Hopp til innhold
CatchAndFreeze

Årets julepresang

Recommended Posts

Har overbevist familien at vi skal kjøpe oss lavo til oss selv som familiejulepresang - ungene er begeistret mens kona later som hun er enig :blink:

Koselig med noe som hele familien kan ha glede av og gjøre sammen tenker hun sikkert for seg selv :roll:

( har ikke nevnt at fiskebuddyn og jeg skal fiske et nytt sted i sommer hvor vi ikke har innkvartering )

Men siden jeg aldri har eid en lavo så er jeg takknemlig for noen råd om hva som bør velges.

Lettvektslavo og bål/ovn - er det en bra kombinasjon eller må man handle dyrt ???

Ovn er vel et must for å få tørket dyvåte fiskeklær i massivt regnvær .......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har brukt lavvu noe, senest i sommer hvor vi hadde med oss en Helsport lettvekt 16manns lavvu inn på vidda. I utgangspunktet er bål og lettvekstlavvu en dårlig kombinasjon da duken ikke tåler gnister, men når lavvuen var så stor som denne var det ikke noe problem. Vi fyrte (naturlig nok på finnmarksvidda) kun med bjerkeved og denne lager lite gnister, men bålet var til tider stort uten at det ble noe mer problem. Alternativet er som du sier ovn, men da er det straks mye mer å bære på. En passe stor lavvu med skikkelig duk er nok å anbefale hvis du planlegger å fyre bål i alle fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lå en uke i Helsport sin billig-lavvu i sommer. Fyrte ikke opp bål inne, været var så bra at vi satt ute hele tiden, men trivselen ved å kunne stå oppreist, ha god plass både til høyre og venstre er grunn nok til å velge lavvo kontra vanlig fjelltelt.

Selvfølgelig er vekten en bakdel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en del netter både sommer som vinter i en lavo fra Jutul. Skikkelig solide saker! Sjekk de ut. Dyre men jeg påstår at de er verdt det. Kvalitet tvers igjenom.

Tåler bål, ja!

mjoff

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi har brukt lavvu i over ti år nå, de siste 5-6 av dem er det kun lett-utgaven. Kan ikke si annet enn at det anbefales. Vi bruke rikke ovn eller åpen old inne. Vi har opplevd at det å koke kaffe inne er ofte nok til å bringe varmen i "stua". På den andre siden kan jeg ikke si at vi utsetter oss selv for ekstreme forhold heller.

Det var kun i Montana at det var en del minusgrader ute.

Det som jeg synes er en fordel er å skaffe seg et teltbunn, du holder funktigheten ute og får litt isolering på samme tid... og så blir fruen fornøyd at det ikke er så "møkkete inne" :)

Skal dere til Finnmark eller andre steder som er velsignet av små flygende dyr da kan du tenke på å investere i netting for i hvertfall barna. Det funker veldig bra.

Hilsen

Peter Ross

P.S. Bruker du lavvu utenfor Skandinavia blir du veldig fort kjent med andre mennesker.... :P

Endret av PeterRoss

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du ikke er innteressert å legge alt for mye kroner i det og er usikker på om du kommer til å trives bra med det , kan du i alle fall få en bra lavvu (helsport) på XXL i god kvalitet og grei pris..(2-3000).prisene er uten innertelt og bunn .Bunn lager mann selv av en presenning.

Ellers så har Bison telt også bra telt til gode priser .

XXL

Bison telt

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har brukt to typer lavvuer, Tentipi(teit navn, het Moskuselkåtan før) og div. Helsportvarianter. Det er ikke tvil om at Moskuselkåtan er bedre, spesielt merker merker man det godt når det er kaldt og/eller dårlig vær. Moskuselkåtan har vunnet alle lavvutester jeg har sett, mens Helsport aldri når helt opp. Folk skryter av Venor som er produsert i Karasjok, har aldri brukt dem, men de bruker å ende på andreplass i lavvutester :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har både lettvekter/enstangs og bomul/flerstangs venor (12-14). Synes de er konge jeg. Men lavvu mener jeg passer best til minimum ukes leir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har overbevist familien at vi skal kjøpe oss lavo til oss selv som familiejulepresang - ungene er begeistret mens kona later som hun er enig :blink:

Koselig med noe som hele familien kan ha glede av og gjøre sammen tenker hun sikkert for seg selv :roll:

( har ikke nevnt at fiskebuddyn og jeg skal fiske et nytt sted i sommer hvor vi ikke har innkvartering )

Men siden jeg aldri har eid en lavo så er jeg takknemlig for noen råd om hva som bør velges.

Lettvektslavo og bål/ovn - er det en bra kombinasjon eller må man handle dyrt ???

Ovn er vel et must for å få tørket dyvåte fiskeklær i massivt regnvær .......

Hei C&F!

Som hobbysame så har jeg fått annledning til å tilbringe en del tid i forskjellige typer lavvo'er så dette vil jeg si:

- Hva er dyrt for deg? billigere teltet er, jo dårligere er kvaliteten på duken (motstand mot gnister, skarpe kvister, uv-stråler, hardhendte unger og dyr).

- Hvor mange skal du ha plass til?

- Vekt, skal du bære den på ryggen? trekkes inn med pulk? rett ved vei av ett eller annet slag? (Dette er vurderinger du bør ta i forhold til vekt og kvalitet (størrelse og type duk))

- Ovn kontra bål (ovn er IKKE et must for å få tørket våte klær!!):

Possitivt= Bål er lik sjarm, lukt lys og god varme. Grillmuligheter ol er gode, samme med kokkemulighetene.

Negativt= Gnister som kan anntenne/lage irriterende hull i soveposer, liggeunderlag, teltduk ol. Ved feil fyring, mye røyk som fyller hele teltet og jager ut folk og fe (et pluss når det er mye mygg ute!). Opptar forholdsvis stor plass av gulvarrealet (med sikkerhetssone osv).

Possitivt= Ovn gir også god varme, og utnytter veden bedre, spessielt ved fyring vinterstid! Slipper gnister og røykproblemer, og gir bedre plass i teltet! Med en ovn, så følger det med en hette for å ha over teltåpningen øverst i teltet, den store fordelen her er at du slipper regn inn i lavvo'n, og frigir mere tørkeplass.

Negativt= Ovnstypen som er formet som et rør, gir små kokemuligheter! gir lite eller intet lys. tungvindt å drasse med seg på lengere turer til fots.

- Bunnduk, her kommer det inn faktorer som når på årstiden, hvor store barn er det som skal romstere rundt der inne, vekt osv, men i utgangspunktet så vil en bunnduk gjøre det "rensligere og ryddigere" og tørrere inne i lavvo'n.

- Duk av rip-stop tåler lite gnister men er lett og bære. Duk av lerretsstoff tåler mye, men er tyngre.

Du har lavvo'er som kommer med en midtpåle (grei og henge ovnen i!), klassisk lettvektstypen. Her må du ofte være nøye med valg av leirplass for å få strekt duken skikkelig! Lavvo'er med flere stenger er bedre sånn, men så får du gjerne problemer med vekta. Men obs, hvis du ikke er så nøye med å ta med ovn, så lager du kjapt stenger selv, av raier fra skogen rundt leirplassen, og sparer mye vekt.

Produsenter har andre nevnt, så det unnlater jeg (med et hederlig unntak). Hvis pris ikke spiller noen rolle, og du (eller andre som leser dette) setter komfort og plass i høysetet, sjekk ut www.holmslet.no og teltet som heter Taiga!! Fordelene med dette teltet kontra lavvo, ser du sikker gangske kjapt! dette er min våte drøm :wink: men er en "smule" for dyrt for meg :unsure: . Har Riverside (en av de første han lagde for salg), og dette er kongetelt :biggrin: Dette var dagens reklame :wink:

Mvskittfiskeh

Eivind S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

[...]

Produsenter har andre nevnt, så det unnlater jeg (med et hederlig unntak). Hvis pris ikke spiller noen rolle, og du (eller andre som leser dette) setter komfort og plass i høysetet, sjekk ut www.holmslet.no og teltet som heter Taiga!!

[...]

Mvskittfiskeh

Eivind S

Feil i link, prøv: http://www.holmeslet.no/taiga/taiga_textpage.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg