Hopp til innhold
HelgeB

Dobbeltrekk/slippunkt

Recommended Posts

Hei Sven.

Absolutt et poeng.

"Når stangtuppen evt stopper..hvis den noengang gjør det."

Det tar faktisk lenger tid enn man først tror.

Og egentlig er det viktigere enn buttstopp.

Buttstopp sier ingenting om stangaksjon,stangfrekvens,evnen til å stikke,etc,etc,bla,bla....

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja så hva er så prinsippet..Når lønner det seg å stoppe for å oppnå evt Hva? men jeg er helt enig hr 7erZen at dt med stikking er meget interessant her..Du veit like godt som meg at jeg er minst like klar over at disse griene er vanskelige....prøver å få litt kjøtt på beinet!! Se hvor forskjellig feks hartman du og jeg kaster...og andre langt går det åkke som...Jeg er som du vet blitt temmelig skeptisk til det smarte ved den Supersoniske trekant formede bukta, til tross for at jeg oppfant begrepet...so what :blink: nettopp fordi overslaget med for seint slipppunkt vil føre til at mye kraft rettes nedover...jeg er overbevist om at man kan kaste lenger med mindre kraft hvis en får utnyttet stangas potensielle energi i kasteretningen...Og viktigs det funker som F i praksis....og det er jo kanskje et poeng? :blink: nei nå må jeg ut å kaste av meg litt energi...snakkes...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Når stangtuppen evt stopper..hvis den noengang gjør det."

Det tar faktisk lenger tid enn man først tror.

Og egentlig er det viktigere enn buttstopp.

Buttstopp sier ingenting om stangaksjon,stangfrekvens,evnen til å stikke,etc,etc,bla,bla....

Tida overslaget tar kommer fram av Grundes bildeserier.

Hvis 'buttstopp' betyr at stangrotasjonen stopper er det da fortsatt tid for å stikke?

Buttstopp er noe du kontrollerer selv, og jeg vil tro at den for gode kastere til passet hva som følger naturlig etterpå - overslag av stangtuppen, stikking. Du får det til å høres problematisk ut, Tom, men det ser ganske naturlig ut når du kaster selv! :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Åge.

Det med å stikke og tidspunktet for dette mener jeg å ha snakket om en gang før her på nettet.

Uansett,så gjør jeg det i løpet av buttstoppen,stikkingen er jo en del av stoppen din.

Jeg kan ikke huske å ha sagt noe annet.En må jo nødvendigvis stikke i tidsperioden da

stangtuppen buer av fra den tenkte horisontallinjen.

Det er mulig jeg misforstod Sven når han var inne på dette med "når stangtuppen evt stopper..

hvis den noengang gjør det."

Joda,Åge det er ikke så vanskelig å forholde seg til tiden det tar for stangtuppen å dreie av fra

horisontallinjen,overslaget og så tilbakeslaget,da det sånn nogenlunde gir deg buktstørrelsen

og formen i utkastet.

Jeg tenkte litt lenger(og det var det jeg trodde Sven og gjorde,men mulig jeg misforstod)på den

måten at stangtuppen fortsetter å svinge og at jeg tror at det ikke er så lett å si at buttstopp er

buttstopp.(Hånden,ihvertfall min stopper aldri dønn,men beveger seg videre.Enten bakover eller

fremover,alt ettersom.)

Undersnøret blir jo berørt av dette.(Kan vi ikke kalle dem"Negative waves".

(Husker du Kellys Helter? :biggrin::biggrin: )Og,Åge du er jo glad i bølger. :biggrin:

Og så til der jeg er helt enig med deg:Jeg får det til å høres problematisk ut.

For meg så blir det litt som å sykle,det er temmelig enkelt når du først har lært det,men å forklare

det er ikke like enkelt.Så,jeg bøyer meg i så henseende,og prøver å unnskylde meg med at det er

slik jeg er... :biggrin:

En ting,er å stå og kose seg med kasting og forholde seg til "feeling".

En annen ting,er gleden ved å diskutere dette emnet.

Sjallabais.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom!

Joda det er moro å få lufta ideer/tanker. Noen ganger fører det å formulere problemstillingene til at en selv ser alt klarere. :blink:

Jeg tenkte litt lenger ... på den

måten at stangtuppen fortsetter å svinge og at jeg tror at det ikke er så lett å si at buttstopp er

buttstopp. (Hånden, ihvertfall min stopper aldri dønn, men beveger seg videre. Enten bakover eller

fremover, alt ettersom.)

Undersnøret blir jo berørt av dette.

Nå skjønner jeg mer, og ingen stopp blir absolutt (selv om en trener stopp med ei tung stang som vår felles venn). De bølgene som settes opp på undersnøret av svingningene i stangtopp spiser ikke av energien i bukta mens de forplanter seg utover, selv om de kan være godt synlige.

Kan vi ikke kalle dem"Negative waves".

(Husker du Kellys Helter? :biggrin::biggrin: )

Er du så gammel du og? Husker både Kelly og å ha hørt noe om negative bølger - var det en sammenheng? :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He,he,he...

Gammel og gammel. :biggrin:

Donald Sutherland og negative waves...

For meg så blir bølgene en vanskelig forklaringsmodell når det gjelder fluekasting.

Fra mitt ståsted har bølger amplitude,frekvens,hysterese....(og karakter)

Og ikke minst et faseforhold.

Bølgene på undersnøre er ikke i fase med bukta om du skjønner hvor jeg vil hen.

Men du må gjerne overbevise meg. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For meg så blir bølgene en vanskelig forklaringsmodell når det gjelder fluekasting.

...

...

Men du må gjerne overbevise meg. :biggrin:

Tom.

Tror vi er på bølgelengde der Tom :P

Jeg vil også gjerne overbevises om at bølgetori er veien å gå...

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Si meg er alle her seriøse?? Hvordan finne på så mange merklige ord og utrykk for å forklare et fluekast? Jeg tror at noen her er angrepet av ukontrolert hysterisk rotasjon i spekulatoren...

MVH

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Si meg er alle her seriøse?? Hvordan finne på så mange merklige ord og utrykk for å forklare et fluekast? Jeg tror at noen her er angrepet av ukontrolert hysterisk rotasjon i spekulatoren...

De villeste rotasjonene blant folk her på forumet har vel sammenheng med Powerball. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å forklare et fluekast. :biggrin:

Er det noen som har lyst til å forklare det?

Tom.

Nei.. :P men jeg kan godt vise deg et dårlig et når jeg kommer på kaffe :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei.. :P men jeg kan godt vise deg et dårlig et når jeg kommer på kaffe :biggrin:

Alle snakker om denne kaffen men er det noen som gjør noe med den :blink: ? Hvor blir det geografiske tyngdepunktet for dem som vil stille opp - slipper Grunde å forlate Drammen?

Ellers kan kompleksiteten i det hele gjøre det lettere i ettertid å si hva som enten gikk galt eller hva som var bra med et kast enn å gi en nøyaktig oppskrift på hva som skal gjøres (men det vet du jo Tom). Akkurat nå har jeg vært sjuk så det er best å bli inne, men noe sier meg at jeg heller burde vært ute og trent enn å svare på det andre allerede vet :wacko: .

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Det ble spurt om å froklare et fluekast her, men det kan fort bli risikablelt. Men jeg tenkte å nevne en pedagogisk metode som ikke jeg har sett noe sted hittil, verken her eller andre steder:

Gi tunglærte elever en skikkelig 12-meters oksepisk og be dem treffe et mål med den. Det som da skjer, er at dersom de ikke gjør "kastet" grunnleggende riktig, får de seg en om ørene som de aldri glemmer og som straks gir en dyptgripende forståelse av bakkastets viktighet - altså full strekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gi tunglærte elever en skikkelig 12-meters oksepisk og be dem treffe et mål med den. Det som da skjer, er at dersom de ikke gjør "kastet" grunnleggende riktig, får de seg en om ørene som de aldri glemmer og som straks gir en dyptgripende forståelse av bakkastets viktighet - altså full strekk.

'Trenger hverken tunglærte elever eller oksepisk for å bli den erfaringen rikere ..Svev :P ...det holder med en fluestang :biggrin:

pass_opp_for_nakken.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Hei Thormill.

Særlig hvis du setter på en nykvesset krok. Jeg vil dog holde en knapp på pisken, og enhver fluefisker vil oppdage at man også er en habil piskesvinger, bevegelsene som kreves er slående like.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

'Trenger hverken tunglærte elever eller oksepisk for å bli den erfaringen rikere ..Svev :P ...det holder med en fluestang :biggrin:

Flue lengde tohånds i castingen er også suverent i så henseende, 115 grams skyteklump i synkegrad IV, setter pene merker på ryggtavla om du gjør noe grunnleggende galt i utkastet.

Jeg tror det var Kjetil Mathisen som skrev om sin erfaringer her en gang, da langbuksen på et blunk ble omgjort til shorts og skytelina skar seg inn til beinet! Jeg kan ikke gå god for sannhetsgehalten, men historien er god! :biggrin:

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg