Hopp til innhold
Anne

Kapping av klumper til enhånds

Recommended Posts

Etter oppfordring fra brukerne starter vi en tråd hvor du kan skrive inn

vekt --- lengde --- til hvilken stang --- klasse --- fabrikat

på klumper til enhåndsstenger.

Skriv gjerne også hvordan du synes den fungerer til kasting og fisking.

Her er modellen:

19 gr ---- 9,0 m ----- XPC 9'8'' ----- PPT 6/7 Int ---- Rio

Synker litt fortere enn forventet, kanskje nærmere en synk 1-klump.

Håper dette er til hjelp for brukerne, når det skal tilpasses klumper.

PS: Dette er hver enkelts erfaring og opplevelse av klumpen og behøver nødvendigvis ikke oppleves likt av en annen fluefisker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har nå gått en stund med en nedkappa WF snøre i #8 som heter Tricast. Kappa rett bak baktaperingen, har funka bra det med lang fortom på 5-6 meter. Funka dårlig med Polyleader, så den fikk jeg fort av.

Greyline #7

18 gram

10.4 meter

Flyt med vanlig monofortom

Brukes med plastskyteline.

Nytt:

Prøvde Streamlineklumpen min på den grå kjeppen i #6/7 ukappa, litt lett, men utrolig lett å trekke opp, ingen problem. Gikk mer enn langt nok og presenterte faktisk ikke så gale.

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Guideline Lecie #5 9`6 (drømmedama)

Powertaper flyt #7/8 kappa ned til 10,3 meter, 5 meter fortom.

Det høres i overkant ut, men stanga bærer det meget godt, helt ufattelig godt faktisk. Går like fint og langt som med syveren og klumpene tilhørende den.

Må nevnes at den kun brukes til speykast i elva....Bjerkreim, mellomstor elv.

Overhode tror jeg det funker meget dårlig.

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siden jeg er den eneste som gidder kappe og legge ut noe her så kommer det en til:

Hilevel #3 9`9 Guideline Bullet Nymfh WF 7 kappet til 8.3 meters klump, 15 gram, til spey helt vidunderlig.

Som leketøy helt abnormalt.

Som storlaksestang er jeg mere usikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

G. Loomis GL3 9'9" #7

Har ikke gramvekten.. men ....

Powertaper Flyt/Synk1 #7/8 kappet ned til 10meter. Bruker normalt også en synkende polyleader i spissen påskjøtet 1-2meter sene. I utgangspunktet litt lang fortom i tillegg til Polyleader, men jeg synes det funker. Synker ikke mye, men det balanserer fint i strømmen.

Utrolig lettkastet både til spey og andre kast i elv. Er blitt min favorittstang til elvefiske etter laks. Har nærmest parkert 2 hånds kanonen. Mye morsommere med dette her på fin laks. Siste 3 fisker på stanga: 6,2, 5,0, 4,6. Slikt er gøy!

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Loop Black Line II kl 7, 10 fot;

SA Air Cell Supreme2 SSD kl 7-8, 18,5gr, klumpen blir da ca 10,5 meter, går som ei kule (underarmskast/spey).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

vekt --- lengde --- til hvilken stang --- klasse --- fabrikat

25g---9,1--LTSX1 10 fot---7---Powertaper Flyt 8/9DH

Snøret går som et skudd, høres tungt ut men stangen tar dette bra. Lengdene denne konstellasjonen byr på er for å si det mildt, overraskende.

Ellers har jeg kommet frem til at 22gram er mer eller mindre optimal vekt for Native Run GLX 10' klasse 8.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

noen som har gode klumper til G.loomis nativerun glx 10" 7#?

så langt kun funnet 1 klump jeg er skikkelig fornøyd med:

GL Streamline 7/8 I/S3 mener jeg det er (ukappet)

Funker overlegent til overhodet kasting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

noen som har gode klumper til G.loomis nativerun glx 10" 7#?

så langt kun funnet 1 klump jeg er skikkelig fornøyd med:

GL Streamline 7/8 I/S3 mener jeg det er (ukappet)

Funker overlegent til overhodet kasting.

har samme stanga og er veldig fornøyd med scierra sine...trengte ikke å kappe de en gang:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Loop Opti Peak #4 11 fot, CCS målt som ren femmer, men med 11 fot og den aksjonen passer den fint med alt fra WF 4 til tunge klumper for laksefiske.

Scierra flyt/intermediate 15.5 gram til vannkast, 10.3 meter. Klumpen ruller utrolig fint utover vannspeilet, litt tung til single spey, men skal vende større fluer greit samt takle litt vind.

Guideline Lecie 9.6`#7, DT 10 kappet til 10 meter. Vekt 17 gram og Flyt.

Merket på DT snøret er Artisan, kappet 1.3 meter i forkant for å få overslag. Snøret hadde sykt lang fronttapering og måtte derfor kappes også i spissen.

Billig alternativ, to klumper for 50,- pr stk :clapping:

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lecie#7 10 fot........noen som har forslag på snøre??

Snakker du om helt WF snøre så er jeg meget godt fornøyd med GuideLine TriCast WF F.

Funker supert til både overhode og vannkast.

Hvis det er klump du er ute etter så er Powertapere i klasse 7/8 - rundt 17 gram bra alternativ.

Ønsker du lengre klumper kan du bruke samme i 6/7, men med samme vekt.

:thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

G loomis nativerun 10ft #8. hadde vært kjekt med noen klumpanbefalinger til denne stanga.

Er fornøyd med GuideLine sine PowerTapere i diverse varianter. Jeg har vel egentlig aldri vært så veldig opptatt av lengde på klumpen men heller vekt.

Benytter klumper fra 20 - 22 gr. på denne stanga.

Klumpene er i klasse 7/8 eller 8/9. Det har selvsagt innvirkning på lengden avhengig av typen du velger. Den lette klassen blir naturlig nok lenger enn den tyngre.

Mitt absolutte favorittsnøre til stanga er Flyt / Synk 1 på 20 gr. ( 7/8 ) Dette funker helt supert til både "spey" og overhodekast.

Jeg har også laget en spesialklump for trange plasser. :msn-wink:

PowerTaper Flyt # 9/10 DH - 22 gr. Denne har jeg faktisk målt og den er på 7 meter :thumbup: ( "kanonkule")

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

13 gr - 7,6m - Opti Peak 11' #4 - Loop custom 11. har en 30lb LTS skyteline.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei på dere.

Jeg lurer på noen småting, og jeg tror dette er plassen å få tips og hjelp.

Jeg skal kjøpe noen klumper av merket Snowbee, til min enhånds T&T Vector #8. Disse klumpene er merket 7/8, 8/9 osv. I tillegg må de kappes.

1. Bør jeg velge 7/8 eller 8/9 til åtterstanga. Bør jeg eventuelt velge forskjellig for flyt og intermediate?

2. Hvis tvil hva er "best", lavere snøreklasse og lengre klump eller eller høyere snøreklasse og kortere klump?

3. Ca. hvor mye skal klumpen veie for denne stanga, og ca. hvor lang bør klumpen være?

Mvh. Frank

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så avanserte dere er......det er da ikke så komplisert, lagde en klump av et intermediate wf fenwick snøre.

Målte det i hånda til elleve meter ca(liker lange klumper) vekten aner jeg ikke men det gikk som faen.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lts x1 #8 10 fot. Airflo 750 kappet til ca 4 m. + 10 fots extra super fast sink polyleader.

Fisker meget bra og går som ei kule.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Redington cps 9 fot 7 og Streamstix Troutstix 9,3 fot 6. (bruker også 7/8 på denne). Funker meget bra!

Til disse stengene så passer Streamline overlegent i 6-7. Den er lett å dra opp fra vannet og den er meget lettkastet. Det presenterer overraskende godt når man taperer riktig fortom litt grundig(kraftig butt).

Jeg er litt usikker på vekten, tror den ligger på rundt 18 gram.

Suverent å fiske med til sjøørret, havabbor med mer og man trenger ikke store bakslengen.

Toggi/Torgeir

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Redington cps 9 fot 7 og Streamstix Troutstix 9,3 fot 6. (bruker også 7/8 på denne). Funker meget bra!

Til disse stengene så passer Streamline overlegent i 6-7. Den er lett å dra opp fra vannet og den er meget lettkastet. Det presenterer overraskende godt når man taperer riktig fortom litt grundig(kraftig butt).

Jeg er litt usikker på vekten, tror den ligger på rundt 18 gram.

Suverent å fiske med til sjøørret, havabbor med mer og man trenger ikke store bakslengen.

Toggi/Torgeir

Enig i alt foruten vekta på streamline #6/7 som er 16 gram :msn-wink: Har veid den flere ganger fordi jeg stadig glemte vekta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg