Hopp til innhold
Anne

Laksefluer - inspirasjonstråd

Recommended Posts

Är alla flugorna bundna av Malloch ??? Han är ju en gud :) Kan du inte ta kort på några och visa ?

Jag har en blacker och en Malloch :)

Nei, det var nok ingen fluer av Malloch. Boksene fra Malloch var rimelig populære før wheatley overtok mesteparten av markedet. Fluene var dessverre i veldig dårlig forfatning.

Har sett noen fluer fra Malloch. Vet ikke om de var bundet av ham selv, men var ihvertfall under hans merkenavn, de var uansett skikkelig bra bundet.

Vis oss gjerne bilder av fluene du har av Malloch og Blacker :)

Endret av Oddbjørn Midbø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Nei, det var nok ingen fluer av Malloch. Boksene fra Malloch var rimelig populære før wheatley overtok mesteparten av markedet. Fluene var dessverre i veldig dårlig forfatning.

Har sett noen fluer fra Malloch. Vet ikke om de var bundet av ham selv, men var ihvertfall under hans merkenavn, de var uansett skikkelig bra bundet.

Vis oss gjerne bilder av fluene du har av Malloch og Blacker :)

Flugan till vänster är bunden av Malloch, flugan till höger är bunden av Blacker, och den flugan är bunden från frammåt och bakåt, alltså den är avslutad längst bak.

Flugan till vänster är bunden av Malloch, flugan till höger är bunden av Blacker, och den flugan är bunden från frammåt och bakåt, alltså den är avslutad längst bak.

Närbild på Mallochs fluga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Närbild på Mallochs fluga.

Virkelig flott den Malloch flua. Ser ut som en liten krok. Kan det være en 8'er?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utrolig flotte fluer, jeg kan sitte i timevis å se på antikke fluer å så kommer tankene: HVORFOR er det ingen som lager dem slik lengre? Har nå fått meg bøkerne til Hardy, P. Tannet å Kelson å skissene av Deres fluer er helt anderledes en det som etterstrebes i dag. Om man da forutsetter at tegneren ikke er helt på trynet. Rare greier egentlig, men vakre er de. Veldig rart det med å avslutte bakerst. Hvordan fester de inn tråden på slutten? :):) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utrolig flotte fluer, jeg kan sitte i timevis å se på antikke fluer å så kommer tankene: HVORFOR er det ingen som lager dem slik lengre? Har nå fått meg bøkerne til Hardy, P. Tannet å Kelson å skissene av Deres fluer er helt anderledes en det som etterstrebes i dag. Om man da forutsetter at tegneren ikke er helt på trynet. Rare greier egentlig, men vakre er de. Veldig rart det med å avslutte bakerst. Hvordan fester de inn tråden på slutten? :):):)

Du har jo fluene til Martin Bach, han binder de rimelig identiske med antikke plansjer og antikke fluer. Olaf Hård binder også alle sine fluer som kopi av antikke fluer (han har visstnok en rimelig bra samling antikke fluer), mye av dem kopier fra Hardy og Malloch sine fluer, men også andre. Blir veldig fiskestil på slike fluer.

Varierer nok også litt på plansjene. Noen av dem ser ut til å være litt vel kunstneriske, og stemmer ikke helt med antikke fluer fra samme tidsperiode.

Det er imidlertid ingen tvil om at måten man binder klassiske fluer på har utviklet seg hele tiden og den stilen man ser oftest i dag ikke er lik måten de bandt fluene på 1800 tallet. Det er mer enn perfeksjonert måte å binde Pryce Tannatt stilen på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utrolig flotte fluer, jeg kan sitte i timevis å se på antikke fluer å så kommer tankene: HVORFOR er det ingen som lager dem slik lengre? Har nå fått meg bøkerne til Hardy, P. Tannet å Kelson å skissene av Deres fluer er helt anderledes en det som etterstrebes i dag. Om man da forutsetter at tegneren ikke er helt på trynet. Rare greier egentlig, men vakre er de. Veldig rart det med å avslutte bakerst. Hvordan fester de inn tråden på slutten? :):):)

Denna fluga är bunden likadant, fast med vinge (Jag som bundit den, i handen)

Man börjar med att binda in huvudet (herl) sen binder man in vingen, frammåt, och viker den bakåt (så som en del binder "tempelhund" idag)

Sen binder jag kroppen och hacklet, bakåt. Och fäster tråden likadant som vanligt. fast med kroken bakåfram. (Håller ju den i handen)

Visste du att "tag" egentligen är knuten som säkrar hela flugan.

Blackerfrsk1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei det visste jeg ikke, så om du hadde hatt tinsel i tagen så surrer du den bakover å så fester du den med tråden eller? Lager du som et lite hode bak, skjønner ikke dette helt? Lakker du det? Virker pussig dette med å binde fra front å bakover men det ser da ut til å funke bra :) :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei det visste jeg ikke, så om du hadde hatt tinsel i tagen så surrer du den bakover å så fester du den med tråden eller? Lager du som et lite hode bak, skjønner ikke dette helt? Lakker du det? Virker pussig dette med å binde fra front å bakover men det ser da ut til å funke bra :):biggrin:

Nej, alltså från början var tagen bara en knut. Det var "senare" som man gjorde dom av tinsel :) Fast det gjordes nog inte av alla bindare. Vet faktiskt inte om någon annan än Blacker (och lärlingar) gjorde det.

Om du vill kan jag ta kort på bilder där han visar?

(har ju boken)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nej, alltså från början var tagen bara en knut. Det var "senare" som man gjorde dom av tinsel :) Fast det gjordes nog inte av alla bindare. Vet faktiskt inte om någon annan än Blacker (och lärlingar) gjorde det.

Om du vill kan jag ta kort på bilder där han visar?

(har ju boken)

Ja gjerne det :):) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk et anfall av inspirasjon forleden, så jeg lagde noen eksemplarer av denne - hvis make verden aldri har sett :P De er ment å være fiskefluer, så da behøver jeg ikke være så pinlig nøye med detaljene som de dyktige "Klassisk-gutta" :roll: Den som kan utlede materialene får ti poeng som kan brukes til hva man vil :biggrin:

post-39-1174406279_thumb.jpg

Endret av Henning Lund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk et anfall av inspirasjon forleden, så jeg lagde noen eksemplarer av denne - hvis make verden aldri har sett :P De er ment å være fiskefluer, så da behøver jeg ikke være så pinlig nøye med detaljene som de dyktige "Klassisk-gutta" :roll: Den som kan utlede materialene får ti poeng som kan brukes til hva man vil :biggrin:

Stilig flue som helt sikkert funker bra. Er det tiur i vinge og hackle ?

Endret av Speydork

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Drevet å farget litt i det siste, og kom til slutt fram til denne GH'en. Blandet tempelhunds vinge

gallery_23_9_163249.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Drevet å farget litt i det siste, og kom til slutt fram til denne GH'en. Blandet tempelhunds vinge

Flott! Nå begynner chartreusen og se riktig ut.

Blir nok en flott bjerkreimssvidde på den flua :biggrin:

Endret av Oddbjørn Midbø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er et knippe phatakorva jeg har laget i det siste. Det er vel en av de peneste fluene jeg vet. Dårlig bilde. Litt uklart og fargene ble ikke helt korrekt. Men men.

post-296-1177354882_thumb.jpg

Endret av Terje E

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De er flotte Terje! :):) Pathakorva har næsten helt taget over Thunder and Lightning ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bidrar med en tubeflue som helt sikkert är min favorit. Alle detaljerne är ikke som orginalfluen men nesten! Derför blir det "variant" / Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg