Hopp til innhold
Bindalingen

Lengde med #5 XXD

Recommended Posts

Jeg skal ikke komme med noe forsvar av hverken den ene eller andre stangmodellen, men et par synspunkter må jeg få lov til å ha... :unsure:

Jeg har selv en haug med forskjellige 5ere fra forskjellige "brands" og alle vil jeg klassifisere som femmere til mitt bruk. Uansett om de i utgangspunktet er totalt forskjellige. Forklaringen er like enkel som logisk for meg (ikke alle ser det på samme måten). Dersom stang "X" passer best til presentasjon av 10 meter femmer-snøre er dette en femmer under de forhold hvor jeg trenger en slik presentasjon. Dersom jeg trenger 25 meter presentasjon med samme snøre er stang "Y" også en femmer, men med de egenskaper jeg nå trenger. Og når jeg skal pælme samme snøre så langt jeg overhode klarer så er det kanskje stang "Z" som er den beste. Den er da en femmer som passer best til slike kast. De andre stengene som ikke klarer denne oppgaven like godt er altså ikke å regne som femmere når kravet er lengde og ingenting annet. Den av dere som klarer å overbevise meg om noe annet bør komme med meget gode argumenter. :) Så hvis jeg tar helt feil - Hva er en femmerstang?

Er det ikke slik at i 5er-cupen er det bare noen få snører som er tillatt? I såfall er disse (slik jeg ser det) begrensning nok i seg selv. Forskjellige teknikker fordrer forskjellige aksjoner og ingen av oss kaster helt likt teknisk sett.(?) Altså vil jeg påstå at den stanga som gir kasteren best uttelling med et 5er snøre er en 5er for ham/henne uansett hva den ellers er klassifisert som. Og ikke glem at mye avgjøres i presisjonsdelen. Her er det vel ingen fordel med en stokk stiv stang som ikke lades før man har minst XX gram med belastning?

Forslaget om at alle skal bruke samme stang er vel litt vel drøy. I såfall bør ingen som skal delta vite noe om hvilken stang dette er før påmeldingsfristen er gått ut. Det er ganske mange som kunne tenke seg å delta, og noen er også tilknyttet et eller annet "brand". Som dere sikkert forstår så vil ikke jeg være med på å reklamere for f.eks. Sage ved å vinne en konkurranse som består i å finne den beste kasteren med en stang fra dette merket. Utopi antageligvis, men likevel. Og jeg er ganske sikker på at jeg ikke er alene om dette. Dessuten vil vel cupen virke kjøpt og betalt som reklame.

Uansett vil jeg gjøre alt jeg kan for å få deltatt i cupen når den kommer til Oslo. Håpet er å ikke bli sist. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Men når det kastes med XXD snøret(oransje) som er 36.6 meter langt kan man ikke forvente at en vanlig handelstang skal takle det? XXD snøret er veldig uvanlig og heller ikke handelsvanlig, må bestilles det å. Rart at det er godkjent som kastesnøre da.

Jo, XXD snøret er vel handelsvanlig, men, hvor mange utenom brukerne på fluefiske.net vet hvor du kjøper det da?

XXD snøret av erfaring virker jo først når du har ut 20 meter og mere og da må det vel lages en stang som takler 20 til ca 25 meter i lufta. Blir det da en vanlig #5 stang? Nei, neppe. Det som høres mest fornuftig ut er at stanga begynner å jobbe når det først er over 20 meter snøre ut og det er vel ikke vanlige #5 stenger laget for.

I en moped er det ca 49 kubikk, i en annen er det fremdeles 49 kubikk for å holde klassen sin, men den har mere bunndrag og er kjappere på toppen, men må fremdeles holde seg innenfor visse grenser pga lov og regelverk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skal ikke komme med noe forsvar av hverken den ene eller andre stangmodellen, men et par synspunkter må jeg få lov til å ha... :unsure:

Jeg har selv en haug med forskjellige 5ere fra forskjellige "brands" og alle vil jeg klassifisere som femmere til mitt bruk. Uansett om de i utgangspunktet er totalt forskjellige. Forklaringen er like enkel som logisk for meg (ikke alle ser det på samme måten). Dersom stang "X" passer best til presentasjon av 10 meter femmer-snøre er dette en femmer under de forhold hvor jeg trenger en slik presentasjon. Dersom jeg trenger 25 meter presentasjon med samme snøre er stang "Y" også en femmer, men med de egenskaper jeg nå trenger. Og når jeg skal pælme samme snøre så langt jeg overhode klarer så er det kanskje stang "Z" som er den beste. Den er da en femmer som passer best til slike kast. De andre stengene som ikke klarer denne oppgaven like godt er altså ikke å regne som femmere når kravet er lengde og ingenting annet. Den av dere som klarer å overbevise meg om noe annet bør komme med meget gode argumenter. :) Så hvis jeg tar helt feil - Hva er en femmerstang?

Er det ikke slik at i 5er-cupen er det bare noen få snører som er tillatt? I såfall er disse (slik jeg ser det) begrensning nok i seg selv. Forskjellige teknikker fordrer forskjellige aksjoner og ingen av oss kaster helt likt teknisk sett.(?) Altså vil jeg påstå at den stanga som gir kasteren best uttelling med et 5er snøre er en 5er for ham/henne uansett hva den ellers er klassifisert som. Og ikke glem at mye avgjøres i presisjonsdelen. Her er det vel ingen fordel med en stokk stiv stang som ikke lades før man har minst XX gram med belastning?

Forslaget om at alle skal bruke samme stang er vel litt vel drøy. I såfall bør ingen som skal delta vite noe om hvilken stang dette er før påmeldingsfristen er gått ut. Det er ganske mange som kunne tenke seg å delta, og noen er også tilknyttet et eller annet "brand". Som dere sikkert forstår så vil ikke jeg være med på å reklamere for f.eks. Sage ved å vinne en konkurranse som består i å finne den beste kasteren med en stang fra dette merket. Utopi antageligvis, men likevel. Og jeg er ganske sikker på at jeg ikke er alene om dette. Dessuten vil vel cupen virke kjøpt og betalt som reklame.

Uansett vil jeg gjøre alt jeg kan for å få deltatt i cupen når den kommer til Oslo. Håpet er å ikke bli sist. :biggrin:

Ganske godt forsøk....he he :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke var jeg til stede jeg heller ...heldigvis kankje. :roll: ...men er streamstix T5 som ble benyttet ,ikke handelsvanlig , er vel den saken rimelig klar i mine øyne. Selvfølgelig kan det oppstå enkelte problemer når en drar i gang ny konkurranse osv, men et par av de deltagerene som brukte stanga er mest sansynlig godt kjent med reglene fra 7'er konkurransen fra før og burde vite bedre. :huh:

Det lugter litt råttent ja....for å si det sån :blink: .og håper det blir en avklaring på det snarest mulig :unsure:

Er man ikke til stede er vel nesten alltid saken klar, eller hva?

Er det ikke dommeren som skal påse at reglene overholdes? Og er det ikke protestfrister under slike konkurranser? Og var ikke T% tilgjengelig for andre utøvere under konkurransen? Hva er forresten tidsfristen for leveranse av en handelsvanlig stang? Hvis f.eks. jeg trenger stang "X" og den dessverre ikke er tilgjengelig før om 5 uker fordi den er utsolgt, håndlaget eller ikke er importert gjennom noe norsk firma, hva da? Ikke noe forsvar, bare nysgjerrihet fra min side. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det ikke dommeren som skal påse at reglene overholdes? Og er det ikke protestfrister under slike konkurranser? Og var ikke T% tilgjengelig for andre utøvere under konkurransen? Hva er forresten tidsfristen for leveranse av en handelsvanlig stang? Hvis f.eks. jeg trenger stang "X" og den dessverre ikke er tilgjengelig før om 5 uker fordi den er utsolgt, håndlaget eller ikke er importert gjennom noe norsk firma, hva da? Ikke noe forsvar, bare nysgjerrihet fra min side. :)

Dommeren gjorde nok ikke jobben godt nok....

Handelsvanlig stang er en som er tilgjengelig for alle.

Er den utsolgt er den fremdeles handelsvanlig.

En stang som ikke har kommet ut på markedet ennå er ikke handelsvanlig,ikke så vanskelig å forstå det vel.... :biggrin:

Men når det kastes med XXD snøret(oransje) som er 36.6 meter langt kan man ikke forvente at en vanlig handelstang skal takle det? XXD snøret er veldig uvanlig og heller ikke handelsvanlig, må bestilles det å. Rart at det er godkjent som kastesnøre da.

Jo, XXD snøret er vel handelsvanlig, men, hvor mange utenom brukerne på fluefiske.net vet hvor du kjøper det da?

XXD snøret av erfaring virker jo først når du har ut 20 meter og mere og da må det vel lages en stang som takler 20 til ca 25 meter i lufta. Blir det da en vanlig #5 stang? Nei, neppe. Det som høres mest fornuftig ut er at stanga begynner å jobbe når det først er over 20 meter snøre ut og det er vel ikke vanlige #5 stenger laget for.

I en moped er det ca 49 kubikk, i en annen er det fremdeles 49 kubikk for å holde klassen sin, men den har mere bunndrag og er kjappere på toppen, men må fremdeles holde seg innenfor visse grenser pga lov og regelverk.

Hvis du prøver XXD snøre på litt forskjellige femmere,så vil du se at det funker fint på alt fra en fullflex 6.5 til en glx distance......det er bare å justere teknikken litt,stengene knekker ikke tro meg..... 8)

En 100 kubikker blir vel ikke 49 kubikk hvis noen klistrer på et nytt merke som det står 49 på?....he he :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En stang som ikke har kommet ut på markedet ennå er ikke handelsvanlig,ikke så vanskelig å forstå det vel.... :biggrin:

Akkurat som i Alpint, Langrenn, Snowboard, Golf etc... altså. Kult! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er XXD#5 et ok snøre og fiske med også. Tenker da på vannkast spey?? :mellow:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det ikke dommeren som skal påse at reglene overholdes? Og er det ikke protestfrister under slike konkurranser?

Mye av forklaringen ligger nok i at dette var det aller første stevnet i 5'ercupen. Man har ønsket å lage et enkelt og lettfattelig regelverk som er enkelt å forholde seg til og ikke virker avskrekkende, også for de som ikke vanligvis driver så mye med konkuranseaktivitet. Jeg vil tro at deres regler i fluefiskekonkurranser, i likhet med våre regler i den vanlige castingsporten, er langt mer omfattende enn dette: http://www.castingforbundet.no/5Cup/5cup_frame.asp

Reglene har ikke tatt høyde for at det var nødvendig med protestfrist og oppnevnelse av jury.

En konkurranseform som 5'ercupen vil hele tiden slites mellom hensynet til to ytterpunktgrupper. Den ene er den vanlige fluefiskeren som kanskje har en 5'erstang og ikke vil investere mer i konkurranseformen enn maksimalt et nytt fluesnøre. Dette har kanskje vært den viktigste gruppen å nå. På den andre siden har du den dedikerte kastenissen, kanskje også med bransjetilknytning, som har masse utstyr å velge i og gjerne kjøper enda mer for å ha det optimale til konkurransen.

Dette er bare mine synspunkter fra sidelinjen.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er XXD#5 et ok snøre og fiske med også. Tenker da på vannkast spey??

Litt OT fra min side her.

Har fisket med XXD #4 og #5 forrige sesong. Jeg liker dem ganske godt fordi jeg føler jeg har bedre buktkontroll med dette snøret enn de fleste andre jeg har prøvd. De funker på vannkast, men her krever de litt justering av teknikken. Taperingen av snøret er nesten stikk motsatt av snører som blir regnet som gode vannkastsnører (tenker da på Triangel Taper og liknende). Iom at XXD har vekten konsentrert foran er den litt vanskeligere å få revet løs fra vannet, så den krever at du er ganske presis med innkastet. Alt går, men det er ikke ideelt til denne typen kast. Denne sesonge blir snellene utstyrt med TriangleTaper til fiskingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

.

Tror neppe regelverket forandrer seg eller for den saks skyld at stanga blir mer eller mindre handelsvanlig om jeg var til stede eller ikke :biggrin:

Er det ikke dommeren som skal påse at reglene overholdes? Og er det ikke protestfrister under slike konkurranser?

Ja da synes du vel det er greit også da at norske OL deltagere doper seg når/hvis det ikke blir kontrollert/oppdaget....eller.?? :wink:

Og var ikke T% tilgjengelig for andre utøvere under konkurransen? P .

I utganspunktet så har dette ikke noe med saken og gjøre , men siden du nevnert det så oppfatter jeg den uttalelsen noe selvmotsigende i forhold til det du har sagt tidligere:sitat

. Forskjellige teknikker fordrer forskjellige aksjoner og ingen av oss kaster helt likt teknisk sett.(?) Altså vil jeg påstå at den stanga som gir kasteren best uttelling med et 5er snøre er en 5er for ham/henne uansett hva den ellers er klassifisert som.

Det er godt mulig at du mener at T5'ern er så god at man ikke trenger å bli kjent med denne stanga, før konkurransen , men jeg for min del låner ikke andres utstyr i en konkurranse , jeg bruker det jeg liker og er vant med. Og den muligheten bør vel alle ha.

Reglene skal være like for alle og det er de ikke når enkelte stiller opp med prototyper.Men synes du det er en grei måte og behandle sine motspillere på , så gjerne for meg.

Hva er forresten tidsfristen for leveranse av en handelsvanlig stang? Hvis f.eks. jeg trenger stang "X" og den dessverre ikke er tilgjengelig før om 5 uker fordi den er utsolgt, håndlaget eller ikke er importert gjennom noe norsk firma, hva da? Ikke noe forsvar, bare nysgjerrihet fra min side. :)

Kan muligens være rom for missfortåelse der ...ja....men er man i tvil så må man vel undersøke saken ,sjekke hos castingforbundet....eller si i fra før konkurransen. I alle fall så er man selv ansvarlig for det utstyret man bruker....Problem??..ja!..men ikke større enn at de det berører kan holde seg i skinnet 8)

Forresten ...mulig at jeg er blind men jeg finner fremdelse ikke T5'en til salgs noe sted :unsure: ...

Hva slags konkurranse ønsker du deg egentlig da Erik ...en med deltakere som tøyer grenser og skaper misnøye i miljøet ??....eller med deltakere som alle er interessert i å holde seg på matta og forhåpentligvis opprettholde en konkurranse som de fleste synes er hyggelig , selv om vinnerinstinktet er på høygir.....

Bare nysgjerrig jeg... :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror neppe regelverket forandrer seg eller for den saks skyld at stanga blir mer eller mindre handelsvanlig om jeg var til stede eller ikke :biggrin:

Det har du selvfølgelig rett i, men det er ikke alltid man har oversigt over alt som har blitt sagt og gjort når man sitter på sidelinjen.

Ja da synes du vel det er greit også da at norske OL deltagere doper seg når/hvis det ikke blir kontrollert/oppdaget....eller.?? :wink:

Selvfølgelig ikke! Men hva er dop og hva er ikke?

I utganspunktet så har dette ikke noe med saken og gjøre , men siden du nevnert det så oppfatter jeg den uttalelsen noe selvmotsigende i forhold til det du har sagt tidligere:sitat

. Forskjellige teknikker fordrer forskjellige aksjoner og ingen av oss kaster helt likt teknisk sett.(?) Altså vil jeg påstå at den stanga som gir kasteren best uttelling med et 5er snøre er en 5er for ham/henne uansett hva den ellers er klassifisert som.

Snakker selvmotsigende ganske ofte jeg... :biggrin: Siden det ikke lages en spesialtilpasset stang til hver av oss så er det slik at noen av oss vil bruke samme stangmodell likevel.

Det er godt mulig at du mener at T5'ern er så god at man ikke trenger å bli kjent med denne stanga, før konkurransen , men jeg for min del låner ikke andres utstyr i en konkurranse , jeg bruker det jeg liker og er vant med. Og den muligheten bør vel alle ha.

Der er tydeligvis ikke alle enige siden flere av deltakerne lånte stang under konkurransen. Og alle hadde vel muligheten til å bruke sin egen stang???

Reglene skal være like for alle og det er de ikke når enkelte stiller opp med prototyper.Men synes du det er en grei måte og behandle sine motspillere på , så gjerne for meg.

Kan muligens være rom for missfortåelse der ...ja....men er man i tvil så må man vel undersøke saken ,sjekke hos castingforbundet....eller si i fra før konkurransen. I alle fall så er man selv ansvarlig for det utstyret man bruker....Problem??..ja!..men ikke større enn at de det berører kan holde seg i skinnet 8)

Ikke uenig. Men hvis man tror at alt er i orden så er det fort gjort å ikke kontakte forbundet. Hvis det så viser seg at det er noe galt så er det vel mulig for arrangementets dommer(e) å ordne opp i det.

Forresten ...mulig at jeg er blind men jeg finner fremdelse ikke T5'en til salgs noe sted :unsure: ...

Nei du er ikke blind. Dessverre er den forsinket, men den kommer i løpet av kort tid. Vi har bare fått noen få stenger så langt.

Hva slags konkurranse ønsker du deg egentlig da Erik ...en med deltakere som tøyer grenser og skaper misnøye i miljøet ??....eller med deltakere som alle er interessert i å holde seg på matta og forhåpentligvis opprettholde en konkurranse som de fleste synes er hyggelig , selv om vinnerinstinktet er på høygir.....

Jeg har vel ingen mulighet til å fremme mine ønsker i konkurranser jeg ikke deltar i? Det vi har gjort i fluefiskekonkurransene er å ta lærdom av hendelser som oppstår og se gjennom reglene til neste gang. Hvis det er rom for å gjøre dem bedre for alle, i god tid før neste konkurranse, så blir det gjort. Vi har aldri disket deltakere i etterkant av protestfristen for en konkurranse. Og ingen av oss har store problemer med at noen belyser svakheter i regelverket. Det vil naturlig nok alltid være noen som forsøker å finne smarte løsninger som kan gi dem større vinnersjanser, men det blir ikke misnøye av den grunn. Det som kan skape misnøye er hvis noen begynner å krangle istedenfor å diskutere.

Ellers har jeg vel lite jeg skulle sagt i denne diskusjonen, bortsett fra at jeg ikke kommer lenger med XXD enn det jeg gjør uansett hva jeg bruker. :cry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei du er ikke blind. Dessverre er den forsinket, men den kommer i løpet av kort tid. Vi har bare fått noen få stenger så langt.

HMM :unsure: ...beklager Erik ...men jeg kan ikke skjønne hvordan en stang kan være handelsvanlig og tilgjengelig for allmenheten når den ikke er til salgs hverken før eller under konkurransen.....mulig jeg er litt "snever" i hjernebarken :biggrin:

Hvis det er rom for å gjøre dem bedre for alle, i god tid før neste konkurranse, så blir det gjort. Vi har aldri disket deltakere i etterkant av protestfristen for en konkurranse. Og ingen av oss har store problemer med at noen belyser svakheter i regelverket. Det vil naturlig nok alltid være noen som forsøker å finne smarte løsninger som kan gi dem større vinnersjanser, men det blir ikke misnøye av den grunn. Det som kan skape misnøye er hvis noen begynner å krangle istedenfor å diskutere.

Når sier "oss og vi" skjønner jeg ikke helt hvem du sikter til :unsure: ...om det er noen som skal diskes eller ikke er selvfølgelig ikke opp til meg og jeg sitter heller ikke med noe stort inntrykk av at det så langt er noen her i tønsberg som "krangler" om dette i noe større grad , heldigvis tror jeg de fleste tar det med ro.... :wink:

Tror heller ikke det er noen som klager på "smarte løsninger" som du kaller det , det er vel slike ting som gjør konkurransen mere interessant og sitter litt farge på det hele.

Men når det gjelder reglbrudd så har jeg i alle fall den mening at det vesentlig forskjel på Feks. det å kjøre litt for fort og kjøre ihjel en fotgjenger.

Trenger jeg å si noe mere :)

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HMM :unsure: ...beklager Erik ...men jeg kan ikke skjønne hvordan en stang kan være handelsvanlig og tilgjengelig for allmenheten når den ikke er til salgs hverken før eller under konkurransen.....mulig jeg er litt "snever" i hjernearken :biggrin:

Når sier "oss og vi" skjønner jeg ikke helt hvem du sikter til :unsure: ...om det er noen som skal diskes eller ikke er selvfølgelig ikke opp til meg og jeg sitter heller ikke med noe stort inntrykk av at det så langt er noen her i tønsberg som "krangler" om dette i noe større grad , heldigvis tror jeg de fleste tar det med ro.... :wink:

Tror heller ikke det er noen som klager på "smarte løsninger" som du kaller det , det er vel slike ting som gjør konkurransen mere interessant og sitter litt farge på det hele.

Men når det gjelder reglbrudd så har jeg i alle fall den mening at det vesentlig forskjel på Feks. det å kjøre litt for fort og kjøre ihjel en fotgjenger.

Trenger jeg å si noe mere :)

Tror ikke du er særlig snever i hjernebarken. :biggrin:

"Oss og vi" gjelder deltakerne i fluefiskekonkurranser. Jeg har ingen andre holdepunkter. Det om krangling var heller ikke noen henvisning til 5er cupen, men til hvordan "vi" ser det i "vårt" konkurransemiljø.

Jeg tror at vi er ganske så enige om det meste jeg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Oss og vi" gjelder deltakerne i fluefiskekonkurranser. Jeg har ingen andre holdepunkter. Det om krangling var heller ikke noen henvisning til 5er cupen, men til hvordan "vi" ser det i "vårt" konkurransemiljø.

Sikker et godt holdepunkt det :wink:

Ingenting er vel bedre om flukastermiljøet er åpent og lite aggressivt dersom det møter kritikk eller motgang. At regler ,”smarte løsninger” eller hva det måtte være, kan diskuteres på et behagelig nivå uten noen skal føle seg støtt og at folk ikke blir korsfestet for den minste forseelse er vel heller ikke å forakte. :)

Men det jeg finner litt ”merkelig” er .…hvis man virkelig føler tilhørighet til et slikt miljø og er forholdsvis ”liberal” …hvorfor er det da så fryktelig vanskelig å eventuelt innrømme at man kanskje har gått over streken ..i mine øyne står det mer respekt av mennesker som kan innrømme en feil eller det at de kanskje har fått et forsprang foran konkurrentene på tvilsomt grunnlag ….mulig jeg er naiv men :blink::biggrin:

Men det er i alle fall naivt å tro at alle har det eksakt samme avslappet forhold til konkurranse og at det aldri vil være noen som prøver seg på bryte regelverket…..og slik sett bør nok grovere brudd taes med alvor og ikke med ”liberalisme” og en klapp på skulderen , spesielt hvis det er folk som påpeker dette sterkt…..det er da det blir krangling ut av det... :huh:

Tror heller ikke man trenger å være paranoid for å skjønne at andre forhandlere eller andre som driver i bransjen, har fått vann på mølla på grunn av dette og ønsker å lage sine egne stenger og lure de inn i konkurransen til egen fordel . Er det en utvikling vi ønsker ??

Jeg tror at vi er ganske så enige om det meste jeg. :)

Kan være enig i at det er mye snø om dagen ..ja.... :blink: :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke sett denne diskusjonen før nå.

Først og fremst skjønner jeg at det stilles spørsmålstegn her (spesielt fra de som ikke gjorde det så bra :biggrin: ). Jeg er heller ikke interessert i å krangle om hva som er rett eller galt. Det bør andre avgjøre. Men jeg kan si litt om vårt (Streamstix) synspunkt. Det har aldri vært vår hensikt å kjøre et urent løp, og jeg mener heller ikke at vi har gjort det.

T5 er pr. dags dato ikke tilgjengelig på markedet, men den produsert i x antall, og vil være tilgjengelig for alle på samme tid som alle våre andre nyheter. Det er ikke prototyper som ble brukt på konkurransen, men de første få stengene fra hovedordren. Disse ble sendt så fort de var ferdige, nettopp med tanke på konkurransen. Fordi antallet var begrenset ble det gjort et poeng av at stengene skulle være tilgjengelig for alle som måtte ønske det under konkurransen.

Jeg kan ikke se noe som helst grunnlag for å diskvalifisere noen. Stanga er viktig, men de beste kasterne den dagen vant. Det er vel slik det bør være?

Om stanga er en 5'er stang er vel rimelig lett å avgjøre; det står #5 på stanga, ergo er det en 5'er stang. Slik fungerer systemet i dag. Under utviklingen har vi sammenlignet med andre stenger av samme type, og jeg mener bestemt at den ikke skiller seg ut fra disse med tanke på klassifisering. Hvis man skal innføre det nye systemet, noe jeg ikke har noe imot, er det et fåtall (om noen) av de stengene som brukes i dag som vil være godkjent. Ihvertfall er det min gjetning. Samme problemstilling har vært tilstede helt siden starten av 7'er konkurransen, og denne nye "grenen" er tross alt mer fair siden det brukes samme snøre. Det er en grense for hvor stiv disse 5'erne bør være, siden det brukes samme snøre, og dermed er mye av problemet eliminert.

Vi har brukt flinke utøvere under utviklingen av disse stengene, og vi har brukt mye tid og ressurser. Vi ønsker selvfølgelig at både stengene og folka på vårt team skal gjøre det bra, både i Norge og internasjonalt. Det faktum at produsenter bruker penger på en idrett er alltid positivt for utviklingen av idretten, ihvertfall slik jeg ser det. Det er positivt å være kritisk og diskutere, men det er ikke smart av en utøver å være negativ til denne utviklingen. Bedre å bidra i en konstruktiv diskusjon til det beste for alle parter.

Jeg foreslår at de ansvarlige setter seg ned og spesifiserer denne delen av regelverket. Som sagt, vi ønsker å kjøre rent løp.

Ellers så gleder jeg meg over utviklingen innen denne idretten. Jeg hadde også deltatt hvis jeg hadde vært i Norge, men da først og fremst pga. det sosiale. Snodig hvor kompis man kan bli med "rivaler" på nettet når man møter dem face to face. Går faktisk lang tid på nettet før man får opp krangletonen på samme nivå som før etter et slikt møte :biggrin: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om stanga er en 5'er stang er vel rimelig lett å avgjøre; det står #5 på stanga, ergo er det en 5'er stang. Slik fungerer systemet i dag. Under utviklingen har vi sammenlignet med andre stenger av samme type, og jeg mener bestemt at den ikke skiller seg ut fra disse med tanke på klassifisering. Hvis man skal innføre det nye systemet, noe jeg ikke har noe imot, er det et fåtall (om noen) av de stengene som brukes i dag som vil være godkjent. Ihvertfall er det min gjetning. Samme problemstilling har vært tilstede helt siden starten av 7'er konkurransen, og denne nye "grenen" er tross alt mer fair siden det brukes samme snøre. Det er en grense for hvor stiv disse 5'erne bør være, siden det brukes samme snøre, og dermed er mye av problemet eliminert.

Har du CCS data og navn/merke på stengene det er sammenlignet med? Det er da lett å sammenligne data, eksempelvis på stivhet :) .

Se: Om CCS og stangtester, skilt ut fra lengde med #5 XXD

Merk at jeg ikke tar stilling til denne stanga i forhold til konkuranse, og du har rett i at ingen kan motsi deg på at det står #5 på stanga. men igjen; "en 5'er stang" FINNES IKKE. Du kan i høyden si at stanga er anbefalt for #5 snøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

T5 er pr. dags dato ikke tilgjengelig på markedet, men den produsert i x antall, og vil være tilgjengelig for alle på samme tid som alle våre andre nyheter. Det er ikke prototyper som ble brukt på konkurransen, men de første få stengene fra hovedordren. Disse ble sendt så fort de var ferdige, nettopp med tanke på konkurransen.

Synes ikke dette gjør saken bedre :unsure: ...det skal være to konkurranser til i #5...hvorfor kunne dere ikke vente til stanga ble Handelsvanlig??

Fordi antallet var begrenset ble det gjort et poeng av at stengene skulle være tilgjengelig for alle som måtte ønske det under konkurransen.
...synes dere har et merkeligt forhold til det man kan kalle valgfrihet ...reglene for hvilke stenger og snøre det er mulig å bruke ble lagt frem i forholdvis god tid før konkurransen og ikke under ...at dere så er gavmilde osv. kan være så. :wink:

Så hvis jeg tar med min "ulovlige" 5'er stang eller snøre for den saks skyld så er det helt greit hvis jeg låner det bort til de som vil bruke det..???..

Skjønner ikke hvordan et slikt argument kan bidra til at en stang blir handelsvanlig og allment tilgjengelig.

Vi har brukt flinke utøvere under utviklingen av disse stengene, og vi har brukt mye tid og ressurser. Vi ønsker selvfølgelig at både stengene og folka på vårt team skal gjøre det bra, både i Norge og internasjonalt. Det faktum at produsenter bruker penger på en idrett er alltid positivt for utviklingen av idretten, ihvertfall slik jeg ser det.

Må bare beklage hvis jeg tar frem storslegga nå.. :unsure: ..du har ingen interesse av å diskutere regelverket og jeg prøver så godt jeg kan å respektere det ..men det ser åpenbart ut til at du ikke har noe i mot å sitte her å lire av deg "rikelig" med reklame og selvskryt ...og det synes jeg du bør holde deg for god til ..og jeg ser heller ikke hva det har med saken og gjøre ..selv om det kan være fakta.

Når det gjelder bruk av penger på idrett så er det vel Sage som er hovedsponsor for 5'Cuppen og ikke Streamstix...så jeg forstår ikke helt din fokusering på dette med bruk av penger på idrett :unsure:

Det er positivt å være kritisk og diskutere, men det er ikke smart av en utøver å være negativ til denne utviklingen. Bedre å bidra i en konstruktiv diskusjon til det beste for alle parter.

Jeg foreslår at de ansvarlige setter seg ned og spesifiserer denne delen av regelverket. Som sagt, vi ønsker å kjøre rent løp.

Ellers så gleder jeg meg over utviklingen innen denne idretten. Jeg hadde også deltatt hvis jeg hadde vært i Norge, men da først og fremst pga. det sosiale. Snodig hvor kompis man kan bli med "rivaler" på nettet når man møter dem face to face. Går faktisk lang tid på nettet før man får opp krangletonen på samme nivå som før etter et slikt møte :biggrin: .

Tror ikke det er noen som er negativ til utvikling av stenger her ..Heller ikke Streamstix sine stenger ..selv om jeg er fornøyd med min og den er mer enn god nok.. :P ..Men utvikling er ikke synonymt med postivt i alle tilfeller og det vet du også....og synes du det er greit at vi får en konkurranse hvor det er de med tilknyttning til leverandører som kan velge ut "egenprodusert" stang, trene med denne i forveien og bli kjent med denne ...mens de andre deltagere ikke får stanga tilgjengelig før samme dagen uten å ha prøvd den i god tid...så greit for meg .Mulig at dette er en positiv utvikling ???...... helt sikkert for dem som er "produsenter"...men hva med de andre ferskinger eller nykommere som allerede sliter mer enn nok med å komme seg opp på lista....skal vi drepe det lille de har med "deltagerglede" ved å tøye grensene på den måten???.

.Siden du nevner det med Face to Face så kan jeg gjerne møte dere hvis du vil det Tmags :P .jeg har da ikke noe imot hverken deg eller Erik eller streamstix fra før av :) ...Om jeg så er modig eller rett og slett bare dum det gjenstår og se.... :biggrin: ..Lykke til videre "gutter" :wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er vel ikke særlig tvil om at Thormill har et poeng her.

Handelsvanlig,hva i svarte granskauen betyr det?

Ta det for det det er.At de som kaster godt,kaster godt,er det ikke tvil om.

Kall konkuransen for det det er.Å kaste et femmersnøre,og glem det der med stanga.

Hva som er gøy er noe helt annet.

Den eneste måten å få slutt på diskusjonen er at alle bruker samme stang og samme snøre.

Om noen klarer å overbevise meg om det motsatte,så er jeg svært takknemlig for det.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

og synes du det er greit at vi får en konkurranse hvor det er de med tilknyttning til leverandører som kan velge ut "egenprodusert" stang, trene med denne i forveien og bli kjent med denne ...mens de andre deltagere ikke får stanga tilgjengelig før samme dagen uten å ha prøvd den i god tid...så greit for meg .Mulig at dette er en positiv utvikling ???...... helt sikkert for dem som er "produsenter"...men hva med de andre ferskinger eller nykommere som allerede sliter mer enn nok med å komme seg opp på lista....skal vi drepe det lille de har med "deltagerglede" ved å tøye grensene på den måten???.

Du har sikkert svært gode poeng, selv om vinneren i Tønsberg faktisk lånte og brukte en stang han aldri hadde tatt i før. Kanskje han bare er så god!?! I tillegg var han vel også en nykommer, eller tar jeg feil? Jeg er ikke så sikker på at lysten hans til å fortsette vil være like stor dersom han møter holdninger som - "Det var fordi du brukte en stang som ikke var tillatt å bruke!"... Nok om det. Jeg har overhode ingen problemer med å forstå og akseptere argumentene dine Thormill. Har det blitt gjort en feil, så har det blitt gjort en feil. Men kanskje vi kan vente på hva resultatet i denne saken blir når den er ferdigbehandlet...

Siden du nevner det med Face to Face så kan jeg gjerne møte dere hvis du vil det Tmags :P .jeg har da ikke noe imot hverken deg eller Erik eller streamstix fra før av :) ...Om jeg så er modig eller rett og slett bare dum det gjenstår og se.... :biggrin: ..Lykke til videre "gutter" :wink:

Det hadde helt sikkert vært hyggelig å treffes Thormill. Ikke er jeg farlig og ikke er jeg redd. :biggrin:

"Gutt" er det lenge siden jeg ble kalt, takk skal du ha! :biggrin:

Endret av Erik Eikre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest svev

Har hatt en ufrglemmelig halvtime med å lese gjennom hele denne

tråden, og kan ikke forstå dette annerledes enn at måten å unngå sniktriks fra utstyrleverandører er å gjøre som Syversen anbefaler:

Alle kaster med den samme stanga med det samme snøret. Da slipper man alt dette - enkelt og greit. Kutt ut sponsorer også.

For å ta fram et noe forslitt frase kan man nesten lure på om ikke kastekonkurrnser er roten til alt ondt. ;-)

Stå på Thormill - ikke gi deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har sikkert svært gode poeng, selv om vinneren i Tønsberg faktisk lånte og brukte en stang han aldri hadde tatt i før. Kanskje han bare er så god!?! I tillegg var han vel også en nykommer, eller tar jeg feil? Jeg er ikke så sikker på at lysten hans til å fortsette vil være like stor dersom han møter holdninger som - "Det var fordi du brukte en stang som ikke var tillatt å bruke!"... Nok om det.

Mulig du har et poeng der.. :wink: ..men jeg tror jeg vet hvordan han (de) føler det dersom de blir disket fordi de har lånt en stang som ikke er godkjent og ikke var klar over dette i utganspunktet.. :cry:

jeg har overhode ingen problemer med å forstå og akseptere argumentene dine Thormill. Har det blitt gjort en feil, så har det blitt gjort en feil. Men kanskje vi kan vente på hva resultatet i denne saken blir når den er ferdigbehandlet...

at jeg har vært iherdig i denne saken er ikke fordi jeg tror du ikke oppfatter mine poenger ... :biggrin:

og jeg vet godt at jeg kan være en oppblåst gapatrost til tider ......men så langt så har jeg vel så og si aldrig engasjert meg i tråder og temaer hvor det har vært hensikten å klage på produsenter, prispolitikk ,makedsføring etc. og det var heller ikke min hensikt i utganspuntet å strekke dette i lengden..

Privat har jeg de siste par årene vært bort i en del fimaer/arbeidsgivere som har tøyet reglverk til det uigjenkjennelige og i likhet som her så har jeg blitt servert en mengde "smørglatte" bortforklaringer som er langt bort i skogen og det er vel noe av det verste jeg vet om ..... i slike tilfeller har jeg ikke vett på å gi meg før det blir "stille" eller man får en avklaring.. :blink: ..Dessuten så er det jeg gjør nå en "drittjobb" enkelte andre her ikke "orker" å stikke nesa si opp i...hvis du skjønner

Men som du sier har det blitt gjort en feil så har det blitt gjort en feil ...og det er veltalte ord "min sønn" ^_^

Det hadde helt sikkert vært hyggelig å treffes Thormill. Ikke er jeg farlig og ikke er jeg redd. :biggrin:

Treffes kanskje på konkurransen.....så kan du banke dritten ut av meg der :lol:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Treffes kanskje på konkurransen.....så kan du banke dritten ut av meg der :lol:

Åssen i huleste jeg, og bare jeg, skal få medvind innendørs er en gåte. Men jeg kan jo alltids håpe. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg hadde ikke tenkt å blande meg inn i denne diskusjonen, men siden Streamstix går så vidt høyt ut på banen er det vanskelig å la være. Spesielt ble jeg provosert av TMAG sitt innlegg, der han åpner med en klassisk og ufin duperingsstrategi;

[Først og fremst skjønner jeg at det stilles spørsmålstegn her (spesielt fra de som ikke gjorde det så bra ). Jeg er heller ikke interessert i å krangle om hva som er rett eller galt.]

Først duperes motstanderne, så skal han ikke krangle om hva som er rett og galt, for så nettopp å gjøre det.

5Cupen har som målsetning å promotere god og estetisk kasteteknikk, med fluefiske som utgangspunkt/mål. 5Cupen er presumptivt et tilbud til fluefiskere som liker å konkurrere og utvikle seg gjennom en slik konkurranseform. Reglene er forsøkt skrevet enkelt og lettfattelig, slik at de skal være lette å forholde seg til. Konkurransen skal ikke ha en høy kostnadsterskel for de som ønsker å delta. Dvs. det er en målsetning om at man skal kunne hevde seg med sitt vanlige fiskeutstyr. Dette er kvintessensen av den ånd som 5Cupen er tuftet på og regelverket bør derfor tolkes i en slik kontekst.

Hva er så handelsvanlig utstyr, som er alminnelig tilgjengelig. Det er f.eks. produksjonsmodeller som distribueres og selges over disk og/eller gjennom en nettbutikk (handelsvanlig). Videre bør stangen ha vært omtalt slik at den er allmenn kjent i fluefiskemiljøet og kan anskaffes på en enkel måte (alminnelig tilgjengelig). Subjektivt ja, men med rimelig godt fluefiskevett og en porsjon integritet så bør det fungere.

Hvordan står en slik tolkning i forhold til Streamstix T5 på det tidspunktet konkurransen i Tønsberg fant sted. T5 var ikke annonsert på Streamstix sin hjemmeside. Den var heller ikke tilgjengelig hos Streamstix sine forhandlere. De av Streamstix sine forhandlere jeg har snakket med kjente ikke til produktet.

Jeg kontaktet også Streamstix direkte og de bekreftet at T5 ikke var i handle. Endelig, bekrefter også TMAG at stangen ikke er tilgjengelig.

Kan fabrikk-kasteren til Streamstix eller Streamstix ha mistolket reglene. Lite trolig ut i fra følgende rasjonale;

Fabrikk-kasteren fikk ditto regler til uttalelse i oktober 2005, dvs. lenge før de fleste av de som deltok.

Ledelsen i Streamstix forteller at stangen ble alminneliggjort på stevnet i Tønsberg. Som speaker og medlem av sekretariatet på stevnet ble jeg ikke gjort kjent med at fabrikk-kasteren til Streamstix ønsket å alminneliggjøre stangen, til felles glede og nytte for de mange. Argumentasjonen til Streamstix tyder på at de har forstått reglene, men snubler i sine egne kommersielle interesser.

Saken har intet å gjøre med gode eller dårlige kastere å gjøre TMAG. Den handler kun om T5 tilfredsstiller reglene i ord og ånd. Min konklusjon er at T5 ikke gjør det og derfor sendte jeg inn en protest (som en av to protester). Min protest er også motivert ut i fra allmenn preventive hensyn; a. for å skape presedens – b. for å unngå en uheldig utvikling, en utvikling som Guidelinecup har vært kritisert for.

Det som er tragisk i det hele er at de kasterne som benyttet T5 er alle gode kastere, som sannsynligvis hadde gjort det like godt med Streamstix sitt eksisterende vareutvalg av stenger.

Dette innlegget har jeg skrevet som privatperson og jeg representerer derfor ingen andre enn meg selv

Roy J. Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva F### er T5???

Dopingmiddel i stikkpilleform som må taes 1 minutt rett før du kaster... :lol: (gjett om du blir sår i....)

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg