Hopp til innhold
HelgeB

Dobbeltrekk/slippunkt

Recommended Posts

jeg er slik jeg og kjære fismen....Og husk...jeg er dum som et BRØD!! : :cry: bare spør SyverZEN men når det begynner å funke da er det Feelingen som overtar. det er noe med å være 100% "i" det du gjør samtidig som du observerer...OK Tilbake til utgangspunktet hææ...Dobbeltrekk og slipppunkt. Det er så mange variabler. hva slags aksjon, hvilken line, spey, overhode kort langt. jeg tror det gjelder å være våken og fleksibel så man kan optimalisere trekk/slippunkt i forhold til hvilken type kast/utstyr etcfetc. jeg har feks utviklet et kast hvor jeg kan skyte ganske langt faktisk, rundt hjørner o.l. Timing av trekk slippunkt er helt essensiellt for at dette skal funke....Hver enkelt har antagelig sine optimale (faen til ord :evil: )slippunkter osv i forhold til SIN stil. Men jeg tror det er viktig å få frem at ingen ting er Absolutt her. "Alt flyt" som Heraklit sa" Du trør ikje ned i sama elva to gongar...etc Alle disse tingene er dynamiske, and thts the fun part...:evil:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei,

har vært på ferie og gått glipp av starten av denne tråden. Dobbelttrekket kan man jo diskutere til man blir blå i trynet (og litt til) <_< ... Men artig det er det, mange gode inspill i denne tråden.

Jeg tror at det "optimale" stopp tidspunktet avhenger av kastestilen din. Noen stiler er mye mere "kilen" på timingen (hvor hart man drar og når man stopper) i trekket enn andre. Med Rajeff stilen vil du f.eks. kaste på deg griserumper hvis du ikke trekker hardt (gjerne gjennom stoppen) i slutten av kastebevegelsen, trekket hindrer konkav bevegelse av stangtuppen mens stanga "lades ut" og bukta settes.

Forståelsen av dobbelttrekket er som nevnt tidligere i tråden ikke komplett, jeg ser også frem til å få fingrene i N. Perkins et. al.'s "haoul analyzer" resultater.

Uansett hvilen stil du kaster med er det ikke dumt å ha en grunnleggende forståelse av hva dobbelttrekket gjør og hva som skal til for å få god effekt av trekket. Så her er kortversjonen av min forståelse av dobbelttrekket, den baserer seg på enkle fysiske argumenter og jeg håper at den gir mening for noen av dere (innspill, utspill og kritikk mottas med takk :) ) .

Dobbelttrekket er effektivt fordi man tilfører energi til fluelina med begge hender. Effekten av dobbelttrekket er størst sammen med rotasjon av stanga.

Den ekstra energien trekkhånden tilfører i dobbelttrekket er arbeidet du gjør med trekkhånden (ignorerer tap fra friksjon mot ringene etc.). Arbeidet du gjør er kraft * vei. Dvs. at du får en positiv effekt av å trekke selv om trekket ikke er akselerert (trekkhånden beveges med konstant fart) hvis lina er stram mens du trekker. Snordraget i lina (kraften du trekker med) * trekkarmens vei vil alltid være arbeidet trekkarmen allene gjør direkte på lina uavhengig om trekket i seg selv er akselerert eller ikke.

Kraften fra trekkarmen "forstekes" av kastehånden. Dvs. at hvis trekket er akselerert øker du kraften på lina og dermed momentet på kastearmen (du bøyer stanga mer) uten å samtidig akselerere stanga. Du får altså økt kraft på snøret fra kastearmen billigere enn om du måtte skaffe deg denne kraften ved bare å akselerere/øke stangas rotasjonshastigheten ved hjelp av kastearmen. Dette "samspillet" mellom kaste og trekk hånd er årsaken til at effekten av trekket potesiellt er størst når stantuppens hastighet (i kasteretningen) er størst, eller om du vil, når stangas rotasjonshastighet er størst . Dvs. mot slutten av kastebevegelsen. Det er et forbehold til det siste poenget, det forutsetter at du også kan trekke med stor kraft eller at stanga skikkelig oppspennt mens du trekker. Så hvor trekket er mest effektivt og hvor det bør avsluttes vil avhenge noe av kastestil.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vel i grunn enig i at de fleste stenger i dag fungerer best med et forholsvis kort og aksellererende trekk...men eller så må jeg legge til at din "definisjon" av dobbeltrekk er vel litt svart og hvit. sorry ikke vondt ment :wink: ...aksellerasjon kan jo være svakt stigene for å øke kraftige. Aksellererende aksellerasjon hvis mann kan si det sådan. Slike nyanser kan mann vel ikke helt se bort fra....og slike nyanser får vi heller ikke med oss når vi studerer andre gode kastere..desverre :cry: ...

Må vel være litt enig med Signalhorn her i at det er at det er svært vigtig å få balanse mellom høyre og venstre...om mann overbelaster stanga med henholdsvis kaste arm eller trekkarm gir omtrent samme resultat:....griserumper .. :blink:

Litt av hensikten med å bruke lengre dobbeltrekk kan også være å " belaste "kastearmen mindre. Hvorfor....et kort og kraftig drag i stang /snøre kan belaste håndledd/muskler mere ...enn med et jevnere drag :wink:

Vel vel!! ..dette er bare litt pirk fra min side.. :)

Enig med deg Thormill. Det beste er en aksellererende akselerasjon. I en jevn akselerasjon øker farten likt hele tiden mens i en aksellererende akselerasjon øker farter hurtigere hele tiden fram til stopp punktet.

Dobbeltrekket skal være med på å gi denne økende akselerasjonen. En økende akselerasjon frem mot stopp punktet fører nødvendigvis til at farten er størst akkurat i stopp punktet og det er derfor her en bør slippe.

Dersom man har null akselerasjon vil jo ikke stangen bevege seg (siden den i utgangspunktet stod stille), dersom man begynner å bevege den for så å stoppe akselarasjonen i deler av stangføringen, vil man miste den spenningen man har bygd opp i stangen.

Ikke det verste jeg har sett, men heller ikke det beste etter min mening. Han starter framoverbevegelsen med øvre hånd før den nedre hånden har kommet opp igjen etter utført trekk. Han burde vært mye raskere tilbake med nedre hånd for å kunne starte framover bevegelsen samtidig med begge hender, ellers vil deler av dobbeltrekket virke i motsatt hensikt. Slik han kaster mister han en god del arbeidsvei som går bort i svinn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oddbjørn skrev:

".......Det beste er en aksellererende akselerasjon. I en jevn akselerasjon øker farten likt hele tiden mens i en aksellererende akselerasjon øker farter hurtigere hele tiden fram til stopp punktet.

Dobbeltrekket skal være med på å gi denne økende akselerasjonen. En økende akselerasjon frem mot stopp punktet fører nødvendigvis til at farten er størst akkurat i stopp punktet og det er derfor her en bør slippe..."

Jeg er enig i at en eksponentiell aksellerasjon(øker hele tiden) er det beste teoretisk sett. Jeg tviler imidlertid på at motorikken vår - ihvertfall min - er så finjustert at den klarer å gradere aksellerasjon i særlig stor grad. Det er mulig jeg tar feil, men en aksellererende aksellerasjon som skal starte og stoppe innen en strekning på ca 30-70 cm høres avansert ut...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke det verste jeg har sett, men heller ikke det beste etter min mening. Han starter framoverbevegelsen med øvre hånd før den nedre hånden har kommet opp igjen etter utført trekk. Han burde vært mye raskere tilbake med nedre hånd for å kunne starte framover bevegelsen samtidig med begge hender, ellers vil deler av dobbeltrekket virke i motsatt hensikt. Slik han kaster mister han en god del arbeidsvei som går bort i svinn.

Han kjem litt seint opp her også då, eller?

http://www.sexyloops.com/movies/cnlpaul2.shtml

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lineære, progressive, paraboliske akselerasjoner?! ja absolutt, men ja det er en av de subtile ting som kan skille den gode fra den ekseptionelle kaster... Det er langt i fra alle kastere som klarer å Opprettholde akselerasjon eller oppspenning..... her er det små. men viktige faktorer som kan spille oss alle sine puss... :huh:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke helt med på det med at økende akselerasjon gjennom hele trekket nødvendigvis er det beste. Hvorfor skulle det være det?

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke helt med på det med at økende akselerasjon gjennom hele trekket nødvendigvis er det beste. Hvorfor skulle det være det?

Grunde

Det er vel med snøret som en skihopper på vei ned unnarennet; dess større fart på hoppkanten dess lenger hopp ? En økende aksellerasjon gir en maksimal belastning av stangen, dvs maksimal potensiell energi i stoppunktet, og derfor maksimal effekt i kastet? Dessuten gir økende aksellerasjon en garanti for at ikke stangen stopper opp på veien, dvs former en grisehale.

Tenker du at en maksimal belastning av stangen ikke nødvendigvis er optimal ?

andreas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Andreas,

Det er vel med snøret som en skihopper på vei ned unnarennet; dess større fart på hoppkanten dess lenger hopp ? En økende aksellerasjon gir en maksimal belastning av stangen, dvs maksimal potensiell energi i stoppunktet, og derfor maksimal effekt i kastet? Dessuten gir økende aksellerasjon en garanti for at ikke stangen stopper opp på veien, dvs former en grisehale.

Tenker du at en maksimal belastning av stangen ikke nødvendigvis er optimal ?

andreas

Så lenge man har akselerasjon øker farten. Akselerasjonen trenger ikke å være økende for at det skal være tilfelle. Både jeg og Åge har tidligere i tråden hevdet at det er et samspill mellom trekket og resten av kastebevegelsen (har vi noe godt norsk ord for "casting stroke"?) som er viktig.

Så det "mest effektive" trekket vil avhenge av stangas aksjon og kasterens øvrige kastebevegelse. Kastearmens bevegelse og trekket skal sammen få stangtuppen til å bevege seg langs "den rette linja", så hvordan man skal trekke mest effektivt vil avhange av kastestilen og stangas akson.

Det er kanskje også svaret på ditt tidligere spørsmål om hvorfor den "optimale" trekk lengden og akselerasjonen ser ut til å være forskjellig for dine forskjellige stenger. Du er bare en god kaster som tilpasser trekket og kastearmens bevegelse slik at stangtuppen nærmer seg "den rette linja" :)

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Oddbjørn,

dette hvor stanghånden beveger seg framover mens line hånden fremdeles beveger seg oppover er noe som Joan Wulff kaller for "Slide Loading". (I en annen livstid hun var en ganske internasjonal-kjent konkurranse kaster). Hun forteller at hun gjennom en god del års instruksjon/kasting var ikke bevisst over at hun gjorde det hun prekte - eller det som var "accepted version" - så hun observert en film av en annen medkaster.

Hun skrev i Fly Casting Techniques, side 107:

"Then, in the time it takes for the rod hand to move backward in the drift move and make the forward loading move, the line hand, following up toward the first guide at the speed of the unrolling line, is still moving upward as the rod hand is moving forward. They are moving toward each other, during the forward loading move. This means the rod is sliding forward along the line, while the line is still unrolling backward...... The hands come together just in time for the forward power snap."

Mens hun sier at hun kan ikke bevise at metoden ga henne mer avstand under lav-vann vading, hun mener at hun oppnådd like mye som det under "standard method", "but feels a thousand times better."

Ifølge Wulff: " When the rod slides forward, the weight of the line comes to felt suddenly; in fact, the rod slides forward until it is felt. Slide loading. At that point, in the stroke, the angle of the rod shaft will be at 90 degrees, ready for the power snap."

mvh

Steven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oppklaring-Aksellerasjon betyr at hastigheten øker .Og si at en aksellererende aksellerasjon er noe annet blir etter min mening helt på (hardanger)vidda.Man kan vel ikke si at ved en aksellererende aksellerasjon øker farten hurtigere? det er jo nettopp det aksellerasjon betyr.Dersom et objekt starter fra 0 og øker hastigheten så heter det og aksellerere.Hvor i huleste skal man sette skille ved en jevn akselleresjon og en hurtig aksellerasjon? Begrepet er jo det samme.Om en bil bruker 10 sek fra 0-100 er det da en jevn eller hurtig fartsøkning? 5 sekunder da? tja ikke godt og si synes jeg,men jeg forstod allikevel hva oddbjørn mente selv om jeg ble litt kranglete,he he.

Når det gjelder kasting så er det jo masse annet en fart som spiller en rolle .Luftmotstand er vel så viktig for motstanden øker jo når farten blir større.Derfor er det vel ikke alltid at max fart er det mest optimale.At man spenner stanga max betyr vel ikke automatisk at man får størst hastighet?Ikke alle stenger er best når de spennes opp til max belastning. Stoppen er vel så viktig synes jeg som stor fart på stang/snøret.

Men det er klart fart er viktig.Mulig jeg er litt på jordet her,men si ifra da :)

Godt man aldri blir utlært i dette og det er heller ikke bare en sannhet om kasting....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal du kaste langt er maks fart optimalt.Jo mer du spenner stanga,jo større fart vil

stangtuppen ha i det den retter seg ut.Og stoppen er jo rett og slett retardasjon/negativ

akselerasjon.(Stoppen i seg selv kan vi sikkert diskutere til vi blir grønne i trynet,men det er helt allright

spør du meg.)At noen gjør det bedre enn andre er jo så.....Tim og Steve Rajeff.

Som jeg spurte om tidligere,handler dobbelttrekket om et kast som skal gå lengst mulig,(med hensyn

til diskusjonen)eller.......

Og i den forbindelse,hvis kastelengde er utgangspunktet,så vil slide-loading gjøre at snøret må

akselereres over en kortere avstand,og vil gjøre det vanskeliigere å kaste langt.(Vel......Steve Rajeff.)

Tom.

Pokker,glemte det.Akselerasjon defineres som fartsendring pr. tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pokker,glemte det.Akselerasjon defineres som fartsendring pr. tid.

Begrepene vi bruker er klare men husk at akselerasjon er noe man måler mens KRAFT er noe vi føler, og det er med feelingen vi justerer kastebevegelsen!

Å øke kraften fra vi drar i gang fram mot overslag skulle være ganske anerkjent. Hvordan økningen bør skje kan sikkert avhenge av andre detaljer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hallo?...akselerasjon betyr vel at farten øker. Dermed blir en aksellererende akelrasjon "Smør på flesk" som bonden sa. Pointet er vel at vi snakker om en kurve,på samme måte som ved stangaksjoner...HVORDAN akselererer den? Hvis du først aksellererer får så å flate ut, for å si det på mitt

"hverdagslige stupide sett" vil vi jo miste effekten. Svart/ hvitt.. diskutere til vi blir blå i trynet?(jeg foretrekker å bli FIOLETT/electric blue) Its common sense. :evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jevn akslerasjon, stopp og slipp synkront. Om ikke, hva da? Snøret kan ikke slippes før stanga stopper og man kan ikke vente med slippen til etter kastebevegelsen dvs armen/handa stopper. Enig?

MVH

HelgeB

Endret av HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej HelgeB

Nej desværre er jeg ikke enig, når vi stopper hånden og bundelen af stangen, så bevæger stangtoppen sig stadigvæk raskt fremover, og når vi slipper linen er stangtoppen stadigvæk i bevægelse.

For mig at se er det ideelle tidspunkt at slippe linen, når den har størst mulig fart, det vil sige før stangen har rettet sig helt ud....

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hallo?...akselerasjon betyr vel at farten øker. Dermed blir en aksellererende akelrasjon "Smør på flesk" som bonden sa. Pointet er vel at vi snakker om en kurve,på samme måte som ved stangaksjoner...HVORDAN akselererer den? Hvis du først aksellererer får så å flate ut, for å si det på mitt

"hverdagslige stupide sett" vil vi jo miste effekten. Svart/ hvitt.. diskutere til vi blir blå i trynet?(jeg foretrekker å bli FIOLETT/electric blue) Its common sense. :evil:

Akselererende akselerasjon??...HEHE ^_^ ..det er vel egentlig jeg som er opphavet til den ...og ikke skjønner jeg hvorfor mann skal henge seg så veldig opp i det :roll: men for sikkerhets skyld kan jeg jo gi dere (edguy og sven) en liten påmindelse om hva jeg EGENTLIG SA...

...aksellerasjon kan jo være svakt stigene for å øke kraftige. Aksellererende aksellerasjon hvis mann kan si det sådan. Slike nyanser kan mann vel ikke helt se bort fra....og slike nyanser får vi heller ikke med oss når vi studerer andre gode kastere..desverre :cry: ...
Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe.. tema nå er: hvordan beskrive akslerasjon? Hmm, trodde det var rolig akslerasjon og ditto hurtig akslererende.

Mon tro om alle var like allsidige i praksis som de er i snakketøyet.

MVH

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg vil tro at de neppe er tilfellet. jeg tør dog påstå at jeg er det.. :evil: det burde være mulig å beskrive det med kurver...i likhet med bøyningskurver på stenger.. TID/FART...over en gitt avstand...SyverZEN ,detteer en jobb for deg.. :blink: lag et TREKKOMETER :evil: hey back PLUTO :)

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg