Hopp til innhold
Anne

Er "gytelaks" uspiselig?

Recommended Posts

Professor Harald Kryvi ved Universitetet i Bergen er lei av barske sportsfiskere som fisker uspiselig laks, skriver Bergens Tidende. Kryvi ble provosert av en artikkel i BT hvor en lykkelig sportsfisker poserer med en 15,8 kilo tung laks han akkurat har fanget i Lærdalselven.

Kryvi mener "gytelaks" er uspiselig og at sportsfiskere ikke bør fiske på gyteklar laks.

Lakseforsker forsvarer de uspiselige storlaksene

- Jo visst kan laksen spises, svarer Alv Arne Lyse i Norges Jeger- og Fiskerforbund, som advarer mot et Bambi-syn på jakt og fiske i Norge.

Her finner du intervjuet med Kryvi på NRK P1: www.nrk.no - nettradio - P1 - Søk etter "Norgesglasset" under Sendinger fra arkivet - klikk inn på tirsdag 23.8.2005 kl. 14.05

Hva mener du?

PS: Dette er ikke min mening og mine ord, det er hentet fra Bergens Tidende og NRK P1.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vil si både og....

Når laksen er blitt skikkelig gyteklar er den jo av og til helt brun, og veldig slapp i fisken, nesten geleaktig. Da egner den seg lite som matfisk.

Når det er sagt har jeg fått smålaks som har vært skikkelig brun i september på ca 2kg som har vært nydelig matfisk. Fast og fin i kjøttet og en fortreffelig smak, på tross av fargen.

Så jeg tror nok det kan variere litt fra laks til laks. Det virker som noen får gytefargen veldig tidlig, selv om den nødvendigvis ikke er gyteklar, og da ser jeg ikke problemet med å fange den. Men er den derimot helt vassen, kan den godt få slippe tilbake til sitt rette element og la naturen gå sin gang.

En liten avsporing om fargen. Det er vel noe av det nydeligste synet på en fisk. Laks i flott gytedrakt :biggrin: og med en skikkelig krok i haken......

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil si både og....

Når laksen er blitt skikkelig gyteklar er den jo av og til helt brun, og veldig slapp i fisken, nesten geleaktig. Da egner den seg lite som matfisk.

Når det er sagt har jeg fått smålaks som har vært skikkelig brun i september på ca 2kg som har vært nydelig matfisk. Fast og fin i kjøttet og en fortreffelig smak, på tross av fargen.

Morten

<{POST_SNAPBACK}>

Samme oplevelse, smålaks som ofte er hanlaks, kan være ypperlig matfiske selv om de har fått litt farge. Hofisk og større hanner derimot, er ofte geleaktige i kjøttet, og fargen har blitt blekere. Disse fiskene bør absolutt settes ut igjen.

Ubrukelig som matfisk.

Mvh

Ole

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, brun smålaks smaker ypperlig det, er min erfaring.

Med hensyn til brun storlaks, i særdeleshet denne på 15 kg, som det her diskuteres, så er min policy at brun og gyteklar storlaks skal settes ut igjen.

Derfor griner jeg på nesen, når stolte fiskere poserer med storgamper i sin gyteklare prakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En liten avsporing om fargen. Det er vel noe av det nydeligste synet på en fisk. Laks i flott gytedrakt :biggrin:  og med en skikkelig krok i haken......

Morten

<{POST_SNAPBACK}>

:blink: Dobbel eller enkel???? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Jeg aner ikke om brun laks er god eller dårlig mat - fordi jeg har aldri smakt den.

Når det gjelder professordebatanten så synes jeg at han snakker mot bedre viten på flere punkter. Jeg er helt enig med NJFF når han peker på overromantisering av professorens syn. Samtidig synes jeg at det er latterlig når han peker på den "lykkelige oppdrettslaksen". Alle dyra i verden (oss inkludert) har genetisk kodet en hovedmisjon i livet - AVKOM (m.a.o SEX, SEX, SEX, SEX). Når du tar den gleden fra dem, kan du umulig se dem lykkelig. Når du i tillegg tar i betraktning laksens genetiskkodede trang til vandring samtidig som du holder dem i marene, kan jeg ikke se at de er særlig happy i det hele tatt. Det eneste de får er mat og de holdes friske - sånn som dyra i dyrehagen. Er det noen som sa at de lever et lykkelig liv? Er det rart at de rømmer fra anleggene bare de får en anledning til det? 8) Hadde de hatt det så kult i anleggene ville de kommet tilbake etter en tur ut på fjorden. Gjør de det? :roll:

Nei, det er nettopp det sporet som jeg synes blir helt bak mål. Å legge til følelser i fiskens hjerte eller hode (eller fettfinna?) blir kanskje å gå litt langt.

Hilsen

Peter Ross

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Samme oplevelse, smålaks som ofte er hanlaks, kan være ypperlig matfiske selv om de har fått litt farge. Hofisk og større hanner derimot, er ofte geleaktige i kjøttet, og fargen har blitt blekere. Disse fiskene bør absolutt settes ut igjen.

Ubrukelig som matfisk.

Mvh

Ole

<{POST_SNAPBACK}>

Hunfisken går jo opp første, gjerne juni. Derfor vil den også være mer preget av muddersmak (spesielt når elven har gått liten lenge)

Men vi må skille mellom fisk som har stått på elven og blitt farget i forhold til en laks med gytedrakt. Når rødskjeret har kommet i tillegg så tviler jeg på at det er noe matfisk. Disse fiskene kan også komme med farge rett fra sjøen full i lus.

Når det er sagt så tviholder jeg på at det er like gale å slå ihjel en blank nygått laks som en slank brun stakkar. Liv er liv, :wink: vice versa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det gjeld kryvi sitt innlegg så var han ikkje bare mot fanging av brun laks, han uttalte seg også negativt til fiskeing generelt og peika på at det var lite humant å stikke krok i fisken for så å dra han inn ( og kanskje setje han ut etterpå ) bare pga fornøyelse. I tillegg så hadde han ein del satt-på-spissen-uttalelser som var useriøse. Vil sei at dette oppfatta eg som personlege kommmentarer basert på følelser og at han på ingen måte her uttalte seg som fagperson.

Når det gjeld brun laks så har eg inntrykk av at moralen ved elva er at stor brun laks blir sett ut igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vært så uheldig å hatt Kryvi som foreleser og på lab :evil: tar ikke noe den mannen sier seriøst!

Han er en stor kverulant, arrogant og ikke så rent lite bitter.

Tror han ble forbigått på toppjobbene og havnet som foreleser isteden :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg tar all fisk jeg får uansett hvor farget den er. den røykes uansett. og smaken er det ikke noe å utsette på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ingen laksefisker, men i anadromvassdraet jeg av og til bløter flua i med sikte på sjø-ørret, hender det at jeg får på en laks, men det er nesten alltid oppdrettsfisk, så da er det ikke noe problem med farge, gytestatus etc.

MEN - MITT SPØRSMÅL TIL DEBATTEN ER: NÅR DU SETTER UT IGJEN EN NESTEN GYTEFERDIG, STERKT FARGET HUNNLAKS, SOM ER KJØRT EN GOD STUND (VANLIGVIS) I GANSKE SÅ TEMPERERT VANN (VANLIGVIS), HVORDAN GÅR DET DA MED DEN FISKEN?

Og hvis det - som jeg har mistanke om - ofte går dårlig, fordi slik fisk ikke tåler all verden under disse forholda - da blir spørsmålet: bør fredningstidene reguleres?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

MEN - MITT SPØRSMÅL TIL DEBATTEN ER:  NÅR DU SETTER UT IGJEN EN NESTEN GYTEFERDIG, STERKT FARGET HUNNLAKS, SOM ER KJØRT EN GOD STUND (VANLIGVIS) I GANSKE SÅ TEMPERERT VANN (VANLIGVIS), HVORDAN GÅR DET DA MED DEN FISKEN?

Og hvis det - som jeg har mistanke om - ofte går dårlig, fordi slik fisk ikke tåler all verden under disse forholda - da blir spørsmålet: bør fredningstidene reguleres?

<{POST_SNAPBACK}>

Gytefisk tåler akkurat det samme som andre. Før i tiden - dvs før fylkesmennene hadde vært på "kurs hos Paul Watson", så fisket vi mye stamlaks til klekkeri i ei elv på vestlandet. Og naturligvis: alle var da i meget gyteklar drakt og tilstand. Selv med mye lemping, rogning og deretter tilbake til hølen, så var de i god sprellestand ennå.

Men her er poenget: Når vi fisket stamfisken, så ble de meget fort tatt til land.

Derfor var de heller ikke slitne når vi satte de utigjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jo det som vanligvis er utgangspunktet - at fisken kjøres til den ligger på sida/viser buk - og hva da?

Vanligvis fisker jeg ørret med lett utstyr og uten hov - noe som medfører at jeg kjører fisken til den kan tas med hånda. Nå vurderer jeg imidlertid å bruke hov fra slutten av august og utover for å kunne ta fisken raskere inn - du vet ikke om det er en gytefisk med blaut mage som skal settes ut igjen eller om det er en "skikkelig" fisk som skal i panne eller røykeovn.

Så selv om Thor i utgangspunktet hevder gytefisk tåler mye, bekrefter vel siste del av innlegget at det ikke gjelder når melkesyra gjør seg gjeldende og du har slitt ut fisken gjennom langvarig kjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sier seg selv det, uansett når på året det er, kjører man fisk lenge, så er den så trøtt og sliten etterpå, at man må passe skikkelig på at fisken har fått tilbake krefter, før fisken releases.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

8)

Hei,

Og her igjen kommer vi kanskje til spørsmålet om utstyr og kjøreteknikk. Vi har diskutert det før, jeg vet det. Men som dere selv sier er en utkjørt fisk vanskeligere å gjenopplive enn en sprellende en. Jeg vil fortsatt hevde at jeg får på land en fisk mye fortere med utstyr tilpasset størrelsen på fisken enn de som prøver å få mest mulig ut av opplevelsen og bruker superlett utstyr.

Når du kommer opp i en situasjon at du regner med at det er en betydelig mulighet for å kroke en storlaks, da tilpasser du utstyret, alt annet er galskap.

Når du havner i en situasjon at muligheten for å få farget fisk (gjerne hunfisk) er rimelig stor og du vet at du vil slippe en slik fisk ut da bør du også se å bruke grovere redskap.Jeg har sett så mange ganger folk bruke masse tid på kjøring pga 4 hovedfaktorer - spe utstyr, dårlig kjøreteknikk, "den vil jeg ikke miste" tilnærmingen og "opplevelsesfaktoren".

Men tro det eller ei, du kan lande en storlaks ganske kjapt. Har du fortommen i orden (ingen pinglegreie men en ordentlig 0,45) og en grei 2 håndsstang da skal det en del til før du må bruke mer enn 15 min.Jeg snakker ikke her om ekstraordinære tilfeller, men en gjennomsnitsfisk. (jeg vet at det er en brannfakkel her, men skitt au).

Når dere snakker om stamfiske da er det nettop den type utstyr som anvendes bl.a. mhp overlevelsesfaktoren.

Hilsen

Peter Ross

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

fikk en litt brun laks (2,2kg) i tverrelva i dag, stekte den til kvells hele familien. merket ikke noe på smaken så hvorfor ikke :mellow:

Endret av ole_tias

Del dette innlegget

Lenke til innlegg