Hopp til innhold
HelgeB

Dobbeltrekk/slippunkt

Recommended Posts

Blir ikke dette veldig generelt ? ?

Stenger er forskjellige, noen stenger tåler mye kraft, andre ikke osv, det beste er vel å trene masse å finne ut av hva man evnt gjør feil, og hva som fungerer på de forskjellige stengene osv :) ?

Hvis poenget med et dobbelttrekk er å kaste langt så er det vel kjappe stenger som gjelder, men fellesnevner med dobbelt trekk er vel at man kaster feilene sine lenger, det beste er vel egentlig å trene uten dobbelttrekk :) hvis man skal terpe på teknikk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det finnes åpenbart mange gode kastere her på forumet. Jeg kunne tenke meg å diskutere noen element som går på trekket i fremkastet og slippen av snøret.

Dette er den fasen jeg sliter mest med å formidle når jeg instruerer.

Hehe.. tema nå er: hvordan beskrive akslerasjon? Hmm, trodde det var rolig akslerasjon og ditto hurtig akslererende.

Mon tro om alle var like allsidige i praksis som de er i snakketøyet.

MVH

HelgeB

Er vel ikke så enkelt å slippe unna litt temaskifte når mann snakkker om fluekasting.. :biggrin:

Slik jeg ser det så er akselerasjon et langt mere viktig/grunnleggende "bevegelsesmønster" mann må jobbe med enn feks.dobbelttrekk eller det å finjustere slipptidspunktet....blant annet fordi det bidrar til at stanga spennes riktig slik at stangtoppen beveger seg i i en rettere horisontal linje , så fremt at start stopp er forholdsvis korrekte selvfølgelig :unsure: .har mann ikke en en grei forståelse av akselerasjon mellom start og stopp ..så kan det vel legge et grunnlag for et problem som forverres senere ved bruk av dobbelttrekk......eller??? :unsure: :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selvfølgelig. Og , ja , alt er relativt i forhold til aksjoner o,l, Det gjelder å prøve å finne det som kjennes optimalt i forhold til deg og snøre/stangaksjon i forhold til hva en ønsker å oppnå. jeg har sjøl trent ganske mye med å kaste uten snørehånda. det er noe jeg absolutt vil anbefale, MEN det løser ingen floker mht. evt timing, o.l. Dobbeltrekket er en integrert del av kastet, så det kan være smart å fokusere på, nøyaktig hva gjør jeg?! Kan jeg komme lenger opp.? er slippunktet rikig i forhold til typen kast, opprettholdes spennet osvosv....hey guys this is fun!!! :evil:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig,"this is fun".Alltid artig å se/høre hvordan ting oppfattes av hver og en av oss.

"Trekkometer",den likte jeg.Høres litt Reodor Felgen ut,men ganske stilig.Det er stadig

utvikling innen teknologien.Og en annen ting,no problem å få tak i triaksielle gyrokretser i dag.

(1200 grad/sek.)(Og vi kan ha et forhold til vridningene vi foretar.)

Men for å holde meg litt til tråden,slik jeg oppfatter det,er det enklere å aksellerere snøret langs en

rett linje med bruk av dobbelttrekket enn om man ikke trekker.(I tillegg er det med på å spenne opp

stanga også.)Prøv selv,jeg vil nok tro at de fleste får en bedre bukt med trekk enn uten.

En annen ting er at stangtuppens "rette linje" også bør være mest mulig parallell med snøret.

(Helt rett blir det aldri....gravitasjon.)

Uten at jeg har prøvd The Analyzer enda,så vil det være interessant å finne peakverdien av

aksellerasjonen (også hastigheter i begge tilfeller) på henholdsvis stangtupp og trekk,og hvordan

de er i synk eller ikke,alt ettersom.(Hvis stanga bruker 0.1 sek. på å rette seg ut burde peakverdien

av hastigheten på trekkhånden kontra kastehånden komme 0,1 sek. senere.)

Når det gjelder SAGE CASTING ANALYZER så vil den bestå av en 590 XP,en 2550 snelle og et

Performance Taper snøre.(I tillegg til selve gyro -uniten selfølgelig.)I følge Ned Hobson hos Sage

dukker den opp i midten av November hos forhandlerne.Markedet forøvrig vil først få mulighet

til neste høst,da som en såkalt "instructor model".(Ca. 750 dollar.)

Vel,nok om det,det var dobbelttrekk det handlet om,og slippunkt.........

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis stanga bruker 0.1 sek. på å rette seg ut burde peakverdien av hastigheten på trekkhånden kontra kastehånden komme 0,1 sek. senere.

Hej Tom

Ikke enig. For at få det absolut maksimale ud af stangen skal krafttilførslen med kastearm og linehånd stoppe synkront. Men linen slippes først i præcis det øjeblik, hvor stangtoppens hastighed kulminerer. Det er jo i det moment, hvor stangtoppens hastighed aftager, at linebuen dannes. Slipper man for tidligt, kollapser kastet. Slipper man for sent, bliver kastet kortere.

Det er selvfølgelig en idealtiming, som er uhyggelig svær at ramme helt præcist. For mig i hvert fald.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Signalhorn.

I det stangtoppens hastighet avtar,i det bukta dannes.Det er bare det at bukta dannes etter at stanga

har rettet seg ut.I det øyeblikk den dreier av fra aksellerasjonslinjen.I det øyeblikket er det også

bare en bitteliten del av snøret som aksellereres.Når mener du at stangtuppen har sin høyeste hastighet

da?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Johan

Stopper jeg med at trække i linen samtidigt med at jeg stopper kastearmen, hvad sker der så? Stangen er stadigvæk bukket mere eller mindre, afhængigt af kastestil, men det er bevist at trækket tilføre mere linehastighed end det hjælper til at bukke stang, så stopper vi samtidigt, vil linen have større fart end stangtoppen, den skal nok rette sig ud, men belastningen bliver lettet en lille smule og hvad medfører det af bane for stangspidsen?

Linebuen dannes fra det øjeblik hvor stangspidsen markant skifter retning, dvs før den begynder at miste hastighed. Så er ikke enig <_<

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Signalhorn.

I det stangtoppens hastighet avtar,i det bukta dannes.Det er bare det at bukta dannes etter at stanga

har rettet seg ut.I det øyeblikk den dreier av fra aksellerasjonslinjen.I det øyeblikket er det også

bare en bitteliten del av snøret som aksellereres.Når mener du at stangtuppen har sin høyeste hastighet

da?

Tom.

Hej Tom

Det er vel et spørgsmål om at definere, hvornår der er tale om en linebue. Jeg vil mene, at det er i det øjeblik, linen "overhaler" stangtoppen. Og jeg vil mene, at det indtræffer, når stangen retter sig ud. Stangens overslag er i den forbindelse en "fejl" man aldrig kan komme af med. Og i forhold til timing af træk & slip er det uden betydning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Johan.

La oss ta utgangspunkt i det stanga retter seg ut og er helt rett.Fra dette gitte øyeblikk får stangtuppen

en nedadbuet kurve (som du kaller overslag/feil og greit nok) og denne kurven er absolutt

nødvendig og også bestemmende for buktas utseende i utgangsfasen.Om ikke,får vi en kræsj mellom

snøre og stang.Og som jeg har sagt tidligere,du har allerede sluppet snøret forut for dette.

Er det ikke da slik at (i hverfall idiellt sett) både stangtupp og snøre har vandret (aksellerert)

i retning rett frem (og ikke i en buet bane nedover)og i denne fasen av kastet som både stangtupp

og snørehånden bør ha sine peakverdier.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Johan

Hej Lasse

Stopper jeg med at trække i linen samtidigt med at jeg stopper kastearmen, hvad sker der så? Stangen er stadigvæk bukket mere eller mindre, afhængigt af kastestil, men det er bevist at trækket tilføre mere linehastighed end det hjælper til at bukke stang,

Nå!! Hvor er det bevist?? Hvis jeg forstår dig ret, mener du, at trækket altid vil bidrage mere til at sætte linen i bevægelse end at bøje stangen? Det kommer da helt an på, hvordan du kaster! Mit udgangspunkt er, at jeg forsøger at udnytte stangens bøjning maksimalt. Jeg forsøger altså at bruge krafttilførslen til at bøje stangen og ikke at flytte på linen. Det er klart, at man ikke kan undgå at sætte linen i bevægelse, før krafttilførslen stopper, men for at udnytte stangen maksimalt sigter jeg efter at minimere det mest muligt. Men det bliver hurtigt til the never ending story om forskellige måder at kaste på, og den gider jeg altså ikke igen :wink:

så stopper vi samtidigt, vil linen have større fart end stangtoppen, den skal nok rette sig ud, men belastningen bliver lettet en lille smule og hvad medfører det af bane for stangspidsen?

At linen i forvejen er i bevægelse bevirker, at stangen retter sig hurtigere ud. Hvis du i det øjeblik krafttilførslen stoppes har bragt dig i en situation, hvor stangtoppen bryder linien ved at rette sig ud, har du problemer, ganske rigtigt. Ellers ikke.

Linebuen dannes fra det øjeblik hvor stangspidsen markant skifter retning, dvs før den begynder at miste hastighed. Så er ikke enig <_<

På det tidspunkt stangtoppen skifter retning, som du kalder det, er der i min optik ikke tale om en linebue. Er der på dette tidspunkt tale om en øvre og nedre line? Men linen er jo lissom nødt til at følge med stangtoppen. Det kan du så vælge at kalde dannelse af linebuen, men i forhold til timingen er det uden betydning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Johan.

La oss ta utgangspunkt i det stanga retter seg ut og er helt rett.Fra dette gitte øyeblikk får stangtuppen

en nedadbuet kurve (som du kaller overslag/feil og greit nok) og denne kurven er absolutt

nødvendig og også bestemmende for buktas utseende i utgangsfasen.Om ikke,får vi en kræsj mellom

snøre og stang.Og som jeg har sagt tidligere,du har allerede sluppet snøret forut for dette.

Er det ikke da slik at (i hverfall idiellt sett) både stangtupp og snøre har vandret (aksellerert)

i retning rett frem (og ikke i en buet bane nedover)og i denne fasen av kastet som både stangtupp

Tom.

Tror du har rett Tom. Det ideele vil kanskje være å slippe litt senere enn stoppen, men tror ikke det tar så lang tid som 0,1 sekund på en rask stang for toppen å slå over etter at du har brekt over håndleddet og stoppet stanga, så denne timingen blir utrolig presis. Tror imidlertid ikke det er noe å tjene på dette i praksis, dersom man prøver å legge inn en forsinkelse tror jeg fort det vil bli for sent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Johan.

Tom.

Hej Tom

Forstår jeg dig ret, at du ikke opererer med niveauforskel mellem dine stopposisioner? I så fald er der problemer ja. Men forreste stop er jo netop sænket i forhold til bageste stop, og linen fortsætter uden problemer henover stangtoppen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Johan

Tja hvis du kaster på en måde så trækket fortsætter efter stangen passerer lodret i kasteplanet, så vil stangen rette sig ud, og trækket flytter mere på linen end det pludseligt bukker stangen mere, trækker du før stangen når lodret, så jada det giver en smule mere bøjning i stangen, hvis der er noget at bukke...

Skal se om ikke jeg kan finde et par links med undersøgelserne, så kan du i mellemtiden forklare mig hvorfor der er flere måder at kaste på? Er der andre måder end at rotere en stang indenfor en vinkel?

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Johan

... så kan du i mellemtiden forklare mig hvorfor der er flere måder at kaste på? Er der andre måder end at rotere en stang indenfor en vinkel?

Mvh

Lasse

Nej, du har ret. Det er fuldstændig ligegyldigt, hvordan man behandler sin fluestang...:roll:

Hei Johan.

Jeg er overbevist om at du skjønner at det ikke er dette det dreier seg om.Skal vi fortsette? :biggrin:

Tom.

Der har du nok ret :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej HelgeB

Nej desværre er jeg ikke enig, når vi stopper hånden og bundelen af stangen, så bevæger stangtoppen sig stadigvæk raskt fremover, og når vi slipper linen er stangtoppen stadigvæk i bevægelse.

For mig at se er det ideelle tidspunkt at slippe linen, når den har størst mulig fart, det vil sige før stangen har rettet sig helt ud....

Mvh

Lasse

Vel Lasse: som du ser av hva jeg konkluderte med så sa jeg ingenting om håndledd og bunndel. Jeg sa stanga og mente med det at i det stanga utløser den oppladede energien er det på tide å slippe snøret.

Slipper man for tidlig er det ingen kraft overført fra trekket, og slipper du for sent får du en dårlig bukt som vil rette seg ut og spissen vil slå ned.

Det ser altså ut til at vi er enig likevel, eller?

MVH

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slipper du etter at den oppladede energien er utløst fra stanga vil det si at du rett og slett holder gjen snøret og snørebukta aldri får anledning til å flyte å gå langt. Jeg gir meg rett og slett ikke på dette punktet!

Det MÅ slippes synkront med energiutløsningen ellers får du et daft kast som lander i en haug omtrent halvparten av det du drømte om når du startet kastet.

MVH

HelgeB

(å jeg gir meg altså ikke)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slipper du etter at den oppladede energien er utløst fra stanga vil det si at du rett og slett holder gjen snøret og snørebukta aldri får anledning til å flyte å gå langt.

MVH

HelgeB

(å jeg gir meg altså ikke)

tenkte jeg bare skulle pirke litt HelgeB.. :unsure: sorry...men å "holde igjen" snøret er vel ganske viktig for at det i det hele tatt skal dannes en bukt...og å få en riktig "presentasjon" av snøret på lange kast....spørsmålet er vel om hvor mye det kan holdes igjen.. :wink::)

]Tror du har rett Tom. Det ideele vil kanskje være å slippe litt senere enn stoppen, men tror ikke det tar så lang tid som 0,1 sekund på en rask stang for toppen å slå over etter at du har brekt over håndleddet og stoppet stanga, så denne timingen blir utrolig presis. Tror imidlertid ikke det er noe å tjene på dette i praksis, dersom man prøver å legge inn en forsinkelse tror jeg fort det vil bli for sent.

Må ellers si meg enig med Oddbjørn her :) ...riktig nok er jeg kanskje ikke full så "pessimist" som han når det det gjelder å sette det ut i praksis...men det er nok fordi jeg som oftest selv bruker mykere stenger og enkelte ganger tunge snører...da merker mann fordelen ved å ta stoppen (dempe stanga) før slippen.. :wink:

Tar mann slippen mens stanga (myk topp)fremdeles presser på snøret, får stangtuppen "fritt løp" og da overslag (ned og opp igjen)med åpen bukt med hengemage som følge.

Så i mine øyne er det bedre å ta slippen etter stoppen enn før...så få mann heller jobbe seg nærmere stoppen etter hvert ..trening og atter trening... :wub: .....men som Oddbjørn er inne på ,så har det på de raskeste stengene ,kanskje ..trolig..nesten ...ingen merkbar effekt. :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må ellers si meg enig med Oddbjørn her :) ...riktig nok er jeg kanskje ikke full så "pessimist" som han når det det gjelder å sette det ut i praksis...men det er nok fordi jeg som oftest selv bruker mykere stenger og enkelte ganger tunge snører...da merker mann fordelen ved å ta stoppen (dempe stanga) før slippen.. :wink:

Tar mann slippen mens stanga (myk topp)fremdeles presser på snøret, får stangtuppen "fritt løp" og da overslag (ned og opp igjen)med åpen bukt med hengemage som følge.

Så i mine øyne er det bedre å ta slippen etter stoppen enn før...så få mann heller jobbe seg nærmere stoppen etter hvert ..trening og atter trening... :wub: .....men som Oddbjørn er inne på ,så har det på de raskeste stengene ,kanskje ..trolig..nesten ...ingen merkbar effekt. :biggrin:

Hadde vært moro å forsket litt på dette med et høyhastighetskamera for å finne ut hva som gir de beste buktene, men slikt er dyrt <_<

Optimalt skulle en hatt to synkroniserte kamereaer, et som filmer på avstand slik at en får med hele bukten og et som filmer på nært hold arm og stangbevegelsen. Eller bare hatt et vannvittig høyoppløselig høyhastighetskamera.

Endret av Oddbjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med deg IGJEN ..hehe :biggrin:

Grunde hadde vel noen fine bilde på en annen tråd tidligere , som var tatt med noe høyhastighetskamera ,hvis jeg ikke husker feil da :unsure: ...hvor er du Grunde?? ..vi trenger deg!!!! :wub:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med deg IGJEN ..hehe :biggrin:

Grunde hadde vel noen fine bilde på en annen tråd tidligere , som var tatt med noe høyhastighetskamera ,hvis jeg ikke husker feil da :unsure: ...hvor er du Grunde?? ..vi trenger deg!!!! :wub:

He he, er her jeg... Legger ut bilder i kveld...

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tenkte jeg bare skulle pirke litt HelgeB.. sorry...men å "holde igjen" snøret er vel ganske viktig for at det i det hele tatt skal dannes en bukt...og å få en riktig "presentasjon" av snøret på lange kast....spørsmålet er vel om hvor mye det kan holdes igjen..

Følelsen av å holde igjen får du like før stangtuppen avspennes, holder du etter det blir kastet dårlig...

MVH

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

hadde vel egentlig tenkt å holde fingra av fatet i denne diskusjonen, meeeen...

Følelsen av å holde igjen får du like før stangtuppen avspennes, holder du etter det blir kastet dårlig...

MVH

HelgeB

Veeel det kommer vel an på hva du ønsker å oppnå?

Og så var det et par bilder...

m3_forward_seq.jpg

m6_forward_seq.jpg

m7_seq.jpg

Bildene er tatt med høyhastighetskamera og det er samme tid mellom hvert bilde. Ser at jeg burde la det gå mer tid mellom hvert bilde for å få fram hvordan trekkarmen beveger seg. Skal se om jeg kan få laget et eller annet i morra...

Det er to forskjellige stenger og to forskjellige kastestiler, kasteren er den samme på alle bildene.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

MVH

HelgeB

Ja du sier så... :) ..men hva er "like før" ????.når "avspennes tuppen" ???hvor "lenge holder du etter"??? osv... :huh: det går vel ann å være litt mere konkret ...synes nå jeg..tror de fleste har forholdsvis forskjellig syn på hva som er for tidlig eller for sent .....(hvert fall når det gjelder å stå opp om morgenen.. :biggrin: )

Desverre så kan jeg ikke si at jeg har følelsen av å holde igjen snøret før stanga "avspennes" ..som du sier :cry: ...og da regner jeg med at du mener før stanga er rettet ut....tror ikke jeg skal si mere om "mine følelser" foreløpig 8)

Ett annet spørsmål som kan stilles i denne sammenheng er : bør slipptidspunktet være anderledes når du kaster med WF-snøre (skyteline m.friksjon som bidrar til overslag) enn med en baktung klump med "friksjonsfri" tynn skyteline ( og overheng)... :unsure:

vel vel!!.... en dåre kan spørre mere enn ti vise kan svare.... :biggrin:

Takk for bildene ..Grunde.. :wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fine bilder Grunde.

Er tidsdifferansen mellom hvert bilde likt?

Skulle gjerne likt å se et par sekvenser til slik at bukta dannes på bildet. Har du det liggende?

Endret av Oddbjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg