Hopp til innhold
Øyvind T

Hva skal til for at en elv skal bli bra?

Recommended Posts

Har en nydelig liten, og veldig næringsrik, elv i nærheten av der jeg er oppvokst. Det kryr av ørret, men snittstørrelsen er veldig lav, og fisk over halvkiloen tror jeg rett og slett ikke finnes i elva lenger. Det er endel ørkyte i elva og abbor i de rolige partiene. Insektlivet er bra, og så langt i år har jeg av døgnfluer observert Beastis, L. Marginata og Vespertina, Vulgata og H. Sulphurea i tillegg til et mylder av vårfluer. Så jeg vil tro vannkvaliteten er bra. (Ikke målt PH, men tipper den er ok utifra insektlivet.)

Vil tro problemet er at det rett og slett er for mye fisk i elva. Jeg vet elva var bedre for mange år siden, og bestefaren til en kompis har en utskjæring av en ørret på over 3 kilo tatt i denne lille elva.

Det jeg lurer på er hva som egentlig må til for å få opp størrelsen på fisken. (Jeg har ikke tenkt til å bli helt cowboy og leke gud, men er opptatt av elvas ve og vel.)

aaaelva.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Det som gjerne trengs, i slike vassdrag, er at det blir fisket nok der.

Er det få fiskere, så bør man vurdere garnfiske :blink:

Dette gjør at de fiska som blir igjen får bedre tilgang på mat, som igjen gjør at de blir større :)

Etter min mening så er det bedre med ei elv med lite men stor fisk, i topp kondisjon. Enn ei elv med tusenvis av 150-200 grammere!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Enig med Griffiths, men jeg tror jeg ville satset på et par ruser med skikkelige ledegarn. Da kan det stå noen dager og fiske og du slipper maset om at nå jeg stad å renske de garna...bare å tømme rusene når du er stad å fisker eller sånn når det passer...lite stress...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin: eller kan du jo bare pælme uti noen gjedder på 5-6 kg :biggrin: bare kødda...... bruk garn...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå tror jeg ikke det er lov til å sette garn i denne elva, og jeg har vel på ingen måte lov til å forvalte elva på egenhånd som privatperson, annet enn å ta opp all småfisk jeg får på stanga. Tror ikke den lokale jakt og fiskeforening (som jeg forøvrig ikke er medlem av) gjør noe særlig med saken heller. Hadde jeg visst at jeg skulle bo her en stund skulle jeg prøvd å få igang noe, men jeg er midt mellom studier og jobb og vet ikke hvor jeg etter hvert kommer til å bosette meg.

Endret av winder

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå tror jeg ikke det er lov til å sette garn i denne elva, og jeg har vel på ingen måte lov til å forvalte elva på egenhånd som privatperson, annet enn å ta opp all småfisk jeg får på stanga. Tror ikke den lokale jakt og fiskeforening (som jeg forøvrig ikke er medlem av) gjør noe særlig med saken heller. Hadde jeg visst at jeg skulle bo her en stund skulle jeg prøvd å få igang noe, men jeg er midt mellom studier og jobb og vet ikke hvor jeg etter hvert kommer til å bosette meg.

<{POST_SNAPBACK}>

Forstår ikke helt spørsmålet ditt da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forstår ikke helt spørsmålet ditt da...

<{POST_SNAPBACK}>

Hva er det du ikke forstår?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har nok ikke lov til å gjøre noe som helst uten tilatelse fra Fylkesmannen. Og søknaden bør komme fra grunneier. Det er en aldri så liten byrokratisk prosess å komme seg gjennom før konkret kultiveringsarbeid kan starte. I mellomtida får du fiske som f***! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg