både på Guidelinecup i Kristiansand og på NM neste år likevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vil med dette beklage mitt første innlegg i debatten. Jeg leste dessverre ikke reglene så nøye som jeg burde. Visste ikke at det var kommet en ny revisjon denne uka, som faktisk er den Oddbjørn har sakset ut, men uttalte meg på grunnlag av regelrevisjonen som ble gjort tidligere i høst.

Ser at det nå er kommet en klar vektbegrensning uten unntak for lange liner i enhånds. Meget bra. :):) Fordelen med de sterkt underklassifiserte stengene er borte og det er slik det skal være. Vektgrensen på 27 gram kan sikkert diskuteres i det uendelige. For mitt vedkommende er det for høyt, men jeg må nok innrømme at det er mine kasteferdigheter og ikke stanga sin skyld. :cry::cry:

Jeg er fortsatt uenig i reglene for tohånds, fordi det ikke er noen begrensning på lange liner.

Når det gjelder hva som er fiskerelatert kasting eller ikke, så er selve kastingen både i casting og NM i fluekasting svært fiskerelatert. Grunnteknikken er svært lik uansett. Ankepunktet mitt mot NM i fluekasting har vært at man måtte ha ei underklassifisert stang for å kunne hevde seg. Det gjorde at selve konkurransen ikke ble fiskerelatert nok for meg. Med de nye begrensningene i enhånds mener jeg derimot at dette er blitt svært så bra.

Dermed kan det nok hende at vi ses både på Guidelinecup i Kristiansand og på NM neste år likevel.

Synd du ikke kommer Til Tønsberg, det som blir den fineste konkuransen og der alt avgjøres

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt off-topic rolfmagne,men skitt au.

I og med at stanga er tapert,hvilken fjærkonstant bruker du?(I og med at vi har en ikke lineær verdi.)

Hva om vi tar utgangspunkt i resonansfrekvensen? (E - meter.)

Tom.

Det er slettes ikke umulig at du har rett Robin,men det kunne jo hende det dukker opp noen

andre som vanligvis ikke er der.

Hva om du får en forutbestemt #2 eller#3 eller...Kort sagt,slik at teknikken,og teknikken alene er

det som gir deg poengene. :biggrin:

Tom.

Poenget mitt var vel ikke at vi skulle regne ut Youngs modulus men at det desverre er en mer enn vanskelig oppgave. Fjærkonstanten er vel, om jeg skulle gjette bortimot umulig å bestemme og vil sikert være forskjellig fra hver stang, med andre ord ubrukelig. Visst man absolutt skal måle noe ville jeg kanskje satset på å bruke en bøye test designet for sprø materialer. da kunne man kanskje beregnet bøye modulen (flexural modulus) og ut fra dette satt en standard- MEN dette er vel ikke den letteste måten å begrense noe! (spesielt med fare for at selve stangen går i brudd)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

......Man kan gjerne være uenig i reglene, men for de fleste av oss deltar vi jo allikevel i NM for moro skyld som du sier, og moro er det. Noe av det artigste er å treffe så mange halvgalne fluefiskere på en gang.

Oddbjørn! Du ble min tilfeldige utvalgte (blandt flere potensielle sitater...) :wink:

Siden mange av innleggene kommer inn på hva som er viktig for å delta, fortsette -eller melde seg ut av konkurranser, kaster jeg meg inn (noe som egentlig burde være en egen streng...eller Oddbjørn? :roll: )

Flere har nevnt at deltagelse først og fremst skjer for å ha det gøy, god sosialt milje, god stemning osv

med dertil "dempet" fokusering på utstyr. Dette kan vel være vrient å få til...

Det å delta i konkurranse er en frivillig sak. Man deltar så lenge man finner premissene for deltagelse "spislige",føler seg i form og/eller har et stort "heng" etter å prestere. Eller kort og godt ønsker å være med (++ en mengde andre grunner). Et godt miljø vil man kunne skape uansett hvilke premisser konkurransen bygger på. Også aktiv deltagelse.

Men - Erik Eikre sitt innlegg der han drar sammenligning med utviklingen innen telemarkkjøring illustrerer et

viktig poeng her. Jeg har sett det samme skje innenfor flere andre aktiviteter. Utviklingen følger nokså like mønstre - Over tid vil konkurranse utvikle seg - både i form og innhold. Det vil alltid være "noen" der ute

som setter seg høyere mål (les være mer seriøs), å være best (vinne) og disse vil påvirke premissene innenfor regler,krav til utstyr hva som kan brukes osv. Sånn er det bare. Alle som vil kan delta for så å påvirke denne utviklingen i sin retning.

Konsesvensene er interessante på flere måter. Så lenge det er plass til den som bare deltar for "moro skyld"

og som deltar pga miljø/ha det gøy - Men så fort nivået høynes ytterligere (les flere dyktige utøvere som har "heng" etter å gjøre det godt) faller flere av. (Forhåpentligvis frivillig!). Og de som i èn eller annen sammenheng har fått seg et "navn" kan fort slite uten å delta.

Dette er en del av all konkurranse innenfor aktiviteter over tid; den får til slutt egne bein å gå på

uansett om vi liker premissene eller ei. Noen kommer, andre hopper av fordi det er bitt for mye regler, for mye alvor osv.

Men premissene som blir lagt vil definitivt få innvirkning på hvem av oss som deltar.

For rekrutteringens skyld er det viktig å ta en slik diskusjon på alvor... <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oddbjørn! Du ble min tilfeldige utvalgte (blandt flere potensielle sitater...) :wink:

Siden mange av innleggene kommer inn på hva som er viktig for å delta, fortsette -eller melde seg ut av konkurranser, kaster jeg meg inn (noe som egentlig burde være en egen streng...eller Oddbjørn? :roll: )

Flere har nevnt at deltagelse først og fremst skjer for å ha det gøy, god sosialt milje, god stemning osv

med dertil "dempet" fokusering på utstyr. Dette kan vel være vrient å få til...

Det å delta i konkurranse er en frivillig sak. Man deltar så lenge man finner premissene for deltagelse "spislige",føler seg i form og/eller har et stort "heng" etter å prestere. Eller kort og godt ønsker å være med (++ en mengde andre grunner). Et godt miljø vil man kunne skape uansett hvilke premisser konkurransen bygger på. Også aktiv deltagelse.

Men - Erik Eikre sitt innlegg der han drar sammenligning med utviklingen innen telemarkkjøring illustrerer et

viktig poeng her. Jeg har sett det samme skje innenfor flere andre aktiviteter. Utviklingen følger nokså like mønstre - Over tid vil konkurranse utvikle seg - både i form og innhold. Det vil alltid være "noen" der ute

som setter seg høyere mål (les være mer seriøs), å være best (vinne) og disse vil påvirke premissene innenfor regler,krav til utstyr hva som kan brukes osv. Sånn er det bare. Alle som vil kan delta for så å påvirke denne utviklingen i sin retning.

Konsesvensene er interessante på flere måter. Så lenge det er plass til den som bare deltar for "moro skyld"

og som deltar pga miljø/ha det gøy - Men så fort nivået høynes ytterligere (les flere dyktige utøvere som har "heng" etter å gjøre det godt) faller flere av. (Forhåpentligvis frivillig!). Og de som i èn eller annen sammenheng har fått seg et "navn" kan fort slite uten å delta.

Dette er en del av all konkurranse innenfor aktiviteter over tid; den får til slutt egne bein å gå på

uansett om vi liker premissene eller ei. Noen kommer, andre hopper av fordi det er bitt for mye regler, for mye alvor osv.

Men premissene som blir lagt vil definitivt få innvirkning på hvem av oss som deltar.

For rekrutteringens skyld er det viktig å ta en slik diskusjon på alvor... <_<

Deltagelsen i NM øker for hvert år som går. Jeg for min del kan aldri se meg selv i toppen pga treningsmengden. Men jeg blir litt bedre for hvert år som går, så egentlig så konkuerer jeg mest mot meg selv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skumlest debatten her, og vil bare nevne et par fakta til ettertanke:

Første gangen jeg var i "kontakt" med NM i fluekasting, var på fluefiskedagene i Elverum på begynnelsen av 90-tallet. (Fy flate å jeg lengter tilbake til den tiden, med tusenvis av fluefiskere på skogbruksmuseet).

Jeg hadde skrevet meg på en liste for å være med på enhåndskonkurransen. Hadde INGEN forhåndskunnskap om reglene. Niks problem da speaker for arrangementet var Torgeir Gustavsen fra Norges Castingforbund.. Reglene ble forklart underveis.. DET som var en klar regel, var at på brygga i Glomma vi skulle kaste fra, sto det et stangstativ med 3 stk. 9 fot klasse 7 stenger. Disse var satt opp med et WF-7 snøre. Stenger, sneller og snører var av samme merke. ALLE brukte det samme utstyret, det var reglene....

Uansett, bare en digresjon. Lykke til med CASTINGEN folkens :)

Endret av danicae

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For en underlig debatt ...

Jeg skjønner ikke at dette skal være et så voldsomt stort problem for mange. Og da hovedsakelig for dem som helt klart ikke har satt seg inn i reglene, og heller ikke stiller opp.

Ikke vet de forskjell på fluekasting og casting heller ...

Jeg har deltatt mange år på NM i Holmendammen og Guideline Cup, og har som mål å ikke havne sist på lista, men den målsetningen klarte jeg desverre ikke å holde for et par år siden. Og hva så???

Såvidt jeg ser ut av navnene/nickene på dem som er negative til konkurranser, så kommer dette hovedakelig fra dem som ikke tør stille opp. Hva kommer denne frykten fra? Frykt for ikke å vinne?? Frykt for ikke å skjønne reglene? Manglende evne til å treffe målringene? Manglende evne til å få tilfredstillende strekk på fortommen? Slike ting bør dere helt klart oppsøke en psykolog for å få hjelp til å løse.

Eller kan det være at disse som klager mest er konstant negative og gretne fordi reglene ikke passer dem selv og deres måte å kaste på?

Flere her har tatt til orde for å arrangere et eget evenement for å kåre de beste kasterene. Hva skjer? Ikke en forbanna ting. Jo, unnskyld. Noe skjer jo. Istedet for å bruke tiden sin på konstruktivt arbeid for å få til noe selv, så bruker de jaggu tiden sin på å syte og klage på dem som virkelig legger tid og energi ned for å arrangere NM, Guideline Cup og andre konkurranser.

Har dere som mål å delta på de konkurransene som arrangeres, så still opp på NM eller en av Guideline Cup-arrangementene. Finn ut hvordan det hele fungerer, og passer det dere ikke ... Ja, så sett i gang noe for dere selv!

Det er jo nettopp slik NM på Holmendammen kom igang. Og da andre fluefiskemiljøer i f.eks Kr.sand, Stavanger, Tønsberg og Trondhjem hadde lyst til å starte opp noe, så stilte NCF opp med utstyr og hjelp til gjennomføring. AF stiller med premier, og vi som driver med fluefiske rundt i landet stiller opp som deltagere, funksjonærer osv.

Og dere andre stiller opp med negative holdninger,klaging, sure oppgulp og kunnskapsmangel.

Med vennlig hilsen

Ronny S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg