Hopp til innhold
HelgeB

Dobbeltrekk/slippunkt

Recommended Posts

Det finnes åpenbart mange gode kastere her på forumet. Jeg kunne tenke meg å diskutere noen element som går på trekket i fremkastet og slippen av snøret.

Dette er den fasen jeg sliter mest med å formidle når jeg instruerer. I mange tillfeller så slippes snøret for seint og det ser ut til at den vanen er svært vanskelig å endre på. Kanskje er det nettop dette som skiller bra kastere fra de virkelig gode. Selv trente jeg bevist på å synkronisere fremkast med trekk og slipp av snøret og det var egntlig den vanskligste delen for meg å få til. Noen som vet om filmer ellr bøker med slikt innhold?

MVH

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det finnes åpenbart mange gode kastere her på forumet. Jeg kunne tenke meg å diskutere noen element som går på trekket i fremkastet og slippen av snøret.

Dette er den fasen jeg sliter mest med å formidle når jeg instruerer. I mange tillfeller så slippes snøret for seint og det ser ut til at den vanen er svært vanskelig å endre på. Kanskje er det nettop dette som skiller bra kastere fra de virkelig gode. Selv trente jeg bevist på å synkronisere fremkast med trekk og slipp av snøret og det var egntlig den vanskligste delen for meg å få til. Noen som vet om filmer ellr bøker med slikt innhold?

MVH

HelgeB

<{POST_SNAPBACK}>

Har du fått lest/sett Zzzzzap av Mathias Lilleheim ?.

Mer info finner du her: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/side.do?...oduktId=1337695

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan også anbefale de gamle guruer Kreh/Jaworowski og Krieger. De to førstnevnte er vel de som står for den mest radikale varianten, dvs. det seneste slippet etter trekket. Spesielt Kreh forfekter at selve trekket i fremslengen kun skal foregå i den fasen hvor håndleddet slår over, noe som gir et meget kort trekk. Det sier seg selv at slippunktet kommer veldig sent i forhold til fremkastet (eller bakkastet, for de som også skyter i bakslengen) :biggrin: . Han kan ha et poeng her, det kan synes som om de fleste slipper altfor tidlig, seelv om dette har med personlig stil å gjøre. Hvis man kaster med lange trekk, må man nødvendigvis begynne mye tidligere i fremslengen, og ikke bare under selve "speed up and stop"-fasen helt på slutten.

Men det er tvilsomt om dette har et defintivt svar, mange stilarter, og mange teorier...

Fiskehilsen i det våte vestlandsværet..!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er viktig og ikke trekke for tidlig,dvs før man har satt fart i snøret/satt stanga i bevegelse.Derfor trekker jeg i bakslengen først når stanga passerer skuldra eller litt før stanga når skuldra og det samme i framslengen.Trekker man for tidlig så vil stanga rette seg ut før stoppunktet og da punkterer kastet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har man problemer med dette, les "Zzzzzap" av Mathias Lilleheim ! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Helge.

Bedre sent enn aldri.

Så mange kastegærninger (positivt ment) som det finnes her er det rart at

ingen sier noe.

Vel,slik jeg ser det er det beste slippunktet akkurat i det stanga er rett.

(Da stangtuppen har størst fart.Og det er det tidspunktet som farten på

trekkhånden også burde være størst.Ytterligere aksellerasjon vil jo bare bøye

stangtuppen,eller?)

Slipper vi for sent vil vi få tidligere overrulling.Dobbelttrekket vil også i stor grad

ha betydning for buktas utseende.

På et kastekurs ville jeg derimot som du er inne på forholde meg til at

trekkhånd og kastearm synkroniseres.(Som oftest,jo mindre du sier,jo bedre.)

Kanskje er det noen andre som mener noe her?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men det er tvilsomt om dette har et defintivt svar, mange stilarter, og mange teorier...

<{POST_SNAPBACK}>

kan vel være enig i det ja... 8) ..etter min mening har som oftest ofte kombinasjonen av stangaksjon og snøretype/vekt ..svært mye å si for hva som er den optimale "kastestilen" , hvis mann da har som mål å oppnå maksimal kastelengder og presisjon.

Jeg for min del kan ikke helt si at det har vært så vanskelig å få til dobbelttrekket med tanke på synkroniseringa. 8) ..verre har det vært med styrken mellom høyre og venstre arm :blink: ..slik at kraften blir jevn og maksimal uten å overbelaste stanga. Nå er vi mennesker som regel foskjellige ..men tar jeg ikke mye feil ligger de fleste problemene i fluekastinga hovedsaklig i det at mann ikke klarer å legge styrken riktig i kastet ..den blir ujevn eller for kraftig.

Kan mann overbelaste stanga med et "kraftig" dobbelttrekk ...selv om det utføres på "rette" tidspunkt.?? :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min erfaring er at det ved normal kasting er bedre med et lett og kjapt dobbeltrekk i siste fase av kastet, utrolig hvor langt det kan gå uten å bruke for mye kraft. Skal man derimot kaste virkelig langt og slippe ut snøre i bakkastet,, kan lange og kraftige trekk føre til dårlig balanse og og kastet rett og slett kolapser. Her er en akslererende bevegelse i trekket avgjørende samt at slipp og stopp er kontant. Jeg har eksprimentert mye med akkurat dette og også studert dyktige fluekastere. Erfaringene mine med å studere andre er at stangføring kan være nokså ulike, men trekk og slipp ofte utføres temmelig likt.

På en annen side finner jeg det vansklig å forklare dette skriftelig i det at marginene i fluekasting er små, det er rett og slett finmotorikk og følelse som avgjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min erfaring er at det ved normal kasting er bedre med et lett og kjapt dobbeltrekk i siste fase av kastet, utrolig hvor langt det kan gå uten å bruke for mye kraft. Skal man derimot kaste virkelig langt og slippe ut snøre i bakkastet,, kan lange og kraftige trekk føre til dårlig balanse og og kastet rett og slett kolapser. Her er en akslererende bevegelse i trekket avgjørende samt at slipp og stopp er kontant. Jeg har eksprimentert mye med akkurat dette og også studert dyktige fluekastere. Erfaringene mine med å studere andre er at stangføring kan være nokså ulike, men trekk og slipp ofte utføres temmelig likt.

På en annen side finner jeg det vansklig å forklare dette skriftelig i det at marginene i fluekasting er små, det er rett og slett finmotorikk og følelse som avgjør.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei ! Jeg har brukt litt tid på å finne ut av dette med dobbelttrekket jeg også. Har hatt endel elementære feil som jeg ikke har klart å finne ut av før i sommer. La meg prøve å forklare hva jeg tror jeg har funnet ut:

Jeg har prøvd å tenke som følger; hva er det dobbelttrekket egentlig bevirker i kastet?

Slik jeg forstår svaret på mitt eget spørsmål virker dobbelttrekket på to måter: 1) Man trekker snøret i kasteretningen og derved øker snørefarten 2) Trekket gjør at stangen spennes mer enn det bare snørets vekt bidrar til, slik at mer av stangens potensiale tas ut.

Timingen for trekket må være akkurat i det stangen er som mest belastet, dvs i det håndleddet slår over. Hvis trekket kommer før dette vil man få en grisehale.(Det var det jeg gjorde feil, ikke i hver forsleng, men spesielt i utlegget når fisken er stor og kastet langt) Hvis trekket kommer for sent vil man trekket snøret bakover. Bukten vil få svært stor fart og kanskje til og med piske. Uansett er for sent trekk en sjelden fugl. Jeg kan ikke huske å ha sett at noen trekker for sent??

Hvis man trekker i helt jevn fart, dvs uten aksellerasjon, vil man ikke påvirke verken snøre eller stang. (Mange gode kastere begynner tilsynelatende trekket veldig tidlig, men så lenge den tidlige fasen i trekket er uten aksellerasjon skjer det intet galt. Mot slutten av kastet settes aksellerasjonen inn og kastet går som det skal.)

Altså: Riktig dobbelttrekk er et aksellererende trekk synkront med stangbevegelsen der stangen er som mest belastet, dvs like før håndleddet slår over og bukten settes.

Dessuten: Lengden på trekket bør variere med stangens aksjon. Langsomme stenger krever generelt lenger trekk enn raske stenger. (Tror jeg - jeg har stort sett bare raske stenger) :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For mig at se ser det perfekte dobbelttræk således ud:

Trækket og kastebevægelsen følges ad. Absolut ingen pludselige bevægelser!!! Ved lange kast startes trækket helt oppe ved skydeøjet. Trækket ophører præcis i samme øjeblik, som kastebevægelsen stopper. Linen slippes først, når stangen retter sig ud.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Neste spm. er vel hvor langt et trekk skal være. Noen sier at det bare skal være et like ca 30cm andre trekker nesten ned i bakken.

Hvor mye har lengden å si for effekten :)

Kanolsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Neste spm. er vel hvor langt et trekk skal være. Noen sier at det bare skal være et like ca 30cm andre trekker nesten ned i bakken.

Kanolsen

<{POST_SNAPBACK}>

Det er klart, at man kan få større effekt, når man trækker igennem. Men det er mindst ligeså meget et spørgsmål om, at træk og kastebevægelse skal afstemmes. Hvis trækket følger kastebevægelsen, er det lettere at holde stangtoppen på linien. Der er ikke meget ved en masse effekt, hvis prisen er, at stangtoppen fraviger den lige linie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanolsen

<{POST_SNAPBACK}>

Lengden på trekket er ikke det viktigste. Det er lengden på aksellerasjonen i trekket som er viktig. Et langt trekk består, hvis utført riktig, av et langt parti med jevnt trekk(= null aksellerasjon) og så avsluttes det med et kort, aksellererende parti. Det er det siste rykket som utgjør dobbelttrekket.

Et trekk som aksellererer gjennom hele kastebevegelsen er ikke hensiktsmessig. Det vil belaste stangen for tidlig.

Trekket bør være tilpasset stangens aksjon - jo lenger tid det tar å spenne stangen - jo lenger trekk. En rask stang, som min S3, spennes optimalt med et trekk på ca 20-30 cm. En roligere stang, som min Burkheimer, tar tid å spenne og trekket kan bli opptil 50 cm(har ikke målt nøyaktig).

Men, dette med stangaksjon og trekklengde er tilnærmet upløyd mark. Det er ikke så mange som har ment noe om dette. Hva sier du Grunde ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lengden på trekket er ikke det viktigste. Det er lengden på aksellerasjonen i trekket som er viktig.  Et langt trekk består, hvis utført riktig, av et langt parti med jevnt trekk(= null aksellerasjon) og så avsluttes det med et kort, aksellererende parti. Det er det siste rykket som utgjør dobbelttrekket.

<{POST_SNAPBACK}>

Er vel i grunn enig i at de fleste stenger i dag fungerer best med et forholsvis kort og aksellererende trekk...men eller så må jeg legge til at din "definisjon" av dobbeltrekk er vel litt svart og hvit. sorry ikke vondt ment :wink: ...aksellerasjon kan jo være svakt stigene for å øke kraftige. Aksellererende aksellerasjon hvis mann kan si det sådan. Slike nyanser kan mann vel ikke helt se bort fra....og slike nyanser får vi heller ikke med oss når vi studerer andre gode kastere..desverre :cry: ...

Må vel være litt enig med Signalhorn her i at det er at det er svært vigtig å få balanse mellom høyre og venstre...om mann overbelaster stanga med henholdsvis kaste arm eller trekkarm gir omtrent samme resultat:....griserumper .. :blink:

Litt av hensikten med å bruke lengre dobbeltrekk kan også være å " belaste "kastearmen mindre. Hvorfor....et kort og kraftig drag i stang /snøre kan belaste håndledd/muskler mere ...enn med et jevnere drag :wink:

Vel vel!! ..dette er bare litt pirk fra min side.. :)

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ben Myers (en av studentene hos Noel) og Noel Perkins sammen med

Bruce Richards vil nok helt sikkert kunne komme med nyttige opplysninger.

De har,som sikkert flere har fått med seg,en "Haul Analyzer".

Det blir spennende å se hva som kommer frem av forskning fra den

gjengen.

Bare for å spikke litegrann Fismen.La meg spørre om følgende:

"Hvis man trekker i jevn fart,d.v.s. uten aksellerasjon,vil man ikke påvirke

hverken snøre eller stang."

I og med at kastehånden (les stangtuppen) og trekkhånden beveger seg

hver for seg,så vil jo snøret bli kortere.(Mindre masse)

Skjer det ikke noe da?

(Ikke misforstå meg,jeg er helt enig at fluekasting handler om aksellerasjon.)

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men, dette med stangaksjon og trekklengde er tilnærmet upløyd mark. Det er ikke så mange som har ment noe om dette. Hva sier du Grunde ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke Grunde, men jeg hiver meg innpå likevel. Vi kan starte med noen sitat av HelgeB

Selv trente jeg bevist på å synkronisere fremkast med trekk og slipp av snøret

og Thornmill

..etter min mening har som oftest ofte kombinasjonen av stangaksjon og snøretype/vekt ..svært mye å si for hva som er den optimale "kastestilen" , hvis mann da har som mål å oppnå maksimal kastelengder og presisjon

Her ligger poengene som fysikken kan sies å ha som mål å forklare. For å få stangtuppen til å følge ei rettest mulig linje må den utsettes for en kraft som bøyer stanga akkurat det nødvendige - for mye eller for lite blir begge deler feil! Da spiller stivheten av stanga inn sammen med vekten av det snøret vi har i lufta. Kraft=> akselerasjon mao. må vi akselerere snøret som f.eks. ved å trekke for å øke kraften på stanga. Ser vi skjematisk på en kastebevegelse uten snøre fra vi drifter og framover, er det opplagt hvor stangtuppen stikker mest opp, dvs hvor banen avviker mest fra den rette linja. Det er der vi må sette inn mest kraft, og den utøves av kastehånda + trekket! Det Tom S nevner om at snøret blir kortere under trekket betyr bare at akselerasjonen må tilpasses for å oppnå maks effekt.

Det er mye fysikkforsståelse hos gode fluekastere :biggrin: . Poenget blir at trekket - med varighet/lengde og akselerasjon - tilpasses kastehånda og utstyret. Den optimale kombinasjonen (f.eks. Sven Ks superkast i Tromsø!) kommer etter mye/årevis med finpussing.

Noe jeg lurer på :blink: , er om vi ikke hele tida får den tilbakemeldingen vi trenger ved ganske enkelt å se på snørebuktene, og om de gir nok info til å tilpasse teknikken. Er en oppvakt fluefisker selv den mest effektive "haul analyzer" ?

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig i det agela...kult at du har en "Burkie" fismen!! :biggrin: jeg har også brukt endel tid på å studere disse greiene..dvs slipppunkt, lengde timing DT...

Harald Mæhle regnes jo av mange som dobbeltrekkets MESTER..merkelig nok er det mange innen casting som får skader i TREKKarmen og ikke kastearmen!?

Personlig har jeg fokusert på å øke kraften/farten i trekkarmen siste året. Vel det er slikt som dette som gjør Fluekasting til et livslangt studium. Det er hele tiden aspekter som kan forbedres. Artig med Haul analyzer, MEN jeg tror som agela at vi sjøl er den beste. dette handler om en slags HOLISME.jfr QUINE(am filosof)

Det er så komplekst, så mange aspekter som virker sammen. jeg er en praktisk anlagt mann når det kommer til flue kasting. For en tid tilbake påsto jeg at jeg fikk flua opp i 40 m/sek. "åssen målte du det,a?" vel, jeg blind kasta med 20m DT. det var enkelt å måle hvor lang tid det tok fra lina var strukket bak til den smalt i snella foran...jeg husker Zenmunken som kom til mesteren og sa.:"NÅ har jeg skjønt det!!! ALT ER EN ILLUSJON!!!" " Da er vel dette en illusjon også da..." svarte mesteren, og klinte til munken..DA.....nådde han "instant enlightenment....

Vel folkens vinteren nærmer seg. Ny høysesong for kasting og grublerier....om natten..... <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

.... Ser vi skjematisk på en kastebevegelse uten snøre fra vi drifter og framover, er det opplagt hvor stangtuppen stikker mest opp, dvs hvor banen avviker mest fra den rette linja. Det er der vi må sette inn mest kraft, og den utøves av kastehånda + trekket!...

Dette er komplisert :cry:

For at dobbelttrekket skal virke på stanga må stanga være bøyd. Hvis ikke stanga er bøyd vil ikke trekket spenne stanga - snøret vil bare hvisle gjennom stangringene som i en rett tunnel. En stang som kun er litt bøyd vil kun spennes litt opp. Verdifull kraft vil gå til spille.

En stang som er maksimalt bøyd vil spennes maksimalt opp.

Altså: For å få mest igjen for trekket fra snørehånda må det synkroniseres til der stanga er mest belastet. Det er ikke "når stanga stikker mest opp", som du skriver. Stanga er som mest belastet rett etter at dette, dvs i avslutningen av kastebevegelsen. Er ikke det riktig da ?

Jeg er forøvrig enig i at min svart/hvitt oppdeling av trekket ikke er helt riktig. Det er ikke sånn at et langt trekk er heelt uten aksellerasjon i første fase. Likevel er aksellerasjon så liten - og stanga så lite bøyd - at effekten blir neglisjerbar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er komplisert  :cry:

For at dobbelttrekket skal virke på stanga må stanga være bøyd. Hvis ikke stanga er bøyd vil ikke trekket spenne stanga - snøret vil bare hvisle gjennom stangringene som i en rett tunnel.  En stang som kun er litt bøyd vil kun spennes litt opp.  Verdifull kraft vil gå til spille.

Alle vet jo at bakslengen er like viktig som fremkastet ...og en skikkelig(kraftig) baksleng vil i seg selv kunne spenne stangen delvis når du tar stoppen bak og drifter eller følger med litt bakover....og da er det muligheter for å begynne trekket tidligere, spesielt på myke stenger da de bøyer seg mere/lettere (lengre arbeidsvei.) En annen fordel med dette er at snøret retter seg ut bedre og mann får også bedre kontakt/ følelse med tanke på oppspenninga av stanga.

Ønsker mann skikkelig lengde på kastet kan det vel også lønne seg og kaste en tanke oppover....og det krever vel henholdsvis både en tidligere stopp og start.

Men at det er fort gjort å kaste bort viktig "energi" på et tidlig trekk , det er det ingen tvil om..det er ikke en kastestil jeg klarer å praktisere fast.. :cry:

Jeg er forøvrig enig i at min svart/hvitt oppdeling av trekket ikke er helt riktig. Det er ikke sånn at et langt trekk er helt uten aksellerasjon i første fase. Likevel er aksellerasjon så liten - og stanga så lite bøyd - at effekten blir neglisjerbar.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er det vel et uttrykk som passer godt inn ...mange bekker små.??...:wink: :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig at det blir komplisert når man ser på detaljene i kastet. Det som vi ikke trenger komplisere unødig er poenget med at stanga bøyes pga kastebevegelsen/overslaget med kastehånda i kombinasjon med trekket ,og at dette bidrar til å bøye stangtuppen, slik at vi potensielt kan få den til å følge ei rett linje.

Hvis ikke stanga er bøyd vil ikke trekket spenne stanga

Mener du med 'bøyd stang' at det er en vinkel mellom stang og snøre? I såfall er jeg helt med, men ellers vil vi gjerne si at ei stang som er maksimalt bøyd også har maks oppspenning.

... trekket fra snørehånda må det synkroniseres til der stanga er mest belastet. Det er ikke "når stanga stikker mest opp",

Jeg beskrev en bevegelse uten snøre/belastning på stanga, men det blir helt skjematisk. Igjen - mer nyansert - det er der stangtuppens bane potensielt ville nådd høyeste punkt at den må belastes mest for å bøye den ned mot den rette linja. Når stanga er bøyd under belastningen faller ikke posisjonen der stangtoppen når høyeste punkt sammen med der stangrota passer kl 12. Som Fismen påpeker skjer det noe seinere, og det nøyaktige punktet vil avhenge nettopp av hvor bøyd/oppspennt stanga er.

Jeg aner noen detaljer knyttet til hva som skjer under avlastning/utretting av stanga og tuppen vil bevege seg noe opp. Blir det da riktig å fortsette bevegelsen litt videre med noe redusert kraft? Når dette skal kombineres med å 'stikke' i siste fase baller det virkelig på seg. Det er da det kreves å være en kritisk "haul analyzer".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje litt på siden av topic, men jeg mener at man også bør spørre seg selv hvorfor man trekker. Jeg ser alt for mange unge fluefiskere som tror man må dobbelttrekke hele tiden når man kaster med fluestang, de svetter og jobber hardt, men resultatet blir bare at de "trekker på seg" tailing loops, dette kompenserer de for ved å kaste "rundt seg" (stangtoppen tegner en horisontal oval). Min erfaring er at på kast under 15-18 meter så reduseres presisjonen, og presentasjonen blir dårligere ved bruk av dobbelttrekk. Noen andre som har reflektert rundt dette? Noen gode argumenter for å trekke, bortsett fra på lange kast?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, det er med å smoothe ut bevegelsen..Du fordeler arbeidet. mindre kraft bruk=bedre kontroll..ergo vil du kaste mer presist med trekk..vel og merke hvis ting gjøres riktig. Prøv å sette flua i en kaffekopp på 18 m. med og uten trekk..Hva tror du er "lettest"Hvis du må bruke KRAFT for å kaste 18-20m er det noe fundamentalt feil med teknikk....

Ok Fismen..hvis du IKKE begynner trekket tidlig.....vil jo den potensielle "LADINGA" av stanga bli dårligere.mye dårligere. prøv å holde 18-20m utafor stanga...igjen med og uten trekk..Min kaste stil er i størregrad en de aller fleste basert på nettopp "optimal" oppspenning. Krieger sa en gang at han aldri hadde sett noen som spente opp stanga mer ekstermt enn meg..(forsåvidt uinteressant...jeg mener ikke å skryte..)Til å begynne med kan det være lurt å dele opp kastet i sine enkelte bestandeler, men det er helheten som teller til syvende og sist. ting må ikke bli MEKANIKK" FEELING er the bottomline....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen gode argumenter for å trekke, bortsett fra på lange kast?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja ..du skåner håndleddet en del ved jevnere drag enn ved kort hard belastning....en pingle som meg med håndledd som en "fjortis" merker i alle fall det.. :cry:

Desto mindre du bruker trekk, desto mere må mann presse på stanga.Så her er det litt og hente også...det kjenner mann spesielt godt på lange og topptunge stenger ...riktig nok florerer det ikke med den type stenger ..men det er en annen sak.. :wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

...., men det er helheten som teller til syvende og sist. ting må ikke bli MEKANIKK" FEELING er the bottomline....

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er jeg helt enig i, men du har sikkert skjønt av mine evindelige innlegg om mekanikk og fysikk og alt det der at min hjerne har behov for å forstå før den utfører. Derfor spør den hvorfor hele tiden. Mel Krieger sier i en av sine video'er litt om dette: noen lærer med feeling og noen fordømte ingeniører etc maser om "all the why's".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg