Hopp til innhold
tassn

Sjøørretlandet

Recommended Posts

Ser i siste utgave av Jakt og Fiske at Nilssen jobber med en ny DVD som omhandler sjøørret fiske!!

Noen som vet no mer om dette, når den er klar etc? :roll: :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Klikk innom denne hver dag så finner du'n når'n kommer. Sherpa Distribution

:wink: Kanskje den ligger under treet i år...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Herregud som jeg gleder meg til denne !

I en perfekt verden ville filmer som dette bli satt opp på kino :biggrin:

Så enig så enig.... :biggrin:

Gleder meg hemningsløst til den SKAL befinne seg i postkassa mi 1.feb... :P :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke for å være overdrevet kritisk, men jeg synes disse anmeldelsene går altfor mye i detalj. De røper så mye av "plottet" at de burde merkes med 'Spoiler'. Dette er riktig nok "bare"fiskefilmer, men det er greit å ikke vite hva som skjer i hver eneste scene når man ser filmen for første gang.

ikke bli sur'a Jokke :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke for å være overdrevet kritisk, men jeg synes disse anmeldelsene går altfor mye i detalj. De røper så mye av "plottet" at de burde merkes med 'Spoiler'. Dette er riktig nok "bare"fiskefilmer, men det er greit å ikke vite hva som skjer i hver eneste scene når man ser filmen for første gang.

Går ikke an å bli sur på deg vettu. :biggrin:

Det er selvsagt rom for innpakning. Men jeg tror egentlig ikke at noen får mindre lyst til å se galskap i Skrauthakket etter at man gir et visst innblikk i noe av det som skjer der... :roll:

Det er forøvrig godt det ikke var detalj-Joakim som anmeldte Ørretjegeren... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

..jeg har meldt meg inn og gleder meg til å få den i posten, tmags..

- anmeldelsen blir uansett bare et lite "vorspiel" for meg .. :wink:

(PS: man ser jo gjerne gode filmer flere ganger uansett .. men du har et poeng.. :roll: )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er forøvrig godt det ikke var detalj-Joakim som anmeldte Ørretjegeren... :P

Åja? <_<

Nå skal jeg være ærlig.

Hvis man ser bort fra de som har etablerte kjendisnavn å fare med, så er det å lage fiskefilm en 100% idealistisk greie. Man bruker av egne penger, evt. sponsorer dekker stort sett utstyr (som man ofte ikke engang trenger) og hvis man får noen kroner dekker det i beste fall reise og opphold. Mange opererer med forhåndssalg, men dette er ofte ganske lite i antall. Langtifra nok til å gå i null. Jeg kneler og kysser føttene til de få firmaene som faktisk støtter med cash (Destination Fishing i mitt tilfelle). Vi fikk nok penger til å dekke flyreise og opphold for fotografen. Resten dekket vi selv. I praksis, reise og 1,5 mnd opphold for meg, transport, taper, dvd trykk, musikk, etc etc. I tillegg tapt arbeidsfortjeneste fordi du ikke kan ha andre jobber mens det hele pågår.

Prosesser som man normalt ville gjøre før man lanserer en DVD for salg kan de fleste bare glemme (såkalt online). Det finnes det ikke penger til. Vi filmer på DV og bruker alle duppedittene som finnes på redigeringsmaskinen for å fikse på det som måtte være av små og store feil på lyd og bilde. Normalt er dette egne fagområder, som utøves av godt betalte fagfolk. Det er derfor kvaliteten er mildt sagt varierende på mange fiskefilmer, min egen inkludert. Det hele er avhengig av hvilke kunnskaper man har klart å opparbeide seg på egenhånd gjennom en mangeårig interesse for Film/TV. Vi gjorde alt selv, forarbeid, produksjon, regi, filming, redigering, authoring, DVD cover, you name it. Og slik er det med de fleste som lager fiskefilmer i Norge (og mange andre steder for den saks skyld). Det er derfor ofte et forbanna under at det blir en film av det i det hele tatt!!

I mitt tilfelle levde jeg med og i dette prosjektet fra november til slutten av mars, nærmest 24/7. Da får man et helt spesielt forhold til det man driver med. Et forhold som verken er bra for prosjektet eller den som jobber med det. Fornøyd blir man aldri, men du kommer til et punkt der du må innse at du må gi slipp. Ofte tvinges dette frem av en eller annen slags deadline. Filmen slippes, og det får briste eller bære.

Så kommer poenget; jeg har sett film om fenomenet, lest om det i bøker, sett det live på TV osv. Kritikere skal gi sin dom!! Hvorfor? Fordi det er et produkt. Et produkt som folk skal betale penger for, og da må de vite på forhånd om det er verdt pengene. De kan jo risikere å kaste bort 300 kroner og 1-1,5 timer av sitt liv. Derfor må kritikerne ha sin lille opptreden i rampelyset. Og det har jeg i utgangspunktet ingen problemer med, i utgangspunktet. Jeg synes det får en bismak når 1. vi blir sammenlignet med en nrk produksjon, 2. kritikerne bruker anmeldelsen til å fremheve seg selv og når 3. hvem som helst tror de kan være en kritiker og publiserer en "slakt" i et eller annet medium. Det du har jobbet og slitt med i månedsvis blir slaktet nedenom og hjem fordi det ikke traff helt i fiskersjela til "anmelderen". Hva er egentlig motivet? Hva ønsker man å oppnå? Å advare folk mot å kaste bort 300 spenn og 1,5 timer? Er man SÅÅÅ opptatt av sine petribrødres ve og vel?? Slike anmeldelser sier mer om anmelderen enn filmen!!!

Som Billy Connolly sier: You don't have to like me. In fact I couldn't care less if you like me or not. But if you don't - stay the f.... away from me!!!!

Ikke misforstå meg. Det er fint med omtaler. Det er bra for publikum, og det for filmskaperen til å tenke og lære (hvis det er skrevet av folk man respekterer). Men når/hvis dere skriver dem, tenk på hvem som har laget filmen. Gjør litt research, snakk med vedkommende. Hva er hensikten med filmen? Hva er motivet bak? Ikke bare for hele filmen, men også sekvenser du merket deg som kjedelige, eller kanskje det motsatte. Mye kan virke kjedelig hvis du ikke vet hvilke tanker og ideer som ligger bak. Du kan ikke sammenligne med andre fiskefilmer som har hatt helt andre motiv! (Alle sammenligner med TF landet 1 og 2, enten bevisst eller ubevisst). Altfor mange filmer blir slaktet fordi de ikke var morsomme nok. Noen fordi den tekniske kvaliteten ikke var på høyde med TFL1 og 2. Da burde man finne noe annet å skrive om, noe som ikke går utover en tredjepart. En tredjepart som er den/de eneste som har ofret noe for å kunne gi noe til 'fellow anglers'. Som jeg har sagt før, det er ingen som gjør dette for å tjene penger!

Til slutt vil jeg gi en stor ros til Jon Lenæs som jeg vet utøver den profesjonalitet som bør ligge til grunn når man anmelder andres åndsverk. Generelt synes jeg anmeldelsene i AOF er informative, og forteller akkurat nok til at 'forbrukeren' kan gjøre seg et bilde av om produktet er ønsket eller ikke, uten å slakte.

Og jeg vil faktisk gi den samme rosen til et par av dere her på ff.net som ihvertfall tar bryet å snakke med filmskaperen for å få en forklaring.

Vet ikke om jeg fikk budskapet helt frem her. Det er sent, og Speights er godt. Men jeg har sett noen grelle eksempler på at folk slakter filmer ned og hjem, og det skjærer i hjerterota mi, fordi jeg vet hvilket arbeid som ligger bak.

Jokke, når jeg "kritiserer" små ting dere gjøre her på ff.net er det kun fordi jeg forventer mye av dere. Det gjør jeg på bakgrunn av det dere har vist tidligere. :)

Takk til de 2 som gadd å lese hele innlegget :biggrin: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jo, bare hyggelig :)

I tillegg vil jeg bare si at jeg er EN av mange som kommer til å kjøpe filmen uansett hvor mye som hadde blitt avslørt på forhånd. Gleder meg. Håper bare at musikken er bedre her enn i Ørretjeger`n (må jo syte litt) :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvem bryr seg om musikken da man ser på ørretter super døgniser?

Jeg svelger nesten det meste av fiskefilmer, bortsett fra den derre laksedritten :biggrin:

Jeg kopierer ikke musikk eller filmer av prinsipp.

Bjørnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kopierer heller ikke filmmusikk fra fiskefilmer, ikke fra andre filmer heller :P Dessuten syns jeg Ørretjeger`n var konge!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kopierer heller ikke filmmusikk fra fiskefilmer, ikke fra andre filmer heller :P Dessuten syns jeg Ørretjeger`n var konge!

Hello folks !

I Sjøørretlandet er det hovedsakelig den samme musikken, som jeg forsåvidt syns fungerer fint, men sjekk ut sistesporet "Big Fish". Det er noe nytt :-) . Fiskerock !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Åja? <_<

Jepp. Din film var jo noget lenger enn 58 minutter. Det hadde blitt en uhorvelig lang anmeldelse... :P

Jokke, når jeg "kritiserer" små ting dere gjøre her på ff.net er det kun fordi jeg forventer mye av dere. Det gjør jeg på bakgrunn av det dere har vist tidligere. :)

Selvsagt. Jeg stiller meg ikke kritisk til kritikk. Det er som sagt før meget bra med inputs. Jeg tror det å røpe litt uten å røpe for mye er et vesentlig poeng. Jeg skriver en anmeldelse på grunnlag av de erfaringer jeg har gjort omkring hvordan jeg selv liker å bli servert anmeldelser skrevet av andre...

Så kommer poenget; jeg har sett film om fenomenet, lest om det i bøker, sett det live på TV osv. Kritikere skal gi sin dom!! Hvorfor? Fordi det er et produkt. Et produkt som folk skal betale penger for, og da må de vite på forhånd om det er verdt pengene. De kan jo risikere å kaste bort 300 kroner og 1-1,5 timer av sitt liv. Derfor må kritikerne ha sin lille opptreden i rampelyset. Og det har jeg i utgangspunktet ingen problemer med, i utgangspunktet. Jeg synes det får en bismak når 1. vi blir sammenlignet med en nrk produksjon, 2. kritikerne bruker anmeldelsen til å fremheve seg selv og når 3. hvem som helst tror de kan være en kritiker og publiserer en "slakt" i et eller annet medium. Det du har jobbet og slitt med i månedsvis blir slaktet nedenom og hjem fordi det ikke traff helt i fiskersjela til "anmelderen". Hva er egentlig motivet? Hva ønsker man å oppnå? Å advare folk mot å kaste bort 300 spenn og 1,5 timer? Er man SÅÅÅ opptatt av sine petribrødres ve og vel?? Slike anmeldelser sier mer om anmelderen enn filmen!!!

Punkt 3 er vel strengt tatt prisen man må betale for være produsent av en medieform som vil være tilgjengelig for den vanlige mannen i gata. Hvis en produksjon er så rævva at den blir slaktet flere forskjellige steder, så er jeg av den oppfatning at produsenten kanskje burde bruke tiden sin på noe annet enn filmproduksjon. Eller gå gjennom en slags selvransakelse og komme til diverse konklusjoner før vedkommende begir seg ut på noe lignende igjen... :biggrin:

Hva man ønsker å oppnå? Tja. Vi snakker vel om en individuell forståelse som kommer fram som mediemat. Aviser/nettsteder/blader osv. trenger stoff. Anmeldelser er, enten vi liker det eller ikke, noe som fenger leseren. Enten i form av lyst til å kjøpe produktet pga. sterk nysgjerrighet eller pga. ergrelse og irritasjon.

Punkt 1 og 2 er jeg forøvrig enig med deg i. Og dette er noe som forhåpentligvis aldri har forekommet på Fluefiske.net.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig Tore. Speights er JEVLI godt! :)

Forøvrig har du noen meget gode poeng, men jeg synes ikke det blir feil å sammenligne filmen med både TFL1 og 2. Problemet er bare at de kom først og dere har akkurat samme målgruppe. Deres film er forskjellig, men fiskemessig er den bedre spør du meg. Man kan bli litt lei alt "flåseriet" fra TFL gutta, selv om jeg ler mye av LL som har en utmerket humor. Morten Minde er forresten en morsom fyr, så filmen mangler ikke humor for å si det sånn. Jeg hadde flere latterkuler pga av han.

Det var filmen din Tore (Ørretjegern) som vippet meg over fra fornuftig (frilans)jobb til å kaste alt og stikke til NZ i to måneder. Jeg solgte bilen, kjøpte en ny i NZ (solgte den nettop på Turners for slikk og ingenting), ligger 2 måneder bak med husleia og har for tiden jevli lite cash. Indirekte på grunn av deg. Kanskje skulle anmeldere vurdere påvirkningsgraden filmen gir folk som ser den og kanskje slakte den for å værne slike som meg mot meg selv???

PS Driver å leter etter billige billetter til neste sesong allerede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja Tmags, da var det allerede over 2 som har lest innlegget, og i tillegg har jeg lest det 2 ganger for å få med meg mest mulig...

Jeg forstår godt at det kan oppleves svært urettferdig å få negativ kritikk på et arbeid man legger ned mye arbeid og energi i, og ikke minst dersom kritikken har et aspekt av negativitet og usaklighet. Enkelte utsagn kan av og til virke mer som at man tar "mannen" og ikke "ballen"...

Men... når man lager et produkt som skal distrubieres gjennom salg, og markedsføres både via nettsteder og butikker (heftige teasere og bilder), så kan man vel ikke påberope seg retten til å ikke bli sammenlignet med tilsvarende produkter ?... Selv om å produsere "fiskefilmer" ikke er lukrativt, i et økonomisk perspektiv, så er vel dette ikke bare en idealistisk greie, men har vel det samme "ego-perspektivet" som det faktisk er å ha denne "fluefiskehobbyen".

Jeg er av den oppfatningen at enhver person som kjøper et produkt, og erfarer produktet, har rett til en subjektiv mening om hvorvidt produktet tilsvarte forventningene. At det er ulik kompetansenivå bak disse vurderingene er av og til overtydelig, men som sagt alle har rett til en mening, som kan formidles ( med minnelighet) på slike fora som dette.

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som jeg har sagt før, det er ingen som gjør dette for å tjene penger!

Sikkert ikke, like ofte kan motive være å oppnå egen lykke, annerkjennelse og/eller en realisering som det å gi av seg selv for å glede andre

Vet ikke om jeg fikk budskapet helt frem her. Det er sent, og Speights er godt. Men jeg har sett noen grelle eksempler på at folk slakter filmer ned og hjem, og det skjærer i hjerterota mi, fordi jeg vet hvilket arbeid som ligger bak.

Jo, da - klart og tydelig :)

Tror de fleste forstår arbeidet som ligger bak. Men det behøver ikke å retferdiggjøre en eventuell dårlig teknisk kvalitet. Jeg spiser det meste av film men ser sjelden filmer med dårlig teknisk kvalitet flere ganger.

Med dagens teknologi og muligheter forventer jeg en kameraføring som er litt bedre enn min gamle svigerfar preseterer - noe ikke alle fluefiskefilmer har dessverre :cry:

Endret av Jarle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som vet når premieren skal foregå i Oslo?

Tenker du på den premiereinvitasjonen som ble sendt ut til "sherpa-medlemmer" vedr. ledige plasser, så er den 1 feb. kl. 18.30.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke misforstå meg. Det er fint med omtaler. Det er bra for publikum, og det for filmskaperen til å tenke og lære (hvis det er skrevet av folk man respekterer). Men når/hvis dere skriver dem, tenk på hvem som har laget filmen. Gjør litt research, snakk med vedkommende. Hva er hensikten med filmen? Hva er motivet bak? Ikke bare for hele filmen, men også sekvenser du merket deg som kjedelige, eller kanskje det motsatte. Mye kan virke kjedelig hvis du ikke vet hvilke tanker og ideer som ligger bak. Du kan ikke sammenligne med andre fiskefilmer som har hatt helt andre motiv! (Alle sammenligner med TF landet 1 og 2, enten bevisst eller ubevisst). Altfor mange filmer blir slaktet fordi de ikke var morsomme nok. Noen fordi den tekniske kvaliteten ikke var på høyde med TFL1 og 2. Da burde man finne noe annet å skrive om, noe som ikke går utover en tredjepart. En tredjepart som er den/de eneste som har ofret noe for å kunne gi noe til 'fellow anglers'. Som jeg har sagt før, det er ingen som gjør dette for å tjene penger!

Beklager tmags, du har en rekk gode poenger, men akkurat denne kjøper jeg ikke :) . Dersom man må snakke med skaperen for å klare å forstå budskap og historien er det kanskje på tide for skaperen å tenke alternative måter å presentere budskapet. Du kan heller ikke forvente av seer, leser, lytter at hun skal tenke; "hmmm, dette var jaggu kjedelig, men det blir sikkert spennende dersom jeg tar kontakt med skaperen" :roll: . Og blir filmen, boka bedre om man tenker på hvem som har laget den? Det er opp til skaperen å forsøke å få fram budskapet/historien, ikke anmelderen.

Å sammenligne med noe seere/lesere kjenner fra før er vel naturlig, og i vår lille verden har det vært få referanser, så det er nokså naturlig å bruke de vi har. Kankje blir din film den nye referansen som neste filmer må måles mot?

"We are only in it for the money"? Hvordan skal en anmelder forholde seg; forsøke å finne ut om skaper/produsent/distributør har idealistiske mål , og vurdere filmen/boka etter dette? Skal en anmelder la være å si sin mening om produktet fordi skaperen "har ofret noe for å kunne gi noe til 'fellow anglers'."?

Og dette er ikke kritikk av din film eller Sjøørretlandet, så spark på skinneleggen til meg selv for avsporing :) nok en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg