Hopp til innhold
Anne

Kapping av klumper til tohånds

Recommended Posts

Noen som har LTS X1 15,6? Trenger klump-tips til den...gjerne anbefalt vekt/lengde til den..har kjøpt et flyt synk1 lts. er vel 14 meter,veier 48 gram trur eg...er en gjennomsnitts-speykaster..bør en kappe den, evt hvor mye?

takk

15’6 12.8 m #10/11 43 gr er det syrstad anbefaler :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Generelt til Stinger 15' eller Classic 15' er dette hva som gjelder blandt broderfolket (jeg er enig med dem i dette)

Flyt 12,5m 38gram

Intermediate 11,7m 32gram + synkefortom

Flyt / synk1 11,5m 35 gram + synkefortom

Synk 2 - 7 11,7m 37gram

Dette er klumper til vinklede trange UH (Anderson kast)

Forøvrig så syntes jeg Climax Torpedo snørene er meget bra kl 10-11-12 i F, F/I, F/S3

Jeg svarer under stringen til Nobody, da dette er relevant for mine stenger - Classic GLX 15, samt 15,6.

Dog vil jeg kun legge inn info vedrørende 15`Classic.

Jeg kaster nærmest utelukkende spey eller anderson kast, og klumplengde er 11,5 meter. Kast varierer fra 20 til 40 m generelt sett. Fisker ikke med flyt, og anvender i hovedsak tube med conehead - fra 5 - 17 cm lengde, materiell litt fluffy rev el - type frødinflies.

Jeg kan ta med flere snører hjem, eller veie de i butikken for å finne snøret som passer best i vekt når jeg klipper av det jeg ikke trenger.

Snørene mine veier 38 eller 39 gram. Anvender PT, som jeg synes går veldig bra til Classic. Forøvrig eneste produkt fra GL. I hovedsak bruker jeg en synkefortom, uansett hoover, synk 6 eller grain.

OKP:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal rigge en Stinger Alta 12,6 #8/9 med snøre til spey. Er helt grønn på området -noen som har erfaringer med denne stanga / har forslag?

P

Hei du!!

Send Mattis her på forumet en pm og spør han, han har samme stanga og bruker en snowbee klump på denne og den riggen hans går styggbra :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei du!!

Send Mattis her på forumet en pm og spør han, han har samme stanga og bruker en snowbee klump på denne og den riggen hans går styggbra :thumbup:

flere her som kunne tenke seg å vite hva han har :) på stingern 12´6" :msn-wink:

lurer også på om noen har det "perfekte" oppsettet på Loop Greenline 15´10-11

noen?

Endret av jkb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

flere her som kunne tenke seg å vite hva han har :) på stingern 12´6" :msn-wink:

lurer også på om noen har det "perfekte" oppsettet på Loop Greenline 15´10-11

Ja hadde ikke vært å forakte.skal selv rigge denne stanga med noen klumper til laksesesongen. Og alltid genialt med klumptips for å unngå "bomkjøp"..

Amoe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann, jeg har et par stenger som jeg hadde satt umåtelig pris på om noen kunne være behjelpelige mtp klumpvekter o.l:

Har en Sage 8126-3, er litt usikker på om det er en GIII, GIV, European eller hva det er :blush: , men den kom i alle fall i en tube som er lik den Sage XP stengene (enhånds) kom i; altså lysegrå e.l. Noen som har tips ang. klumper til denne?

Har også en Sage TCR 10150-4, noen som har peiling på hva man kan lade opp denne kjeppen med? Har kappet et par snører til 46 gram, skal prøvekaste det relativt snart, men dersom noen allerede har prøvd denne stanga så mottas tips med stor takknemmlighet! :thumbup:

Sigurd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har en scierra mpa 12 7/8 og scierra klumpsett til den. Noen som har samme "pakken" og vet om disse klumpene burde kappes?

De klumpene bør iallfall ikke kappes(tenker MWF-settet). De er i letteste laget spør du meg, men legger jo opp til at en bruker polyleader. selv har jeg HMS 12,5 med tilhørende mwf sett, men syns det er bedre med litt tyngre klump.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vision 3Zone 14'# 9-10 og Vision XLA Antireverse #10-12 Venstresvei snelle. hva trenger jeg til dette settet til laksefiske, er ny i det området. all info er til stor hjelp.

har forresten et 15`sett med flytt så kanskje noe synk alternativ?...

på forhånd takk

Endret av smiley

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei ford prefect Sjekk ut klumpene til Snowbee

Prestige 1D Spey Head 51ft

1D Spey Float #8/9 36 gr Hvit/Blå 799,-

Skulle passe perfekt til stangen din ....

passer ihvertfall knall til stangen til kameraten min

har selv en i #9 15 Fot....

Skulle den være litt for tung for stangen din etter din smak så klipper du av litt av fronten

Har selv gjort det da jeg synest fronttaperingen er litt for lang samt at den ikke tåler så mye vind!

Endret av Celtic Frost

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Albright 15 fot EXS #10. To nye lengre liner som begge passer bra selv om det er stor vektforskjell.

1) Loop Classic line flyt, 20 meter hode, todelt farge mellom hodet og skyteline 50 gram. Latterlig lettkasta, like enkelt som en 12 meters klump.

2)Snowbee 2D 44 gram, 20 meters hodet, flyt med 6 meters synkespiss, ikke todelt farge som skiller hodet fra skytelinen (irriterende) istedet er fargeskillet på synkespissen og resten av hodet = helt meningsløst. Gir kortere kast enn Loop lina, men er lett å trekke opp og enkel å håndtere. Var veldig kort i utgangspunktet, kun 33 meter, har skjøtet på coata skyteline så nå er den 40 meter.

3) GL RM Spey #10/11 ukappa, 14.5 m og 46 gram.

Loop Yellowline 12.4 fot #8

Snowbee 2D, 20 meters hodet, ren flyt, todelt farge mellom hodet og skyteline, BRA! Veier 40 gram, men går så det griner, stanga er dyp og fungerer strålende med dette snøret. Denne lina gikk mye bedre på den gule enn på 13 foteren min i #9 som er en greyline, her var det ikke optimalt, men det gikk jo det og.

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vekt:?? lengde: 14.5 m Merke: G loomis RR Glx stinger 14" #9/10 snøre: Guideline RM spey flyt # 9/10

håper noen har noen gode råd før jeg evnt herper snøret på egenhånd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vekt:?? lengde: 14.5 m Merke: G loomis RR Glx stinger 14" #9/10 snøre: Guideline RM spey flyt # 9/10

håper noen har noen gode råd før jeg evnt herper snøret på egenhånd

38 gram og 12,3-12,5 meter. Har ikke veid disse snørene, bare standard Power Taper, så sjekk vekten først. Hadde ikke gått under 38 g, eller 12,5 meter på et flytesnøre i utgangspunketet. Blir det for langt kan du kappe 10 cm per kutt og prøve deg frem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisan Er fersk i dette :unsure: . Har så smått fusket med fluefiske etter laks & sjøørret i drøyt 2 sesonger og er så bitt at jeg har anskaffet min andre 2-håndsstang. Men trenger tips til en best mulig balansert rigg. Jeg bruker mest speykast og kaster jevnt "bra" på begge sider...men det funker ikke like bra med begge stengene, og de snørene jeg fikk anbefalt på butikken :blink:

Stengene jeg trenger tips på klumplengde er:

Loop Blueline 14 fot (4-delt) i # 9

Vangen 607 Phantom 12 1/2 fot i # 8-9

Trenger tips på klump til litt trange forhold og for lengre kast. La oss starte med flytesnører.... og med sinktip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjempebra. Har akkurat gjort ferdig min SAGE 8126 så dette var nyttig. Ser av klumpvekta at jeg kan bruke en del av de snørene jeg benytter til min 14' #9 stang.

Så for meg at 9/10 klumper ble for tunge men etter å ha prøvd stange med en kappt et DT9 i på 26 gram så kjente jeg at det ble noe for lett. Uansett veldig fornøyd med aksjonen i stanga ! :) Lettkastet og lettfisket. Ei stang å bli glad i !

God nyhet Scierra har nettopp lagt ut belly-kalulatoren sin igjen etter press. Den finnes på http://www.scierra.com/ og se øverst oppe til høyre på menylinja "PWF Line tool". :clapping:

Grei for å få et utgangspunkt for en lengde å starte med, har jeg blitt fortalt.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

God nyhet Scierra har nettopp lagt ut belly-kalulatoren sin igjen etter press. Den finnes på http://www.scierra.com/ og se øverst oppe til høyre på menylinja "PWF Line tool". :clapping:

Grei for å få et utgangspunkt for en lengde å starte med, har jeg blitt fortalt.....

En får bare huske på at her taes det høyde for at en bruker polyleader i tillegg, være seg flyt eller superfast sink. Disse snørene har fronttapering som ikke er lik "alle andre klumper". Disse har kortere framtapering, og grøvre spiss tilpasset dette linesystemet som forøvrig er mye likt Adapted. Om du ikke liker å hake på en polyleader, så får du ta høyde for noe lengre snøreklump for å erstatte denne. En kan selvfølgelig gjøre annet system enn polyleaders, fks bruke linetips i forskjellig synkegrad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

38 gram og 12,3-12,5 meter. Har ikke veid disse snørene, bare standard Power Taper, så sjekk vekten først. Hadde ikke gått under 38 g, eller 12,5 meter på et flytesnøre i utgangspunketet. Blir det for langt kan du kappe 10 cm per kutt og prøve deg frem.

Har veid snøret på digital kjøkkenvekt,fant da ut at det var 38 gram orginalt og uten noe kapping(14.5 meter langt)

Så what to do??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Modell Klumpvekt "aggressiv" Klumpvekt "rolig"

Stinger GLX 12'6" #7/8 22-23g 23-24g

Stinger GLX 12'6" #8/9 27-28g 28-29g

Stinger GLX 12'6" #9/10 32-33g 33-34g

Stinger GLX 13' #8/9 27-28g 28-29g

Stinger GLX 14' #9/10 36-37g 38-39g

Stinger GLX 15' #10/11 41-43g 43-45g

------

Stinger Alta 12'6" #7/8 22-23g 23-24g

Stinger Alta 12'6" #8/9 27-28g 28-29g

Stinger Alta 12'6" #9/10 32-33g 33-34g

Stinger Alta 13' #8/9 27-28g 28-29g

Stinger Alta 14' #9/10 36-37g 38-39g

Stinger Alta 15' #10/11 41-43g 43-45g

------

Classic GLX 13' #8/9 26-27g 27-28g

Classic GLX 15' #10/11 40-41g 42-43g

http://www.elbe.no/Produkter/G.Loomis_sort...uestenger/15768

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan det være slik at Gloomis-gutta utfører klumptestingen på en planet med sterkere tyngdekraft enn jorden? Eller er det bare min klovneteknikk som gjør at jeg liker 10g ekstra? Er egentlig ganske enig med Gloomis mtp klumpvektene på 14-15' stenger, da spesielt Greased Line variantene som de ikke utelukker at kan fungerere med klumper i det tyngste intervallet av Stinger-anbefalingene. Men 27g for 13' #8/9 Stinger var veldig snaut, kanskje hvis utvadet til halsen med synkeline og brukket kragebein? :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan det være slik at Gloomis-gutta utfører klumptestingen på en planet med sterkere tyngdekraft enn jorden? Eller er det bare min klovneteknikk som gjør at jeg liker 10g ekstra? Er egentlig ganske enig med Gloomis mtp klumpvektene på 14-15' stenger, da spesielt Greased Line variantene som de ikke utelukker at kan fungerere med klumper i det tyngste intervallet av Stinger-anbefalingene. Men 27g for 13' #8/9 Stinger var veldig snaut, kanskje hvis utvadet til halsen med synkeline og brukket kragebein? :msn-wink:

Vekt alene sier jo ikke alt. Lengde og profil på klumpen er og avgjørende faktorer her. Kanskje "Gloomis-gutta" har brukt korte, baktunge Powertapere for å komme fram til deres anbefalte vekt? De stangene av Loomisfabrikat jeg har prøvt har jeg nok brukt noe tyngre klumper enn anbefalt her. Da har jeg brukt Snowbeeklumper på rundt 13 m.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg