Hopp til innhold
Anne

Laksefluer - inspirasjonstråd

Recommended Posts

Okei da - så en liten tube da! En hitchtube som virkelig gjorde jobben en tidlig solrik morgen.

Tre mellomlakser på rappen - hvorpå den siste knakk stanga med et gedigent smell. Det ble en artig fight - og laksen måtte bøte med livet. Ja sånn kan det gå når den ødelegger utstyret!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Flott Talon! Finnmarkkillers?

Jo takk - og jeg er ganske sikker noen av disse ender sine dager i kjeften på en finnmarkslaks...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er slettes ikke størrelsen det kommer ann på!

Noen dårlige JC-fjær her og der - men det tror jeg ikke laksen oppdager i forbifarten når den rått og brutalt tar tuben!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Cascade ja - funker bra den særlig med sølv cone ;)

Mulig denne også vil funke når vårflommen siger nedover dalføret - hvem vet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Virkeligt flotte fluer Talon,S-E Sten og Bjornaudunjorgensen

jeg mener att fluerne på forumet nå har meget høy standard og det er virkelig inspirerende å se pa fluerne ni binder!

/Peter

Endret av peterohlsson

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser det er lite bilder av aluminiums tuber her, er det noe spesiel grunn til at dere ikke bruker det?

Det er vel helt klart færre som benytter slipstreams legendariske aluminiumstuber nå for tida.

Vekta på tubene er ofte diverse coneheads i front, et eller annet metall innebygd i kroppen, eller såkalte bottlenecks i ulike varianter.

Har selv fiska mye med alutuber oppgjennom årene og synes de funker meget godt. Har og en kompis som fortsatt sverger alutuber med løsthengende trippel kamasan # 10 - og fisk det får han ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leger ved en godt brukt Hitchtube fra i fjor sommer... tydelig at den har oppøevd noen harde basktak i laksekjefter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En varm og solfull augustdag møtte jeg en fiskekompis ved en kulp - han fiska med våtflue uten tegn til aktivitet hos laksen.

Jeg måtte prøve - og som vanlig var jeg utrustet med hitchtube - og tre kast tok det før en laks var etter helt øverst i innstrømmen - omtrent der han hadde stått vadet ut i elva. Laksen kom etter tre ganger før den fjerde gangen tok. Vel - mista den etter et par minutter og fiska meg videre nedover kulpen hvorpå to til var etter uten å ta.

På land ble det snakk om dette - han var i fyr og flamme over dette. Han hadde selv prøvd hitch - uten rærlig tro, og iallefall uten hell. Jeg gav han en hitchtube og han kontra med å gi meg flua på vedlagte bildet før jeg gikk videre oppover elva.

Etter et kvarter kom en sms : "takk for flua - det ble en flott 2-kilos til middag :)".

Da jeg senere returnerte til kulpen - hvor det var tomt for folk tok jeg en runde igjen - først med hitchtuben, vel halveis ned i kulpen til roligere strøm og uten tegn til resultat monterte jeg på vedlagte flue. Kastet motstrøms og ved tredje forsøk tok jammen en godt farget smålaks - som jeg landet og satte fri :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er vel helt klart færre som benytter slipstreams legendariske aluminiumstuber nå for tida.

Vekta på tubene er ofte diverse coneheads i front, et eller annet metall innebygd i kroppen, eller såkalte bottlenecks i ulike varianter.

Har selv fiska mye med alutuber oppgjennom årene og synes de funker meget godt. Har og en kompis som fortsatt sverger alutuber med løsthengende trippel kamasan # 10 - og fisk det får han ;)

ok, eg synest vertfall Alutuber er fantastisk, og binder alle mønstra mine med alu tuber. Fisk får eg også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ok, eg synest vertfall Alutuber er fantastisk, og binder alle mønstra mine med alu tuber. Fisk får eg også :)

Ja de svømmer like bra nå som de gjorde på 90-tallet ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det begynner å bli litt trangt og føler meg presset sammen - på tide å få noen til å rydde fluebindingsbordet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fine fluer bjornaudunjorgensen og talon.Her er ei tube som funker bra på farga elv.

Virkeligt flotte fluer Talon,S-E Sten og Bjornaudunjorgensen

jeg mener att fluerne på forumet nå har meget høy standard og det er virkelig inspirerende å se pa fluerne ni binder!

/Peter

Stor takk! Det er virkelig morsomt, og en glede å bruke deres og andres fluer som inspirasjon :thumbup:

Endret av bjornaudunjorgensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg