Hopp til innhold
HelgeB

Dobbeltrekk/slippunkt

Recommended Posts

Hei Grunde.

Hvor mange msek. er det mellom hvert bilde i eksemplene dine?

Tom.

Er ikke sikker... Disse er bare laget visualisering, så jeg har laget en "overlay" av et passe antall bilder. Tiden mellom hvert bilde er den samme (i hvert bilde) men jeg kan ikke si hvor lang. Filmen er tatt ved 500 fps. så jeg kan lage nye overlays hvor jeg har kontroll på tiden mellom hvert bilde. Jeg har såklart også stangas overslag og dannelsen av bukta :P

Hvis jeg får tid fixer jeg det i kveld, hvis ikke... Siden det er trekket vi diskuterer bør jeg kanskje lage noen med færre bilder enn de jeg allerede har lagt ut?

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

hehehhe..kremt. :blink: pointet...eller et av pointene er vel tidsforskyvningen fra når DU/JEG stopper stanga...til den FAKTISK har gjort jobben? mao ladet ut. Hva med STREKK i Lina folkens? er en stum eller elastisk line at foretrekke? isåfall hvorfor? jeg vil til slutt tilføye at det ER mulig å føle disse tingene!!Og de er viktige!! :evil: :biggrin:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En ting klarer jeg ikke helt å slippe her , etter å ha studert bildene til Grunde nøye(forstørret).. :unsure: ..måtte låne et av dem, Grunde, håper det er greit :wink: ...det er at, hvis vi ser på stanga helt på slutten, så er den svakt S-formet , godt mulig jeg er rar i hodet ...men for min del så betyr det vel at de øvre deler av stanga har så stor fart+masse at det (kan) opprettholdes en viss spenst/press på snøret en tid etter bunndelen er avspent og begynner å bøye seg fremover ...det vil da kjennes ut som om stanga er avspent før toppene er ferdig med sitt :wacko: ..altså følgelig så vil et "senere" slipp være en fordel på denne stanga selvfølgelig (bildet)....på kortere/raskere stenger vil samme kankje ikke skje....PUUUUUHHH :cry:

m7_seq.jpg

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hmmmm. en meget bra observasjon... :huh: snakke med hr SyverZEN kanskje....hihi En annen ting...

hvilken RETNING har stang tuppen når den "overfører"kraften til lina. mao Hvor er linebanen i henhold til billdet? Når stanga her er Helt rettet ut vil den ha en nedoverrettet bevegelse, noe som neppe kan være optimalt?(jævla ord) så her har vi et problem.heheh :evil:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

det er selvfølgelig OK at du leker med bildene mine Thormill :lol:

Har ikke tid til å kommentere din observasjon akkurat nå, men her har du mer å leke med

a3_fram_og_overslag_strobe.jpg

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Thormill,en liten tanke:

Om stanga bruker ca.0,1 sek. på å rette seg ut (ja,ja....det er avhengig av hvor mye stanga er

spent opp....og stivhet....lengde....bla,bla,bla...) og vi tilfører buttdelen kraft/bevegelse i motsatt retning

da,for å "forsterke" stoppen,hvordan reagerer stanga da?(Rent bortsett fra å rette seg ut noe tidligere.)

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen,

: ...det er at, hvis vi ser på stanga helt på slutten, så er den svakt S-formet , godt mulig jeg er rar i hodet ...men for min del så betyr det vel at de øvre deler av stanga har så stor fart+masse at det (kan) opprettholdes en viss spenst/press på snøret en tid etter bunndelen er avspent og begynner å bøye seg fremover ...det vil da kjennes ut som om stanga er avspent før toppene er ferdig med sitt :wacko: ..altså følgelig så vil et "senere" slipp være en fordel på denne stanga selvfølgelig (bildet)....på kortere/raskere stenger vil samme kankje ikke skje....PUUUUUHHH :cry:

enig i observasjonen men jeg er ikke sikker på at jeg henger med på resten. Slik jeg ser det kan S-fasongen skyldes to ting.

1) Når stanga stoppes dras den litt tilbake.

2) Det overføres impuls/energi fra bunndelen av stanga i form av en bølge. Denne bølgen gir S fasongen.

Jeg heller mot forklaring 1) mens forklaring 2) kan resultere i noe i n ærheten av det du snakker om. Nærmere analyse av bildene vil kunne avsløre om det er forklaring 1) eller 2) som er "riktig", eller at det er en kombionasjon... Hvis det er forklaring 2) som gjelder tror jeg man må gå på problemet med simuleringer for å få en dypere forståelse.

Hva fenoment skulle ha å bety for eventuellt slipp-punkt er jeg ikke sikker på. Men som Sven påpeker beveger ikke stangtuppen seg langs snørebanen under hele utladningen heller (dette har også vært et av mine argumenter mot stang-spenstens betydning).

Forøvrig er stanga i den første billedserien omtrent det "kjappeste" som finnes...

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo.

I den første bildeserien på 3 bilder viser det 3. bilde den beste stangføringen,det beste trekket,og

selfølgelig er snørefallet (stangtuppsvandring) minst her.

Jeg regner med at alle er fullstendig enig?He,he,he, :biggrin::biggrin::biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo.

I den første bildeserien på 3 bilder viser det 3. bilde den beste stangføringen,det beste trekket,og

selfølgelig er snørefallet (stangtuppsvandring) minst her.

Jeg regner med at alle er fullstendig enig?He,he,he, :biggrin::biggrin::biggrin:

Tom.

He he... hva som er best etc. er en farlig diskusjon.

Det var også to veldig forskjellige stenger det ble kastet med.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sant nok,sant nok.

En annen ting er hvordan snørelengden var i hvert tilfelle.

Og det at vi ikke ser bevegelsene her gjør det vanskeligere.

Men uansett,jeg er litt svak for det 3. bildet jeg da. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Thormill,en liten tanke:

Om stanga bruker ca.0,1 sek. på å rette seg ut (ja,ja....det er avhengig av hvor mye stanga er

spent opp....og stivhet....lengde....bla,bla,bla...) og vi tilfører buttdelen kraft/bevegelse i motsatt retning

da,for å "forsterke" stoppen,hvordan reagerer stanga da?(Rent bortsett fra å rette seg ut noe tidligere.)

Tom.

Tjaa.. :unsure: .. jeg "ser" i alle fall en sammenheng mellom det å tilføre kraft/bevegelse bakover for å forsterke stoppen og ...den S-formen stanga får ..har vel en liten tanke om at til tider kan stoppen bli en tanke for hard/brå og at S-formen kan være en indikator på det.....muligens ...men hvis denne stanga er av de "raskeste" hadde jeg vel ikke trodd at slikt kunne skje.

Grunde: punkt 1. om at bunndel dras tilbake er jeg ikke helt enig i, med tanke på det bildet jeg har studert ...at det kan være en mulighet ser jeg selvfølgelig ikke bort i fra , men på bildet kan jeg ikke se at bunndelen har "vandret tilbake"...tvert i mot..... men det er og blir jo bare pirk.. :wink:

Veldig vanskelig å si om S-formen har noe å si for slipptidspunktet...ja!!....siden stangtuppen ikke følger snørebanen under utladningen som du nevner , så det jeg vel egentlig grubler på (tror jeg da)er hvor mye effekt/spenst det er igjen i stanga (topp), etter stoppen ( bunn) er satt... og hvor mye det kan "påvirke" snøret :roll: :biggrin: ...

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Energien i stanga er utløst i det overslaget i håndleddet er gjort. Man kan bruke så mange bildeserier som man vil men saken er den at holder man tilbake energi svekker man den. Dette er egentlig veldig enkelt; tenk at du kaster med en liten ball, når snerten i håndleddet er gjort må man slippe ballen. Sånn er det med et fluekast også...

MVH

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje stanga lader seg ut in såkalt bølge form.. i hht. hydrogenbomber o.l.....hehe slå på tråden ..æ sitnohær... :evil: hilsen IC2 urk....CIC

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det som hadde vært allright nå vet du Grunde,hadde vært å montere Mems/Gyro følere

på stanga og la kretsen trigge/synke high speed kameraet.

Da kunne vi plottet inn stangstopp (buttdel),slippunkt,peakverdiene fra stang/trekk etc.

Når vi da i ettertid ser på bildene,for ikke å si filmen,tror jeg vi kunne få mye bedre oversikt om

hva som skjer.Hva tror du?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Energien i stanga er utløst i det overslaget i håndleddet er gjort. Man kan bruke så mange bildeserier som man vil men saken er den at holder man tilbake energi svekker man den. Dette er egentlig veldig enkelt; tenk at du kaster med en liten ball, når snerten i håndleddet er gjort må man slippe ballen. Sånn er det med et fluekast også...

MVH

HelgeB

Ville nå tro at det er betydelig vanskeligere å kaste med fluestang enn baller.....så den sammeligningen er vel litt "urettferdig"....men bare vær gledesdreper du... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

neida syverZEN mjf tidligere innlegg::, "Stanga bruker ikke tid på å re4tte seg ut...Well...try to get as much of the push forward man..give me a call.. har du set splitcane treff?" som du veit.. jeg mener... prøv å få mest mulig av den potensielle energien til å gå i intensjonens retning....and you might have a good cast... :huh:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det som hadde vært allright nå vet du Grunde,hadde vært å montere Mems/Gyro følere

på stanga og la kretsen trigge/synke high speed kameraet.

Da kunne vi plottet inn stangstopp (buttdel),slippunkt,peakverdiene fra stang/trekk etc.

Når vi da i ettertid ser på bildene,for ikke å si filmen,tror jeg vi kunne få mye bedre oversikt om

hva som skjer.Hva tror du?

Tom.

Ja det hadde vært saker ja <_< Men først må jeg få tid til å analysere skikkelig det jeg allerede har :cry:

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei og hå Grunde!

Hei igjen,

enig i observasjonen men jeg er ikke sikker på at jeg henger med på resten. Slik jeg ser det kan S-fasongen skyldes to ting.

1) Når stanga stoppes dras den litt tilbake.

2) Det overføres impuls/energi fra bunndelen av stanga i form av en bølge. Denne bølgen gir S fasongen.

Stanga har jo egen masse, så det vil vel nødvendigvis oppstå en bølge? Jeg tror altså dette skyldes at kasteren har sluppet snøret, og at snøret da ikke virker så mye som en demper på egensvingninger i stanga.

Og nå, over til noe helt annet. Dersom en ser nøye på billedseriene vil en se at ingen kast følger den såkallte idelle bevegelsen stangtuppen-i-rett-linje. Er dette fordi dette ikke er den idelle stangføringen, fordi kastern ved å føre tuppen svakt oppover i begynnelsen av framkast motvirker gravitasjonen, og ved å føre toppen nedover i slutten av framkastet setter bukten (bølga)? Altså at det ikke er ideellt å føre stangtoppen i en rett linje.

Jeg regner med at stangtoppens (ontrentlige) retning, og dermed retning av krafttilførsel kan leses ved å følge retning mellom øverste punkter.

Kraften fra trekkarmen "forstekes" av kastehånden. Dvs. at hvis trekket er akselerert øker du kraften på lina og dermed momentet på kastearmen (du bøyer stanga mer) uten å samtidig akselerere stanga. Du får altså økt kraft på snøret fra kastearmen billigere enn om du måtte skaffe deg denne kraften ved bare å akselerere/øke stangas rotasjonshastigheten ved hjelp av kastearmen. Dette "samspillet" mellom kaste og trekk hånd er årsaken til at effekten av trekket potesiellt er størst når stantuppens hastighet (i kasteretningen) er størst, eller om du vil, når stangas rotasjonshastighet er størst . Dvs. mot slutten av kastebevegelsen. Det er et forbehold til det siste poenget, det forutsetter at du også kan trekke med stor kraft eller at stanga skikkelig oppspennt mens du trekker. Så hvor trekket er mest effektivt og hvor det bør avsluttes vil avhenge noe av kastestil.

Grunde

Jeg er ikke helt enig i at effekten av trekket potensiellt er størst "når stantuppens hastighet (i kasteretningen) er størst". Dersom en ser på billedserier vil en se at stangtuppen i slutten av kastet har en nedadgående bevelse, og ikke en stor fart i kasteretning. Denne siste delen av kastet faller jo også sammen med den ekstra "power" trekken som noen bruker.

Dersom man tror på lengst mulig bevegelse i kastet så vil det lønne seg å trekke lengst mulig, og slippe så sent som mulig, dersom man fortsatt klarer å tilføre energi. Dette tror jeg gjelder selv om ikke hele bevegelsen går i kasteretning. Lina vil virke som en "bølgeleder" (hah :biggrin: ) som leder energi utover.

Akselerende akselerasjon. Så vidt jeg husker fra det jeg lærte i barnehagen så kan man derivere farten og få akselerasjon. Dersom man deriverer akselereasjon får man vite om akselerasjonen øker eller minker som en funksjon av tiden?

P.S. Flotte bilder, når kommer det et paper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

yes...problemet blir at dersom vi slipper for seint vil lina ha en tendens til å rulle over for kjapt. jeg har dratt med meg endel "unoter" inn i fiskekastinga. Når jeg skal kaste virkelig langt med Dtliner må jo bukta FLYTE i noen sekunder....Derimot ved feks underhånds kast, mener jeg å konstatere at jeg får vesentlig bedre effekt ved å slippe seinere....vel dette ligger an til å bli en ny "KLASSIKER" hehe..kult! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ikke enig i alle svar og innlegg på denne tråden men når det er sagt må jeg melde at det har dukket opp mange interesante betraktninger. Men nå er det jo slik at jeg er sta; jeg nekter å gi meg før noen gir meg noen håndfaste eksempler på hvordan man setter til side fysiske lover og lar magien ta over....

MVH

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

yes...problemet blir at dersom vi slipper for seint vil lina ha en tendens til å rulle over for kjapt. jeg har dratt med meg endel "unoter" inn i fiskekastinga. Når jeg skal kaste virkelig langt med Dtliner må jo bukta FLYTE i noen sekunder....Derimot ved feks underhånds kast, mener jeg å konstatere at jeg får vesentlig bedre effekt ved å slippe seinere....vel dette ligger an til å bli en ny "KLASSIKER" hehe..kult! :biggrin:

Hej Sven

Her forstod jeg dig bedre, hvis det var omvendt, og det er også de iagttagelser jeg har gjort af andre (har ikke set dig kaste).

Den vil ganske rigtigt have en tendens til at rulle for hurtigt. Men værre endnu - når man slipper linen, efter at linebuen er dannet, vil den øverste line få en "dødvægt" at trække op i fart. Den nederste line har jo ingen fart, før den slippes. Og jo senere den slippes, jo større dødvægt udgør den. En ond cirkel er startet, og dette manifesterer sig selvfølgelig hurtigere med korte liner.

Endret av Signalhorn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men nå er det jo slik at jeg er sta; jeg nekter å gi meg før noen gir meg noen håndfaste eksempler på hvordan man setter til side fysiske lover og lar magien ta over....

MVH

HelgeB

He he, er nok lit sånn jeg også... men det er vel noen "trollmenn" som er litt ukomfortabel med at deres "trix" forklares (for noen gode eksempler se div tråder om CCS på sexyloops.com). Vet ikke helt hvorfor det er sånn <_<

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg