Hopp til innhold
Anne

Laksefluer - inspirasjonstråd

Recommended Posts

Takker & bukker

Ja både bucktail, ekorn og geit er gode saker når de er surret fast på en krok eller tube - og sveipet i elvestrømmen :biggrin:

Her er en til i samme stil - gul & oransje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Fytti røyskatta hvilken evne enkelte av dere her inne besitter! Både vakre flur og fine presentasjoner (fotografier) gjør en enkel sjel litt usikker, men hiver meg med på leken. (Men hvordan disse fluene fisker sølv det aner jeg ikke siden jeg aldri har fanga noen laks -hehehe.)

Mikkeli Turbo

http://www.fluefiske.net/forum/uploads/monthly_02_2012/post-10936-0-86793900-1328116823.jpghttp://www.fluefiske.net/forum/uploads/monthly_02_2012/post-10936-0-20864100-1328116844.jpghttp://www.fluefiske.net/forum/uploads/monthly_02_2012/post-10936-0-65538600-1328116897.jpg

GP Zonker Spey

http://www.fluefiske.net/forum/uploads/monthly_02_2012/post-10936-0-20383500-1328117061.jpghttp://www.fluefiske.net/forum/uploads/monthly_02_2012/post-10936-0-40846000-1328117015.jpg

Nå venter jeg på åpent vann og villig fisk, så kanskje man etterhvert finner ut av om de fisker eller ei.

(Kommer nok aldri til å få prøvd ut alt man surrer i hop, men lærer da noe om hva som ihvertfall ikke funker!)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt gult, litt grøn og litt svart - det bare må jo bli bra :)

Endret av talon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Claret/Brown Spey #10

Pink Spey (Flesh Wound Spey) #6

Denne "GP" Zonker mørrum tuben jeg lagde for en stund tilbake minnet meg om en jeg så tidligere her (Lappkula eller Peter sin, tror jeg).

....men må jo inrømme at denne er langt fra like fin som den med GP-ftippet og Bird eyes

Mikro cascade (1,5-2cm på plasttube)

...denne gav meg mitt første ordentlige bekjentskap med noe stort. I 19graders varmt vann, trekvartfull västkustå.

Full synk 3 kastet nesten vinkelrett på strømmen og sveipet foran en brekkkant med jevne slakke inndreg. Helt på slutten da jeg skulle dra inn line for ikke å sette meg fast så kjente jeg etter to tre inntrekk litt motstand.

Med min akutte ørretrefleks gjorde jeg tilslag og kant ut at dette måtte være bånnnapp. Startet straks med å surre løsline på snella mens jeg holdt stanga opp. Etter kort tid begynte det å dunke tungt i stangtuppen, og ved å gi litt motpress så kom plutselig bånnappet mitt sigende oppover langs bredden. Jeg hadde fortsatt løsline hengende og måtte bare dra inn for hånd. Fullsynk løsline inntil en bratt og dyp elvebredd i skogen er ikke det beste våpenet mot storfisk, og kort etter fisken var kommet på høyde med meg så ristet den på hodet og sa takk for seg. Som om den ristet på hodet over meg. (Dette skjedde med ei lita 9fots sekser-stang og på sånn vannføring tror jeg ikke den ville kommet opp samme hva. Fikk aldri sett dyret, men er usikker på om den noengang følte seg fanget. Hele opplevelsen varte vel i 1-2minutter, og løsline surra seg i greiner og røtter mens fisken kom oppover mot meg.

-Til sommeren må jeg få tatt på min første fluelaks. (Første stanglaks faktisk, da jeg hittil bare har tatt stamfisk i håv.).

Endret av Ken Guru

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fina flugor alla bidrar med. Här kommer en krokfluga som brukar fungera.

Den der, Lappkulia min venn, er en riktig rysare! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som har forslag til enkle laksefluer som fisker bra og du ikke trenger alt for mye utstyr til? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som har forslag til enkle laksefluer som fisker bra og du ikke trenger alt for mye utstyr til? :)

Sunray shadow og Red butt er to enkle og gode laksefluer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Krokfluer:

Silver Rat, Rusty Rat. Blue charm, Hairy Mary

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur innom nordisk idag, de har fått inn hår fra futurefly - hvilken kvalitet! rev og opposum i en rekke farger. Kjøpte med noen "prøvepakker" i pathagorva, chartreuse og sort. Gleder meg til å teste ut disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur innom nordisk idag, de har fått inn hår fra futurefly - hvilken kvalitet! rev og opposum i en rekke farger. Kjøpte med noen "prøvepakker" i pathagorva, chartreuse og sort. Gleder meg til å teste ut disse.

Da har du noe å se fram til :) Likte spesilet opossumen godt.

Her er forøvrig en grei "oppskrift" på hvordan du kutter opp skinnen som jeg fant på nett: http://www.oervad.eu...ding-types.html

øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fått SØ i elv i tusmØrket på samme type i små stØrrelser men med bomber-style hår hale eller svart kaninstrips og riffling-hitch tube (Hullet på undersiden). Bruker hullet foran i sjØen med Sinktip eller intermediate-line. Disse impregnerer jeg med watershed når de bindes.

-Tror Petrovic sin kan være veldig fin i vannet med det myke halehackelet. Må prØve et par. Takk for inspirasjonen folkens!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Frødin-inspirerte Samurai greier.

Tube: XS+L (Tubelengde 2/10 - Vingelengde 8/10)

Butt: 5-7mm plasttube (Ribbingmateriale, gjerne braids o.l. er valgfritt

Kropp: Spunnet dubbing/Crystal chenille/etc. (Tykk rakker)

Rib: Samme som butt (Valgfritt)

1-Hackle: Hane. Rekker over kroppen når foldet bakover.

Vinge: 2/3-lags tapéring med mykt hår, gjerne litt ull i undervingen for løft og fylde.

2-hackle: Schlappen/Soft Hackle/Marabou/Hår i løkke? 1,5-2ggr kroppens lengde

"Hode/Hotspot": Jeg bruker dubbingløkke og lager et fyldig muddler-aktig hode.

3-Hackle: HMyk hane/høne/matuka/hvasomhelst rekker ca halveis over det store andre-hackelet.

Hode: Turbo/Cone/Finnpånoe

Her er en liten heit highlander (eller hva man nå skal kalle fluer. Er det fargen eller anatomien som bestemmer. Fins the noe mønster ala Linné på dette her?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kule greier!

Har du prøvd de etter laksen?

Har ikke vært på laksefiske enda. Bare forbereder meg... :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg