Hopp til innhold
tassn

Sjøørretlandet

Recommended Posts

Synes filmen var bra. Ser for meg det er vanskelig å lage en veldig bra sjøørretfilm. Filmen er underholdende, men det er en god del "dødtid" under fiskingen (akkurat som sjøørretfiske virkelig er). Så det virker som at Lenth/Nilssen har hatt det vanskelig for å fått til bra film materiale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har nå sett filmen 3 ganger og det blir terningkast 1- Takk meg til Cracking the code ++++ :lol: :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har nå sett filmen 3 ganger og det blir terningkast 1- Takk meg til Cracking the code ++++ :lol::lol:

Sikker på at du ikke bør se den en 3-4 ganger til, sånn at du er sikker på at det virkelig er en terningkast1 :lol: ?

For meg ville en terningkast 1 film blitt sett 1/2 gang, men noen liker kanskje litt selvplaging :P ? Beklager, ikke meningen å være for spydig :wink: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sikker på at du ikke bør se den en 3-4 ganger til, sånn at du er sikker på at det virkelig er en terningkast1 :lol: ?

For meg ville en terningkast 1 film blitt sett 1/2 gang, men noen liker kanskje litt selvplaging :P ? Beklager, ikke meningen å være for spydig :wink: .

Denne tråden + et par andre hint sier meg at jeg bør bestille Cracking the code DVD'n .... 8)

Men dårlige filmer ser jeg stort sett bare raskt gjennom. 3-4 ganger?? :blink:

Kanskje en bør innføre negative terningkast :wink: eller kast under bordet.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne tråden + et par andre hint sier meg at jeg bør bestille Cracking the code DVD'n .... 8)

"Cracking the code" er en bra film... Men, det er av og til vanskelig å sammenligne så totalt ulike filmer som "Sjøørrettlandet" og "Cracking the Code". Jeg har sett begge filmene 5-6 ganger, og liker begge godt. Sjøørrettlandet bygger jo mye på kommentarene, dialogen, humor og historien ( noe jeg setter pris på), mens i "CDC" er kun det en person, Henrik Mortensen, som fisker, kommenterer og underviser. Begge filmene er absolutt verdt pengene. Nå har jeg også de to foregående filmene til Mortensen, og det er helt andre "triggere" hans filmer treffer enn "TF1 / TF2 / SØ". Skulle vi lage en link på filmer som jeg definitivt ikke opplever som et "bestbuy", ville rimelig sikre kandidater være: "Flugfiske i Mongoliet", "Fluefiske i Norrbotten", samt "Sølvlaks i Canada".

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøørettlandet filmen er så kjedelig, at den kan den brukes hyppig som søvnfremkallende aktium.

Jeg kjøper ikke film for å sitte å gjenskape de mange timer med venting/speiding/ etter fisk. Da forventes det litt mer action enn som så her er tilfelle.

Nei Cracking the code er en film jeg jevnt og trutt snurrer. Interessant osv. Har du den ikke, så løp og kjøp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Cracking the code er en film jeg jevnt og trutt snurrer. Interessant osv. Har du den ikke, så løp og kjøp

Med visse forbehold, vil jeg si !

For de som har de tidligere filmene med Mortensen(The perfect cast og Distance and delicacy), er det ikke mye nytt å finne i denne filmen ! Min mening :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HHeeee er det noe galt med din dvd spiller da... :P:P:lol: :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du verden Fru Lucky Fly, så mange trønderaviser du leser.... :biggrin:

en kommentar fra avisa som jeg er enig i er:

"Sjøørretlandet inneholder ikke all verdens fisketips, og jeg savner litt om fluevalg, snører, stang og snelle."

Det hadde gjort en god film, enda litt bedre

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du verden Fru Lucky Fly, så mange trønderaviser du leser.... :biggrin:

:biggrin: Lese trønderaviser hver dag, ja. Åssen skal jeg ellers overleve ventetida og lengselen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En femmer på min terning :biggrin:

Kapittelet om Pøsen nærmer seg skremmende mye om det jeg drømmer om av fiske! Tenk vestlandet på femtitallet, tørrflue og sjø-ørret!

Skrauthakket: Sjø-ørret,sjø-røye,laks, og harr i samme elv.... Må være Finnmark selv om artikkelen i Fluefiske 2006 antyder Troms.

Pål Krogvold er jo en av "heltene" og bra at han er med i filmen, likte også første delen selv om det ikke ble så mange fisk på land... Men sånn er jo fiske :)

PS! Ekstrasporet fra Lakselv kunne med fordel vært unlatt..... Rop, skrål og banning for en SØ som helt klart er en laks....

Rask avliving av fisken burde også væt på sin plass. Ser jo tydelig på amatørklippet at det er en laks..... Virker som om fiskeren har artsbestemt fisken før den er på land.

Men kjøp filmen Sjø-ørretlandet!

Endret av moby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ekstrasporet fra Lakselv kunne med fordel vært unlatt..... Rop, skrål og banning for en SØ som helt klart er en laks....

Rask avliving av fisken burde også væt på sin plass. Ser jo tydelig på amatørklippet at det er en laks..... Virker som om fiskeren har artsbestemt fisken før den er på land.

8) Først og fremst så synes jeg at amatøropptaket var sjarmerende i sin ærlighet. Mye skrål og bannskap? Det er jo Finnmark! 8) og fisken er 20 kg! :lol: Jeg synes det er meget bra at Sherpa ikke gikk samme veien som Minde & Co og dekket alle "ufine ord" med BEEEEP-lyden. (Da hadde det vært svært lite igjen av lydsporet :biggrin: ).

Jeg tar av meg hatten for moby som er så flink til å artsbestemme fisk. Resten av Norge måtte vente på DNA testresultater.

Etter min mening er "Sjøørretlandet" er svært god produksjon. Nilsen-filmingen har etterhvart blitt standarden som andre fiskefilmmakere måles opp mot. Filmideen er OK, dog lang i fra revolusjonerende. Jeg savner ikke utstyr/fluetips - fordi det er slik at du øker film/bok volumet med 25% uten å si noe nytt og kanskje går det på bekostning av "hovedsporet" i produksjonen. Det jeg synes man kunne ha utnyttet litt bedre var tilstedeværelse av noen av de mest profilerte fluefiskepersonligheter i Norge. I stedet danner de en blek bakgrunn til et stadig voksende ego til filmens hovedperson.

Hilsen

Peter Ross

Endret av PeterRoss

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

8)

Jeg tar av meg hatten for moby som er så flink til å artsbestemme fisk. Resten av Norge måtte vente på DNA testresultater

Hilsen

Peter Ross

Hehe, men se nå litt på halerota på fisken. Helt åpenbart laks..... eller? Merk også at det er noen i fiskelaget som ganske tidlig nevner laks.....

De nevner vel (?) "verdensrekord" allerede under filmingen?

Illustrerer kanskje litt hvordan sportsfisket har utviklet seg.... kanskje derfor jeg likte sekvensene i Sjø-ørretlandet hvor de ikke fikk fisk... 8)

Det å fiske er målet, ikke å få størst/mest fisk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

sjøørret landet har en suveren 5 hos meg å! ikke den filmen med mest fisk kanskje, altså SØ. men en genial film med blanding av humor å fiske. av scenene likte jeg skrauthakket best, gjor ikke noe å få litt brunørret med i filmen :biggrin:

å ekstraklippet fra lakselv syns æ helt klart er på sin plass! :biggrin: ekte fiskeglede, det lik vi.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisken veide 20kg ble tatt på 4/5stang og 0.25. Dæken man er bra sjalu om man syns at dette er uinteressante saker. Synd at gutta var så raske med å anslå sjøørret; pga det ble Norges "klovner" i stedet for helter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke sett denne tråden før nå da jeg har vært måneder på havet.

Hehe, men se nå litt på halerota på fisken. Helt åpenbart laks..... eller? Merk også at det er noen i fiskelaget som ganske tidlig nevner laks.....

Kanskje ikke så rart at man trur det er laks før den er landet, og også er i tvil etter landing, det er nemlig ikke så vanlig med sjøørreter over 15kg. Hvordan kan man forresten vite helt nøyaktig hvordan (halerota på) en s.ø på 20kg ville sett ut? Det er nemlig ingen som har sett en slik fisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det noen som vet om (eventuelt hvor) det er mulig å få tak i flere filmklipp av en snikende Krogvold (i svarte neoprenbukser) fra 70- og 80-tallet???

Det var en utrolig tøff filmsnutt! 8) :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrauthakket: Sjø-ørret,sjø-røye,laks, og harr i samme elv.... Må være Finnmark selv om artikkelen i Fluefiske 2006 antyder Troms.

Bare litt pirk; du finner alle disse 4 artene i Målselva (Troms). Finnmark er imidlertid ikke akkurat et dårlig tips dersom noen skulle være så lite oppfinnsomme at de har tenkt å jakte på denne plassen. Men kast nå ikke sommeren bort på det da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke sett denne tråden før nå da jeg har vært måneder på havet.

Kanskje ikke så rart at man trur det er laks før den er landet, og også er i tvil etter landing, det er nemlig ikke så vanlig med sjøørreter over 15kg. Hvordan kan man forresten vite helt nøyaktig hvordan (halerota på) en s.ø på 20kg ville sett ut? Det er nemlig ingen som har sett en slik fisk.

De nevner vel (?) "verdensrekord" allerede under filmingen?

Ordet verdensrekord er aldri nevnt under filmen. Og jeg trudde aldri det var s.ø før den var på land, da jeg så den nært i vannet så det ut som en s.ø, men jeg kunne aldri tru det var det p.g.a størrelsen. "Landeren" sa at han syntes det liknet en sjøørret da han så den nært i vannet.

Synes forøvrig det er fint at vi har slike eksperter som deg Moby, du burde få jobb som "artsekspert" i Villmarksliv eller IGFA. Eller kanskje hos NINA, der var det klart flertall av forskerene som mente det var s.ø utfra bilder og video. Vel, du behøver kanskje fortsatt litt trening, du tippet nemlig fisken som oppdrettsfisk under diskusjonen her tidligere i høst.

Hilsen hele norges "Fiskeklovn" :wink:

Hehe :biggrin: Tar gjerne en sånn jobb jeg 8)

Skulle gjerne vært flue på veggen og hørt oddsene for SØ blant forskerene før de fikk svaret.

Tippet oppdrettsfisk ja, da disse ofte har mye flere prikker enn villaks og derfor ved første øyekast kan forveksles med laks. Og oppdrettsfisk er vel litt nærmere enn SØ :) Men man blir aldri utlært.

Og det er vel sånn at selv skjellprøver ikke trenger gi rett svar mht art? Vanskelig dette nå som det også begynner å dukke opp hybrider, men det gir jo mange artige diskusjoner :biggrin:

Vil ikke framstå som noen ekspert eller besservisser, men vil bare mane til litt edruelighet mht stor Sjø-ørret. Og for all del, jubelen og gleden over en sånn kjempefisk på femmer utstyr er helt på sin plass :) Har bare laksepers på 12 kg og blir jo passe flau når jeg omgås dere storgutta fra Finnmark som jo nesten uten unntak har perser over 15 kg !

Har vel allerede i år vært avbildet to store fisker i norske fiske/villmarksblader som ut fra bildene må være laks men som opplyses å være SØ......

Bare litt pirk; du finner alle disse 4 artene i Målselva (Troms).

Ja det er jeg klar over, men ser en litt på topografien så tyder det på Finnmark. Kanskje det er i Lakselv?

I Målselva finnes det i tillegg bl.a. gjedde og lake.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I Målselva finnes det i tillegg bl.a. gjedde og lake.

Det gjør det vel forsåvidt i Lakselvvassdraget også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det gjør det vel forsåvidt i Lakselvvassdraget også...

Samt abbor, og ikke minst (ferskvanns) sandskrubb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

PS. vedr. artsbestemmelse av laks og sjø-ørret.

Sitat fra Jan Johansons praktverk LAKS:

" ... en laks som har gytt tidligere, har flere prikker eller flekker på framkroppen og hodet enn en som ennå ikke har gytt. Disse flekkene er etterlevninger etter gytedrakten som de bar tidligere. Den uinnvidde kan lett bedømme fisken til å være stor sjø-ørret. Noen mener til og med at det er en hybrid, det vil si en krysning mellom laks og sjø-ørret."

fra s. 60 i boka Laks av Jan Johanson

Del dette innlegget

Lenke til innlegg