Hopp til innhold
PeterRoss

Et spørsmål om måtehold

Recommended Posts

Hei,

Gjennom en lang tid har jeg forsøkt å sette fokus på et fenomen som er rimelig vanlig i Norge og som ser ut til å få mye positiv publisitet, av uante for meg grunner.

Det jeg snakker om er måtehold, eller nærmere sagt mangel på sådann.

Du fisker og fiske er bra, sinnsykt bra. Den store fisken ser ut til å ha kommet fra hele fylket og samlet seg på din fiskeplass. Og du er dyktig samtidig som du har flaks. Du lander fisk på fisk og den ene er mer imponerende enn den andre....

Høres ut som en drømmescenario - joda, de fleste av oss drømmer om en slik fiskedag og noen t.o.m. får lov til å oppleve noe slikt.

Det som er spørsmålet da er - hva gjør jeg med fisken?

Bruker vi vettet og hjertet, utviser ansvar og måtehold eller lar vi oss rive av grådighet eller ren og skjer dummhet?

Når vi har bløgget den fisken som vi trenger lar de andre gå eller blir de også slaktet i en blodig orgie?

Hvor mye som skal til før du sier stopp?

Vi har diskutert disse spørsmål i forbindelse med flere innlegg. I dag ble jeg provosert av et blide her på FF.net http://www.fluefiske.net/forum/index.php?a...&cmd=si&img=129

Slike bilder gjør meg syk!!!! Slik adferd gjør meg syk! Skaff deg en jobb hvor din grådighet finner utløp og la fisken være i fred! Å publisere slike bilder er ikke annet enn tegn på et lavmål og meget primitiv kultur, noe som har mye til felles med nedslakting av bøflene i Amerika eller utryddelsen av flere dyrearter rundt i verden. (blir det fro dramatisk for deg som leser dette - OK, wake up! hva er forskjellen?)

Det er for meg uforståelig at et folk som tradisjonelt har hatt måtehold og puritanske verdier som solid basis for sin moral utviser mangel på sådan når det gjelder forhold til noen dyr... At mediene plukker opp slike bilder og publiserer dem under titler som "Eventyrlig fiske" eller "Storfiskeren NN" viser bare at disse mediene deler lavmålnivået med "storfiskeren".

Beklager formen i dette innlegget men jeg ble skikkelig forbanna. Jeg trodde at jeg ville slippe å se sånt på FF.net

Hilsen

Peter Ross

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg syns man skal høste av naturen, men med måtehold. Jeg har ikke noe problem med å drepe ett par fisker som jeg med god samvittighet legger fryseren for seinere nytelse for meg eller noen i min familie. Men overhode ikke noe uvettig masseslakt uansett fiskeart

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

30 gjedder tatt på 5 timer ..det skulle bli en gjedde hvert 10 minutt...ikke mulig spør du meg.. :roll: Synes også jeg ser en del antydninger til garnskader på noen av dem ... :unsure: ..denne historien lugter det av.. :)

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skjønner godt reaksjonen. Sist helg stod jeg i ei elv, fikk seks ørreter på kort tid, begynte å lure: Hva gjør jeg nå? Bettet avtok, og det ble ikke noe problem - og jeg var fornøyd - mer enn det - og rusla hjem. Men jeg må altså innrømme at jeg fortsatte å fiske etter at jeg egentlig var strålende fornøyd - fordi det er noe med dette å presentere flua riktig - få til en flyt - få fisken til å ta - det er jo det som er innholdet i fiskinga - deretter kommer kjøringa og til slutt fangsten.

Og da er vi vel over på det evige spørsmålet om C&R eller å avslutte fiskinga.

Videre: Jeg fisker mye i et brukbart vann med ørret og harr. Bygdefolket fisker med garn, og det er ikke uvanlig at en natts garnsetting gir opp mot 100 fisk,

omtrentlig 50/50 ørret harr.

Da er det vanskelig å kritisere en stangfisker som på en kveld fisker og beholder 15 - eller 30 for den saks skyld - fisker.

I det aktuelle vannet er man redd for overbefolkning av harr, og har iverksatt ulike tiltak for å redusere harrbestandne, bl.a. anmodet om å bruke iallefall ett små-maska garn for å ta opp småharr (garna tar selvsagt like mye små-ørret), samt garnsetting utafor bekkosende i harrens gytetid (juni).

Selv gir jeg mitt beskjedne bidrag med at jeg aldri setter ut harr - uansett størrelse - sist søndag fikk jeg i løpet av en drøy time 18 harr fra 15 til 30 cm

som ble knerta i kultiveringens navn.

Bevares - jeg har full forståelse for Peter Ross' indignasjon - men litt motforestilling og nyansering er alltid sunt.

Endret av yardbird

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og da er vi vel over på det evige spørsmålet om C&R eller å avslutte fiskinga.

<{POST_SNAPBACK}>

Er vel egentlig ikke så mye å diskutere :) Når man har det man skal spise, men vil fortsette å fiske, fordi det er moro - så klemmer man ned mothaken å kjører C&R :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja jeg er enig med PeterRoss.

Dette har jo tidligere vært diskutert her på forumet:

http://www.fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=8007

Ikke noe bedre dette bildet heller, spør du meg. <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Tøys!!..det er jo det beste bilde av dem alle...endelig noen som presenterer "fangsten" på en "pen og pyntelig" måte.. :roll: :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tøys!!..det er jo det beste bilde av dem alle...endelig noen som presenterer "fangsten" på en "pen og pyntelig" måte.. :roll:  :biggrin:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er nå din mening det da..... :)

Og da er vel dette bildet også et av de bedre med "pen og pyntelig" måte å presentere fangsten på....?

http://www.sele-laksefiske.no/

Endret av Steigen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg blir heller ikke blid når jeg ser det bildet der... Det representerer på ingen måte Fluefiske.net's holdning. Samtidig vil vi ikke sensurere galleriet på bakgrunn av antall døde fisk. Da vil vi heller at det diskuteres heftig og begeistret, men høflig og sivilisert :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da blir kanskje enkelte av dere provosert av dette bildet også?

gallery_35_3_146640.jpg

Laks til venstre, grillse til høyre. To uforglemmelige døgn i Parila i august i år. Dette er heller ikke mange fisk, vet om folk som har tatt mye mer på bare et døgn i Altaelva i år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerer med "Storfangst".

Men strengt tatt: var dette nødvendig? :blink:

Provosert...?

Ja man blir vel det.... og det er jo nettopp det du prøver å oppnå også?

Men jeg skal ikke kaste for mye stein i glasshuset..... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå vet ikke jeg om det bare var en mann som fanget alle disse gjeddene,men dersom det f.eks var tre eller fire så er det ikke så nøye spør du meg.da blir den fordelt rimelig greit syns jeg.Hva om dette var den eneste turen i året som han fikk så mye? Hva har det da og si? Om man tar 30 gjedder på et døgn eller 30 gjedder i løpet av et år så går det jo ut på et.Forstår absolutt argumentasjonen til dere andre her og jeg er tildels enig,men man glemmer at ved slike tilfeller så er det faktisk ganske mange andre som også kan gjøre nytte av fangsten.Deler man ut til familie og venner så er det jo helt topp ! Synes også man må skille litt mellom fiskeslagene og hvor stor bestanden er i det aktuelle vannet.Hadde det vært ørret fra et lite tjern så hadde det vært forkastelig,men gjedder fra et vann der det kanskje er stor bestand så betyr det ikke noe. Enig med Yarbird-nyansering er sunt! 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel....

Det vesentlige for min holdning til hvorvidt det er riktig eller galt med slike antall fisk er om fangsten er foretatt lovlig, og ikke minst, om fisken blir utnyttet til mat. Jeg har ikke problemer med at noen får 7-8 laks (eller 10 gjedder for den saks skyld) på en ettermiddag, og putter de trygt ned i frysern i avvente på en festlig middagstund..Ofte er slike storfangster særdeles sjeldne, jeg tviler vel på at noen hadde giddet å ta vare på så mye fisk dersom det var en vanlig opplevelse... Jeg regner vel også med at gjedda ikke er en direkte truet art i det vannet de fisket. Noen er på tur det meste av sesongen, og beholder en eller to eksemplarer fra hver tur, andre tar alt som biter på flua de få turene de rekker...

Slike diskusjoner blir så forferdelig lett unyansert. Sammenlignet med bildet reagerer jeg langt mer på ord som "forkastelig", "lavmål" og "primitiv kultur". men men...

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

gallery_35_3_146640.jpg

Laks til venstre, grillse til høyre. To uforglemmelige døgn i Parila i august i år. Dette er heller ikke mange fisk, vet om folk som har tatt mye mer på bare et døgn i Altaelva i år.

<{POST_SNAPBACK}>

Legg aldri fisk ned på jord eller gressbakke pga bakterier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Legg aldri fisk ned på jord eller gressbakke pga bakterier.

<{POST_SNAPBACK}>

Var ikke klar over det. Gjelder det selv om fisken fortæres eller havner i fryser samme dag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel....

Det vesentlige for min holdning til hvorvidt det er riktig eller galt med slike antall fisk er om fangsten er foretatt lovlig, og ikke minst, om fisken blir utnyttet til mat.  Jeg har ikke problemer med at noen får 7-8 laks (eller 10 gjedder for den saks skyld) på en ettermiddag, og putter de trygt ned i frysern i avvente på en festlig middagstund..Ofte er slike storfangster særdeles sjeldne, jeg tviler vel på at noen hadde giddet å ta vare på så mye fisk dersom det var en vanlig opplevelse...  Jeg regner vel også med at gjedda ikke er en direkte truet art i det vannet de fisket.  Noen er på tur det meste av sesongen, og beholder en eller to eksemplarer fra hver tur, andre tar alt som biter på flua de få turene de rekker...

Slike diskusjoner blir så forferdelig lett unyansert. Sammenlignet med bildet reagerer jeg  langt mer på ord som "forkastelig",  "lavmål" og "primitiv kultur".  men men...

Morten

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Morten og dere andre,

Jeg har ventet svar som inneholdt ord som kultivering, nyansering etc... Det blir for lett mine herrer. I hvertfall i min bok. Man finner en moralsk sikkerhetsventil som man kan gjemme seg bak. Er du macho nok til å dra på land en haug med fisk bør du være macho nok til å stå for det. Jeg er bare helt uenig i det!

Den andre siden av det er at om slike fangster gjøres i kultiveringsøyemed (her kan vi også diskutere om en fisker kan "kultivere" etter sitt hode) hvorfor ta slike bilder?

Er jeg provosert av hauger av fisk på gressmatta med (eller uten) den stolte fisker ved siden - JA. I min bok da dreier det seg om matauk ikke sportsfiske. Og da har det ikke plass i sportsfiskekultur.

Reagerer dere på mitt språk? "Ogudamei"! Fysj og fysj. At noen setter dekkende ord på den slags praksis? Unyansert? Nuvel, kanskje bare direkte? Jeg vil gjerne bli kvitt den slags og jeg har prøvd mange teknikker, men lite synes å virke blant folk hvor grådighet og manglende ettertenksomhet dominerer verdigrunnlaget.

Så til dere fangstmenn og stolte jegere og fiskere - Deres tid er forbi! Ingen i verden bortsett fra noen få steder som vi ellers ikke vil bli sammenliknet med, praktiserer slikt lenger. Om vi i Norge vil stå imot det eller ikke er vår sak.. men endringene vil komme, uansett.

For meg er sportsfiske ikke antall fisk jeg klarer å hive på land. Slik er det også for de fleste av oss, om jeg skal dømme dette ut fra de bildene dere legger igjen her eller fortellingene dere deler med oss. Igjen, dette er sportsfiske og vi har gått inn i det 14-16 milenium (utgangspunktet her er den første etablerte by som man har klart å finne rester av) av vår menneskelig kulturevolusjon. La oss oppføre og som sportsfolk og tilpasse våre normer den tid vi lever i.

Hilsen

Peter Ross

ajajajajaj, nå blir det bråk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja ja Peter Ross.. dette handler vel om ditt sterke behov for å reagere på noe som du mener er feil, og din manglende evne til å se nyanser. helt greit for meg det, jeg er jo ikke naboen din... Det virker som du forbeholder deg retten til å klassifisere mennesker etiske rammer og kulturnivå basert på at de drar på land mer fisk enn hva du ville gjort, og du forsvarer det til og med ditt andre innlegg. I enhver sekterisk liten menighet anses egen oppfatning som absolutt sannhet.. Og.. da blir vel motargumentene for lett i henhold til "din bok"... det er kanskje ikke så veldig mange sider i den boka da ?

Jeg har respekt og forståelse for at noen er gjennomført konsekvent i C&R, men i en diskusjon er det også tydelige etiske spørsmål som kan stilles rundt denne praksisen, uten at jeg dermed anser meg selv av en høyere kultur. Det jeg i mindre grad er imponert over er personer som mer eller mindre bevisst prøver å framstå som et nivå over aller andre basert på egen praksis.. det er bare arrogant. Jeg tror ikke det hjelper noen diskusjoner om ansvarlighet å innta holdninger uten nyanser, og primært er det grunnleggende å kunne vise et skjønn, kanskje ut i fra et lengre perspektiv enn et fotografi.

Dersom jeg ikke kan ta vare på fisken jeg får, slutter jeg å fiske..

Morten

Endret av hmm..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke noe problem med at noen høster av naturens produksjon. Det gir et fint tilskudd til oppdrettsfisk, panetter og lettsalta torsk i kjøkkenet. Det jeg tror vi alle er enige om er at det bør skje slik at bestanden året og årene etter ikke er merkbart redusert - og det må vurderes i hvert tilfelle.

Dette gjelder alle fiskeslag, men uten å vite mer om det konkrete tilfellet kan det være lurt å være litt tilbakeholden. Hvis det f.eks. er ørret i vannet, og man tenker på å øke den bestanden, har det blitt påpekt at det hjelper å redusere antall smågjedder (som på bildet). Storgjeddene opptrer mer som kanibaler og hjelper med å holde antall smågjedder nede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig. Det er ganske vesentlig å vite hvor mange som delte fangsten og hvordan forholdene var der fisken ble tatt. Lett å glemme når man ser såpass mange fisk og KUN en stang :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For det første: Gjeddene ble ikke tatt i garn, nei. Og en gjedde hvert tiende minutt på rett plass i randsfjorden er absolutt mulig på flue i rette tia. Det var få av gjeddene som ikke hadde skader på kroppen faktisk. Disse fiskene er tross alt kanibaler, og sloss som tullinger i gytetia.

For det andre: Fiskene ble brukt til mat. Min mormor er stor fan av å fikse gjeddekaker, og hadde jobb i lang tid! Fiskearten er langt fra truet i randsfjorden, det er heller slik at den truer de andre fiskene fordi bestanden er i STERK vekst.

Visste dere som kritiserer dette også at det har blitt fisket organisert med not iløpet av senere år i randsfjorden for å bli kvitt noe av gjedda, som tilsynelatende bare øker i antall?

Og som en kurositet, ta en kikk på størrelsen på dette "gjeddetjernet";

http://www.gulesider.no/gsi/map.do?n=&mode....x=6&zoom3.y=10

Og å sammenlikne denne fisketuren med bøffeljakt og drap av utrydningstruede dyrearter er jo helt på viddene. En mer naturlig sammenlikning er matfiske etter torsk i nordsjøen, bare ikke med not, men med stang...

Mer har jeg ikke å si. Andre klager koster tusen kroner og sendes i posten. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For en tid tilbake la jeg ut noen bilder av rimelig store fangster med sjøørret jeg hadde tatt i en elv i Nord-Norge.

Uten at det skal være noen unnskyldning var det gamle bilder (10 år).

Jeg har i løpet av disse årene fått et litt annet syn på dette med å "håve opp" fisk fra elv og/eller vann.

Men det gikk ikke mange minuttene før reaksjonene kom fra andre medlemmmer av forumet jeg hadde lagt ut bildene i.

Forståelig nok, spør du meg (nå i ettertid).

Jeg ble oppfordret til å fjerne bildene fra mitt galleri noe jeg da også gjorde etter at det hadde vært en lang diskusjon om emnet.

Derfor vil jeg oppfordre folk som har slike bilder om å ikke legge dem ut i slike forum.

Samtidig vil jeg spesielt oppfordre "Andreas" til å fjerne bildet av disse gjeddene fra galleriet.

Andreas, dette er bare en oppfordring. Du bestemmer selv hva du gjør :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For det første: Gjeddene ble ikke tatt i garn, nei. Og en gjedde hvert tiende minutt på rett plass i randsfjorden er absolutt mulig på flue i rette tia. Det var få av gjeddene som ikke hadde skader på kroppen faktisk. Disse fiskene er tross alt kanibaler, og sloss som tullinger i gytetia.

For det andre: Fiskene ble brukt til mat. Min mormor er stor fan av å fikse gjeddekaker, og hadde jobb i lang tid! Fiskearten er langt fra truet i randsfjorden, det er heller slik at den truer de andre fiskene fordi bestanden er i STERK vekst.

Visste dere som kritiserer dette også at det har blitt fisket organisert med not iløpet av senere år i randsfjorden for å bli kvitt noe av gjedda, som tilsynelatende bare øker i antall?

Og som en kurositet, ta en kikk på størrelsen på dette "gjeddetjernet";

http://www.gulesider.no/gsi/map.do?n=&mode....x=6&zoom3.y=10

Og å sammenlikne denne fisketuren med bøffeljakt og drap av utrydningstruede dyrearter er jo helt på viddene. En mer naturlig sammenlikning er matfiske etter torsk i nordsjøen, bare ikke med not, men med stang...

Mer har jeg ikke å si. Andre klager koster tusen kroner og sendes i posten.  :P

<{POST_SNAPBACK}>

det er bra fisken blei brukt til mat , det rettferdiggjør fangsten litt mere.

er ikke helt enig med deg ang at gjedda truer de andre artene i randsfjorden da .

en ting jeg lurer på er hvor det blei av det innlegget som var om denne fangsten her på forumet når den vår fersk i våres, var endel av oss som kommenterte den da . men nå har den vist blitt borte !! ???

holdningen din til fangsten da litt annerledes fikk jeg inntrykk av .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

<{POST_SNAPBACK}>

på tide å Kontakte Guiness World of Records Andreas .. :P ...Det høres i alle fall frygtelig "slimete og slitsomt ut" å kjøre slike beist på så kort tid ,håve dem .ta ut kroken osv......fiske ?? :roll: høres mere ut som en jobb.. :biggrin:

Når det gjelder bilder av slike "massemord" :P ...så er det vel forskjell på ,om nettet florerer av så mange bilder at de signaliserer at dette er en slags trend eller mote og det at det dukker opp et og annet bilde i ny og ne...vi bør vel tåle såpass....hvorfor skal vi hogge hodet av folk så snart det er en som endelig har skikkelig fiskelykke..... :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg