Hopp til innhold
salar

Røkkes reketråler?

Recommended Posts

http://www.venstre.no/vestfold/artikkel/47513/ Denne hyggelige meldingen fikk jeg i dag. førstekandidaten fra vestfold vil ha denne saken som topp 3 i valgkampen. Stemmen min er avgitt.

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Selv om Venstre er et lite parti er det langt bedre å få hjelp fra noen enn fra ingen. Etter at jeg fikk med venstre i vestfold og buskerud fikk jeg oppfordring fra njff om å sette de andre fylkeslagene rundt fjorden i brann. Det er herved gjort. Når man ser på fangstrapporter fra fisket i fjorden bør alle kunne engasjere seg litt for å få til en endring. 

Snakk med politikere. Det er valg i år og snart dukker de opp på et torg nær deg.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.10976674

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://vimeo.com/71000316

Da er vi etter mange år noen flere som vil ha bort tråleren til Røkke og andre. Endelig noen som mener at vi ikke bare skal høre på FN når det gjelder klima. FN har også advart sterkt mot bunntråling. I oslo-og drammensfjorden tråles det med åpen trål noe som gjør at man får med seg alt fra småreker til 14 fots joller. Man er stolt av å kunne selge småfisk og annet til innvandrere i stedet for å kaste det over bord slik man gjorde før. Lurer på om en bonde hadde vært like fornøyd med å selge settepotetene?

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=0b69d89f01&view=att&th=141e69450f1af114&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P-Wz6oH_20Lu_Mryy0bcpO2&sadet=1382561459072&sads=41pXMC-XIyES1gxwKa6LvBW2RE8

Her i fjorden tråles det med åpen reketrål det får de lov til, for uten bifangst kan de ikke overleve. Det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Det liker tydeligvis svært mange både i direktorat og departement. 

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det begynte med et nei til tråling i store deler av Oslofjorden. Jeg avslutter (kanskje) med også å ta med garnfiske. Det er ingen grunn til at man skal holde på gamle tradisjoner så lenge de er ødeleggende for økonomi og økologi. Bygg opp bestandene og la alle rundt fjorden,dvs ca 1/3 av landets befolkning få et flott fiskevann hvor de kan hente mat,rekreasjon,velvære og spenning. Marinbiolog Henning Røed spør i boka "Fiskehistorier" om hvem som eier havet og det kan utvides til å spørre om hvem som eier fisken i havet. Noen ytterst få eller også vi andre. Mange mener nok at det er frekt og useriøst å mene det jeg gjør. Jeg mener derimot at måten noen få ødelegger for så mange på er frekt og useriøst. 

Friluftsfjorden!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi prøver å få fart i arbeidet med Friluftsfjorden og håper dere som bor rundt den vil ut på banen og kjempe. Man avgjør, som kjent,ikke kamper ved å sitte stille i garderoben.

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er positivt og fremtidsrettet. Håper hun får det til å gå rundt økonomisk. Men får man ikke bort trål og garn blir det ikke stort mer å høste og hvis andre skal ta med seg folk ut for "fisketurisme" må man ha noe mer å kunne tilby enn makrell og horngjel.

http://www.osloby.no/nyheter/Helene-25-valgte-fisking-i-Oslofjorden-fremfor-kontorjobb-7919459.html

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke så mye å juble over men nå er det ti år siden jeg første gang skrev om drømmen, et stort marint verneområde i deler av Oslofjorden pluss Drammensfjorden. De fleste har nok glemt drømmen og skjønner vel ikke at noen fortsatt tror på den. Hva var det vi sa? vil nok de fleste tilfreds slå fast.  Mye har ikke skjedd så kanskje har de rett. Men det betyr ikke at man skal gi opp drømmen. Nå er det etterhvert mange som snakker om verneområder eller bevaringsområder som etter ekspertenes mening er et bedre navn. Ute i verden kalles det marine reservat og det er jo en enda mer bastant betegnelse. Men hva vi skal kalle det spiller ingen rolle. Hovedsaken er at vi får noen flere på plass. De få vi har i Norge og som stort sett er opprettet for å hjelpe hummeren fungerer utmerket også for fisk . Fiskene blir flere både i antall og arter og de blir større enn i områdene rundt. Dette er i områder med nullfiske. Alle bevaringsområdene er små, ca en kvadratkilometer. Det jeg, og etterhvert ganske mange drømmer om, blir i forhold gigantisk. Men hvorfor tenke smått og stokk konservativt når det motsatte er best for økonomi og økologi?  Havressursloven slår fast at de ville marine ressursene i havet tilhører fellesskapet.  Hva er da galt med å dele ressursene i et så tett befolket område på flest mulig og samtidig gjøre noe for å bygge opp fiske og skalldyrbestandene?  Noen mener man må ha yrkesfiskere med generasjoners erfaring, også i et så begrenset område, for å få best mulig resultat. I Øresund har man bare noe ytterst få yrkesfiskere som ikke får gjøre som de vil og der har man et rikt fiske på mange arter. Men noen lever for og av myter.                                                                                                                                                                            Skulle ønske det var mer aktivitet på forumet men det kan jeg gjøre lite med.                                                                                                                                                               Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg