Hopp til innhold
Jørn30

Ørretfiske i Tisleia

Recommended Posts

Har vært så heldig å få leie ei hytte billig gjennom jobben. Denne ligger rett ved Oset høyfjellshotell. Faktsik er det gamle direktørboligen til hotellet.

Tror dette ikke skal være så langt fra Tisleia, og hvis det stemmer så må jeg jo bare prøve å fiske litt. Men jeg har forstått det slik at elva fredes en gang i september, noen som vet når? Skal være der fra 28 august til 2 september. Lurer på om det er noen som har erfraring med fiske på denne tiden? Hva må/bør jeg ha med av fluer? Kom gjerne med andre tips som dere mener er verdt å ta med også?

Jørn

Endret av Jørn30

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Elven stenger vel 5. september, i alle fall på Valdressiden. Streaking Caddis og små myggimitasjoner kan fungere bra på slutten av sesongen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siste helga er ofte bra. Anbefaler å gå ned til Fløten. Det er det en flott glide strekke og en høl foran der Tisleia danner et liten vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur i Tisleia i fjor også. Kun noen småtasser som resultat. Vannføringen var nok på minimum. Blir litt bingofiske i den elva, noen ganger er det full pådrag og vannet går langt opp til buskene. Andre ganger kan man gå nesten tørrskodd over. Øretten får jo aldrig ro på den måten. Har kun opplevd en gang da vannføring var passe og konstant. Da ble det også fisk. Denne elva kunne nok ha godt av en oppfølging vdr. vannføring. Yngel og vannlevende insekter får seg nok en knekk når grunnomr. tørker ut.

Mao. en flott elv men kunne vært så mye bedere dersom man hadde fått gjort noe med vannføringen .

Tørrflua

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Omtrent hele fjorsesongen var dårlig pga. lite vannføring og varmt vær i Tisleia (første året på 6-7 år

som jeg ikke fisket der) - fikk hele tiden tilbakemeld. fra andre som bor nærmere.

Ellers er jo elva egentlig ei knall elv, hvis forholdene er de rette. Har selv flere Tisleia-ørreter over

kiloen.

Kjenner ikke til hvordan elva blir kultivert, vet at det for noen år siden ble satt ut mye ørret, der også stor ørret i elva, men dette er vel ikke nok hvis regulanten "stryper" igjen lemmene slik at det ikke renner vann der

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For å dra opp en gammel tråd.

Jeg var mye i Tisleia i sommer, og selv om enkelte feilinformerte luringer mente vi hadde en dårlig sommer, mener jeg det motsatte:) Nedbør og fine ting, bare å like det.

Tisleia opplevde vel i løpet av sesongen en storflom som det er lenge siden man har opplevd i dalen der, men generelt sett holdt elva fin stand i forhold til vannføring. Det var sjelden den var på nivå man kan oppleve, og i området 10-18 kubikk er elva i perfekt stand, mener jeg.

Dette nivået hadde den ofte i sommer, og dette ga noen fantastiske klekkinger og fisketurer i løpet av en altfor kort sommer.

Har naturligvis ikke lyst å avsløre alle godplassene mine, men de som kjenner elva vet jo hvor det som regel er bra.

Nå er det bare å krysse fingrene for samme sommer neste år, da kommer jeg til å bruke all min fritid ved Tisleias bredder, uten tvil. Telt skal kjøpes (blir dyrt med 3-4 uker i campinghytte) og fluer skal bindes i hopetall. Er vinteren over snart?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg