Hopp til innhold
tassn

Sjøørretlandet

Recommended Posts

Hehe :biggrin: Tar gjerne en sånn jobb jeg 8)

Skulle gjerne vært flue på veggen og hørt oddsene for SØ blant forskerene før de fikk svaret.

Tippet oppdrettsfisk ja, da disse ofte har mye flere prikker enn villaks og derfor ved første øyekast kan forveksles med laks. Og oppdrettsfisk er vel litt nærmere enn SØ :) Men man blir aldri utlært.

Og det er vel sånn at selv skjellprøver ikke trenger gi rett svar mht art? Vanskelig dette nå som det også begynner å dukke opp hybrider, men det gir jo mange artige diskusjoner :biggrin:

Vil ikke framstå som noen ekspert eller besservisser, men vil bare mane til litt edruelighet mht stor Sjø-ørret. Og for all del, jubelen og gleden over en sånn kjempefisk på femmer utstyr er helt på sin plass :) Har bare laksepers på 12 kg og blir jo passe flau når jeg omgås dere storgutta fra Finnmark som jo nesten uten unntak har perser over 15 kg !

Har vel allerede i år vært avbildet to store fisker i norske fiske/villmarksblader som ut fra bildene må være laks men som opplyses å være SØ......

I etterpå-klokskapens og sansynlighetens navn så ser jeg ogå nå de trekkene som skiller denne laksen fra sjøørret :blink: Men det er ikke spes på haleroten, men på "lakse glansen" og "lakse prikkene" den har på ryggen. Men den ALLER sikreste metoden ble jeg klar over etterpå da jeg leste Aschoughs Store Fiskebok. Antall skjell fra fettfinnen til sidelinjen er 10-13 på laks, mens sjøørret har flere. Dersom denne metoden var bedre kjent så hadde vi sluppet slike falske "sjøørettrekorder". Men det hadde ko blitt mindre diskusjoner da :wink:

Jeg er også enig ang alle tidligere s.ø rekorder som har vært avbildet i blader og aviser som har vist seg å være laks. Der har man lett kunne se at det er laks, bortsett fra min da, he,he.... :wink: Noen av de "groveste" er gyteklare laks :mellow: Men alle disse bunner vel i mangel på kunskap, de fleste har ikke sett en gyteklar laks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Antall skjell fra fettfinnen til sidelinjen er 10-13 på laks, mens sjøørret har flere.

Sjø-ørreten kan ha 13-16.... Hva hvis den har 13? :wink:

Hadde vært interessant om noen eksperter/fagfolk kunne gi svar på hva som vektlegges når en bestemmer art :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe...håper begrepet "klovner" ikke ble tatt ille opp...det er langt fra mine ord. Men var nesten som om hele fiskernorge trakk et lettelsens sukk og utbrøt i kor "hæ?! Var det ikke det jeg sa?" da det kom fram at det var laks. Som Lars Lenth påpeker; folk er sjalu og smålig :biggrin:

Er ikke sjøørret så og si sett på som ufisk i Finnmark uansett, da? :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke sjøørret så og si sett på som ufisk i Finnmark uansett, da?

Blandt noen, men IKKKKKEEE for meg!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ett annet spörsmål som jeg har tenkt på, er: Hvor mange SÖ har blitt Laks i statestikken. Har en liten anelse om att en del större SÖ har blirtt til laks. I hvertfall på hösten.

Föles som att SÖ er en annen rangs fisk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg