Hopp til innhold
Bindalingen

Lengde med #5 XXD

Recommended Posts

Hei

Kaster en del med XXD snøret nå, men har ingen stang ennå. Låner flere #5 stenger på trening, men leste tidligere innlegg at Sven anbefalte Evolution #5 troutseeker series 9' ?

Og når vi komme til lengde kaster jeg snøret i veggen som er 27 meter unna.

Må ha en stang nå.......

Hva anbefaler dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det er bare og kjøpe en X1 10" #5 LTS det.. :P :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Kaster en del med XXD snøret nå, men har ingen stang ennå. Låner flere #5 stenger på trening, men leste tidligere innlegg at Sven anbefalte Evolution #5 troutseeker series 9' ?

Og når vi komme til lengde kaster jeg snøret i veggen som er 27 meter unna.

Må ha en stang nå.......

Hva anbefaler dere?

Det er mange gode stenger på markede for dette selv så bruker jeg en scott S3 905-4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal du kjøpe stang for å delta i 5'erkonkurransene, kan ikke stangen være lengre enn 9 fot.

Se her: http://www.castingforbundet.no/5Cup/5cup_frame.asp

De mest populære stengene til XXD-dæljing til nå har vært Sage TCR, Vogg First og G. Loomis Streamdance Max Line Speed. Vinneren av konkurransen i Tønsberg benyttet en Streamstix-stang som ikke er kommet på markedet ennå. Jeg har kastet et par timer med den nye LTS X-1 9' #5, som jeg synes var veldig bra (Ble du glad nå Slate? :biggrin: ). Hva du trives best med er smak og behag, men Vogg (og Streamstix når den kommer) blir de rimeligste alternativene uten å gi avkall på noe når det gjelder kastelengde.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke noe hjelp på Intersport. Vogg?? Det hadde de ikke hørt om!!

Det må bare bli en T5 fra Streamstix. Har hørt en del fine rykter om akkurat den stanga.

Endret av duppen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du går inn på Vogg.no så ser du hvem som selger det i Trondheim det er flere <_< <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor får man kjøpt Vogg?

Jeg vil tro at Grønberg Sport kan hjelpe deg, de fører Vogg og har nettop startet nettbutikk;

http://www.gronbergsport.no/storefront.php

Innehaver Stein Grønberg konkurrerer selv i 5'ercupen, og kan gi deg veldig god hjelp når det gjelder valg av stang til lengdekasting med #5 XXD.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men en X1 9"LTS # 5 Hadde gjort susen.. :biggrin: :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men en X1 9"LTS # 5 Hadde gjort susen.. :biggrin::biggrin:

Jeg likte denne veldig godt, men det er ikke en stang jeg ville anbefale noen å kjøpe usett (det gjelder for så vidt alle stenger). Jeg synes den skiller seg litt fra de andre LTS-stengene jeg har kjent på, og det var en stang som du enten elsker eller misliker(basert på tilbakemeldingene fra de jeg kastet sammen med). Den kan kanskje være litt vanskelig å få tak på i starten, selv så kastet jeg med den i en halvtime før jeg begynte å like den veldig godt. Den er ekstremt jevn i aksjonen og jobber dypt (som tanken er med LTS-stengene), mulig det er slaglengden som er større enn for mange av de andre modellene, for den føles i alle fall annerledes ut.

Selv om LTS X-1 er fin, vil jeg ikke anbefale å gå for den før du har testet alle de andre. :biggrin: Årsaken er at de alle er glimrende stenger, men LTS'en koster desidert mest, 2-3 ganger mer enn Vogg og Streamstix. Det er heller ikke sikkert at du liker den samme stangen som meg best.

Mvh

Tom

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar Tom

Det blir nok Streamstix, hørte mye bra om den og den vant jo lengde og presisjon sett bort i fra kasteren. Skal satse på om bli med 18 mars, lang kjøretur for noen timer, men det spiller ingen rolle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har kjøpt en G Loomis 10" #5 Distance lurer på om jeg kan bruke #5XXD på den. Noen med erfaring her.Og hva skal en velge Orange..Grøn type. :wink: :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar Tom

Det blir nok Streamstix, hørte mye bra om den og den vant jo lengde og presisjon sett bort i fra kasteren. Skal satse på om bli med 18 mars, lang kjøretur for noen timer, men det spiller ingen rolle.

Du bør også vurdere om stanga er det den gir seg ut for å være..... den stanga som vi prøvde i Tønsberg var nok mer en 7" en en 5"........det gir noen ekstra meter det....

Vet ikke om den var en "Prototyp" stang,eller om den var ferdig utviklet.

Men at det var en 5".....neppe

Det var snakk om å diske de som brukte denne stanga,usikker på hvorfor ,men det bør sjekkes....

Det er nok slik at små "norske"produsenter (Vogg,Streamstix....LTS?)lett lar seg friste til å underklassifisere stengene sine ,for å bruke det i rått i markedsføringen sin.

Verdens beste...gullvinner i guideline cup..osv osv....

Det snakkes mye om å ta i bruk det nye "CSS"? systemet for å godkjenne stenger til kastekonkuransene i fremtiden.

Da er det nok endel stenger som ikke er "lovlige" lenger....

Bare noen vurderinger å ta med seg....

Lykke til i konkuransene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du bør også vurdere om stanga er det den gir seg ut for å være..... den stanga som vi prøvde i Tønsberg var nok mer en 7" en en 5"........det gir noen ekstra meter det....

Det var snakk om å diske de som brukte denne stanga,usikker på hvorfor ,men det bør sjekkes....

Det er nok slik at små "norske"produsenter (Vogg,Streamstix....LTS?)lett lar seg friste til å underklassifisere stengene sine ,for å bruke det i rått i markedsføringen sin.

Det snakkes mye om å ta i bruk det nye "CSS"? systemet for å godkjenne stenger til kastekonkuransene i fremtiden.

Med fare for å avsløre min totale uvitenhet og noe fraværende interesse for emnet, har jeg noen spørsmål til denne formen for konkurranse: 8)

Finnes det noen definerte "krav" til egenskaper for å klassifisere stenger i forhold til snøreklasse?

Hvis en stang kaster et fluesnøre #5 lenger enn andre stenger, - i den grad det er stengene som kaster snørene-, kan man da si at den ikke er en 5'er stang. Den må jo etter mitt syn være egnet til å kaste et 5'er snøre, - hvis det bare er kastelengden en fokuserer på.

CSS-systemet må jeg innrømme jeg ikke har giddet å sette meg ordentlig inn i, men har en fornemmelse av at det dreier seg om bøyningskurver. Hvis ønsket er å unngå for stive kastepinner i konkurransen, må en vel stille krav om en min. bøyning ved en gitt belastning. Oppnår en da noe annet en en ensretting av stangaksjonene ??, og hva er i såfall den positive effekten av dette ?

Jeg oppfatter det som en ønsker å oppnå at utøverne skal delta på så like vilkår som mulig i forhold til snøre og stang. I så fall er det jo bare å la alle kaste med samme utstyret. Da oppnår en jo dessuten at ingen kan bruke konkurransen til reklame i ettertid. Men noe sier meg at det vil bli mindre interessant for mange å delta da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare noen vurderinger å ta med seg....

Lykke til i konkuransene

Kaster en 7# stang et 5er snøre lenger en en 5er stang :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var ikke til stede i Tønsberg, så jeg skal være litt forsiktig med å være for bastant her. Problemet med Streamstixen er, etter som jeg har forstått, at den var en prototype som ikke var tilgjengelig i butikkene ennå. Reglene sier at stengene som skal benyttes må være både handelsvanlige og allment tilgjengelige.

Mulig det er mer bak enn dette, men det er i alle fall det jeg har hørt.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med fare for å avsløre min totale uvitenhet og noe fraværende interesse for emnet, har jeg noen spørsmål til denne formen for konkurranse: 8)

Finnes det noen definerte "krav" til egenskaper for å klassifisere stenger i forhold til snøreklasse?

Hvis en stang kaster et fluesnøre #5 lenger enn andre stenger, - i den grad det er stengene som kaster snørene-, kan man da si at den ikke er en 5'er stang. Den må jo etter mitt syn være egnet til å kaste et 5'er snøre, - hvis det bare er kastelengden en fokuserer på.

CSS-systemet må jeg innrømme jeg ikke har giddet å sette meg ordentlig inn i, men har en fornemmelse av at det dreier seg om bøyningskurver. Hvis ønsket er å unngå for stive kastepinner i konkurransen, må en vel stille krav om en min. bøyning ved en gitt belastning. Oppnår en da noe annet en en ensretting av stangaksjonene ??, og hva er i såfall den positive effekten av dette ?

Jeg oppfatter det som en ønsker å oppnå at utøverne skal delta på så like vilkår som mulig i forhold til snøre og stang. I så fall er det jo bare å la alle kaste med samme utstyret. Da oppnår en jo dessuten at ingen kan bruke konkurransen til reklame i ettertid. Men noe sier meg at det vil bli mindre interessant for mange å delta da.

Det er nok ingen av stang produsentene som er helt enige om hvordan ting skal gjøres mht klassifisering.

De holder kortene tett ......

Men for å si det slik ,så finner du nok ikke en slik femmerstang som vant i Tønsberg hos noen av de "store " produsentene....... :biggrin:

Hvis du leser litt om CSS så ser du at det ikke er en ensrettning av stang akjson det dreier seg om,du kan fremdeles ha forskjellige aksjoner i samme klasse..se andre tråder om dette.

Å la alle kaste med samme utstyret er jo en enkel ,om enn litt kjedelig måte å bli kvitt problemet på.....alle har jo en favoritt stang... :P

Men om det blir slik ,er det nok endel personer med "skjult " agenda som blir litt sure.... he he

Det har du nok rett i.. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, dessverre!

Det er fremdeles ingen internasjonale, anerkjente kriterier for å definere hva som er f.eks. en 5'erstang.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har kjøpt en G Loomis 10" #5 Distance lurer på om jeg kan bruke #5XXD på den. Noen med erfaring her.Og hva skal en velge Orange..Grøn type. :wink::wink:

Har kasta med det orange snøre på femmer distancen,det er ikke lett,blir fort griserumper....men det går så det griner med litt øvelse.......

10" 5 distance er en sinnsykt bra fiske stang,perfekt for lettere laks/sjøørret fiske.

Kanon speystang også,selv om det nok er endel som fåretrekker mykere stenger til dette....

Du har kjøpt en knallstang grattis.............

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var ikke til stede i Tønsberg, så jeg skal være litt forsiktig med å være for bastant her. Problemet med Streamstixen er, etter som jeg har forstått, at den var en prototype som ikke var tilgjengelig i butikkene ennå. Reglene sier at stengene som skal benyttes må være både handelsvanlige og allment tilgjengelige.

Mulig det er mer bak enn dette, men det er i alle fall det jeg har hørt.

Mvh

Tom

Ikke var jeg til stede jeg heller ...heldigvis kankje. :roll: ...men er streamstix T5 som ble benyttet ,ikke handelsvanlig , er vel den saken rimelig klar i mine øyne. Selvfølgelig kan det oppstå enkelte problemer når en drar i gang ny konkurranse osv, men et par av de deltagerene som brukte stanga er mest sansynlig godt kjent med reglene fra 7'er konkurransen fra før og burde vite bedre. :huh: ..hvis ikke eier tilfeldigvis "glemte "å lufte fakta da.. :wink:

Det lugter litt råttent ja....for å si det sån :blink: .og håper det blir en avklaring på det snarest mulig :unsure:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg