Hopp til innhold
leik

Slik får jeg abbor på flue

Recommended Posts

Fluer i str. 6-8, fortynget med blytråd og øyekuler, i signalgult /sort , rød/sort/sølv eller streamere i sølv/blå/grønn- kombinasjoner. (Alt som linger småfisk virker fint). Tørrfluer er noe vanskeligere, men zulu silver og daddy-longleg har gitt fine resultater.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Bra innlegg, har nylig vært ute å prøvd på ørreten sammen med samboeren, men da med "the Garden Fly"... :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har aldri fiska etter abbor med flue, men fikk et par på 3-400g da jeg var ute etter gjedda sist helg :) Enig med at alt som ligner småfisk funker. fiska med stålfortom med slik avklipt hurtigkobling å passe store str.2 fluer i gul/blå med litt sølv å rød/hvit med litt blått flash.

Enten så er ikke abboren så kresen, eller så biter den i irritasjon eller no sånt har jeg lurt litt på :huh: Husker å ha fått bittesmå abborpinner på digere sluker som jeg ikke fatter hvordan de har klart å bite over :) abbor´n er en tøff jævel 8)

Endret av aasern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja :) Abbor på flue er ikke noe artig syntes jeg :lol::lol::lol: bare & kline til med en synke nympe av et slag det så smeller det til :):) , har faktisk fått abbor på tørt et par ganger & :huh::huh: , hahahahahahahahah. Det blir det samme som & få gjedde på mais :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har fått noen åbborer på popper faktisk når jeg har brukt små poppere etter gjedda så har jeg opplevd å få åbbor flere ganger :) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

rød wooly bugger er en bra flue hvis du vil få abbor.

med kulehode med to øyer.

var et sted i sarp og fisket gjedde så endte jeg opp med 43 gjedder på en dag akkurat på en rød wooly bugger.

de var mellom 200-500 gramm.

og har vært i andre sreder rundt om i landet og opplevd det samme bare ikk e så mange.

Endret av morta1991

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

mine erfaringer med flue/abbor går på vanlig stang, og ikke fluestang...

men jeg tror abboren blåser i hva den biter på!

har ofte satt på 3/4 fluer oppover langs sena når jeg har fisket med sluk o.l., og da sitter det ofte på noen abbor på fluene... og det var helle inget mønster i hva slags fluer de bet på...

så tror du kan få abbor på det meste... :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har tatt abbor på stor flyvemaur, krok 8...

Men det morsomste er popper. Jeg spinner et skikkelig tett hode og en marabou hale. Hodet kan klippes på mange måter, liker selv best en litt foroverlent "sveis" der fronten på flua skyver opp en bølge foran seg når en rykker 30-40 cm i lina. Men for all del, klipp en bakoversveis (da dykker flua når du rykker) funker det også.

Popper funker forøvrig også på havabbor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg pleier vaneligvis ikke å fiske etter abbor med flue:P det er sånn man kanskje får når man er ute å fisker etter gjedde:P fikk en på 1,1 kg her i sommer:) det er kult å få en som er stor, men er ikke så mange av de så blir litt kipt å fiske etter abbor i lengden:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Abbor på flue, det er vel et vanskeligere spørsmål hva de ikke tar. Har fått relativt fin abbor på nymfe, på mudler og på vulgata. Om en fisker målrettet etter abbor er det kanskje vanskeligere.

Sikrest er en godt synlig nymfe fisket i samme vanlag som abboren befinner seg i. Er det mat på overflaten tar de tørt også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har også fisket noe abbor i om sommerene i Farrisvannet ved Larvik. Den flua som jeg gitt meg mest fisk er en svart/gul gullhodenymfe str. 12 eller 14.

Bindetråd: Svart

Hale: Svart hane eller høne.

Kropp: Sulphurgul/orange dubbing.

Kroppshackle: To turn med svart hane eller høne.

Fortynging:Gullholde eller tungsten, evt. blytråd rundt kroken i tillegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

under fjorårets vulgata klekning var jeg i gåslungen og lurte på hvordan jeg skulle unngå å få abbor på flue. de var pån iett sett. så hvis du vil ha borren , er det ett super tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Abbor på flue er morsomt!

Har best resultater med en nedskalert vesrjon av Morten Valeur's gjeddeflue av marabou. Han har vel også noen artikler der han forteller om abborfiske med denne flua. Popper er morsomst! Medium poppere på krok 4 i glorete farger. med tydelige kontraster. Når vannet blir varmt utpå sommeren fisker jeg på kveldstid i grunne viker akkurat i tiden mellom solnedgang og kveldsmørket.

En abbor på 3/4 kg på ei 5 eller 6'er stang er tøft!!

M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg