Hopp til innhold
Oddbjørn Midbø

Nye regler i NM og Guideline Cup

Recommended Posts

Det er besluttet å innføre en utvidet begrensning av utstyret som kan benyttes i Gudeline-cup. De nye reglene begrenser snørevekten som følger:

1-hånds

Maksimal vekt på snøret er 27 gram. Snøret regnes som all line med coating

2-hånds

Maksimal vekt på snøret er 60 gram. Snøret regnes som all line med coating. For snører over 35 meter gjelder ingen vektbegrensning. For at snøret skal få unntak for vektbegrensningen, kan det ikke ha blitt foretatt spleiser/sammenføyninger av to eller flere coatede liner.

Regel om øvre grense for stengenes klassifisering forblir uendret, og er som følger:

1-hånds

Øvre grense: 10 fot og AFTM 7

2-hånds

Øvre grense: 16 fot og AFTM 12

Sakset fra www.castingforbundet.no

Med andre ord har man lov til å bruke kappet helline med 25 meter klump på 100 gram så lenge man sparer 10 meter av den opprinnelige skytelina. Det eneste jeg ser dette begrenser er de lang klumper som ikke har påmontert skyteline. Dette er jo bare en ytterliggere favorisering av de som bruker XLT og liknende snører siden det kun blir begrensninger på kortere klumper. Skal være enig med at det kan tillates litt tyngre vekter på en langline, men det burde jo ikke vært fritt fram. Jeg kan gjerne bruke XLT selv, men disse regelendringene er vel ikke akkurat med på å redusere tendensen til stadig kraftigere og kraftigere stenger?

På enhånds derimot vil det pratisk talt bli forbudt med helliner som f.eks et standard wf :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Er vel ikke videre begeistret for de nye reglene der... nei :huh: ..et såpass tungt enhåndssnøre har vel ikke så veldig mye med # 7 å gjøre.. :roll: ...men det er kanskje like greit , så slipper mann vel at slike pingler som meg, som ikke hånterer så tungt utstyr , i å stille opp til konkurranse :biggrin: ...så om det er aldrig så galt så er det godt for noe....og hvem har vel sagt at en konkurranse skal være realistisk :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil si jeg savner den tiden da alle stilte med sitt eget fiskesnøre og ferdig med det. Greit med lange liner men da burde det være fabrikk liner og ikke noe eget klipp og lim greier som var trenden i år. Skal selv inrømme at jeg modifiserte mitt eget snøre i årets NM men det måtte man jo om man skulle ha noen som helst sjanse for å hevde seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil si jeg savner den tiden da alle stilte med sitt eget fiskesnøre og ferdig med det. Greit med lange liner men da burde det være fabrikk liner og ikke noe eget klipp og lim greier som var trenden i år. Skal selv inrømme at jeg modifiserte mitt eget snøre i årets NM men det måtte man jo om man skulle ha noen som helst sjanse for å hevde seg.

Hadde tenkt å delta i NM for moro skyld sammen med et par kamerater (vi har faktisk trent en del). Men siden det blir klipp og lim så tar vi heller et oppgjør oss imellom. Vi synes ikke det har så mye med fluekasting å gjøre, så dessverre ser det ut til at denne formen for konkurranse får klare seg uten oss. :cry:

Endret av Erik Eikre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde tenkt å delta i NM for moro skyld sammen med et par kamerater (vi har faktisk trent en del). Men siden det blir klipp og lim så tar vi heller et oppgjør oss imellom. Vi synes ikke det har så mye med fluekasting å gjøre, så dessverre ser det ut til at denne formen for konkurranse får klare seg uten oss. :cry:

Vel med de nye reglene blir det jo faktisk forbudt i å klippe og lime med snører over 60 gram. Man kan gjerne være uenig i reglene, men for de fleste av oss deltar vi jo allikevel i NM for moro skyld som du sier, og moro er det. Noe av det artigste er å treffe så mange halvgalne fluefiskere på en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Har kikket litt innom dette nettstedet av og til, og har lurt litt på hvorfor det er så mye castingdiskusjoner her. Det har jo ingen verdens ting med fluefiske å gjøre. Fluekasting er et spennende tema, men slik det tas opp her blir det fjernt og uinterressant, siden det virker som en liten klikk med castingfolk totalt dominerer.

Kutt ut dette! Diskuter fluekasting i forhold til praktisk fiske i stedet. Da vil dere se at mange fler engasjerer seg.

Ellers er mitt forsslag å innføre klasseinndeling i castingsporten, etter omkretsen på biceps.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja,var det ikke en som sa en gang at fluekasting ikke handlet om kraft (styrke),men om

teknikk?(Selfølgelig handler det om begge deler i dette tilfellet.)

Vel, om alle får drive på med det de trives med,så er det vel ok?

For min del får jeg henge meg på Thormill,og si at jeg også er en pingle.

Så,vi får jo rett og slett bare lage et opplegg til da?

Ikke sant?.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For min del får jeg henge meg på Thormill,og si at jeg også er en pingle.

Så,vi får jo rett og slett bare lage et opplegg til da?

Ikke sant?.

Tom.

JA!!!...en egen Pinglecup hadde kanskje vært noe.. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er mange som bruker standarklumper på enhåns så jeg ser ikke helt problemet :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er mange som bruker standarklumper på enhåns så jeg ser ikke helt problemet :blink:

Klump til enhånds? Vel, det er vel slik at noen av oss kaller fluefiske med rene klumper for castingfiske og fiske med hele snører for fluefiske. :biggrin:

Så lenge det dreier seg om å "mekke" eller skaffe seg klumper som kastes som en lang sluk kaller vi (noen kamerater og meg) det for casting. At det skal ha noe med fluekasting å gjøre, se det skjønner vi ikke. Det kan godt hende vi er noe sære, men vi synes faktisk ikke at det er stor nok forskjell på "Casting" og "Fluekasting" i konkurranseform til at det er noe for oss. Hvorfor kan det ikke settes opp en liste med hvilke masseproduserte snører som er tillatte og nekte modifisering av disse? Kan nå det være så inn i ..... vanskelig? Ser ikke bort fra det er ganske mange flere som får lyst til å være med hvis det blir gjennomført.

Jeg kan godt dra en liten sammenligning for moro skyld:

For noen år siden var det en gjeng gærninger som begynte å konkurrere i Telemarkkjøring fordi alpint var for seriøst og krevde stor tilgang på utstyr (sponsorer eller stor lommebok). Det ble en kjempesuksess med mange deltakere og masse løssluppen moro. Så ble reglene mer og mer lagt til rette for å imøtekomme utstyrsleverandørenes krav om mer fart og spenning. Dermed ble utstyret det som styrte reglementet og det ble mer og mer likt alpint. I dag er det bare noe svært få som holder på med dette og man hører knapt et ord om dem.

Hvis jeg er helt på jordet med sammenligningen så er det kjempeflott, men da må en eller annen overbevise meg og noen av mine kamerater. Jeg understreker at vi gjerne vil være med å ha det gøy, men vi gidder ikke å bruke for mye energi på anskaffelse av enda mer utstyr. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den dagen det skjer Erik,og at man samtidig spesifiserer stangas spenst (Youngs Modulus),så skal

jeg være den første som tar av meg hatten i ren beundring.

Som jeg sa,two roads......

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er helt enig i at disse konkurransene ikke har noe med fluekasting å gjøre. For at det skal bli likt for alle må den enkelte selv ha med seg stang, mens snelle og snøre holdes av arrangørene. Alle vet på forhånd hvilke snører som arrangøren stiller med. Det er da opp til den enkelte hvordan han/hun vil trene for å bli best mulig med det tillatte utstyr. Jeg forutsetter selvfølgelig at den enkelte holder seg innenfor de oppgitte begrensninger med hensyn til stengene. To-håndskastingen bør i tillegg bestå av "speykast" over begge skuldre. En god fluekaster er avhengig av å beherske skikkelige speykast over begge skuldre.

Tight lines

Helge

Endret av Andersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Casting er helt ålreit det - i seg selv. Men linken til praktisk fluefiske er vanskelig å se, særlig når man åpenbart må være den reneste idrettsmann med innlagt styrketrening for å kunne hevde seg. Og dessuten bruke helt spesielle stenger og snører tilpasset ett eneste formål; å få snøretuppen til å lande lengst mulig unna - på en eller annen måte - som antagelig hadde skremt enhver sky storfisk rett ned i den dypeste dyphølen.

Men lengdekonkurranser med gode frortomsnedlegg etc. kunne vært moro å være med på.

Hva med om fluefiske.net her går foran og stabler på beina en slik konkurranseform i seriøse former?

Med andre ord: la castingfolket drive med sin idrett i fred.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er helt enig i at disse konkurransene ikke har noe med fluekasting å gjøre

Personlig har jeg gått til innkjøp av en castingstang og det kreves maks av deg altså 100% riktig stop, dobbeltrekk, bakkast og fremkast for å lykkes skikkelig. Når kastet blir feil f.eks stoppen vises det utrolig godt hvor feilen din ligger. Alt kolapser og lina ser ut som en hengerumpe. Selvfølgelig er Casting noe med fluekasting å gjøre. Klumpen min veier jo 38g. Hvor mye veier en klump på to-hånds da?

Den beste kasteren er ikke den som kaster lengst, men den som behersker alle typer stenger.

Endret av duppen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Personlig har jeg gått til innkjøp av en castingstang og det kreves maks av deg altså 100% riktig stop, dobbeltrekk, bakkast og fremkast for å lykkes skikkelig. Når kastet blir feil f.eks stoppen vises det utrolig godt hvor feilen din ligger. Alt kolapser og lina ser ut som en hengerumpe. Selvfølgelig er Casting noe med fluekasting å gjøre. Klumpen min veier jo 38g. Hvor mye veier en klump på to-hånds da?

Enig med det, klart man kan bli bedre til å kaste en vanlig fluestang med å trene casting, men tror det forutsetter at en trener med begge deler. Trener man kun med kraftige stenger mister man kanskje litt av den følsomheten som trengs for å beherske en lett fiskestang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ble overrasket og svært skuffet når jeg så de nye reglene. Har deltatt på NM de to siste årene og det har rett og slett vært jævla morsomt. Massevis av hyggelige folk og stor stemning.

Det som ikke har vært morsomt er utstyrshysteriet. Det er om å gjøre å finne den mest feilklassifiserte stanga som tåler tyngst mulig snører. I år snakket jeg med en som brukte et 38 grams snøre på sjuerstanga si. Det har ingenting med AFTM 7 og praktisk fiske å gjøre i det hele tatt. Det er faktisk samme snørevekta som vi bruker i casting. Enkelte stangprodusenter har begynt med egne serier som de bevisst underklassifiserer så stanga kan brukes på NM. Andre produserer stenger som ser helt like ut som den du får kjøpt i butikken, men er i virkeligheten mye kraftigere. Det er ikke mye morsomt å stille opp i NM med vanlige fiskestenger i konkurranse med disse. Med mitt utstyr ville ikke verdens beste kaster kommet til finalen.

Jeg å mange andre trodde at revisjonen av reglene skulle sette en fornuftig maksgrense på snørevekta som ville tatt bort fordelen med disse stengene. Det ble dessverre ikke gjort.

Poenget med NM i fluekasting bør være at man kan stille opp med fiskeutstyret sitt og ha muligheter til å hevde seg. For vi er fiskere er vi ikke? Vi har en egen konkurranseform som heter casting hvor det blir brukt ekstremutstyr. La ikke ekstremutstyret bli en forutsetning for å hevde seg i NM i fluekasting også. Da blir dette fort en svært smal idrett.

For meg er valget enkelt. Jeg gidder ikke være med mer. Men jeg kommer tilbake den dagen jeg kan bruke fiskeutstyret mitt.

Til slutt et lite spark til de som har sterke meninger om casting og synes det er for mye castingdiskusjoner her. Det er svært få castingutøvere på dette forumet, det er derimot mange som diskuterer langkasting med fiskestang. De fleste som mener noe om casting sier at det ikke har noe med fisking å gjøre. Personlig har jeg lært alt jeg kan om både flue og slukkasting gjennom castingmiljøet, og det går år mellom hver gang jeg treffer en fisker som kaster like bra som meg(gjelder både lengde og presentasjon). Bortsett når jeg treffer noen fra castingmiljøet. Der er det mange av dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til slutt et lite spark til de som har sterke meninger om casting og synes det er for mye castingdiskusjoner her. Det er svært få castingutøvere på dette forumet, det er derimot mange som diskuterer langkasting med fiskestang. De fleste som mener noe om casting sier at det ikke har noe med fisking å gjøre. Personlig har jeg lært alt jeg kan om både flue og slukkasting gjennom castingmiljøet, og det går år mellom hver gang jeg treffer en fisker som kaster like bra som meg(gjelder både lengde og presentasjon). Bortsett når jeg treffer noen fra castingmiljøet. Der er det mange av dem.

Tror det er svært få som trener mye som ikke interreserer seg for å kaste langt. Det kan sikkert være gøy å stå å trene på perfekte nedlegg på 15 meters kast, men tror de fleste går lei i lengden. For å bli virkelig god til å kaste kreves det masse trening og så mye trening er det stort sett bare de som hele tiden prøver å presse sine egne lengder som orker. Om det så er med en stang som er beregnet for fisking eller en casting stang er ikke like vesentlig.

Får nå inderlig håpe du stiller opp også til neste år. Det viktigste er jo tross alt det sosiale rundt konkurransen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så enig så enig. Hadde planer om å delta i NM jeg også, men trur jeg heller tar en lokal konkurranse neste år der vi vedder over en sixpack. I konkurransefiske stiller man med det man har og ikke noe mere selv om sidemannen din har deltatt i 10 VM. Enkelt og morsomt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ser ut som om noen av debattantene blander begrepene litt her. For ordens skyld, det er ikke Robin, Oddbjørn, Jon-Erik eller Kristoffer, som alle har vært deltagere og bidragsytere til NM i fluekasting i en årrekke, jeg sikter til.

Idretten 'casting', organisert i Norge av Norges Castingforbund, og internasjonalt av International Casting Federation, utøves på land med virkelig pinnestive stenger og hurtigsynkende skyteklumper. Selv om linevektene ikke er så himla mye tyngre (38 g i enhånds og 115 g i tohånds) enn de som benyttes i NM i fluekasting/Guideline cup (som er det som diskuteres her), så er stengene og kasteteknikken/kraftinnsatsen noe helt annet i castingsporten. De som kjente på min G. Loomis 42 g stang under Flufiske.net's kastedag på Holmendammen kan bekrefte det. Lengdene som oppnås kan heller ikke sammenliknes, i gode vindforhold over 70 meter med enhåndsstang og over 90 meter med tohåndsstang.

Selv om det er relativt stive stenger som benyttes i NM i fluekasting/Guideline Cup, så er det fremdeles snakk om handelsvanlige fiskestenger på 10 fot i klasse 7 i enhåndskonkurransen, som mange her på Fluefiske.net bruker til sitt vanlige fiske. Mye brukte stenger er G. Loomis GLX og GLX Distance, Vogg Seatrout, LTS X1, Sage TCR og Edge.

Vektbegrensningen som innføres fra neste år, blir en reell reduksjon i forhold til de vektene en del har benyttet de siste årene. I enhånds har mange deltagere brukt skyteklumper med vekt fra 30 til nesten 35 gram, mens Oddbjørn fortalte at det ble brukt tohåndsklumper på 74 gram i år.

For de som allikevel synes dette blir for castingpreget, så vil Tønsbergmiljøet og enkelte fra castingforbundet starte med trening og konkurranser med XXD-line i WF5F og stenger på 9 fot.

Mvh

Tom

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vektbegrensningen som innføres fra neste år, blir en reell reduksjon i forhold til de vektene en del har benyttet de siste årene. I enhånds har mange deltagere brukt skyteklumper med vekt fra 30 til nesten 35 gram, mens Oddbjørn fortalte at det ble brukt tohåndsklumper på 74 gram i år.

Hei Tom

Problemet er at de nye regler fortsatt tillater meg å bruke den klumpen på 74 gram så lenge den blir laget med påmontert skyteline slik at hele snøret blir over 35 meter. Det er ikke mange meterne en taper med en tynn coated skyteline framfor en mono skyteline, spesielt ikke om det er vindstille.

Hvorfor ikke heller si at de ytterste 25 meterne av snøret skal veie 60 gram? Da får man en begrensning på alle snøretyper og ikke bare klumper. Man trenger ikke kontrollere alle deltakerne, det ville holdt med stikkprøver samt veie alle snørene til de som når finalen.

En annen og mye bedre måte å løse "problemet" på etter min mening er å innføre et skikkelig speykast hvor fortommen skal forankres i vannet på siden av kasteren. Da vil det begrense seg selv hvor tungt snøre man klarer å håndtere. Så lenge snøret kan legges på bryggen i "kast med hinder bak" kan man bruke svært tunge snører da de ikke henger igjen i vannet på samme måte som et skikkelig speykast. Man kan greit ha et vanlig speykast på holmendammen, kast fra kanten av begge bryggene gjør det likt for både høyrehendte og venstrehendte, og man vil da også kunne ha vinklete kast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Trur nok ikke det er så mange som deltar i diskusjonene her som driver med sporten casting.Noen nevner at det er lite fiskerelatert i konkuransene. Det er uten unntak de som er best i presisjon som vinner. Og hvis ikke presisjonskasting er fiskerelatert så vet ikke jeg :blink: . Selv er jeg ivrig sjøørretfisker på kysten høsten, vinteren og våren altså den største delen av året, og da er det for meg veldig fiskerelatert å til en viss grad kunne beherske distansekasting med klump.

Så til de som synes lengdekasting med klump er tåpelig så kan dere jo starte tråder om pene nedlegg og lange fortommer eller hva som dere synes er innteresant :biggrin:

Så fort som medlemstallet stiger her inne så er nok ikke trådene så avskrekende som noen hevder :wink:

Fluefiske.net gir meg en del trivlige timer i løpet av uken og er det noen tråder jeg ikke intereserer meg for så ligger jeg glatt unna de 8) .

Mvh Robin Olaussen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Grei oppklaring fra Tom Larsen lenger opp her, og enig med Robin at det kan være viktig å beherske de virtkelig store lengder, særlig under kystfiske.

Men når man ser bildene av Lilleheims overarmmuskler, som det sikkert er viktig å få vist fram, og ellers vet at mange av de ivrigste muskelkasterne knapt fisker i det hele tatt, men bare kaster og trener det meste av året, blir det en eksklusiv idrett eller noe i den retningen.

Mange her snakker om noe de kaller for "XXD", som om det skulle være noe alle fluefiskere vet hva er. Jeg har aldri hørt om det før, men fisker mye og trener en god del for å bli en dyktigere fisker - ikke kaster.

Ellers er det en god ide fra Oddbjørn med vinklede kast, ankret i vannet og ikke på ei brygge, siden det er hva det aller meste praktiske laksefiske med tohåndsstenger handler om, særlig. Skikkelig vinkling og strukket fortom. Det siste bør være et minimumskrav, siden ingen flue fisker før fortommen er strukket ut, enten det er av kasteren eller elva. Og dette skulle ikke være casting, men fiskerelatert kasting?

Hva er XXD?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Tenkte på at en konkurranse det kunne vært moro å være med på, er om perisjonskastingen på helt kort hold er så krevende og hårfin at det tyngst tillatte utstyret egner seg dårlig. Da ville det bli temmelig praktisk relatert.

Tenkte på ringer med en atskillig mindre diameter enn det som brukes i dag, gjerne på 8-10 meter og videre oppover, der den nærmeste avstanden i prkasis er den vanskeligste og den som gir flest poeng.

(Og hva er XXD?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

XXD er en flueline fra SA. Laaaang klump i forhold til de fleste andre helliner (ca 20m +- avhengig av snøreklasse). Klumpen er tyngst foran for å forsinke overrullingen, noe som gjør den egnet til å holde mye line i lufta. Har brukt den til fiske i hele år i klasse 4 og 5. Synes den funker fint til det også selv om den er litt vrien å få skutt line med hvis du ikke holder endel line i lufta. For min del er det stort sett ikke et problem da jeg liker å holde mesteparten av linen i lufta for så å legge ned når jeg skal presentere istedenfor å skulle beregne hvor mye line jeg skal skyte for å presentere på samme sted. Er dog litt knotete når det er lite plass til baksleng.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg