Hopp til innhold
salar

Røkkes reketråler?

Recommended Posts

HelgeB, når jeg nevnte frikjøp av 2000 melkekvoter er dette noe som kan bli aktuellt i forbindelse med omlegging i landbruket pga. nye handelsreguleringer vedtatt i WTO og ingen sverting av bønder fra min side . Da må tradisjoner legges ned og det har vi da penger til. Tareskogdøden kan i følge marinbiologer på Flødeviken forskningsst. være et resultat av jordslam fra landbruket. Jeg har aldri skrevet at trålingen har ødelagt tareskogen, men bunnvegetasjonen der man tråler og der vokser ikke tareskogen. Man har såvidt startet opp med utplassering av kunstig tareskog noen få steder. Kunstige rev er også noe man bør satse på. Det ble i sin tid bygget en undersjøisk mur i Drøbaksundet som felle for angripere. Rundt denne muren er det et rikt fiske.

Bygging av rev,tareskog og kultivering av elver og bekker er noe arbeidsløse yrkesfiskere kan drive med. Indre del av oslofjorden er heller ikke akkurat noe avfolkningsområde.

Etter at jeg skrev en artikkel om en ren sportsfiskefjord i Tønsbergs blad har jeg fått endel muntlige negative reaksjoner men ingen har tatt til motmæle i avisen noe jeg tar som et tegn på at jeg har mye rett i det jeg skriver og at det derfor er lurere å legge saken død med taushet. Har fått positive tilbakemeldinger blant annet fra folk som jobber for å få bort lysfiske etter sild og brisling. De holder til i Grenlandsområdet. Svaret de fikk fra departementet eller direktoratet var at det ikke er vitenskapelig bevist at lysfisket har noen negativ innvirkning på fisket. Mot slike vindmøller er det vanskelig å sloss.

Man har brukt milliardbeløp på å rense fjorden og oppnådd gode resultater. Forurenset bunnslam blir dekket til eller tatt bort. Alt er ikke fryd og gammen men å si at disse faktorene er det som holder fiskebestanden nede er feil. Vi som har opplevd vintre med islagt fjord helt ut til Færder vet at etter en slik vinter er fisket veldig bra.Det kommer ikke av at skarven ikke har fått dykket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Forøvrig er jeg for at man beskatter sel,skarv og hegre hardere enn i dag. Hegra er vel totalfredet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det er i alle fall en langt mere interessant å diskutere hvilke faktorer som er årsaken til Oslofjordens "tilstand" enn en masse "seriøs" og lite matnyttig prat rundt uenigheter mellom forskere på 70 tallet....om det så skulle være er noe vi kan lære av dem , er det kanskje i hvilken grad man "pratet seg bort i alle sine seriøse meninger" mens problemet bare har vokst ...og hvorfor skal vi fortsette den tralten??.Riktig nok lærer "forskerne" mere og mere om hvordan vi kan lappe og manipulere naturen til alles fordel...men den faktoren at vi mennesker fremdeles er de største rovdyr kan vi ikke se bort fra ...men det er gjerne det vi gjør når vi all vår saklighet skal skal knytte oss 100% til forskning og benytte deres viten til å "tyne og pine" naturens resurser helt ned til .....ja ..trenger jeg å si noe mere. :roll:

Om 30-40 år kommer våre fluefiske -etterkommere kankje mest sansynligvis å si akkurat det samme om forskerne i dag og det "tomrommet" det er i mellom forskere, fiskere og politikere osv...for de vet nok så mye bedre enn oss i dag.....men jeg vet at vi sitter med viten i den grad at vi kan komme dem i forkjøpet...og hva gjør vi med det .....svært lite for det er alltid et spørsmål om penger og egeninteresse som kommer først i rekken.. <_<

Stå på Salar. :wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forskerne har dessverre aldri blitt hørt men overkjørt av politikere styrt av pressgrupper innen fiskerinæringen.Jeg tror aldri den fjordarmen vi diskuterer har hatt noe kvotesystem .I den store sammenhengen er den ingenting. Men brukt på riktig måte kan den skaffe glede til mange flere og viten om hva som skjer når man fjerner yrkes og fritidsfiske. Sportsfiske i sjøen genererer mer penger enn yrkesfisket både i usa og storbrittania. I tillegg har man alle de andre positive bivirkningene som kanskje er like mye verdt.

De som vil lese om kysttorsken kan finne det på hjemmesidene til naturvernforbundet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skjerve skrev et annet sted på forumet at det ikke er å kaste bort arbeidsplasser hvis man i stedet for dagens komersielle fiske erstatter det med sportsfiske og jeg tenker, endelig en som har skjønt det..

Mest sannsynlig vil man skape langt flere arbeidsplasser enn i dag, men de fleste vil ikke som i dag være direkte synlige. Butikker som øker omsetningen (sportsfiske i sjøen er det fisket som øker mest), turistfiske med overnattinger og båtutleie/skyss. Se på golf hvor det genereres langt mer penger enn det man klarte så lenge man dyrket jorda på tradisjonellt vis. Man kan ikke få alt jordbruksland i Norge til å lønne seg bedre som golfbaner ei heller alle fjorder som sportsfiskefjorder (trolig er oslofjorden den eneste) men å tenke nytt og utradisjonellt er ikke dumt. Det er det som har ført oss videre i utviklingen......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

man kan jo ikke være uenig i fakta som salar skriver, flere steder i usa og kanada har yrkesfiskere måtte omskolere seg til fiskeguider på grunn av utarmede stammer og strengere regler. det er jo også disse som med litt "skole" vil bli gode guider, de kjenner jo tross alt vannet de en gang trålet i rimelig godt.. de tjener også mer penger enn noen gang samtidig som det gynner resten av næringslivet i bygdene rundt også som salar skriver ovenfor. hvorfor ikke i norge også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

man kan jo ikke være uenig i fakta som salar skriver, flere steder i usa og kanada har yrkesfiskere måtte omskolere seg til fiskeguider på grunn av utarmede stammer og strengere regler.

Ja heia Røkke og co som hjalp til med å knekke stammene :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ikke akkurat.. hvordan leste du innlegget? opp ned og bak fram?

når man kommer til et punkt hvor stammer trues med utryddelse så må jo noe gjøres, eller syns du ikke det? og hva er da best, at yrkesfiskerne mister jobben eller at de kan omskolere seg og tjene det "dobbelte"? heia røkke og co? så lenge de holder kvotene så er det ikke de som ødelegger stammene, men reglene og kvotene som er satt som står for den jobben.. var du litt sarkastisk eller trodde du faktisk at jeg vil utarme stammer for å få flere guider? hmmmmmmmmm :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

når man kommer til et punkt hvor stammer trues med utryddelse så må jo noe gjøres, eller syns du ikke det? og hva er da best, at yrkesfiskerne mister jobben eller at de kan omskolere seg og tjene det "dobbelte"? heia røkke og co? så lenge de holder kvotene så er det ikke de som ødelegger stammene, men reglene og kvotene som er satt som står for den jobben.. var du litt sarkastisk eller trodde du faktisk at jeg vil utarme stammer for å få flere guider? hmmmmmmmmm :wink:

Har du lyst å være lønnsgarantist for arbeidsløse fiskere?

Er det noen som seriøst tror at fisketurisme kan komme i neheten av intektene som fiskerinæringen forvalter? Hva med all industri næringen holder liv i, hvilke jobber kan du tilby dem?

Hvordan kan du opprettholde beskjeftigelsen på alle verksteder og underlevrandører som er avhengig av næringen?

Si meg, har du tenkt i det hele tatt eller er det bare impulsiv synsing?

Hva med å komme med et seriøst forslag og ikke denne kortenkte svadaen....

MVH

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan kan du opprettholde beskjeftigelsen på alle verksteder og underlevrandører som er avhengig av næringen?

MVH

HelgeB

Det finnes vel neppe så mange yrkesfiskere her i Oslofjorden til at det genererer mere verdier i arbeidplasser enn de verdiene de tar ut av fjorden.

Dessuten er du uenig med noen her kan du vel komme med litt skikkelig fakta i steden for å av spore av med difuse tanker rundt forskere og annet tull på 70 tallet.... :roll:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det finnes vel neppe så mange yrkesfiskere her i Oslofjorden til at det genererer mere verdier i arbeidplasser enn de verdiene de tar ut av fjorden.

Dessuten er du uenig med noen her kan du vel komme med litt skikkelig fakta i steden for å av spore av med difuse tanker rundt forskere og annet tull på 70 tallet.... :roll:

Oppfatter at Skjerve snakker om næringen generelt og slik svarer jeg også.

Når det gjelder fakta kan ikke jeg se at dun er helt på høyden selv.

Du er bare så opptatt av egne meninger at du ikke leser andres akkurat objektivt.

Lykke til med 1.mai, kan hende dagen får betydning for noen arbeidsløse fiskere om kort tid?

MVH

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det gjelder fakta kan ikke jeg se at dun er helt på høyden selv.

Du er bare så opptatt av egne meninger at du ikke leser andres akkurat objektivt.

MVH

HelgeB

Jaja, nå er vi tilbake i indre Oslofjord og jeg må bare innrømme at den fjorden vet jeg lite om.

Men når det gjelder fiskerier ellers er jeg meget godt informert og er av den formening at før man utaler seg om fiskerier bør man i det minste skaffe seg et minimum av info slik at vi får lagt populistiske oppfatninger til side.

MVH

HelgeB

HEHE.. ^_^ ..i motsetning til visse andre her så har jeg vel neppe kommet med noen som helst klare hentydninger om hva Jeg er "meget godt informert om" eller hva jeg ikke har peiling på ....så ja jeg har mine egne meninger basert på erfaring og ingenting er mere naturlig enn det. Mulig at du ikke er opptatt av egne meninger eller ikke har noen for den saks skyld...men når man er "modig" nok til å bruke så sterke ord som impulsiv synsing og kortenkte svadaen om andres meninger...når man ellers er en "godt informert" herremann, er det noe som ikke stemmer...ikke vet jeg hva det har med "obljektivt" å gjøre.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HEHE.. ^_^ ..i motsetning til visse andre her så har jeg vel neppe kommet med noen som helst klare hentydninger om hva Jeg er "meget godt informert om" eller hva jeg ikke har peiling på ....så ja jeg har mine egne meninger basert på erfaring og ingenting er mere naturlig enn det. Mulig at du ikke er opptatt av egne meninger eller ikke har noen for den saks skyld...men når man er "modig" nok til å bruke så sterke ord som impulsiv synsing og kortenkte svadaen om andres meninger...når man ellers er en "godt informert" herremann, er det noe som ikke stemmer...ikke vet jeg hva det har med "obljektivt" å gjøre.

Gratulerer... :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HelgeB ingen snakker om å legge ned yrkesfiske i Norge!!!!!!!!!!! Det jeg og de andre diskuterer er indre del av oslofjorden. Ingen ser for seg 20 sportsfiskere fiskende langs Varangerfjorden mens tidligere yrkesfiskere står i kø på arbeidskontoret. Oslofjordområdet er ikke truet av avfolkning, stengte butikker eller skoler. Derfor, for n`t gang diskuter ut fra vår lille fjordarm og ikke noe annet. Her hvor hver drammenser disponerer 1 cm strandlinje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HelgeB ingen snakker om å legge ned yrkesfiske i Norge!!!!!!!!!!! Det jeg og de andre diskuterer er indre del av oslofjorden. Ingen ser for seg 20 sportsfiskere fiskende langs Varangerfjorden mens tidligere yrkesfiskere står i kø på arbeidskontoret. Oslofjordområdet er ikke truet av avfolkning, stengte butikker eller skoler. Derfor, for n`t gang diskuter ut fra vår lille fjordarm og ikke noe annet. Her hvor hver drammenser disponerer 1 cm strandlinje.

Sorry Salar, her har vitterlig flere vært innom yrkesfiske i Norge. Bortsett fra det beklager jeg at jeg har bidratt til at tråden har fått en kraftig prolaps. Jeg er bare så glad i å diskutere skjønner du nok.

Ønsker jo villig vekk at din centimeter skal bringe både lykke og hell og viser til at Anne Grete Preus skapte underverker ut av millimetre...... :biggrin:

MVH

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja - det var ment som sarkasme 8)

Men det som er alvorlig er at Røkke og flere andre norske trålredere + oppdrettsnæringa faktisk fisker tomt av viktige stammer rundt om i verden , spesielt der det er stater som ikke har gode regler eller lar seg påvirke av kapital. Dette fører til knapphet av ressurser og dette går igjen utover villlaks m.m

Pollock til fiskepinner rundt Alaska , masse småfisk til laksefor utenfor søramerika , sardiner i Afrika + at noen grådige jævler også kjøper ulovlig russerfisk fra Barentshavet og eksporterer det til EU hvor kontrollen er minimal. Nei - få disse fabrikkskipa av havet og la kystfiskerne slippe til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja - det var ment som sarkasme 8)

Men det som er alvorlig er at Røkke og flere andre norske trålredere + oppdrettsnæringa faktisk fisker tomt av viktige stammer rundt om i verden , spesielt der det er stater som ikke har gode regler eller lar seg påvirke av kapital. Dette fører til knapphet av ressurser og dette går igjen utover villlaks m.m

Pollock til fiskepinner rundt Alaska , masse småfisk til laksefor utenfor søramerika , sardiner i Afrika + at noen grådige jævler også kjøper ulovlig russerfisk fra Barentshavet og eksporterer det til EU hvor kontrollen er minimal. Nei - få disse fabrikkskipa av havet og la kystfiskerne slippe til.

Hvor har du desse påstandene fra? Hvordan kan du finne samenhenger mellom Røkke og fabrikskipa og villaksbestanden??

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I går var det intervju med en heldig/dyktig sportsfisker fra Troms som hadde fått en kveite på 80 kilo på havfiskeutstyr. Han kunne fortelle at det nå var mye mere kveite å få. Grunnen var etter hans og andres mening at man ikke lenger trålte etter reker i fjordene og dermed ikke tok livet av småkveiter. Forskere vil si at det ikke er vitenskapelig bevist, men det spiller jo mindre rolle for dem som oftere får kveite og annen fisk for eks torsk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

( Noe som bør interessere oss fiskere med stang er at bifangst av laks på disse havgående trålerne kan være enormt )
:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

Dette er det dummeste jeg har lest på lang lang tid,trudde det var danske linebåter som fisket etter laks ute i Atlanteren som var ett problem,hvis da dette fisket drives fortsatt...

Nei trur ikke vi ska bekymre oss så veldig mye over den lille reketråleren til røkke 8) det hele er sikkert ett pr jippo, eller noe han starter med for å få tilatelse/fordeler på et eller annet området <_< .Eller kanskje mannen er blitt nostalgisk på sine gamle dager og vil starte med ett næringsfiske på den gode gamle måten :lol: . Som gammel reketrål/torsketrål fisker kan jeg berolige dere om at bifanst av laks :blink: i trål er lik 0 :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fangst av smålaks tatt med overflatetrål av russere i Barentshavet er anslått til 1 000 000 stk. Kan,såvidt jeg husker, unngås ved å senke trålen 50 cm. All tråling i fjordene er skadelig og en samfunnsøkonomisk ulønnsom og miljøødeleggende måte og høste på. All predatorfisk er glad i reker noe dessverre også vi er, og det er vi som vinner kampen om maten..............

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fangst av smålaks tatt med overflatetrål av russere i Barentshavet er anslått til 1 000 000 stk. Kan,såvidt jeg husker, unngås ved å senke trålen 50 cm. All tråling i fjordene er skadelig og en samfunnsøkonomisk ulønnsom og miljøødeleggende måte og høste på. All predatorfisk er glad i reker noe dessverre også vi er, og det er vi som vinner kampen om maten..............

Jeg er selfølgelig enig med deg i dette, og som du sikkert vet er overflatetrål forbudt og har vært det siden 1978 i Norge. Tidligere Sovjetunionen fulgte opp noen år senere. Men i norsk farvatn har dette vært forbudt lenge. Når det gjelder å utøve kontroll er ikke det så lett så lenge Russerne ikke har noe effektivt oppsyn.

Fjordfiske etter gytebestander er forkastelig. Lofotfiske foregår på gytebestand og er helt klart lite heldig og samtidig forskyver det muligheten for å opprettholde en god bestand. Lofotfiske er bare et eksempel, i mitt nærområde foregår det samme i Borgundfjorden ved Ålesund. Dette er eksempler på hvordan kystfiskerene spenner ben på eget næringsgrunnlag. Jeg er enig i at den havgående flåten har sine svin på skogen men kystfiskerne må ta ansvar for sitt fiskeri og ikke automatisk skyve alt ansvar over på andre.

Mvh

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som jeg har gjettet på tidligere : Løyve på rekebåt = båt = brygge = kjekt å ha på tomta. :biggrin:

He he :biggrin: akkkurat, kan ikke se noe problem i det.

sjønne ikke hvorfor Røkke`s tråler blir ett tema her <_< det er da reketrålere i Oslofjorden idag også, og har da vært det i flere ti-år :blink:

Synes det bare e artig at han bygger en helt ny tre båt på 49 fot for å drive me reketråling :biggrin: ,men kanskje det e norges største folkesykdom vi ser ett utslag av her(svartsjuka) <_< på forumet.

Det er nå forresten flott å se at man diskuterer forvaltninga av fiskerikdommene og at dere er oppriktig opptatt av dette. Var selv fisker på 70-80 tallet i Barentshavet på kystbåter og trålere og har fortsatt kontakt med fiskere. Jobbet også ett par år som kontrollør i fiskeridiretoratet og var da med på å kontrollere norske, færøyske,spanske,portugisiske og russiske trålere...Ska ikke si hvilken nasjon som var verst når det gjelder å ikke holde seg til regelverket, men siden de russiske trålerne er nevnt her på forumet, så er det min mening at de nok var mer lovlydige,før normenn begynte å investere i denne flåten, og å utstyre dem med skikkelige tråler, å lære dem trålfiske.... :blink:

Endret av Biro Fiolinstreng

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For min del har dette ingenting med misunnellse å gjøre, men er et spørsmål om hvordan man skal høste indre del av oslofjorden. Skal det være fritt fram eller skal man se det hele i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Jeg er ikke i tvil om hva man bør velge og da kan man ikke si at en reketråler til ikke har noen innvirkning selv om akkurat denne neppe vil gjøre store innhogg. Men når vil noen si at nå er det nok?? Er det ti,tjue, hundre eller fler? Man kan naturligvis si at det regulerer seg selv, men når ,som i dette tilfellet,rekene er borte går det ut over andre fiskeslag. Slik er det i en liten fjordarm, slik er det i Nordsjøen.. Det er på høy tid selv om det er alt for sent at debatten om ressursene kommer opp Det sitter alt for mange museeumsvakter rundt omkring som er opphengt i at alt skal være som før. De er livredd for nye tanker ettersom det vil bevise at de i årevis har tatt feil.........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He he :biggrin: akkkurat, kan ikke se noe problem i det.

sjønne ikke hvorfor Røkke`s tråler blir ett tema her <_< det er da reketrålere i Oslofjorden idag også, og har da vært det i flere ti-år :blink:

Synes det bare e artig at han bygger en helt ny tre båt på 49 fot for å drive me reketråling :biggrin: ,men kanskje det e norges største folkesykdom vi ser ett utslag av her(svartsjuka) <_< på forumet.

Det er nå forresten flott å se at man diskuterer forvaltninga av fiskerikdommene og at dere er oppriktig opptatt av dette. Var selv fisker på 70-80 tallet i Barentshavet på kystbåter og trålere og har fortsatt kontakt med fiskere. Jobbet også ett par år som kontrollør i fiskeridiretoratet og var da med på å kontrollere norske, færøyske,spanske,portugisiske og russiske trålere...Ska ikke si hvilken nasjon som var verst når det gjelder å ikke holde seg til regelverket, men siden de russiske trålerne er nevnt her på forumet, så er det min mening at de nok var mer lovlydige,før normenn begynte å investere i denne flåten, og å utstyre dem med skikkelige tråler, å lære dem trålfiske.... :blink:

Har ikke noe i mot han jeg, self. kunne jeg tenke meg å ha de samme økonomiske forutsettninger som han hvem ville ikke det ?

Kun en gjetting fra min side, og jeg hadde gjort det samme dersom det var eneste mulighet til å få bygge brygge på tomta. Hva han skal med båten er ikke mitt problem.

Tørrflua

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

To tusen besøkende hadde jeg ikke tenkt da jeg startet opp for lenge siden. Min mening med å diskutere også høsting i sjøen er vissheten om at ikke alle kan høste fritt og så mye de vil. Akkurat i disse dager hører man folk triumferende fortelle at de har fått 200 eller 400 pir (små makrell). Hva skal du med 400 makrell lurer jeg på og svaret blir da gjerne "gi bort".. Til høsten ville fisken veid dobbelt så mye. Ingen normal bonde gyver løs på potetene så lenge de er små så hvorfor skal man ta opp mer enn man trenger bare fordi det henger fem små pir hver gang man slenger snøret i vannet. Slikt kan man skrive om i avisa for, om mulig, å få igang en debatt. Jeg kaller slik oppførsel idiotisk.

God sommer til alle som bruker sjøen til annet enn å bade i, og husk at indre del av oslofjorden som ren sportsfiskefjord kan bli norges desidert beste helårs fiskevann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg