Hopp til innhold
Bindalingen

Lengde med #5 XXD

Recommended Posts

Dette innlegget har jeg skrevet som privatperson og jeg representerer derfor ingen andre enn meg selv

Faktisk så har jeg gjort det samme hele veien. Mine argumentasjoner og spørsmål har rett og slett grobunn i at jeg har planer om å delta i Oslo og vil gjerne vite hvilke regler som gjelder. Men, som så mange ganger før, virker det som det trekkes konklusjoner ut fra hva man tror. Håper da virkelig ikke at det er slik at man har minimalt med troverdighet i forumet så fort man har (får) tilknytning til et firma innen fluefiskebransjen. (?) Jeg håper også at reaksjonen hadde vært den samme om alle de som brukte T5 i Tønsberg hadde endt nederst på resultatlisten... Prinsipielt grunnlag osv...

PS. Jeg har fortsatt lyst til å delta i Oslo, men regner med at alle vil slå meg nå. Så da får jeg vel kanskje stille med T3 da. Så kan jeg ihvertfall skylde på at det er en fiskestang og ingenting annet. :biggrin:

Endret av Erik Eikre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

I Guidelinecupen var det en deltaker som i all ”hemmelighet stilte opp med en prototype.

Denne stangen var en del kraftigere enn en ordinær stang og gav nok deltakeren en liten fordel framfor andre. Dette synes jeg er både uærlig og usmakelig. :evil:

I god tid før femmer-cupen leste jeg på Streamstix`s hjemmeside at T5 skulle benyttes i cupen av blant annet Mikael Blomberg. Under selve konkurransen fikk andre deltakere anledning til å bruke denne stangen. Streamstix gav beskjed om at denne stangen skulle benyttes i god tid før konkurransen og har opptrådt både ærlig og ryddig.

Flugan

De forhandlere jeg har vært i kontakt med har lenge kjent til T5. Jeg har bestilt stangen for ca 3 uker siden, og fikk beskjed fra butikken at sender den til meg så snart de har den på lager.

Du skriver i en ”litt nedlatende tone” om fabrikk-kasteren fra Streamstix. Hvorfor så hånlig? :unsure:

Endret av Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er også forhandler av Streamstix sine produkter. Se 'tittel' under mitt bilde.

Vi i Flyfishing Adventure har kjent til T5 lenge. Så jeg skjønner ikke helt at de forhandlerene Roy J. Larsen har snakket med ikke kjente til den.

Det er en stang i Competitionstix-serien.

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er også forhandler av Streamstix sine produkter. Se 'tittel' under mitt bilde.

Vi i Flyfishing Adventure har kjent til T5 lenge. Så jeg skjønner ikke helt at de forhandlerene Roy J. Larsen har snakket med ikke kjente til den.

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Har du CCS data på T5? Det er da lett å sammenligne data med andre stenger, eksempelvis på stivhet :) .

Se: Om CCS og stangtester, skilt ut fra lengde med #5 XXD

Merk at jeg ikke tar stilling til denne stanga i forhold til konkuransen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei desverre så har jeg ikke det.

Jeg får lese meg opp på CCS og prøve å finne de dataene da kanskje...

Du har kanskje noen tips om hvor jeg kan lese mer om det og hvordan man finner de dataene?

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det lov å bruke Vogg First #5 i cupen? Og finner man den stanga i butikken i dag eller må den bestilles må nett hvilket er uinteressant

Endret av Robert R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I god tid før femmer-cupen leste jeg på Streamstix`s hjemmeside at T5 skulle benyttes i cupen av blant annet Mikael Blomberg. Under selve konkurransen fikk andre deltakere anledning til å bruke denne stangen. Streamstix gav beskjed om at denne stangen skulle benyttes i god tid før konkurransen og har opptrådt både ærlig og ryddig.

Mulig du rett i dette Nemuora ..men det er ..STANGA...som skal være allment tilgjengelig..ikke Streamstix sin nettside og opplysninger rundt stanga....og stanga har ikke stått til salgs på nettsiden..

og for å gjenta meg selv ..det har fremdeles ikke kommet noe som helst godt argument som kan forklare hvordan man ved låne bort utstyret sitt gjør det handelsvanlig og allment tilgjengelig....eller for den saks skyld Rettferdigt for alle deltagere...men for all del Nemuora har du et godt argument så kom med det ...jeg tar i mot med åpne armer. :wink:

Mikael Blomberg er såpass god kaster at han trenger neppe T5'ern for å få den plasseringen han fikk ..så hvorfor skal man på død og liv skvise inn denne stanga på konkurransen i tønsberg ..når det i tillegg kommer to konkurranser til.

Flugan

Du skriver i en ”litt nedlatende tone” om fabrikk-kasteren fra Streamstix. Hvorfor så hånlig? :unsure:

Om Flugan har hatt en Hånlig tone over for Tmags ,hva jeg riktig nok ikke synes, så har jeg forståelse for det, siden Tmags startet sitt innleg med å gjøre narr av de som gjorde det dårlig...en humor jeg med garanti selv tåler 8) ...men Tmags som privatperson kan ikke stikke av fra det ansvar , at han i en eller annen grad representerer Streamstix.Jeg tror at den største kundegruppen til streamstix er "de som gjør det dårlig" og det er vel ingen forhandlere etc. som gjør narr av sine kunder....eller hva synes du om det da Nemuora :wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Faktisk så har jeg gjort det samme hele veien. Mine argumentasjoner og spørsmål har rett og slett grobunn i at jeg har planer om å delta i Oslo og vil gjerne vite hvilke regler som gjelder. Men, som så mange ganger før, virker det som det trekkes konklusjoner ut fra hva man tror. Håper da virkelig ikke at det er slik at man har minimalt med troverdighet i forumet så fort man har (får) tilknytning til et firma innen fluefiskebransjen. (?) Jeg håper også at reaksjonen hadde vært den samme om alle de som brukte T5 i Tønsberg hadde endt nederst på resultatlisten... Prinsipielt grunnlag osv...

PS. Jeg har fortsatt lyst til å delta i Oslo, men regner med at alle vil slå meg nå. Så da får jeg vel kanskje stille med T3 da. Så kan jeg ihvertfall skylde på at det er en fiskestang og ingenting annet. :biggrin:

Med en avklaring av regelverket som motivasjon, så tjener protestene sin hensikt. Vi får alle en avklaring og det skapes presidens.

Du tillegges ikke mer enn at du i stor grad argumenterer ved siden av regelverket. Det hadde vært fint om diskusjonen bidro til et mer formålstjenlig regelverk og i mindre grad tøyningsøvelser av de eksisterende.

Min protest hadde kommet uansett plassering. Da med den motivasjonen som er gitt i mitt forrige innlegg.

Flott om du og så mange som mulig stiller opp i Oslo. Gjerne med T5, fortrinnsvis om den på det tidspunktet er i handel

I Guidelinecupen var det en deltaker som i all ”hemmelighet stilte opp med en prototype.

Denne stangen var en del kraftigere enn en ordinær stang og gav nok deltakeren en liten fordel framfor andre. Dette synes jeg er både uærlig og usmakelig. :evil:

Flugan

De forhandlere jeg har vært i kontakt med har lenge kjent til T5. Jeg har bestilt stangen for ca 3 uker siden, og fikk beskjed fra butikken at sender den til meg så snart de har den på lager.

Informasjonen på hjemmesiden til Streamstix, som du refererer til, gjør ikke stangen mer handelsvanlig eller mer allmenn tilgjengelig. Det at noen fikk låne stangen på stevnet i Tønsberg ei heller. Skulle det ha vært et tilbud for alle, burde jeg som speaker ha fått kjennskap til det, slik at alle kunne få det samme tilbudet. Jeg ser dog ikke helt relevansen; er det slik at om flere begår den samme feil, så er det ikke en feil. Ibsen belyser dette veldig godt i en ”Folkefiende”, som kan anbefales.

Vedrørende forhandlere, så har vi kanskje vært i kontakt med forskjellige.

Jeg ønsker ikke å fremstå nedlatende. Vedkommende kaster er medlem av Streamteam. Kastere som har bransjetilknytning er normalt gode kastere, noe som vedkommende også er. Fabrikk-kaster (som fabrikk-kjører) bør derfor oppfattes som positivt og ikke nedlatende eller hånende

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Fint, dyktige forhandlere som føler med, er til glede og nytte for oss handlende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei !

Måtte hente fram tidligere utlysning av konkurransen på ff.net.

Til slutt i artikkelen står det: "Vi ønsker dere velkommen til vennskapelig dyst med 5'er stanga. "

Min understreking. Ser ut som om man har bommet litt her. 8)

Regler er selvfølgelig til for å følges, men hvor er romsligheten.

Pr. i dag gjelder ingen spesifikke krav til hva som kan kalles en 5'er stang, og dette er det vel ingen grunn til å diskutere. At dette er en stang som ikke er egnet for å kaste et 5'er snøre er vel vanskelig å påstå, og dette var da vitterlig en kastekonkurranse. Hvordan stangen senere blir mottatt av fiskere blir vel en annen sak. Ellers er det jo nyttig lærdom at jeg for å kaste et 5'er snøre langt bør kjøpe en stang i #7. Men her spiller kanskje snørevalget til konkurransen en betydelig rolle.

Hva som er en "handelsvanlig" stang er jo også tydeligvis et definisjonsspørsmål. Streamstix-stangen er vel utviklet og produsert for vanlig omsetning, men uflaks/dårlig planlegging har tydeligvis medført at stangen ikke kom tidsnok ut i butikkene før konkurransen. Det er vel her jeg synes det mangler litt romslighet.

Vel diskusjonen i etterkant har definitivt ikke bidratt til å framstille kastekonkurransen som en "vennskapelig dyst", og jeg kan ikke si at motivasjonen for å delta i slike konkurranser har økt.

Nå var den jo relativt liten fra før av siden jeg:

- a) ikke har så mye i en sånn konkurranse å gjøre

- b) bor på en kant av landet hvor en slipper å fristes av slike tilbud.

Men det må vel være store premier i disse konkurransene siden en:

- a) fristes til å tøye reglene

- b) reagerer så kraftig på dette

Kanskje jeg må revurdere min holdning? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er prisen på en 9" #5 T5 er det noen som vet det da... :wink: :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Ikke for å kritsere Streamstix(?) for det de driver med, men hele poenget her må vel være at stengene er alment tilgjengelig FØR konkurransene, slik at alle har like muligheter til å skaffe den på forhånd og trene med dem. Streamstix fremstår eller i mine øyne som et firskt pust i "stangsuppa", og med gode stenger til en fornuftig pris.

For at disse konkurransene i det hele tatt skal fenge noen interesse utenfor den harde kjernene av konkurransefolk, bør fokuset vekk fra utsyr og stangmerker og over på selve prestasjonene.

Og hvorfor ikke bruke vanlige snører som folk flest kan forholde seg til?

Et annet poeng bør være å få flest mulig til å delta og da bør dette "alminneliggjøres". Denne konkurransen virker mest som en slags "light"-versjon av NM i fluekasting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes vel ikke premiene er verdt sååå mye krangling, det er vel mer at dette er fin arena for å profilere stenger/merkevarer som gjør dette litt betent. "Fabrikkasterne" til streamstix har vel heller ikke noen voldsom interesse i å vinne en sagestang? :-)

Endret av Tore Litleré Rydgren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har fått oppgitt 1998,- fra Streamstix.

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Takker for det, det var jo rimelig.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det lov å bruke Vogg First #5 i cupen? Og finner man den stanga i butikken i dag eller må den bestilles må nett hvilket er uinteressant

Det er 3 stk som skal selge Vogg i området der nede. Se på Vogg.no

MVH Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde kanskje vært lurt av Streamgutta og legge seg flate, avvente dommen og konsentrere seg om å få stanga ut i butikken. Blir helt feil for meg når regelbrudd skal bagateliseres av personer som sitter med den hatten på seg.

Ellers var det veldig synd for han som var førstereis, lånte T5, kasta som en gud og får dette surret på kjøpet. Gratulerer, uansett stang :biggrin:

Jeg får mere og mere troa på å jobbe for å få innført en form for stangklassifisering (ref. Flyalf sin baby :biggrin:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er 3 stk som skal selge Vogg i området der nede. Se på Vogg.no

Problemet er bare at den ikke er å få tak i. Har ringt i dag, men de vet ikke når den kommer. Prisen ligger på 3490.- fikk jeg opplyst da jeg ringte vogg.no.

Sakshaug sport kan bestille til meg, men de vet heller ikke når den kommer. Altså den er ikke i salg ennå på lik linje med et viss annet merke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei !

Måtte hente fram tidligere utlysning av konkurransen på ff.net.

Til slutt i artikkelen står det: "Vi ønsker dere velkommen til vennskapelig dyst med 5'er stanga. "

Min understreking. Ser ut som om man har bommet litt her. 8)

Regler er selvfølgelig til for å følges, men hvor er romsligheten.

Veldig godt poeng saulo :)

Så langt jeg vet ..Saulo ..så har ikke Tbg. fluefiskeklubb som du referere til stått frem her på fluefiske.net i etterkant av konkurransen og beklaget seg og beskylt noen som helst for noen ting.....i hovedsak bare jeg og Flugan ,som privatpersoner. ...Så få du jo tro hva du vil om resten av deltagere i tønsbergmiljøet ellers . :wink:

Videre så kan jeg i alle fall legge til at er man en "vennskapelig konkurrent" så er det ingen trivelig situasjon når det oppstår tvil om ustyret i så sterk grad som her ...at en nykommer uten bransjetilknytning bommer tror jeg ingen blir sur eller grinete over ...men her snakker vi om en/flere erfarne deltagere med bransjetilknyttning og som låner ut utstyret sitt til andre deltagere ..osv...med de følgene det kan få for konkurransens videre utvikling.....I et slik tilfelle vil nok de fleste vennlige mennesker,dersom det er fare for at man må diskvalifisere personer som har lånt utstyr i god tro,...helst ha sett tiden bli skrudd tilbake og gjort det hele om på nytt.....desverre har enkelte vanskelig for å sette seg inn i den problemstillingen og følelsen når man ender opp mellom barken og veden...desverre. :cry:

Et spørsmål du bør stille deg selv Saulo hvis du skal delta i konkurranse er: hvor mye romslighet trenger du egentlig og skal vennlighet bare praktiseres fra de andres side (arrangør)og ikke din egen

Samme hvor vennskapelig denne dysten hadde blitt eller blir i fremtiden så er det likevel fult mulig for enkelte å misbruke denne vennskapeligheten eller tar jeg feil ..Saulo...så da kan man jo spørre seg selv om hvem det er som vennlig/hensynsfull eller ikke....og hvor går grensa til å bli naiv..

Hva som er en "handelsvanlig" stang er jo også tydeligvis et definisjonsspørsmål.

hvorfor det....:unsure:

Streamstix-stangen er vel utviklet og produsert for vanlig omsetning, men uflaks/dårlig planlegging har tydeligvis medført at stangen ikke kom tidsnok ut i butikkene før konkurransen. Det er vel her jeg synes det mangler litt romslighet.

Om Streamstix har rotet eller dette er kald beregning finnes det vel ingen beviser for.Du kan gjerne komme med noen gode argumente for at Streamstix skal ha mere romslighet enn andre produsenter/leverandører. :wink: ..

Vel diskusjonen i etterkant har definitivt ikke bidratt til å framstille kastekonkurransen som en "vennskapelig dyst", og jeg kan ikke si at motivasjonen for å delta i slike konkurranser har økt.

Og det er også grunn til at ikke alle som er misfornøyd/skuffet over situsjonen ikke står frem for å diskutere saken ...de ønsker ikke å være "uvennlige" slik som du fremstiller det. :wink:...men det er jo slike ting man selvfølgelig ikke har så god mulighet å få oversikten over..

Jeg for min del vil ikke delta i en konkurranse hvor reglene BLIR tolket slik som her. :wink: ..derfor bryr jeg meg ..så få folk oppfatte meg som uvennlig eller hva som helst... 8)

Må ut og måke litt snø tror jeg ...tar seg ikke ut at eventuelle gjester må "grave seg ned i tide" før de rekker frem til utgansdøra mi.. :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Problemet er bare at den ikke er å få tak i. Har ringt i dag, men de vet ikke når den kommer. Prisen ligger på 3490.- fikk jeg opplyst da jeg ringte vogg.no.

Sakshaug sport kan bestille til meg, men de vet heller ikke når den kommer. Altså den er ikke i salg ennå på lik linje med et viss annet merke.

Vogg first 9" #5 har vært i salg i mange år.. :P :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men hva hjelper det da! Er fremdeles uten stang da den ikke er å få tak i pr dags dato.

Da vil det si for å være skikkelig vanskelig at den har vært handelsvare, men ikke nå lengre.

Men jeg gir da blanke, sparer 1000 kroner på å bestille T5.

Og grattis til han som vant cupen, skikkelig bra gjort.

Tjo ping. Nå er det helg, har kjøpt bamsemums og en 6pack øl. slå av PC'en og finn på noe annet enn å sitte her å kvervulere.

Endret av Robert R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Hva er prisen på en 9" #5 T5 er det noen som vet det da... :wink::wink:

Jeg har fått oppgitt 1998,- fra Streamstix.

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Prisen er 1998,- for Competition Serien, men 2498,- for T5 og T7.

Ok. Beklager at jeg kom med feilinformasjon.

Mvh

Bjørnar

HEHE...noen som skjønner tegninga her.... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På et møte med Tore M. Nilsen høste 2005 fikk jeg vite om planene for T5. Derfor har jeg visst om den lenge.

Den tegninga du babler om er bare at jeg har fått en prisliste med feil pris i.

Hva er rart med det?

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg