Hopp til innhold
FlyHigh

Fiskeforhold i Rauland, Telemark?

Recommended Posts

Til helga går turen til familiens sted i Rauland (Telemark) sammen med dama, og jeg regner med å lure med meg fluestanga (hehe). Dette stedet ligger omtrent midt på vestsiden av innsjøen Totak, men det blir nok ikke så aktuellt å svinge fluestanga i dette vannet...er ikke spesielt egnet til fluefiske etter min mening. Enten må man fiske fra båt eller evt. på isen om vinteren (mye fin røye!).

Jeg regner med at vi kommer til å ta noen fotturer oppover i fjellet, starter ved innoset til Totak der Stavsåi (les: Stavselva) renner ut i innsjøen, og følger denne oppover på snaufjellet og sansynligvis helt inn til Stavsvann.

Noen som kjenner til fiskeforholdene i disse områdene, eller evt. kan tipse om andre fine plasser? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Tydeligvis et lite utforsket område...ihvertfall av dette forumets brukere (tilsynelatende). Kanskje det er så bra fiskeforhold der oppe at ingen ønsker å avsløre gromplassene, hehe...? Vel, vel...fiske blir det uansett! 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser jaggu ut til at jeg får holde liv i denne tråden aleine, hehe. Etter litt intens søking på nettet, ser det ganske mørkt ut for fjellvannet på over 1000moh jeg hadde gledet meg til å fiske i; nemlig Stavsvatn. Dette vannet har jeg vært ved tidligere (på fottur), og omgivelsene er både idylliske og innbydende for en ihuga sportsfisker som meg selv. Dessverre viser rapporter fra bl.a. SFT (Statens Forurensings Tilsyn) at dette vannet har vært og er utsatt for store mengder sur nedbør, noe som både tærer på insektsfauna og fiskebestand. Testfiske med garn har kun resultert i 0-5 individer pr. 100 kvm. garn, noe som ikke akkurat høres oppløftende ut. :cry:

Det ser heldigvis bedre ut for Tansvatn og Tansåi, vann og elv som ikke ligger så langt unna. Regner med at jeg forsøker lykken her isteden...med mindre det mot formodning skulle dukke opp andre fristende tips i mellomtiden. Jeg får nok surfe litt videre, samt forsøke å presse ut litt fiskenyttig informasjon fra lokalbefolkningen...finner sikkert noen garvede, gamle sportsfiskere på det lokale samvirkelaget inne i bygda. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, Tansåi ville jeg glemt var jeg deg <_< Kan ikke garantere for hele strekkningen, men har prøvd en del ganger fra totak og et stykke oppover og det er masse ørret i sardinstørrelse! Bjorvann-en par km nedover mot Åmot-ta av til kosttveit-er det pen ørret,men litt vanskelig med bakslengen en del steder.

Har en fiska ca 25 år i rauland og har seff mine favoritter,men ta en titt på kartet og info for vinje på nettet, så tror jeg du finner mange ok plasser. De helt store ruggene er det ikke så mange av ,men mye bra fisk likevel. Si gjerne ifra om det klekker grandiser der ennå. Skitt fiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rauland og Vinje har mye flotte vann og noen få elver med fin fisk, man må bare knekke koden så kommer resultatene skal dere se:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Noen som kan føye noe mer til denne tråden?

Jeg tenkte og låne hytta til tante i Edland og prøve lykken 13 - 16 okt
Noen som har noen erfaringer å dele for fluefiske i dette området på denne tida av året?

Tenker å prøve Daddy longlegs, div mygg -og vepsimitasjoner og streaking caddis.

Halvor

Takker for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg