Hopp til innhold
tassn

Sjøørretlandet

Recommended Posts

Filmen var og få over disk i går og jeg har akkurat nå sett den ferdig(ett h****** og jobbe kveldskift med en DVD liggende i sekken og ingen mulighet til og se den) .

Må si att første inntrykket er litt skuffende alltså , og det er fisket i sjøen som trekker ned for meg. det er rett og slett kjedelig og se noen bare kaste, kaste og kaste .

Elve sekvensene derimot er i god gammel Nilsenstil, dvs nydelig filming og masse flott takes av fluer og stor grom fisk.

Regner med at inntrykket mitt retter seg litt opp når jeg ser ekstra matriellet i morgen.

Dette er også en kort film, ca 1 time bare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Takker&bukker... Åpent for alle, eller kun de med invitasjon..? :wink:

i mailen jeg fikk var det kun 10 ledige plasser, hvor de kjappeste til å respondere fikk plassene..

Ellers.. så kan man altså registrere at filmen er i salg over disk, før at direktekunder ( så langt for medlemsfordeler) mottar filmen...

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har nettopp sett den.

Synes at den var knallbra,mye bra filming det var også artig å se lenth perse med en brunørret på ca tre og en halv kilo på tørrflue.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Beklager tmags, du har en rekk gode poenger, men akkurat denne kjøper jeg ikke :) . Dersom man må snakke med skaperen for å klare å forstå budskap og historien er det kanskje på tide for skaperen å tenke alternative måter å presentere budskapet. Du kan heller ikke forvente av seer, leser, lytter at hun skal tenke; "hmmm, dette var jaggu kjedelig, men det blir sikkert spennende dersom jeg tar kontakt med skaperen" :roll: . Og blir filmen, boka bedre om man tenker på hvem som har laget den? Det er opp til skaperen å forsøke å få fram budskapet/historien, ikke anmelderen.

Å sammenligne med noe seere/lesere kjenner fra før er vel naturlig, og i vår lille verden har det vært få referanser, så det er nokså naturlig å bruke de vi har. Kankje blir din film den nye referansen som neste filmer må måles mot?

"We are only in it for the money"? Hvordan skal en anmelder forholde seg; forsøke å finne ut om skaper/produsent/distributør har idealistiske mål , og vurdere filmen/boka etter dette? Skal en anmelder la være å si sin mening om produktet fordi skaperen "har ofret noe for å kunne gi noe til 'fellow anglers'."?

Og dette er ikke kritikk av din film eller Sjøørretlandet, så spark på skinneleggen til meg selv for avsporing :) nok en gang.

Redd vi er off topic og lite interessante nå :)

En fluefiskefilm er ikke nødvendigvis som andre filmer. Det er det vi må forstå. Allikevel blir den sett som andre filmer. Jeg er enig i at budskapet bør antydes av skapere, og helst da på coveret. På min film står det "en fluefiskeguide". Hadde jeg laget filmen som en ren underholdningsfilm ville den vært halvparten så lang, mindre informativ og dermed hadde det ikke vært "en fluefiskeguide" lenger. Sammenlignes denne med TFL1 og 2 vil den selvfølgelig fremstå som kjedelig, fordi den er spekket med masse ren, tørr info. Det er således to forskjellige typer produkter formidlet gjennom samme medium. Nærmest som "Flyt" og "Fluebinding med Nye Materialer", og det er da ingen som setter disse opp mot hverandre.

Hvordan skal en anmelder forholde seg? Først spørre seg selv to spørsmål: 1. Har jeg kunnskapene til å anmelde noe som helst (kjedelig/ikke kjedelig holder liksom ikke) og 2. HVA er det jeg anmelder? (Er det "Flyt" eller "Fluebinding med Nye Materialer". Det tror jeg vil være en god start. :)

Men jeg har liksom brent kruttet nå. Har fått ut den lille frustrasjonen jeg hadde rundt emnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har sett filmen 3 ganger allerede i dag, og personlig syntes jeg den var helt konge :roll:

Eneste som ikke er helt på høyden er selve coveret på dvd'n, det er full krise, men det betyr selvfølgelig ingenting :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En fluefiskefilm er ikke nødvendigvis som andre filmer. Det er det vi må forstå. Allikevel blir den sett som andre filmer. Jeg er enig i at budskapet bør antydes av skapere, og helst da på coveret. På min film står det "en fluefiskeguide". Hadde jeg laget filmen som en ren underholdningsfilm ville den vært halvparten så lang, mindre informativ og dermed hadde det ikke vært "en fluefiskeguide" lenger. Sammenlignes denne med TFL1 og 2 vil den selvfølgelig fremstå som kjedelig, fordi den er spekket med masse ren, tørr info. Det er således to forskjellige typer produkter formidlet gjennom samme medium. Nærmest som "Flyt" og "Fluebinding med Nye Materialer", og det er da ingen som setter disse opp mot hverandre.

Hvordan skal en anmelder forholde seg? Først spørre seg selv to spørsmål: 1. Har jeg kunnskapene til å anmelde noe som helst (kjedelig/ikke kjedelig holder liksom ikke) og 2. HVA er det jeg anmelder? (Er det "Flyt" eller "Fluebinding med Nye Materialer". Det tror jeg vil være en god start. :)

Men jeg har liksom brent kruttet nå. Har fått ut den lille frustrasjonen jeg hadde rundt emnet.

En anmelder bør vel spørre seg: 1. Likte jeg filmen eller ikke? 2. kan jeg anbefale filmen videre eller ikke?

Det er slett ikke så vanskelig å ta ett standpunkt :)

Det er snakk om en film... Ikke en medisin mot kreft :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En fluefiskefilm er ikke nødvendigvis som andre filmer. Det er det vi må forstå.

Tror det er viktig å holde tunga litt rett i munnen.. Prater vi om anmeldere som "lever" av å publisere sine vurderinger, eller kjøpere av et produkt som benytter fora som FFN til å si hva vi mener ?... Jeg kan være enig i mye av det du skriver dersom vi snakker om den første gruppen, men dersom vi de to punktene skal gjelde den andre gruppen er jeg tydelig uenig.. I noen tilfeller er faktisk "kjedelig / ikke kjedelig" helt OK. Man har rett til en mening, uansett om man er utdannet innenfor et spesialfelt, eller ikke.

Er fluefiskefilmer så annerledes ??. Filmer har vel i stor grad som oppgave å enten underholde eller informere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utrolig kul film, med bra vekting av humor og fiske, spesielt morsom var harrscenen til Fismen :biggrin: . Kanskje litt vel mye kasting i første del av filmen, men den bygges godt oppover mot stadig større klimaks og større fisk, en meget bra vri var også å inkludere et knippe personer vi ikke tidligere har sett i TF 1 og 2.

Det må også legges til at 1 stk full kinosal med stemte fluefiskere er en meget god bonus for filmopplevelsen og jeg gir all honnør til Nilsen&Co som klatre å fylle Frogner Kino. Mycket bättre sammenlignet med trange ståplasser på Villmarkshuset...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Rams

De siste månedene har det blitt noen timer fiskerelatert DVD, og dette er i korte ordelag den beste filmen jeg har sett på lenge!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jepp.. filmen er bra,absolutt.. Nå har jeg kun sett den en gang ( for noen minutter siden ), og jeg likte den. KOmmer til å se den mange ganger.. Skulle jeg foreta en "rating" vedrørende personlig underholdningsverdi, er nok fortsatt TLF 1+2 mine udiskutable favoritter ( tror nok at også "Ørretjakt" sniker seg foran SØ-landet), men filmen er verdt de pengene man betaler for å dempe abstinensen.... Til helga blir det sjøørretjakt.

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fant filmen i postkassa da jeg kom fra kveldsjobbing i går og snurret i gang ved 02.30-tida. Inntrykket etter et nattlig påsyn er at Sjøørretlandet er en vakker fiskefilm, produsert i Norge. Her er det mange flotte bilder og fine fiskescener. Det er åpenbart at herrene nok har slitt en smule med å få fisk, men jeg synes ikke det gjør noe. Ekstramaterialet inneholder en svært interessant gjennomgang av hva som er en god sjøaurebekk, bra. Jeg mener denne er verdt en 200-lapp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:evil: :evil: Kjøpte Sjørretlandet det var en dårlig film, der ble laks til Sø og det er jo bare bløff."Lakseelva " Dålig Film :evil:

Endret av slate

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:evil::evil: Kjøpte Sjørretlandet det var en dårlig film, der ble laks til Sø og det er jo bare bløff."Lakseelva " Dålig Film :evil:

Heeeelt uenig! Visste jo på forhånd at fisken var en laks så det kom ikke som en skuffelse på meg 8) Hvilke fiskefilmer syns du er bra, Slate?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt uenig i at dette var en dårlig film. Husk at dette er en film med en historie. Da forventer ikke jeg at allt er "sant", men at det er noe "juks" og filmtrix som i alle andre filmer :) . Og jeg hater faktisk filmer om filmer som på død og liv skal "avsløre" hvordan triksene i filmen ble laget.

Skulle jeg sette fingeren på noe i denne filmen er det nok saltvannscenene. Her kan det gjøres bedre på selve innholdet, selv om det er en ok historie som blir fortalt :) . Men også historien kan nok forbedres, selv om det jo er sant at en bruker mye tid pr fisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Likte godt Sjøørretlandet. Var jo ingen voldsomme overraskelser, men Nilsen og co. er jo alltid underholdende. Og jeg så den jo for å bli underholdt :wink:

Klødde i kastearmen etter å ha sett den, og det er alltid ett godt tegn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Likte godt Sjøørretlandet. Var jo ingen voldsomme overraskelser, men Nilsen og co. er jo alltid underholdende. Og jeg så den jo for å bli underholdt :wink:

Klødde i kastearmen etter å ha sett den, og det er alltid ett godt tegn :)

Kløe - det er eksem det :lol:

Jeg har filmen liggende og skal se den i kveld :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes filmen er helt glimrende jeg! Kjerringa mente den måtte være helt konge, etter alle tilslaga som ble tatt i sofaen. Uff, jeg gruer meg nesten til alle spekulasjonene om hvilken elv gutta fisker i... Og jeg vet det jo... -Kødda!

Og, at den stooore brune til Lenth ble kjapt forbigått, tyder vel på en "Tørrfluelandet 3" om en stund, eller ka du trur?

Så: Takk til disse herrer som gidder å lage slike filmer for oss som sliter fælt med denne sykdommen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes filmen er helt glimrende jeg! Kjerringa mente den måtte være helt konge, etter alle tilslaga som ble tatt i sofaen. Uff, jeg gruer meg nesten til alle spekulasjonene om hvilken elv gutta fisker i... Og jeg vet det jo... -Kødda!

Og, at den stooore brune til Lenth ble kjapt forbigått, tyder vel på en "Tørrfluelandet 3" om en stund, eller ka du trur?

Så: Takk til disse herrer som gidder å lage slike filmer for oss som sliter fælt med denne sykdommen.

He. He... jeg vet, jeg vet... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, jeg syns faktisk filmen er rimelig kjedelig. Dønn kjedelig exept sekvensen i Skauthakket - da våkna jeg.

Gir den terningkast 3. Thats it.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, jeg syns faktisk filmen er rimelig kjedelig. Dønn kjedelig exept sekvensen i Skauthakket - da våkna jeg.

Gir den terningkast 3. Thats it.

Må si meg ganske enig her, men vil ikke si dønn kjedelig !

Selv om jeg i utgangspunktet liker humoren til L.L, blir det for lange partier som er nesten kjedelige etter tredje gangs gjennomsyn 8) Sognefjorden er jo en relativt lang seanse uten mye action.

Skrauthakket er innslaget som virkelig gjør filmen verdt å ha. Visste ikke at det var harr i Velfjorden :blink: Seansen om gytebekker gir ikke meg så mye i en fiskefilm, men skal en ha samarbeidspartnere må en vel gi noe også.

Privatfilmen fra Lakselv ler jeg like mye av hver gang. Kurt Nilsen & co på Grønland blir jo bare smågutter i denne sammenheng.

En film på det jevne. Terningkast 4 .

Men dette er nå bare min mening.

Kjøp filmen og gjør deg opp din egen mening. :shock:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjøpte filmen dagen den kom i handelen og har sett den mange ganger. Jeg er så glad noe gidder å lage sånne filmer så det går an å komme seg gjennom vinteren. Filmen er bra! Den har perioder uten action ,men sånn er sjøørretfiske. Syns det er flott at de viser et realtistisk bilde av SØfiske

Gutta bidrar med humor og vinkler greia på en morsom måte. Syns den var verdt penga og mer til!!!

TM

Endret av TM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå er det kanskje ikke så vanskelig å få fiskefeber og rykninger i arma på denne tiden av året men jeg syntes filmen holder mål i massevis.Får håpe disse gutta forsetter og produsere filmer i framtiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg