Hopp til innhold
salar

Røkkes reketråler?

Recommended Posts

"Gladnyheten" fra Thormill 13 nov er historie. Direktoratet fulgte ikke beskjeden fra departementet om å frata Røkke tittelen fisker. Mange har sagt til meg at en telefon fra Røkke til en statsråd eller lignende er nok for å legge sportsfiskeprosjektet på land for lang tid. Jeg er smertelig klar over det og med en statsråd som har sterke bånd til han blir det hvertfall ikke lettere. Makta rår. Men det er fortsatt ingen grunn til å gi opp. Tvert imot for noen skade klarer man ikke å gjøre. Men jeg innrømmer at tilværelsen som fiskeflyktning i eget land har rykket litt nærmere.

God jul og godt nytt fiskeår til alle.

Sportsfiskefjorden!!!!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Tusen nye innom uten å si noe. Har heller ikke så mye nytt å komme med denne gangen. Har konsentrert meg om alt som plutselig skjer rundt oppdrettsnæringen etter at vi fikk ny fiskeriminister. Det er folk som har jobbet i tiår med å få fokus på problemene som endelig ser at det skjer noe. Jeg er en av de alt for mange som bare har sett glansbildet av næringen og ikke all dritt den bokstavelig fører med seg, pluss lus,overfiske og rømming. På fiskersiden.no er det stadig noe nytt å lese, og mange av de aktive har god greie på det de skriver om.

Steinar Gullvåg er den eneste politikeren på tinget som interesserer seg for oslofjordens ve og vel. "Jeg vil ikke gå så langt som du vil" skrev han en gang til meg, men i en kronikk han skrev i Tønsbergs blad er det ikke mye som skiller oss. En liten oppmuntring som gjør at man fortsetter og finne nye folk å presentere saken for. Det er en alt for god sak til bare å havne i søppelbøtta..

Sportsfiskefjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må vel holde tradisjonen med å markere at tusen til har vært innom tråden. Noen er helt sikkert nye lesere. Ikke mye nytt og konkret å komme med, men det skjer heldigvis ting. Har hatt kontakt med Steinar Gullvåg på Tinget og der har han og flere kollegaer fra de rødgrønne hatt møte med ministeren. Man har innsett at fjorden trenger et mye bedre vern. Saken går nå til fiskeridirektoratet og det som kommer ut derfra er neppe noen Sportsfiskefjord. Jeg tror dessverre det sitter alt for mange der som ikke vil se hvor fantastisk mye bedre fjorden kan bli. Man får, tross alt, takke og bukke for at noen bryr seg, og ikke gi opp drømmen. Fjorden er i norske fiskerier en liten parantes så interessen fra politikere utenfor oslofjordfylkene er deretter. Ikke rart når man ser hvor liten interessen er blant politikere og miljøvernere som holder til her.

Håpet er at noen av dere som mener en Sportsfiskefjord hadde vært fantastisk vil gjøre noe for at enda flere skal få vite om alternativet til dagens og trolig morgendagens forvaltning. Det er vi som utgjør flertallet, men tausere flertall skal man lete lenge etter.

For ordens skyld. Sportsfiskefjorden er et marint verneområde av oslo/drammensfjorden innenfor Slagentangen/Larkollen hvor kun fiske med håndsnøre eller stang er tillatt.

Sportsfiskefjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fire måneder tok det å få 1000 nye innom tråden, men det gikk fort på slutten. Jeg har ikke vært så aktiv som før men har på ingen måte tenkt å slutte med å spre ideen. Til det er den alt for bra. Noen har snakket om en facebookside og når man ser hva andre klarer å oppnå er det ikke noen dårlig idee. Men meg og data er en dårlig kombinasjon så hvis noen kan hjelpe til er jeg takknemmelig. Har også tenkt på T-skjorte/caps med "Sportsfiskefjorden!!" eller et kortere velklingende navn på. Men vil noen gå med det på seg?

Noen som har andre ideer for å få samlet folk? Jeg tror at det er mange som vil bli med, men kanskje tar jeg helt feil? Mye kan jo tyde på det.

Om et år er det valg og det partiet som vil sette denne flotte miljøsaken på kartet vil få oppmerksomhet, og forhåpentligvis også stemmer. Noen partier trenger absolutt å rette opp en frynsete miljøprofil, og de såkalte miljøverstingene kan få igang en debatt på en sak det er lett å forsvare. Biologisk mangfold i havet er det hittil ingen som har tatt alvorlig. Her er det i tillegg lønnsom butikk.

Jeg har i flere år bedt om innspill uten særlig respons men en god ting kan ikke gjentas for ofte så jeg gjør det også denne gangen.

Skitt fiske!

Sportsfiskefjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er en tankevekkende dokumentar. Vi høster ikke men ødelegger grunnstammene. Samtidig kan vi i Barentshavet se at et strengt oppsyn virker. Det samme kan man se der man bruker marine verneområder/reservater aktivt.

Vi tror ikke det nytter å kjempe for en annen forvaltning, men det er feil. I Langesund har "lysfiskekomiteen" i tiår kjempet mot lysfiske etter sild og brisling. Med den nye forvaltningsplanen for bl annet Skagerakkysten og Oslofjorden ser de endelig resultater av all jobbinga. Lederen Kjell Aaby var den første som tok kontakt da jeg begynte å skrive om Sportsfiskefjorden. Vi har fortsatt kontakt. Han kallte ideen om Sportsfiskefjord for utopi, og kanskje er det nettopp det den er, men en glimrende utopi. Det som har skjedd med forvaltningen hadde ikke skjedd hvis ikke noen hadde engasjert seg. Hvis ikke noen hadde sagt at man må se sammenhengene, og ikke som til nå bare se på hver bestand for seg. Man skulle tro at det var det første man lærte. Gro sa at alt henger sammen med alt og hun har hvertfall rett når det gjelder å forvalte ressursene i havet.

Skitt høstfiske..

Sportsfiskefjorden!! For et langt større mangfold.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det som har skjedd siden sist er et møte med de to fylkestingsrepresentantene fra Venstre i Vestfold. Venstre er de eneste som viser interesse for et stort verneområde. Partiets varaordfører i Kragerø var pådriveren da de vedtok opprettelsen av verneområder i skjærgården. Jeg holder hvertfall saken litt varm og får tilbakemeldinger på at fler og fler har fått øynene opp for alternativet til dagens begredelige forhold. Det er ingen grunn til at noen få gamle menn fortsatt skal få lov til å ødelegge for titusener. Gi dem et håndsnøre eller en stang. Akkurat nå diskuterer jeg verneområde med kystfisker Frode Strønen, kjent aksjonist mot oppdrett, på "Liberalen" til Venstre.

Når vi ser hvor positivt mottatt verneområdene for hummer har blitt er det på tide at vi får et stort verneområde som omfatter alt liv i fjorden. Bare det at noen jobber for verneområder er bra og et midt i Norges tettest befolkede område hadde ikke vært meg imot. Man har jo Øresund som et godt eksempel på at man har fått til en fantastisk Sportsfiskefjord midt i Nordens tettest befolkede område. Det kan også vi få hvis vi står samlet og støtter dem som vil fronte en sånn flott miljø,ressurs, fordelings og økonomisak.

Sportsfiskefjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rundt tall igjen og det betyr at drømmen lever videre. Drømmen om det som sekretæren i Østfold jeger& fisk heller vil kalle Friluftsfjorden i stedet for Sportsfiskefjorden!! Jeg er enig. Østfold har forfattet et brev som de har sendt til NJFF sentralt ang forholdene i fjorden og her står det bl annet "Flere av medlemmene i styret har opplevd at yrkesfiskere nærmest utraderer lokale fiskebestander eller i perioder stenger av større eller mindre deler av fjorden. Er det riktig at en brukergruppe får gjennomføre handlinger som får så store konsekvenser for så mange andre brukere av fjorden?"

Hittil har de aller fleste stillt seg bak yrkesfiskerne og ment at de må få gjøre som de vil. Noen har heldigvis skiftet mening, og håpet er at enda flere vil skifte standpunkt. Det er vi som utgjør flertallet og vi har mange gode argumenter for at Hvermansen skal kunne få en helt annen fjord å fiske i. Tar vi med Drammensfjorden kan vi uten tvil lage et av landets beste helårs fiskevann midt i Norges tettest befolkede område. Ingenting er umulig og de som sier at dette er utopi og tror at utopier ikke lar seg gjennomføre tar fullstendig feil. Utopier har blitt gjennomført (og vil bli gjennomført) Noen har til og med blitt til en selvfølge.

Kragerø har vedtatt å opprette marine verneområder i skjærgården. Tvedestrand står for tur. Ta en titt i Tvedestrandsposten og les litt om prosjektet som er inspirert av Great Barrier Reef i Australia. Unge marinbiologer utdannet down under vet mye om vern og hvor effektivt det kan være. Vi har mye å lære derfra. Venstres unge fylkesleder i Buskerud Rebekka Borch har skrevet om vern av Oslo-og Drammensfjorden i lokalavisene og Aftenposten. Får hun oppmuntring fra oss som tror på saken er det flott.

Er også inne på fluefiskesiden.

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

NJFF sentralt har tidligere ikke vist noen interesse for vern men etter at Østfold JFF sendte uttalelsen(se mitt forrige innlegg) til dem har de kommet på bedre tanker. De er for tiden veldig opptatt med å sluttføre og få igang sitt nye kurs/konferansesenter i Flå men fra 2012 vil de være på banen. Men om det blir på vår bane eller de velger sin egne, og trolig mindre, vil tiden vise. Uansett mye bedre enn passivitet og de oppfordrer lokallagene rundt fjorden til å engasjere seg. Vi er på rett vei..

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen til forteller meg at etterhvert er det mange som har lest om det som nå kalles Friluftsfjorden!! Siden sist har det dukket opp en nystartet forening som skal jobbe for at indre deler av Oslofjorden (ut til Drøbak) skal forbeholdes fiske med sportsfiskeredskap. En glimrende idee. Godt å se at andre også mener det er på tide å tenke nytt. Vi er så utrolig mange i forhold til de få som med myndighetenes velsignelse får lov til å ødelegge for oss. Det skal vi ikke bare finne oss i. Vi har de bra argumentene. Argumenter politikerne ikke vil ta stilling til. Ikke la dem få fred. Skriv leserbrev. Møt dem på valgstand. Spør hvorfor de vil at noen ytterst få skal få ødelegge for så mange. Spør om del godene menes på flest eller færrest mulig. Spør hvorfor miljøet i havet bare interesserer dem hver gang noen har sølt litt olje. Spør hvorfor det er så viktig å verne biologisk magfold på land, men ikke i havet. Spør om hvor lenge vi skal ta oss råd til å videreføre dagens uøkonomiske og ødeleggende fiske når vi har et mye bedre alternativ. Sammen med fremtidsrettede politikere (som ikke er opphengt i ødeleggende tradisjonstanker) kan vi lage noe unikt for alle sammen, ikke minst for barn og unge..

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dykkere

( for de plukker vel ikke hummer ??? )

Er selv dykker. Og jeg dykker mye. Men har aldri plukket så mye som en hummer.

Selv om sjangsen har vært der utallige ganger. spesielt under natt dykk.

Men, i stedenfor så dyntes jeg det er veldig morsomt å se på natten når hummerene svømmer over hav bunnen.

Di har rett og slett en svømme stil som bare er helt fantastisk å se på.

Men men men, Det finnes faktisk noen dykkere som ene og alene dykker for hummer osv.

Steinbitten er faktisk også noe folk jakter endel på når det gjelder dykking.

Etter min mening så kan man faktisk heller fiske slik det er ment å gjøres.

Og så tilbake til RøkkeTråleren.

Jeg ser faktisk ikke noe galt i att Røkke vil ha dette som fritids syssel. Spesielt da han er en svært profilert person og sikkert ikke vil havne på forsiden av VG eller Dagbladet fordi han har gjort noe galt med "lille tråleren sin"??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flott at man har satt fokus på hummeren og bl annet har opprettet verneområder. Skal man få opp bestandene må man fortsette med å opprette nye og ta tyvfiskerne. Klekkelige bøter virker hvertfall avskrekkende på noen.

Jeg tror heller ikke, og har heller aldri skrevet at Røkke gjør noe ulovlig. Det jeg har satt fokus på er hvor skadelig tråling i en såpass liten fjord er og hvor ulurt det er å la dem få fortsette. I tillegg bør vi se på hvordan vi skal dele ressursene. Jeg mener dagens forvaltning er fullstendig feil og bør erstattes med noe som tar hensyn til alle og ikke minst til det biologiske mangfoldet i fjorden. Lik forvaltning på strekningen Svenskegrensen- Stadt er etter min mening like dumt som lik fartsgrense på veiene på samme strekning.

Vern er enkelte steder helt riktig, andre steder ikke. Jeg vil fortsette å kjempe mot at et lite antall mennesker skal få ødelegge for så mange. Så får andre kjempe for det motsatte.

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er veldig enig med ditt politiske ståsted her Salaren. Straffen for tjuvfiske burde vært mye større. se eksempelvis på tidligere så ble dykkere som tok "svarte krabber" ofte avstraffet med beslagleggelse av dykkerutstyret.

For en fritidsdykker så er ikke dette så veldig mye penger. men er fort 15-20,000 pluss. ser du på sånne som meg som er teknisk dykker av blod så runder du fort 100,000 og litt til. Bare Rebreatheren min koser godt over 100,000. Og sjangsen for att noen plukker hummer om di blir fratatt utstyret er svært liten.

Men da må også kontroll organene faktisk holde kontroller ofte og regelmessig. Det holder ikke lenger med stikkprøver. men man må også variere på tider og plasser slik att det blir "uventet".

Ang fredning/verning av enkelte kyst områder. Jeg tenker personlig da på diverse fjorder men også andre plasser så er jeg veldig for dette.

Det er mer og mer av våres land under vann som blir ødelagt. Av da spesielt miljøgifter men også andre ting. Som for eksempelvis trålene.. Helt greit att di bare kan tråle om det er så og så dypt. Men. mye av det som lever under 45 meter lever også på 20 meter. Di bor gjerne på 15-20 meter og er der når det er mørkt på natten. og "rømmer" til større dyp når dagen kommer da det gjerne blir en halv grad C varmere.

Se for eksempel på fredningen de holder på med i Tvedestrand der det nå jobbes med verne plan for både Kysttorsk og Hummer. Samme opplegget som er laget i Kragerø :clapping: :clapping: :thumbup:

Dette burde gjøres flere plasser så fort som mulig.

Det er allerede opprettet slike vernesoner i Risør, Arendal, Bolærne og Hvaler. Dette hjelper litt men vi burde virkelig få flere slike soner.

Det er også allerede satt opp soner som det kun er tillat å fiske med stang samt fritids fiske. Men desverre så finnes det alt for få av disse også.

Her kan du blandt annet lese om den planlagte kartleggningen av egnendre marine verneområder i norge fra 1995. http://www.dirnat.no...edia.ap?id=1854

Så har du laste ned dokumenter fra Firskeriforsamlingen fra april 2011 å se hva som faktisk blir gjort. http://www.vannporta..._K4GsI.pdf.file

FRILUFTSFJORD!!! Noe som er viktig. Vernesoner er VIKTIG!!!

Endret av Ny-Flue

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er nok ikke enig i så høye bøter men de bør kanskje ligge på linje med bøter for jakt i reservater utenom jaktsesongen uten at jeg vet hvor høye de er. Kristin Halvorsen sa en gang at man kunne ønske seg dødsstraff når man kom ut og sykkelen var stjålet. Man vil ha høye straffer for det som opptar/ikke går ut over en selv. Fartsbøter skal derimot være lave.

Vi får fortsette med å spre ideen om verneområder rundt omkring i landet. Blant annet har det vist seg at områder som grenser opp mot reservater får tilført en god del "overskuddsfisk" derfra. Men det øret vil ikke fiskernes organisasjoner høre på og de vil ikke at andre enn dem, direktorat og departement skal bestemme. Selv partiet De Grønne som, dessverre, har en yrkesfisker som marin talsperson har ikke en fisk å gi bort. De vil at yrkesfiskerne skal ha alt og ser på andre nærmest som parasitter. Men grønn næring er de derimot for. Vårt verneområde er grønn næring, næring som heller ikke de andre såkalte miljøpartiene vil ha. De er opphengt i vindmøller og el-biler.

Vi får applaudere og så godt vi kan støtte politikere som tør å snakke om, og vedta vern. En positiv mail koster det ingenting å sende, men vi gidder ikke engang det. Derimot gidder vi å bruke mye tid og krefter på å klage og syte. Om et par uker starter valgkampen og når de store stridssakene kanskje ikke kommer opp denne gangen får vi prøve oss med noe så mykt og allment som verneområder. I Tvedestrand er det tverrpolitisk enighet om vern.

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En yrkesfisker sto fram i Moss avis og klaget sin nød fordi slimål angriper torsk han får i garna. Marinbiolog Jan Fosseng ved NIVA forskningsstasjon i Drøbak sier "Det er et kjent fenomen at slimålen finnes i store mengder der hvor det tråles mye. I forbindelse med tråling blir det gjerne mye skalldyr og fisk som dør og blir igjen på havbunnen. Der beiter slimålen" Man kan med andre ord si at de kan takke seg selv. Glupsk torsk spiser også slimål og hadde fjorden vært i en bedre balanse hadde dette neppe skjedd. Man tar bort rekene og i samme slengen torsken. Da må det skje noe.

Derfor er det bare å jobbe videre for en helt annen forvaltning som innebærer vern av biologisk mangfold. Det kan få fjordene på fote igjen og bl annet i langt større grad hindre at uønskede arter får etablere seg. Tråling i store deler av oslofjorden og hele drammensfjorden er å ødelegge det biologiske mangfoldet samt fisket for utrolig mange. Nå starter valgkampen så sett av noen minutter til å diskutere vern med politikerne. Noen av dem vil skjønne hva du snakker om og så får du heller godta at svarene er såpeglatte og av typen "Her må det være plass til alle osv". Plass er det men ikke til fiske med all slags redskap.

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En Gladnyhet,hvertfall for meg... Helhetlig verneplan for Oslofjorden og Drammensfjorden

Buskerud Venstre ønsker å verne Drammensfjorden og Oslofjorden mer systematisk og helhetlig. Det er viktig med hensyn til fjordenes helsetilstand, det biologiske mangfoldet og truslene som overfiske, økt bruk, trafikk og nedbygging av strandsonen medfører.

Venstre vil:

• opprette flere marine verneområder i indre og ytre Oslofjord samt i Drammensfjorden.

• beskytte utsatte fiskearter gjennom fangstrestriksjoner og økt kontroll slik at vi får en økning av fisk i fjordene og opprettholder bærekraftige fiskestammer. Fritidsaktiviteter og kontrollert fiske må fortsatt være tillatt.

Jeg har i årevis forsøkt å få partiene til å tenke vern uten den helt store responsen, for å si det mildt. Når så dette dukker opp er det en stor oppmuntring selv om partiet er lite.

Jeg vil gi dem kred og håper andre også gjør det uansett politisk farge for dette handler lite om partipolitikk. Politikerne i Tvedestrand vedtok vern i skjærgården enstemmig. Langt fram til vern her men at noen tenker nye tanker er gledelig. Det er vi som fisker i fjorden som må trykke på. Brevdueklubbene eller andre gjør det neppe for oss.

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oslojorden – friluft og nytenking

29.08.2011 Fjorden ligger der som den alltid har gjort. Rett utenfor stuedøra til nærmere 2 millioner mennesker. En unik rekreasjonsmulighet som de fleste av oss nok tar for gitt. Venstre i Vestfold vil at vi setter Oslofjorden med tilhørende fjordarmer på dagsorden.

Ved stortingsvalget i 2009 var vi klare på at vi ville ha på plass en helthetsplan for Oslofjorden. Vi mente den gang at det var på høy tid å sette et fokus på fjorden, både med hensyn til helsetilstanden , det biologiske mangfoldet og til de truslene økt bruk og trafikk medfører.

Siden den gang har bokstavlig mye vann rent i havet, og saken er ikke mindre aktuell.

Vi er ganske sikre på at befolkningen ønsker det beste for fjorden.

I Norge har vi 41 nasjonalparker. Parker hvor det er naturens lover som gjelder. I Norge oppretter vi nasjonalparker for å ta vare på store naturområder – fra hav til fjell, kan vi lese på direktoratet for naturforvaltnings nettsider.

Hadde Oslofjorden vært et landområde ville det derfor trolig vært en nasjonalpark. Da hadde vi nemlig sett det utrolige biologiske mangfoldet i en sammenheng, både over men ikke minst under vann. Sammen med en unik strandsone blir det viktig å sikre allemannsretten, samt ta vare på den naturperlen Oslofjorden er.

Venstre i Vestfold mener vi må våge å tenke annerledes og se hvilke muligheter Oslofjorden har å tilby som et turistmål. Et aktivt vern vil kunne gi ny næring med fokus på sportsfiske med tilhørende turisme. Vi må se på mulighetene for å utvikle ”grønn turisme” og at det faktisk kan skapes flere nye arbeidsplasser basert på framtidsrettet naturvern. Flere og flere ser disse mulighetene, og har tatt i bruk navnet Friluftsfjorden. Vi er langt fra de første som kommer med disse tankene. Land på andre siden av jordkloden har allerede på plass verneregimer for slike ”friluftsfjorder”.

Fylkesvalgprogrammet til Venstre har et foto av Færder fyr på sin forside. Færder symboliserer porten til Oslofjorden, men bildet av fyret kan også symbolisere et varsel om at vi må ta vare på fjorden vår. I vårt fylkestingsprogram og i Horten Venstres program finner du klare formuleringer for et vern av fjorden.

Derfor er vi i Venstre klare for å arbeide for etablering av et marint verneområde – ”nasjonalpark” til havs - i Oslofjorden. Et mulig verneområde omfatter området innenfor strekningen Horten – Slagentangen/Larkollen. Vi vil utvikle en helhetlig plan for Oslofjorden, blant annet for å sikre det biologiske mangfoldet og utsatte fiskestammer.

Venstre ønsker gjerne å gå i front for fjorden vår – og er villige til å tenke nye tanker – for miljøets beste!

Denne kom i dag og havner forhåpentligvis i lokalavisene i nordre Vestfold. Uten at det er tatt DNA prøve må jeg nok påta meg mye av farskapet..

Friluftsfjorden!!

Endret av salar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://www.gjengangeren.no/nyheter/borre-jacobsen-h-blir-ordforer-1.6494544

http://www.facebook.com/friluftsfjorden

Selv om jeg har vært litt fraværende etter valget har det skjedd saker og ting. Det betyr at andre har kommet på banen etter at jeg skrev at jeg har gitt opp å få med meg sportsfiskerne. mange sitter på gjerdet, men er det noe blivende sted? Aktiviteten her på forumet er etter min mening helt elendig. Der det skjer noe, og der det er litt debatt rundt Friluftsfjorden er på fiskersiden og fluefiskesiden. Håper dere som holder til her kan bli langt mer aktiv. Vi er på gli, men ekstra hjelp til å få fart på saken trenger vi i høyeste grad i form av innspill og utspill. Sosiale media og aviser. Det koster så lite men betyr mye. Ingen grunn til at vi bare skal godta tingenes tilstand og nå har vi fått noen politikere på banen. Vi trenger flere for dette handler ikke om partipolitikk. Noen politikere vil ha alt ved det gamle. De må vi få på banen. Det er der vi kan gi dem kamp.

Vær med på noe som kan forandre ditt,dine barn og barnebarns fisk.

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nøyaktig en måned tok det å få 1000 til innom tråden. Facebook har ikke tatt av så gå innom og støtt oss. Kom gjerne med en kommentar.

Det nytter for stadig dukker det opp folk som har hørt om Friluftsfjorden. Vi håper den snart er et begrep som folk kjenner til.

Jeg har kontakt med en eldre mann, opprinnelig fra Sande. Han og noen til har jobbet mot lysfiske, spesiellt inne i fjordene, i tiår. Han sier at fjorden har et enormt potensiale hvis den bare forvaltes riktig. Men vi ser ikke helheten. Vi ser bare hvert fiskeslag for seg. Det er uøkonomisk og uøkologisk. Vi taper penger så det forlengst burde holde..

http://www.facebook....friluftsfjorden

http://switchboard.nrdc.org/blogs/bkeefe/sounds_fishy_a_true_tale_about.html

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv en gammel tråd kan få oppmerksomhet. Derimot får ikke vår facebookside særlig oppmerksomhet. Det får vi håpe dere som er innom her kan rette på. Vi trenger mange engasjerte fiskere som tror på mer enn julenissen.

God jul. Skitt fiske og godt nytt fiskeår.

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke mye nytt å komme med men man får holde tradisjonen og gi liv fra seg når 1000 til har vært innom. Venter på friske innspill fra folk som tror det er mulig å skape et av Norges beste helårs fiskevann til glede og nytte for alle som bor rundt Friluftsfjorden. http://www.facebook.com/friluftsfjorden

Her kan du kommentere og komme med egne innspill.

Friluftsfjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingen revolusjon å komme med, men jobber videre med å spre ideen. Den har kommet langt inn i miljøverndep og med ny kost der kan man i det minste håpe på at noe vil skje. En urban marin nasjonalpark tror jeg ville slått an, men jeg er muligens en av få. Gå gjerne inn på facebooksiden og gi oss ris eller for eks ros..

http://www.facebook.com/friluftsfjorden

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må vel bare følge tradisjonen med noen ord når det har vært 1000 nye treff. Ikke mye nytt siden sist selv om saken sakte ruller videre. Vernetanken er på vei også til Norge og de første områdene er vernet. De som tviler på at vern er effektivt kan ta en titt her http://fiskejournale...8-fjordar/

De fleste vil vel si at det sier seg selv at dette kom til å skje når man verner områder. Ja det er innlysende så hvorfor man ikke gjør det mange steder er for meg en gåte. En overfisket og tom fjord genererer ikke penger men det regnskapet får vi aldri se.Vi ser dessverre på yrkes-og fritidsfiskere som røktere av havet. Men de er mest opptatt av å fylle lommeboka. Det har vi fått lide av i flere år i vår del av Oslofjorden. Men bryr vi oss? Njet.

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Friluftsfjorden er ikke død. Jeg har i mange år prøvd å få NJFF på banen men saltvann er ikke akkurat deres element. Heldigvis fikk jeg hjelp fra Østfold jeger og fisk som bl annet stillte det enkle men viktige spørsmålet om det er riktig å la noen få (yrkesfiskere bl annet med trål) få ødelegge for så mange. Det er etter min mening helt meningsløst og ikke minst ødeleggende for det biologiske mangfoldet i havet. Men biologisk mangfold er for de aller fleste viktig bare på landjorda til tross for at mangfoldet er større under vann. Sakte men sikkert har NJFF sentralt kommet på banen og denne måneden møttes folk fra alle fylkeslagene rundt fjorden i Åsgårdstrand for å sparke igang jobben for oslofjorden. Ligger litt på FB siden deres. Ikke noen revolusjon men en myk start. Håper de kommer sterkere etterhvert. Jeg har vært og er fortsatt imot tråling i fjorden og litt tilfeldig fant jeg dette http://fiskejournale...forbud-skyddar/

En annen som også er kritisk til tråling et helt annet sted i landet fikk så ørene flagret av infolederen for fiskebåtrederne. Jeg sendte han undersøkelsen fra øresund vs kattegat. Ingen tilbakemelding. Kanskje ikke så rart. http://www.nrk.no/ny...msdal/1.8367427

Friluftsfjorden!

Endret av salar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg