Hopp til innhold
Anne

Laksefluer - inspirasjonstråd

Recommended Posts

Her er to krokfluer jeg har bundet. Har ikke drevet med dette så lenge, så det er sikkert noen feil. Kansje noen har et tips eller to? :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Bra bundet sivgjøk, men siden du etterspør forbedringspunkter kan jeg prøve å komme med et par :-)

Først og fremst hodet på fluene: Det er den viktigste delen av flua, for går hodet i stykker ryker det hele. Du har lagt det for langt fram, helt oppi krokøyet. Du må sette av litt mer plass til hodet, og ideelt sett skal det være så lite som mulig, og det skal være jevnt og tapert. Grunnen til at det skal settes av mer plass foran er at du skal ha plass til en styrende knute, så du bør i hvertfall ha 0,40mm krokskaft igjen foran avslutningen på hodet.

Flua til høyre har litt ujevn ribbing, den skal jo ligge med jevne parallelle tørn. Tradisjonelt "skal" man bruke 5 tørn ribbing, men det justerer man litt selv etter forholdene. Jeg bruker gjerne bare 4 tørn på de aller minste fluene.

Tradisjonelt i forhold til proporsjoner bør ikke halen stikke lenger bak enn krokbøyen. Rent praktisk fiskemessig kan en så lang hale du har brukt gi deg problemer ved at den vikler seg rundt krokbøyen. Det problemet kan du også oppleve med hårvingen som også er ganske så lang her. Jeg ville laget en kortere vinge. Ville heller gått opp i krokstørrelse eller gått over på tube om du ønsker lengre vinge. Hvis du taperer halen litt mer med saksa også blir den litt penere å se på, og vil også være mer livlig i vannet.

Ellers synes jeg det ser ut som du er ganske dyktig til å binde fluer. Hvis du bare har holdt på en kort stund har du tydeligvis talent. Og det jeg har skrevet over må du bare ta som tips til finjusteringer, for det er det det er.

Gleder meg til å se dine fremtidige bidrag :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jock Scott fulldressede i ulike størrelser..

Her snakker vi om en annen divisjon :)

"Heldige" lakser som får smake på de der!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bra bundet sivgjøk, men siden du etterspør forbedringspunkter kan jeg prøve å komme med et par :-)

Først og fremst hodet på fluene: Det er den viktigste delen av flua, for går hodet i stykker ryker det hele. Du har lagt det for langt fram, helt oppi krokøyet. Du må sette av litt mer plass til hodet, og ideelt sett skal det være så lite som mulig, og det skal være jevnt og tapert. Grunnen til at det skal settes av mer plass foran er at du skal ha plass til en styrende knute, så du bør i hvertfall ha 0,40mm krokskaft igjen foran avslutningen på hodet.

Flua til høyre har litt ujevn ribbing, den skal jo ligge med jevne parallelle tørn. Tradisjonelt "skal" man bruke 5 tørn ribbing, men det justerer man litt selv etter forholdene. Jeg bruker gjerne bare 4 tørn på de aller minste fluene.

Tradisjonelt i forhold til proporsjoner bør ikke halen stikke lenger bak enn krokbøyen. Rent praktisk fiskemessig kan en så lang hale du har brukt gi deg problemer ved at den vikler seg rundt krokbøyen. Det problemet kan du også oppleve med hårvingen som også er ganske så lang her. Jeg ville laget en kortere vinge. Ville heller gått opp i krokstørrelse eller gått over på tube om du ønsker lengre vinge. Hvis du taperer halen litt mer med saksa også blir den litt penere å se på, og vil også være mer livlig i vannet.

Ellers synes jeg det ser ut som du er ganske dyktig til å binde fluer. Hvis du bare har holdt på en kort stund har du tydeligvis talent. Og det jeg har skrevet over må du bare ta som tips til finjusteringer, for det er det det er.

Gleder meg til å se dine fremtidige bidrag :-)

Takk for et så utfyllende svar! Skal tenke på det du sier neste gang jeg binder. Jeg sliter med at hodet på flua bygger seg opp og blir ujevnt og stygt. Er det noen tips til det eller er det bare øving som må til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for et så utfyllende svar! Skal tenke på det du sier neste gang jeg binder. Jeg sliter med at hodet på flua bygger seg opp og blir ujevnt og stygt. Er det noen tips til det eller er det bare øving som må til?

http://www.youtube.com/user/DavieMcPhail

Dette er karen du skal se binde, om og om igjen! Det hjalp meg meget. Ellers anbefaler jeg Frödins videor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

øving, øving, øving :-)

Men det er best å øve når man vet hva man skal øve på. Vær gjerrig med materialene, det er lett å ta i litt ekstra for at det ikke skal se puslete ut, og dra på et dusin ekstra trådsurringer for at det skal bli solid. Men det virker faktisk mot sin hensikt. Førdins videoer er nevnt som god instruksjon, helt enig.

Når du fester inn hårvingen, bruk 5-6 tørn med tråd, ikke mer. Så fester du inn neste bunt med 5-6 tørn. Kan godt bruke litt lynlim som forsterkning, Istedet for å kutte hårbunten tvert av, kan du legge saksa litt på skrå og dermed gi et bedre grunnlag for et pent tapert hode. f.eks om du har ensfarget vinge kan det være lurt å binde inn vingen i mindre bunter, det gjør den mer solid, og gjør det lettere å skape en pen tapering på vingen, som i tillegg til å vær pent å se på gjør den mer livlig i vannet.

Samme når du binder inn andre ting, du kan bruke f.eks 6 tørn for å sikre ribbingen, så når du skal binde inn hacklet vikler du tilbake 4 tørn, og surrer fast hacklet med 6 tørn. Ved en slik strategi unngår du at det klumper seg til, og det blir solid nok likevel, for de tørna du tok opp kommer tilbake med neste innfesting, og du taper ingen styrke, du vinner kontroll over materialene og utseendet opå flua.

Personlig bruker jeg ganske tynn bindetråd, foretrekker danville 6/0 med stor margin. Den er samme tykkesle som benecchi 12/0 eller UNI, men tåler mer strekk, og ryker ikke så lett. Du skal jobbe med trådspenning nær bristepunktet, og danville er mye lettere å jobbe med enn de andre (danville er nylon (polyamid), mens UNI og Benecchi er polyester). Selv om jeg har bundet fluer siden 1986 og således har litt rutine sliter jeg med benecchi, sikkert fordi jeg er oppvokst med danville :-) Jeg jobber så nær bristepunktet som mulig, og ryker av og til tråden, det tar jeg som et tegn på at jeg gjør det rett, og ikke at jeg er klosset :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt forbedring kansje? :) Tenkte på å ikke bruke så mange unødvendige turns. Halen er vel kansje fortsatt litt lang.

Endret av sivgjøk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne fluen fanger garrantert fisk.

For å komme med noen tips:

Når det gjelder hodet: når vingen bindes inn, så binder man oftest inn undervingen, når man er ferdig med kroppen. Deretter kommer hackelet (som du har bundet forholdsvis fint).Veldig viktig at hvert hackel-tørn legges så tett innpå det forrige som mulig. Bind inn tuppen av fjæren og legg haklet motsatt vei av den veien du legger bindetråden. På den måten blir materialet sterkest. Hackelet fordeles på toppen og vikes til sidene, slik at ikke fibrene ligger på toppen. Da får man et sjenerende skille mellom under og overvinge om man ikke skiller. Man legger bindetråden over toppen slik at den blir liggende der. Mener frødin viser dette på en av sine videoer. Hodet ditt er i det største laget og bundet for langt frem. Ser du har et markant skille. Dette tror jeg kommer av at du har for mange omdreininger - rett og slett. Når du har festet inn vingen, så klipper du vekk materialene. Om vingematerialet gjør at hodet blir høyt, er det nesten umulig å unngå skille. Iallefall om du lesser på med omdreininger.

Halen kan du godt korte ned. Taper halen, slik at alle fibrene blir like lange. De svømmer på en helt annet måte. Man taperer ved at man tar saksen på undersiden av halen og drar mot haletippen mens man klipper. Du vil da få en hale, der de korteste fibrene er nærmest krokbøyen.

Når man klipper ut hår til vingen, er det lurt at underull fjernes. Ta fingrene og dra ut fibre som er krøllete eller som ikke har noe der å gjøre. Man kan også bruke borrlås, som også retter ut hårstrå. Om dette ikke gjøres, så risikerer du at hodet blir tjukkere enn du ønsker. Generelt så skal alltid overvingen være lengre enn undervingen, men ikke mye. Ser du har gjort omvendt, uten at det har noe å si på det praktiske resultatet. Jeg liker dessuten å ha noen få strå med glitter. Det pynter opp og jeg mener også at det gjør fluen mer effektiv. i undervingen kan du godt redusere hårmengden med ca 60%. Lengden på denne vingen er etter min mening for lang også. Reduser lengden ca 1/3, eller mer. Ser du bruker rev, det er et material som bygger mye på hodet.

Når det gjelder bruk av tråd så har jeg de siste 7-8 årene kun brukt bencchi 12/0.

Kom gjerne med flere bilder av fluer. Mvh Erikr

Endret av ErikR

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tips, Erikr! Grunnen til at overvingen er så liten er at jeg gikk tom for svart rev :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fluga för Spey!!!

Tog fyra springers på denna 2005 på tre fiskedagar!!!!

Margita Killer

Mvh Jan Norell

Ser ut sopm en laksefanger det der ja :)

Er det en microtube den er bundet på? Kan du gi materialliste på den ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg