Hopp til innhold
Gjest

Alt for lange kast

Recommended Posts

Gjest

I artikkelen om lange kast kom jeg over dette avsnittet: .."men etter hvert som du lærer å danne fine bukter, kan du enkelt gjøre kjempekast på 40 meter, som er kjempelangt".

Ja, dette er langt. Hvor mange er det som enkelt greier dette? Er ikke dette å holde folk for narr? Min påstand er at selv etter år med trening vil kun et fåtall greie å kaste slike lengder!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei

Klart 40 meter er langt, og uten den riktige treningen vil et fåtall kastere klare det. Som jeg også skriver i samme avsnitt, maksimal lading av stanga og en skjerpet teknikk gjør det mulig å kaste opp mot 40 meter.

Målet for en fluekaster er selvfølgelig ikke å kaste lengst mulig, men denne artikkelen var rettet mot netopp dem som ønsker det. 40 meter kan vel betegnes som et sjeldent langt kast, og jeg tar utgangspunkt i at det blir brukt raske, kraftige stenger med skyteklump. Det er slett ikke umulig å kaste slike lenger, bare man har teknikken.

Det er overhodet ikke ment som provokasjon eller narr mot fluekastere. Det er sjelden man trenger, eller i det hele tatt gidder å kaste så langt. Men for de som vil prøve seg, var dette en liten innføring. Det er nok enkelt for de som kan det, og gjerne dette høres litt hovmodig og lumpent ut, men det er ment som positiv oppbacking til de som vil prøve å kaste langt med flue.

Håper ellers du liker artiklene.

Filip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Hei

Ja, jeg må først si at artikkelen var interessant lesing. Dette er et tema jeg synes er svært interessant.

For å avklare eventuelle misforståelser - det er enhåndsstang jeg forholder meg til. Med to-håndsstang blir det noe annet.

At det under gitte forhold er mulig å kaste over 40 meter er jeg enig i, men jeg synes at det blir ltt for enkelt framstilt å få til et slikt kast. Viser i denne sammenheng til de lengder som oppnåes under NM i fluekasting. Lengder opp i mot og over 40 meter måles helst uten målebånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes ikke 40 meter høres ut som en umulighet, har ikke trent spesielt på å kaste langt, men klarte for noen år siden 33 meter med en eller annen Daiwa i klasse 5/6. Synes ikke lange kast er de vanskeligste, sliter med å få til noe særlig over 15 meter hvis jeg ikke kan bruke baksleng. Mitt første innlegg her :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg